Quartermaster General: Victory or Death
Ten tekst przeczytasz w 6 minut

Kiedy okazało się, że Quartermaster General został bardzo dobrze przyjęty przez graczy, jego autor – Ian Brody – zabrał się za przygotowywanie kolejnych gier wykorzystujących jego nietypową mechanikę. Co ciekawe, pracował on równolegle nad dwoma tytułami i zostały one wydane praktycznie równocześnie. Pierwsza to znana Wam już QG:1914 a druga to Quartermaster General: Victory or Death.

Obie te gry zostały wydane we współpracy z The Plastic Soldier Company, firmą zajmującą się produkcją plastikowych figurek żołnierzyków. Niestety, tak jak pisałem w recenzji 1914, figurki które znajdziemy w pudełku z grą nie są zbyt wysokiej jakości. Na szczęście jednak te z VoD robią lepsze wrażenie. Szczegółowość i jakość wykonania są na tyle zadowalające, że gra się nimi bez specjalnego zniesmaczenia. Jednak szkoda, że przy tak niewielkiej ilości elementów wydawca nie postarał się trochę bardziej. Oprócz nich znajdziemy w pudełku grubą sztywną planszę przedstawiającą wschodnią część basenu Morza Śródziemnego. Kolorystyka planszy jest dokładnie taka sama jak w pozostałych grach serii – zielenie, brązy i błękit na morzach.

Quartermaster General: Victory or Death odrywa nas od dwudziestowiecznych wielkich wojen i przenosi do starożytnej Grecji, w której trwa wielka wojna świata antycznego pomiędzy Spartą i Koryntem a Atenami i Ligą Delijską. Jak łatwo się domyślić, tym razem gra jest przewidziana dla czterech graczy, którzy tworzą dwa zwalczające się sojusze – Oligarchów oraz Demokratów (choć to dziwnie zabrzmiało, to naprawdę nie jest gra o wyborach w USA).

Zwycięstwo osiąga się w ramach sojuszu, więc gracze powinni ściśle ze sobą współpracować, co jest o tyle ważne, że każdy z nich ma w konflikcie odmienną rolę do odegrania. Główne działania wojenne odbywają się pomiędzy Atenami a Spartą, zaś obaj mniejsi sojusznicy specjalizują się w operacjach na wyspach greckich. Zapewniam jednak, że ich udział w wojnie i zwycięstwie jest co najmniej równie ważny.

Mechanika gry jest twórczym rozwinięciem zasad znanych z pierwszej gry serii. Co ciekawe przy tworzeniu 1914 i VoD autor stworzył dwie niezależne gałęzie rozwoju tych zasad. Moim zdaniem obie gałęzie są równie udane i dobrze dostosowane do konfliktów, w których symulacji mają pomagać.

Plansza jest podzielona na prowincje oraz akweny morskie. Na jednym polu może stać tylko jedna jednostka (armia lub flota) danego gracza. Oprócz nich jednak są w grze również miasta, reprezentowane przez własne figurki. Miasta mogą być budowane dzięki odpowiednim kartom oraz niszczone przez atak wroga. Stanowią one kluczowe punkty każdego z państw, ponieważ z nich jest ciągnięte zaopatrzenie dla oddziałów. Interesujące jest to, że podczas wystawiania oddziału zaopatrzenie musi być ciągnięte z własnego miasta, ale później może się on zaopatrywać w mieście sojusznika. Jest to kluczowe podczas operacji wojskowych w rejonach odległych od macierzy.

Rozliczanie zaopatrzenia komplikują żetony przekupstwa. Możemy użyć takiego żetonu w dowolnym momencie gdy potrzebujemy zaopatrzyć jakąś jednostkę. Wystawiamy taki żeton w pustej prowincji i działa on jako przedłużenie linii zaopatrzenia. W ten sposób można przeprowadzić ciekawe akcje z pojawianiem się armii na drugim końcu świata. Uważam to za bardzo dobry pomysł, który rozwiązuje problem “poszarpania” konfliktu.

Ta wojna była toczona dość niewielkimi siłami na dość rozległych terenach, więc problematycznym staje się podtrzymanie klasycznej linii zaopatrzeniowej. Choć z drugiej strony można by się zastanawiać, czy wojska antycznego świata korzystały z linii zaopatrzeniowych… a tym samym czy nie należałoby z nich w ogóle zrezygnować… Autor postanowił je jednak utrzymać (bo to przecież Quartermaster General…), więc całe szczęście, że wymyślił te przekupstwa.

Podstawą silnika Quartermaster General: Victory or Death są oczywiście karty. Część z nich pozwala na wykonanie podstawowych czynności jak wystawienie armii/floty lub wykonanie ataku. Oprócz tego mamy Wydarzenia – czyli rzeczy które dzieją się natychmiast po zagraniu, Statusy – ich działanie jest stałe, najczęściej opisują warunki, których spełnienie zapewnia dodatkowe punkty zwycięstwa oraz karty Przygotowania – po zagraniu kładzie się je zakryte i można je później użyć zgodnie z opisem z karty. Karty Przygotowania stanowią nowum w QG. Owszem, w 1914 można przygotowywać karty, ale tam funkcjonują one tylko jako modyfikatory wzmocnienia ataku i obrony. Tutaj są to pełnoprawne wydarzenia, które mogą zostać użyte w specyficznych sytuacjach. Co ważne, jeżeli warunki na to pozwalają, to można wykorzystać więcej niż jedną przygotowaną kartę. Pozwala na tworzenie interesujących i śmiertelnych kombinacji.

