Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry rodzinne | Alhambra – kultowa gra rodzinna Dirka Henna powraca

Alhambra – kultowa gra rodzinna Dirka Henna powraca [Współpraca reklamowa z Rebel] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Alhambra_BoxJakiś czas temu postawiłem sobie za cel ograć (a przynajmniej poznać) wszystkie gry, które otrzymały nagrodę Spiel des Jahres. Od  niedawna poszukiwałem też fajnej gry rodzinnej działającej dobrze na 6 osób. Dixit mi się przejadł, Tajniacy mnie zawiedli, Na sprzedaż jest zbyt krótkie, a 7 Cudów Świata nie każdemu się podoba (choć to ostatnie jest dla mnie niepojęte). Alhambra spadła mi więc jak z nieba. Ale czy podołała wyzwaniu, które przed nią stawiałem? Przekonajcie się sami.

Jak już się dowiedzieliście Alhambra jest grą rodzinną przeznaczoną dla od 2 do 6 graczy, która w 2003 roku otrzymała prestiżowe wyróżnienie Spiel des Jahres. W gwoli uzupełnienia podam tylko, że do gry mogą zasiąść już 8-letnie dzieci, a partyjka zajmie nam 3 lub 4 kwadranse.

Opis rozgrywki zacznę od kilku słów o komponentach. Mamy więc pieniądze w czterech walutach (kolorach), o nominałach od 1 do 9, mamy budynki sześciu rodzajów (też rozróżniamy je po kolorach) otoczone murem lub nie – na bokach kafelka może być od 0 do 3 części muru, mamy w końcu rynek, na którym wykładane są dostępne budynki. W zestawie znajdziemy też planszę punktacji, znaczniki w 6 kolorach i kafle centrum miasta z fontanną dla każdego z graczy. Przygotowanie rozgrywki (podobnie jak przygotowanie rundy każdego z graczy) polega na wyłożeniu (lub uzupełnieniu) kafli na rynku i banknotów na środek stołu, tak żeby przed ruchem gracza w obu miejscach znajdowały się po cztery kafelki i pieniążki. Dodatkowo na początku gry przyznajemy graczom początkowy kapitał (tak żeby każdy miał na ręce nominały o sumie  minimum 20) oraz wtasowujemy do stosu banknotów dwie karty punktowań.

Tura gracza polega bądź na dobraniu pieniędzy ze stołu, bądź na kupnie budynku, bądź na przebudowaniu swojej Alhambry.

Jeżeli decydujemy się na dobieranie pieniędzy ze stołu możemy dobrać jedną kartę w dowolnym kolorze i o dowolnym nominale lub kilka kart, których łączna wartość nie przekracza 5. Po dobraniu kart uzupełniamy banknoty na stole i tura przechodzi na kolejnego gracza.

Kiedy decydujemy się na kupno budynku musimy zapłacić przynajmniej jego minimalną cenę określoną przez kafel. Kolor waluty w jakiej musimy dokonać płatności zdeterminowany jest miejscem na rynku, na którym kafel się znajduje. Jeżeli zapłacimy więcej niż kafel jest wart, reszta nie jest nam zwracana i nasz ruch się kończy. Jednakże, jeżeli zapłacimy cenę dokładnie taką, jaka wyznaczona jest na kaflu uzyskujemy prawo do dodatkowego ruchu. Kupiony kafel budujemy w naszym mieście lub umieszczamy w rezerwie. Jeżeli zdecydowaliśmy się na wybudowanie kafla musimy przestrzegać następujących zasad: żetonu nie możemy obracać (budynek nie może leżeć bokiem lub do góry nogami), z kafla musi być wolna (nie odgrodzona murami) droga do centrum, boki kafli muszą graniczyć ze sobą albo murami albo wolną przestrzenią (nie możemy dołożyć boku, na którym jest mur do boku z wolną przestrzenią) oraz nie możemy tworzyć zamkniętych pustych obszarów. Po zakończeniu tury gracza wolne miejsca na rynku są uzupełniane kaflami z woreczka.

Ostatnią możliwością jest przebudowa Alhambry poprzez umieszczenia kafla z miasta w rezerwie, umieszczenie kafla z rezerwy w mieście lub zamiana miejscami kafla z miasta z kaflem z rezerwy.

W grze występują trzy  etapy punktowania. Dwa pierwsze mają miejsce wówczas, kiedy w trakcie uzupełniania kart na stole wyciągniemy kartę punktacji, ostatnie następuje wtedy, gdy skończą się kafle w woreczku i nie jesteśmy w stanie uzupełnić rynku.

W trakcie punktacji zdobywamy pezety za przewagi w odpowiednich rodzajach (kolorach) budynków w mieście oraz za najdłuższy nieprzerwany mur zewnętrzny wokół naszego miasta. Warto dodać, że przy pierwszym podliczaniu punktów za budynki punktuje tylko ten kto ma najwięcej budynków danego koloru w mieście, przy drugim punktowaniu, oczka zdobywają dwie najlepsze osoby, a na końcowym podliczaniu brane są pod uwagę trzy pierwsze miejsca.

Gra kończy się po trzecim punktowaniu zwycięstwem osoby, która zgromadziła najwięcej pezetów.

Z góry przyznaję, że Alhambra spodobała mi się do tego stopnia, iż mogę zaryzykować stwierdzenie, że znalazłaby się w Top3 najlepszych gier rodzinnych, jakie poznałem w tym roku. Jest prosta i wciągająca, a do tego płynna i niedługa.

Zasady da się z łatwością wytłumaczyć każdemu dorosłemu i zapewne większości gimnazjalistów. Nawet całkowity laik po jednym czy dwóch ruchach powinien w pełni załapać mechanikę i zacząć czerpać przyjemność z rozgrywki. Nie ma tu wielu dróg do zwycięstwa czy strategii do przemyślenia, ale decyzji jest sporo. Po pierwsze musimy mieć na uwadze kolejność dokonywanych zakupów, tak żeby móc w trakcie tury wykonać jak najwięcej akcji. Po drugie musimy dobierać kolory kupowanych kafelków, w taki sposób, żeby stworzyć sobie przewagę na etapie punktowani. Po trzecie musimy bardzo rozważnie rozbudowywać nasze miasto, żeby nie zablokować sobie drogi do centrum, a przy okazji zbudować jak najdłuższe mury obronne, które dadzą nam nieraz spory zastrzyk punktów zwycięstwa.

Oczywiście ten poziom decyzyjności nie zadowoli każdego, tym bardziej, że gra jest mocno losowa i to w aż trzech aspektach – po pierwsze dociąg kafli na rynek, po drugie dobór waluty, a po trzecie moment punktowania. Jak jednak napisałem, uważam Alhambrę na grę przeznaczoną dla rodzin, a myślę, że takiemu odbiorcy poziom losowości nie powinien dokuczać, aż w takim stopniu jak doświadczonym graczom. Ba, może mieć niekiedy nawet wpływ pozytywny, bo wyrówna szanse między młodszymi, a starszymi lub mniej i bardziej ogranymi osobami.

Jednym z większych plusów Alhambry od początku była dla mnie możliwość rozegrania partii w aż 6 osób. I mimo że gra najlepiej chodzi w składzie 3- lub 4-osobowym, to mi również w pełnym składzie grało się całkiem przyjemnie. Co prawda partie są lekko dłuższe, bo ruchów nie wykonujemy tutaj symultanicznie, ale i przy komplecie osób rozgrywka zajęła nam około 75-80 minut, gdyż ilość budynków w woreczku (pośrednio odmierzających długość gry) nie zmienia się zależnie od liczby graczy. W tym miejscu muszę zaznaczyć, że nie grałem w dwie osoby i nie wiem jak gra działa w takim wariancie.

Interakcji w Alhambrze jest niewiele. Polega ona na tym, że podbieramy innym karty waluty i wyprzedzamy ich w kupnie budynków. Cieszę się, że nie ma interakcji negatywnej w stylu „zniszczę ci pół miasta”,  wszak to gra familijna i potencjalny gateway i źle by było, jakbyśmy komuś na powitanie w planszówkowym świecie zburzyli jego mozolnie budowane miasteczko.

Styl graficzny jest dosyć surowy, bez specjalnych fajerwerków. Mi on odpowiada, ale to zapewne kwestia gustu (możecie sami go ocenić na podstawie załączonych zdjęć). Jedyne zastrzeżenie, jakie mam to niewielka widoczność murów podczas gry przy słabym oświetleniu, co w jednej z partii doprowadziło do tego, że ja – siedząc na najgorzej oświetlonym miejscu przy stole – notorycznie kładłem kafelki niezgodnie z zasadami.

Wykonanie natomiast jest bardzo porządne – kafle są z dobrej jakości tektury, a karty są grube i nie powinny się szybko zniszczyć nawet mimo wielokrotnego tasowania (choć z pewnością okoszulkowanie by im nie zaszkodziło). Co do instrukcji, to jest krótka (6 stron), zwięzła i na temat więc wystarczy jej jednokrotne przeczytanie, by pojąć wszystkie zasady. Co prawda ja osobiście wolę instrukcje w formacie zeszytowym, a ta jest składana na 3 części, ale to już wyłącznie kwestia mojego upodobania.

Alhambra (4)Alhambra jest grą w kategorii wagowej Wsiąść do Pociągu czy Splendoru. Lekka, ładnie wykonana i przyjemna. Nie zmusza do intensywnego myślenia, ale podejmowane przez nas decyzje są na tyle istotne dla rozgrywki, że ta nie staje się banalna. Gra funduje nam około godzinny bardzo dobrej zabawy i – co ważne – nie zniechęca po przegranej. Regrywalność zapewni jej losowy dobór kafli na rynek, przez co nasza Alhambra na koniec rozgrywki nigdy nie wygląda tak samo. Moim zdaniem bardzo udane połączenie kilku znanych mechanizmów, dało świetny efekt, dlatego ja ten tytuł serdecznie polecam fanom gier rodzinnych (do których sam się zaliczam).



Dziękujemy firmie Rebel za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (4/10):

Oprawa wizualna (7/10):

Ogólna ocena (8,5/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Bardzo dobry przedstawiciel swojego gatunku, godny polecania. Wady mało znaczące, nie przesłaniające mocno pozytywnego odbioru całości. Gra daje dużo satysfakcji.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings