The Others [Współpraca reklamowa z Portal] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 8 minut

Eric M. Lang to wielkie nazwisko. To nazwisko jest jak obietnica. Nawet jeżeli go nie kojarzycie, to prawie na pewno słyszeliście o takich tytułach jak Blood Rage oraz Chaos w Starym Świecie. Trudno o lepszą rekomendację dla nowej gry. Również wydawnictwo Portal jest u nas kojarzone z dobrymi tytułami o dużej jakości wykonania. Pozostaje pytanie czy The Others sprostało obietnicy i rozbuchanym oczekiwaniom graczy?

The Others, pomimo wielkiego hajpu i sukcesu na Kickstarterze, zaliczyło na samym początku poważną wpadkę pijarową. Oryginalna nazwa miała podtytuł 7 Sins czyli 7 grzechów. Szybko jednak okazało się, że tak naprawdę to jest 2+5 grzechów a dokładniej 2+5*1 grzechów. Bo żeby było ich 7, to trzeba dokupić 5 dodatków, a do tego od razu były dodatki dla drużyny oraz ogólne dodatki dla złego… Jednym słowem wyglądało to na dość ordynarny skok na kasę. Na szczęście bez tych wszystkich dodatków również można grać, co początkowo nie musiało być takie oczywiste.

Wykonanie

Jak zwykle pierwsze wrażenie robi pudło z komponentami. Zaraz po jego otwarciu napadło mnie zdziwienie. W środku nie było ani odrobiny wolnego miejsca, bo całość przestrzeni wypełniały mniejsze pudełka. Po ich otwarciu moim oczom ukazały się plastikowe wypraski, w których znajdowały się figurki. Wiecie, taka odmiana rosyjskich matrioszek…

Figurki postaci i potworów są naprawdę ładne i dobrze wykonane, szczególne wrażenie robią dwie dostępne figurki Awatarów – czyli “bossów”. Łącznie 8 figurek drużyny i 39 figurek potworów. Jest się czym zachwycać.
Do tego dochodzą kafelki tworzące mapę miasta, planszetki z opisem i cechami postaci oraz niewielka ilość żetonów i kart. Tutaj ciekawostka – tych ostatnich jest naprawdę niewiele. Figurkowe dungeon crawlery przyzwyczaiły nas do gigantycznej ilości znaczników, markerów i własnie kart – z dodatkowymi mocami, tonami sprzętu, czarami i co tam sobie kto wymyśli. Tutaj jest ich naprawdę niewiele a w pojedynczej rozgrywce wykorzystuje się tylko część z nich – 7 kart apokalipsy, 12 kart grzechu, 18 kart ekwipunku. Malutko, co z kolei oznacza, że rozkładanie gry jest dość szybkie i łatwo ją skomasować, żeby zajmowała mniejszą powierzchnię niż Descent czy podobne – po prostu każdy z graczy potrzebuje naprawdę niewiele miejsca.

Bardzo dobre wrażenie robią kafelki do układania planszy – są duże i ładne. Ogólnie całość wywołuje w pełni zasłużony efekt WOW.

Klimat

W The Others gracze tworzą drużynę bohaterów broniących swoje miasto przed potworami Grzechu. Czyli jest to standardowy układ drużyna kontra Wielki Zły. W instrukcji mamy opowiadanko i kilka klimatycznych wstawek, które mają zbudować odpowiedni klimat, jednak czegoś tu brakuje. Moim zdaniem wprowadzenie klimatyczne jest zbyt słabe. Nie ma ani słowa wyjaśnienia czy to jest nas świat, na którym nastąpiła Apokalipsa, czy walczy się z potworami z Piekła czy też z atakiem obcych z innych wymiarów? Czy może jest to jakiś świat alternatywny gdzie takie potwory były od zawsze a gracze reprezentują zakon bohaterów od zawsze ich zwalczających? Nie wiadomo.

Niby to pierdółka ale według mnie ta nieokreśloność poważnie utrudnia poczucie klimatu świata. A szkoda, bo potencjał pod tym względem jest gigantyczny. Cały czas mam wrażenie, jakby gra została stworzona, przez specjalistę od eurogier, który nie bardzo wie o co chodzi z tym całym klimatem i dobrze zadbał o mechanikę, a wstawki klimatyczne dorzucił tak trochę przez przypadek. Szkoda. Pozostaje mieć nadzieję, że z czasem ten wątek zostanie rozwinięty, bo naprawdę warto.

Warto tym bardziej, że Drużyna (czyli Grupa FAITH) została potraktowana zupełnie inaczej niż we wszystkich grach, które dotychczas widziałem. W The Others przed rozpoczęciem rozgrywki gracze wybierają 7 postaci, które będą tworzyć drużynę. W podstawce mamy tylko 7 postaci, więc nie ma wyboru, ale jak wspomniałem wcześniej – od ręki można kupić już wydany po polsku dodatek, w którym jest 5 kolejnych postaci. Kiedy podstawowy skład jest wybrany, gracze wybierają sobie postacie, którymi zaczynają rozgrywkę – równocześnie na planszy są trzy lub cztery postacie (w zależności od ilości graczy, każdy prowadzi trzy, dwie lub jedną postać), a pozostałe tworzą rezerwę.