Inną ważną zmianą jest to, że podczas swojego etapu gracz musi zagrać jedną kartę z ręki – jeżeli tego nie zrobi, to traci punkt zwycięstwa. Oprócz obowiązkowej karty dowolnego typu można zagrać jeszcze dodatkową kartę Przygotowania, ale kosztuje to odrzucenie jednej karty na stos kart zużytych – jak widać intensywne przygotowania są możliwe, ale kosztowne. Co trzy tury jest naliczanie punktów zwycięstwa – po jednym za każde miasto oraz te wynikające ze aktywnych statusów. Przy ostatnim punktowaniu liczy się też punkty za specjalne miejsca na planszy. Oczywiście wygrywa frakcja, która na koniec będzie mieć więcej punktów.

Pomimo prostej mechaniki gra jest dużo bardziej skomplikowana niż jej siostry. Każde państwo ma swoją indywidualną talię. Różnią się one wszystkim – ogólną ilością kart, udziałem typów kart oraz specyfiką wydarzeń jakie karty generują (jedni mają więcej wydarzeń, inni kart przygotowań). Każde państwo gra inaczej – głównym zadaniem Sparty jest uderzenie na Ateny.  Te oprócz odpierania ataku prowadzą rozmaite akcje dywersyjne, mogą też przeprowadzić kosztowną i ryzykowną ale potencjalnie bardzo opłacalną wyprawę na Sycylię. Liga oraz Korynt mają różne karty pozwalające na wystawianie miast na różnych wyspach u wybrzeży Azji. Co ważne – są to te same wyspy, co oczywiście prowadzi do wyścigu oraz bitew na odległych rubieżach.

Quartermaster General: Victory or Death jest grą wielowątkową. Proste skupienie się na głównym froncie nie wystarczy do wygrania. Odpowiednio przygotowane karty pozwolą na zaskoczenie przeciwnika niespodziewanym uderzeniem – albo wprost przeciwnie, pozwolą takie uderzenie powstrzymać. Inną ciekawostką są karty pozwalające na przegrupowanie sił na planszy. Możemy zabrać z planszy do trzech dowolnych jednostek a następnie położyć je tak jakby były właśnie wystawiane (ze spełnieniem wszystkich wymogów). To powoduje, że jesteśmy w stanie nagle zmienić kierunek działania. Można zebrać rozproszone siły w zwartą grupę albo wprost przeciwnie – rozrzucić wojska po całej Grecji. To istotne novum, gdyż dotychczas w serii QG nie było żadnej możliwości przesuwania wojsk.

Podstawową wadą Quartermaster General: Victory or Death jest niestety duża losowość. Niektóre karty są bardzo silne i ich wczesne pojawienie się w rozgrywce może ją całkowicie zdeterminować. Pół biedy jak obie strony dostają je w mniej więcej podobnym momencie, gorzej jak jedna strona punktuje a druga się tylko bezradnie patrzy… Jest to o tyle istotne, że w pozostałych grach serii, które mają ten sam problem, to z uwagi na lekkość rozgrywki, dużo łatwiej jest zaakceptować taką wysoką losowość. Tutaj, z uwagi na większą mózgożerność jest ona bardziej bolesna.

Quartermaster General: Victory or Death choć mechanicznie prosty (choć instrukcja jest napisana bardzo słabo i momentami niezrozumiale), jest dużo bardziej skomplikowany od innych gier z serii QG. Tamte były dość jednolite w kierunkach działań i zadaniem gracza było wymyślenie jak najlepiej wykorzystać swoje karty w ramach tego ukierunkowania. Tymczasem tutaj mamy mocną wielowątkowość. Karty pozwalają na realizowanie różnych strategii w różnych miejscach. Przy czym trzeba podejmować decyzje, które z kierunków wykorzystamy, a które odrzucimy, bo nie możemy robić wszystkiego. Nasze zasoby są bardzo ograniczone – co dobrze widać po niewielkiej ilości dostępnych figurek. To powoduje, że gra jest dużo cięższa gatunkowo i choć nadal jest szybka i przyjemna, to może nie znaleźć uznania w oczach wielu graczy, którzy cenili serię QG za lekkość rozgrywki. Natomiast ważne jest to, że na ile znam historię tej wojny, to jej specyfika została bardzo dobrze oddana w grze, a to duży plus.

Quartermaster General: Victory or Death jest bardzo dobrą pozycją. Zachował prostą mechanikę  ale oferuje zupełnie odmienne wrażenia od pozostałych QG. Muszę przyznać, że mi się to podoba. Jednak porównując z siostrzanymi grami, to opierając się na opiniach współgraczy (gdyż nigdy nie grałem w QG:WW2) mogę stwierdzić, że satysfakcja z grania w VoD plasuje się pomiędzy 1914 (najlepszy) a WW2 (najsłabszy i to nawet z dodatkami).



Grę Quartermaster General: Victory or Death kupisz w sklepie


 

Złożoność gry (7/10):

Oprawa wizualna (6/10):

Ogólna ocena (8/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Bardzo dobry przedstawiciel swojego gatunku, godny polecania. Wady mało znaczące, nie przesłaniające mocno pozytywnego odbioru całości. Gra daje dużo satysfakcji.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings