Nasz konkurs z automobilami dobiegł końca. Wzięło w nim udział aż 103 uczestników. Czas zatem na ogłoszenie wyników. Ale zanim to nastąpi pozwolę sobie omówić pytania, na które mieliście udzielić odpowiedzi.
1a) W 1769 roku we Francji skonstruowano pierwszy pojazd mechaniczny o napędzie parowym. Proszę podać nazwisko wynalazcy.
Sporadycznie w odpowiedziach padało nazwisko Jamesa Watta, który w 1763 roku udoskonalił atmosferyczny silnik parowy zbudowany wcześniej przez Thomasa Newcomena. Rzeczywiście, uważa się go za wynalazcę maszyny parowej. W 1775 w Soho pod Birmingham powstała pierwsza na świecie wytwórnia maszyn parowych. Do końca stulecia zbudowano ich około 250.
Jednak nie o tę osobę chodziło. Data 1769 jako data opatentowania wyżej wspomnianego wynalazku mogła wprowadzić lekkie zamieszanie, jednak James Watt był przecież Szkotem, a pytanie dotyczyło Francji. Pierwszy pojazd mechaniczny o napędzie parowym skonstruowano we Francji w 1769 roku. Był to eksperymentalny ciągnik artyleryjski Nicolasa Cugnot (Nicolasa-Josepha Cugnot).
1b) 100 lat później, w 1870 roku w Austrii został skonstruowany prototyp pojazdu mechanicznego z benzynowym silnikiem o zapłonie iskrowym. Nie nadawał się on jednak do powszechnego użytku. Kto skonstruował ów silnik?
Tu, obok prawidłowej odpowiedzi, padały (również sporadycznie) nazwiska Etienne Lenoir i Nicolaus Otto. Jean-Joseph Étienne Lenoir był wynalazcą francuskim. W 1860 zbudował (i opatentował) pierwszy użyteczny silnik spalinowy, dwusuwowy, jednocylindrowy, pracujący na mieszance gazu miejskiego i powietrza – jego prosty silnik poruszał pojazd, który przejechał trasę między Paryżem a Joinville-le-Pont. Silnik ten był umieszczony w starym wozie konnym.
Nicolaus August Otto to niemiecki wynalazca silnika o zapłonie iskrowym (silnik Otto). W 1863 roku zbudował swój pierwszy silnik benzynowy. W 1876 roku udało mu się opracować silnik czterosuwowy ze sprężoną mieszanką paliwową. Ten typ silników do dzisiejszego dnia jest podwaliną pod budowę silników spalinowych o zapłonie iskrowym. Jednak również nie o niego chodziło.
W 1870 roku Austriak Siegfried Marcus skonstruował, nienadający się do powszechnego użytku, prototyp pojazdu mechanicznego. Był to wózek ręczny napędzany silnikiem benzynowym o zapłonie iskrowym.
1c) W 1885 roku w Niemczech został zbudowany pierwszy trójkołowy automobil. Kto tego dokonał?
Z tym pytaniem nie było żadnych problemów. Pierwszy trójkołowy automobil zbudował Karl Friedrich Benz (Carl Benz)
1d) W tym samym roku inny wynalazca zbudował jednocylindrowy czterosuwowy silnik spalinowy, a jako paliwo zastosował benzynę, co nie było wyborem tak oczywistym jak nam się teraz wydaje – znane były różne frakcje ropy naftowej, a w powszechnym użyciu była oliwa z oliwek oraz olej rzepakowy. O kim mowa?
Tu ponownie pojawiało się nazwisko Nikolausa Augusta Otto. W 1872 Nikolaus Otto powierzył Gottliebowi Daimlerowi kierownictwo wydziału produkcyjnego w Fabryce Silników Spalinowych Gazowych Gasmotorenfabrik Deutz, gdzie wspólnie z Maybachem dopracowali silnik spalinowy systemu Otto do produkcji seryjnej. Jednak doszło między nimi do kłótni, w wyniku której Daimler i Maybach opuścili przedsiębiorstwo. W 1882 Daimler założył własny warsztat doświadczalny w Cannstatt celem opracowania projektu małego silnika benzynowego dużej mocy, który by zastąpił powszechnie stosowane silniki na gaz miejski, o dużych gabarytach. Prace prowadził wspólnie z Maybachem (ale wystarczyło podać tylko nazwisko Daimlera). W nim to powstał czterosuwowy silnik jednocylindrowy, w którym jako paliwo zastosowali benzynę. W 1885 roku Gottlieb Daimler uzyskał patent na silnik, żartobliwie określany mianem stojącego zegara. Od 1886 wspólnie z Wilhelmem Maybachem wytwarzali samochody osobowe.
Konkursy to okazja do zdobywania wiedzy ;). Jeden z uczestników wymienił tu nazwisko Edwarda Butlera, co było dla mnie zaskoczeniem. Trochę zatem poszperałam w necie. Edward Butler to brytyjski wynalazca, który podobnie jak Carl Benz zbudował trójkołowy pojazd mechaniczny, który został zaprezentowany światu w 1885 roku. Zastosował w nim benzynowy czterosuwowy silnik spalinowy z zapłonem iskrowym. Dlatego tę odpowiedź również uznaliśmy za prawidłową, mimo, że w pytaniu chodziło bardziej znanego wynalazcę – Gottlieba Daimlera.
2. Na kolażu przedstawiono 6 samochodów…
To pytanie sprawiało najwięcej trudności. Pojawiały się m.in. takie typy jak Gräf, Maybach Zeppelin, Mercedes Benz 500. A wystarczyło przejrzeć nasze GFoto i zapowiedzi na GFNews. Prawidłowe odpowiedzi to: Daimler vis-a-vis, Benz Victoria, BMW Dixi, Tatra 11, Adler Autobahn, Austro Daimler.
A teraz już czas na ogłoszenie wyników. Zwycięzcą jest….
Anna Horoń
Serdecznie gratulujemy i prosimy o kontakt z redakcją.
Wszystkim uczestnikom serdecznie dziękujemy. Dziękujemy również sponsorowi naszego konkursu – Wydawnictwu G3