Jeżeli któryś bohater zginie, to gracz dobiera sobie jednego z rezerwowy. Ale uwaga – jak nie ma już kogo dobrać to drużyna przegrała… Tworzy to zupełnie odmienne podejście do postaci. Z jednej strony trudniej się z nimi identyfikować, stają się wymienialne. Ich poświęcenie jest wliczone w koszta wykonania misji. Z drugiej strony idealnie nadaje się do budowania mrocznego klimatu beznadziejności i poświęcenia. Wiadomo, że każdy z bohaterów jest już martwy, nie wiadomo tylko kiedy dokładnie przestanie oddychać. Do tego pojawiają się epickie choć samobójcze akcje, które kończą się pewną śmiercią, ale pozwalają na wykonanie zadania i powstrzymanie wroga na jeszcze jeden dzień. Taki wielki potencjał klimatyczny w The Others się marnuje…

Mechanika

Z drugiej strony, jak już wspomniałem, mechanika rozgrywki została naprawdę dobrze dopracowana. Najpierw wybierany jest scenariusz, który przewiduje jaką misję mają zrealizować gracze oraz jak jest rozłożona plansza. Są trzy rodzaje misji – może to być zwykłe zabijanie potworów, może być oczyszczanie miasta z oznak zepsucia (pożarów, źródeł zarazy czy wylęgarni potworów) lub wreszcie może to być ratowanie niewinnych cywilów. Co ciekawe, każdy scenariusz przewiduje dwa możliwe rozstawienia planszy oraz startowych pozycji potworów i żetonów zepsucia. Plansza symbolicznie przedstawia miasto z podziałem na ulice i kwartały budynków.

Każda misja dzieli się na trzy etapy, które po kolei muszą być realizowane przez drużynę. Jest tam też zaznaczone, kiedy pojawia się najsilniejszy potwór czyli Avatar.

Później gracz grający Grzechem wybiera sobie, którym konkretnie grzechem będzie grał. W podstawce dostępne są dwa – Pycha i Lenistwo. Ale znowu – jak komuś mało, to już są dwa dodatki po polsku… Każdy grzech ma swój własny komplet figurek oraz kart. Figurki poszczególnych grzechów różnią się wyglądem, ale mechanicznie są dokładnie takie same. Czyli jak komuś jedne podobają się bardziej niż inne, to swobodnie może je sobie wymieniać i zastępować. Różne natomiast są karty, które tworzą talię grzechu – Pycha uderza w tych, którzy działają samotnie, zaś Lenistwo osłabia postacie.

Następnie gracze wybierają postacie, które stworzą drużynę. Każda postać ma umiejętność specjalną oraz dwie cechy – Atak odpowiada za walkę a Umiejętność za odnajdywanie i likwidowanie znaczników takich jak pożary czy zaraza. Dla ułatwienia jest też dodany ogólny podział postaci – są mięśniaki do walki wręcz, strzelcy specjalizujący się w strzelaniu na odległość, fixerzy od rozwiązywania problemów oraz liderzy, których umiejętności wspomagają innych. Dodatkowo postać ma pancerz oraz liczniki ran i zepsucia.

Zepsucie obrazuje jak bardzo postać jest wyniszczona psychicznie. Jak osiągnie zbyt wysoki poziom to może zabić cywili, których miała chronić a każdy następny cios psychiczny będzie już powodował rany fizyczne. Z drugiej strony postać może dobrowolnie poświęcić swoje zdrowie psychiczne, żeby uzyskać bonusy podczas walki – a im z nią jest gorzej tym bonusy są większe. Kojarzycie te sceny z filmów, gdy bohater wpada w szał i cały obryzgany krwią, z wrzaskiem rzuca się na wielkiego i przerażającego przeciwnika? To jest właśnie to!

Rozgrywka The Others dzieli się na tury, w których każda postać po kolei wykonuje akcje. Akcja składa się z ruchu oraz walki lub przeszukania. Postać może zaatakować wręcz potwory, które znajdują się na tym samym co on polu. Obaj gracze rzucają swoimi kostkami – bohater do swojej cechy Ataku dodaje wszystkie bonusy za umiejętności czy wyposażenie a Grzech sumuje kostki za wszystkie potwory na polu. Co jednak ważne obie strony mają zupełnie różne kostki.

Kostki Grzechu mają jedną ściankę pustą, jedną z trafieniem krytycznym pozwalającym na dorzut, dwie ze zwykłymi trafieniami i dwie z trafieniami Zepsucia. Z kolei Drużyna ma bardziej urozmaicone kostki. Po jednej ściance jest na trafienie, wykrycie (używane przy przeszukaniach), dodatkowy pancerz i ochronę przed jednym punktem Zepsucia, a do tego są dwie ścianki z symbolem specjalnym. Ten symbol można wykorzystać jako dowolny wynik a dodatkowo pozwala na wykonanie dorzutu. Jak widać Grzech może tylko przywalić, natomiast Drużyna może dość mocno manipulować swoim rzutem i wybrać, czy woli mocniej bić czy też raczej chronić swoją postać. Po podsumowaniu obrony i ataku postacie mogą otrzymać Zepsucie i/lub rany (przy piątej postać umiera). Potwory giną jeżeli otrzymają w jednej walce co najmniej tyle ran ile mają odporności. Walka jak widać może być dość losowa, taka jest jednak specyfika tego typu gier i należy to zaakceptować.

Z kostkami w The Others związany jest pewien feler – często trzeba wykonać rzuty po 10 lub nawet 13 kostek, do których dochodzą dorzuty. W podstawce jest tylko po 7 kostek dla każdej ze stron, co powoduje, że zamiast odkładać kostki z odpowiednimi symbolami na bok, trzeba je sobie zsumować w pamięci. Oczywiście w dodatkach są dodatkowe kostki (3 w każdym)…

W ramach swojej akcji postać może aktywować “moce miasta”. Odzwierciedla to wsparcie jakie mogą zapewnić mieszkańcy miasta dla tych, którzy walczą o ich życie. Każdy kwartał miasta ma swój własny pakiet “mocy”, jedne leczą, kolejne zmniejszają zepsucie, jeszcze inne pozwalają dobrać ekwipunek. Przy czym w jednej turze dany kwartał może być tylko raz aktywowany, więc ma znaczenie kto z tego skorzysta…

Podczas tury postacie wykonują akcje na zmianę, a każda z nich może wykonać dwie takie akcje. Jednak Grzech nie pozostaje bierny – po zakończeniu akcji dowolnego bohatera może zdecydować, że wykonuje swoją akcję. Może wtedy poruszyć jednego potwora oraz zaatakować postać, która właśnie zakończyła swoją akcję (tylko ją). Takich przerwań Grzech może wykonać tyle, ile jest postaci graczy na planszy, ale może je sobie dowolnie rozplanować. Oprócz tego ma on talię wrednych kart, które mogą być zagrywane w różnych momentach. Ich efekty są oczywiście bardzo nieprzyjemne dla drużyny.

Oprócz tego jest także licznik Apokalipsy, który co turę się zwiększa. Każdy kolejny punkt powoduje zwiększenie mocy Grzechu i coraz bardziej utrudnia życie Drużynie. Żeby było trudniej, to każda śmierć postaci oraz pewne efekty specjalne również zwiększają ten licznik…

Zasady są dość proste ale oferują wiele możliwości. Czyta się je bez problemu i nie powinno być trudności z ich opanowaniem, można je też szybko i bezboleśnie wyjaśnić nowym graczom. Niestety opisane są jednak trochę chaotycznie i zbyt obszernie, co powoduje, że czasem ciężko znaleźć w instrukcji jakąś szczegółową zasadę.

Za to wpadkę i to niejedną zaliczył za to tłumacz, co może być dość bolesne, szczególnie w przypadku opisu scenariuszy. Na szczęście Portal zapewnia, że zlokalizował wszystkie błędy i szykuje już program naprawczy.

Podsumowanie

Podstawowe wrażenie z rozgrywek jest następujące: Inni (The Others) są … Inni…

Na pierwszy rzut oka gra wygląda to jak wszystkie inne dungeon crawlery. Jest drużyna, jest wielki zły, są budowane z kafelków „podziemia”, są figurki… A jednak… Jest inaczej. Gra wymaga sporej dozy taktyki i kombinowania. Tutaj nie działa “Hurrrrra i do przodu!”. Często zabijanie potworów jest tylko uboczną koniecznością, którą jednak warto zminimalizować, bo one i tak wciąż wracają. Ważniejsze jest skupienie się na realizacji misji. Do tego dochodzi fakt, że postacie są wymienialne, co powoduje, że ich śmierć jest wkalkulowana w koszta realizacji zadania. W The Others to działa, i to działa naprawdę bardzo dobrze! 

Pozostaje ostatnia kwestia… Czy daje się grać na samej podstawce czy od razu trzeba zainwestować w dodatki? Ewidentnie można się ograniczyć do podstawki i mieć dużą przyjemność z grania. Oczywiście jak komuś gra się podoba to na pewno kiedyś sięgnie po dodatki. Muszę przy tym stwierdzić, że wysoki koszt dodatków wynika z tego, że w każdym jest kilka do kilkunastu bardzo ładnych figurek. Niby fajnie, ale z punktu widzenia gry wielu z nich mogłoby nie być. Figurki potworów z podstawki swobodnie można by zastosować do pozostałych grzechów, wystarczyłyby więc karty i opisy – a to byłoby dużo tańsze… Czy to Was jednak powstrzyma od zakupu dodatków? Nie sądzę…



Grę The Others kupisz w sklepie


 

Dziękujemy firmie Portal za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (6/10):

Oprawa wizualna (10/10):

Ogólna ocena (8.5/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Bardzo dobry przedstawiciel swojego gatunku, godny polecania. Wady mało znaczące, nie przesłaniające mocno pozytywnego odbioru całości. Gra daje dużo satysfakcji.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings