Rzadko interesuję się dodatkami do gier, ale istnieją takie tytuły, obok których nie potrafię przejść obojętnie. Jednym z nich jest Kakao – świetna kafelkowa gra rodzinna wydana w zeszłym roku przez wydawnictwo G3. Jakiś czas temu wydawca uraczył nas pierwszym minidodatkiem – Wulkany, teraz przyszła pora na większe rozszerzenie – Kakao: Czekolada, czyli zestaw składający się z czterech kolejnych małych rozszerzeń – Map, Systemu irygacyjnego, Czekolady i Szałasów. O czym jest te 5 dodatków i czy warte są zainteresowania fanów oryginału? Zapraszam do sprawdzenia.
Dodatek Mapy pozwala wyłożyć na stół 4 zamiast 2 kafelków dżungli do dobierania, przy czym dwa z nich wystawiane są na specjalną planszetkę. W momencie, kiedy gracz musi dołożyć do budowanej planszy kafelki dżungli, może wybrać także któryś z tych znajdujących się na planszece, jednak w tym celu musi poświecić jeden z dwóch otrzymanych podczas przygotowania do rozgrywki specjalnych znaczników mapy. Nienależnie od podjętego przez gracza wyboru zasób kafli do dobierania przesuwa się w prawą stronę, a na planszetkę wchodzą kolejne kafle.
Mapy nie wprowadzają do rozgrywki w Kakao żadnych rewolucyjnych zmian i spokojnie mógłby być jednym z wariantów gry podstawowej (moglibyśmy wówczas dwa kafelki, zamiast znacznikami map, opłacać żetonami kakao lub złotem). Nie oznacza to jednak, że zabawa z Mapami jest zła. Wręcz przeciwnie. Wprowadzenie tej opcji daje kolejną warstwę decyzyjną, bo teraz mamy większy wybór kafelków do dokładania, a poza tym musimy przemyśleć czy warto odpuścić jakiś „płatny” kafelek i dopuścić, żeby dla kolejnego gracza stał się on darmowy. Plusem jest również to, że dodatek Mapy wprowadzony jest w zasadzie bezkolizyjnie i nie musimy rezygnować z żadnych rozwiązań znanych z wersji podstawowej gry.
Dodatek System Irygacyjny wprowadza do gry możliwość szybkiego zdobycia dużych ilości kakaowca, w zamian za poświęcenie zdobytej wody. 3 kafle systemów irygacyjnych zastępują taką samą liczbę kafli plantacji z podstawki. W trakcie rozgrywki aktywowanie robotnika (robotników) przy ściance graniczącej z systemem irygacyjnym powoduje cofnięcie pionka nosiwody o jedno pole, a w zamian otrzymanie 4 znaczników kakaowca.
System Irygacyjny przeznaczony jest dla graczy, którzy upatrują zwycięstwa głównie w zdobywaniu i korzystnej sprzedaży żetonów kakaowca. Jednocześnie rozgrywka z tym dodatkiem sprawia, że jeszcze cięższe staje się doprowadzenie naszego nosiwody do końcowego pola na torze punktacji. W trakcie partii trzeba też zachować sporą czujność albowiem nieraz zdarzy się sytuacja, kiedy dokonamy wymiany wody na kakaowca w momencie, w którym jest to dla nasz najmniej korzystne (np. nie mamy już miejsca na nowe znaczniki kakao). Mi ten dodatek nie do końca przypadł do gustu, bo wprowadza do rozgrywki niepotrzebną, dosyć bolesną oraz niekontrolowaną przez graczy negatywną interakcję.
Tytułowy dodatek – Czekolada, wprowadza do gry dodatkowe znaczniki czekolady. Podczas przygotowania do partii znaczniki Kopalni złota i Rynku kakao z ceną 3 zastępujemy kaflami Wytwórni czekolady i Rynku czekolady. W trakcie rozgrywki aktywowanie kafelka Wytwórni czekolady powoduje przerobienie posiadanego kakao w czekoladę (oczywiście tylko tylu sztuk ilu ludzików posiadamy na odpowiedniej ściance). Dołożenie się natomiast do Rynku czekolady pozwala nam na sprzedaż owoców kakao za 3 sztuki złota, natomiast tabliczek czekolady aż za 7 szt. złota.
Czekolada jest dodatkiem zdecydowanie wzbogacającym rozgrywkę podstawową, albowiem wprowadza do gry proste łańcuchy produkcyjne i zmusza do głębszego planowania ruchów, ale także i podejmowania ryzyka. Kafli Rynku czekolady jest jedynie 3 na całą rozgrywkę, przerobienie więc zbyt dużej ilości kakao w czekoladę może spowodować to, że nie będziemy mieli jej gdzie sprzedać. A wówczas nie tylko nie otrzymamy zysku, ale również zablokujemy sobie jedno lub kilka miejsc w magazynie bezwartościowym towarem, a to może pogrzebać nasze szanse na zwycięstwo.
Dodatek Szałasy daje graczom możliwość budowy (kupna) znaczników domków, które zapewniają nabywcy dodatkowe profity w trakcie lub na koniec partii. Na początku rozgrywki z puli szałasów losujemy 12, które będą dostępne w danej partii. Znacznik szałasu informuje o koszcie jego budowy i cesze specjalnej jaką on zapewnia. Po swoim ruchu gracz może kupić jeden z dostępnych szałasów – jego cecha będzie dostępna od następnej rundy. Co ważne – złoto przeznaczone na wybudowanie szałasu nie przepada. Będzie ono uwzględniane przy dokonywaniu podliczania końcowego.
Szałasy są moim ulubionym dodatkiem z całego kompletu Kakao: Czekolada. Zdolności zapewniane przez poszczególne szałasy są nie tylko zróżnicowane, ale i przydatne do tego stopnia, że w oparcie o posiadane budynki można budować unikalną strategię na daną partię. Jedne pozwalają zdobywać więcej kakao, inne drożej je sprzedawać, jedne dają na koniec dodatkowe punkty za nosiwodę, inne zapewniają złoto za niesprzedane kakao, jeszcze inne dają z kolei więcej punktów za obecność przy świątyni. Większość zdolności specjalnych to naprawdę fajne i przydatne cechy. Jedyny drobny zarzut mam do ich gradacji, bo niektóre bardziej przydatne szałasy są znacznie mniej kosztowne niż chatki zapewniające zdecydowanie słabsze bonusy.
Wulkany to dodatek, którego nie znajdziecie w samym rozszerzeniu Kakao: Czekolada. Musicie go sobie zakupić oddzielnie, ale koszt takiej przyjemności nie jest zbyt wygórowany (ja dałem 10 zł). Pierwszą, bardzo przydatną, rzeczą jaką możemy znaleźć w tym dodatku jest stabilizator do wypraski z podstawki. Rzecz to bardzo praktyczna, albowiem przed jego zakupem w zasadzie każde postawienie pudełka do pionu kończyło się wysypem żetonów i totalnym bałaganem wewnątrz. Sam dodatek Wulkany składa się z 3 kafli, które zastępują kafle Kopalni złota. Specyfiką kafli wulkanów jest to, że dwie ich ścianki zapewniają 2 sztuki dodatkowej gotówki, natomiast postawienie się przy dwóch kolejny powoduje utratę złota (1 szt.).
Kafle Wulkanów wprowadzają lekką nutkę negatywnej interakcji i zdecydowanie na plus zastępują bezpłciowe kafelki Kopalni złota z podstawki. Niekiedy zmuszą one nas do szybkiego przeszacowanie zysków i strat dołożenia naszych pracowników, w sytuacji, kiedy graniczą z interesującym nas kafelkiem, a nie jesteśmy w stanie uniknąć spotkania z lawą. Podczas moich rozgrywek przez jakiś czas permanentnie zastępowały kafelki Kopalni złota. Jedynym problemem tego dodatku jest to, że nie można go „legalnie” łączyć z dodatkiem Czekolada albowiem oba wymagają odrzucenia tych samych kafli Kopalni złota z podstawki. Z problemem tym szybko jednak sobie poradziłem, o czym przeczytacie w podsumowaniu.
Zarówno dodatek Kakao: Czekolada jak i same Wulkany są udanymi rozszerzeniami wersji podstawowej gry i warto się w nie zaopatrzyć. Każdy z nich wprowadza nową płaszczyznę do przemyśleń i decyzji. Partie stają się też bardziej strategiczna w porównaniu do taktycznej rozgrywki z oryginału. Dodatki można swobodnie łączyć według własnego upodobania. Jedyny problem stanowić może połączenie Czekolady i Wulkanów, bo wymagają one zastąpienia tych samych kafli z podstawki, ale ja poradziłem sobie z tym odkładając do pudełka po jednym kafelku Słońca, Świątyni i Plantacji kakao i nie zauważyłem, żeby taki zabieg wpłynął negatywnie na rozgrywkę.
Oprawa wizualna
(8/10):
Ogólna ocena
(8,5/10):
Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Bardzo dobry przedstawiciel swojego gatunku, godny polecania. Wady mało znaczące, nie przesłaniające mocno pozytywnego odbioru całości. Gra daje dużo satysfakcji.