Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry rodzinne | Ewolucja – stara znajoma z nowym sercem

Ewolucja – stara znajoma z nowym sercem [Współpraca reklamowa z Egmont] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Projektant: Dominic Crapuchettes, Dmitry Knorre, Sergey Machin
Liczba graczy: 2 – 6 osób
Wiek: od 12 lat
Czas gry: ok. 60 minut
Wydawnictwo: Egmont

Ewolucja nie jest grą nową. To reimplementacja Ewolucji: pochodzenia gatunków, karcianki wydanej u nas przez G3. Miała ona swój urok, choć nie była pozbawiona wad. Obecne wydanie doczekalo się całkiem znaczących poprawek.

Zasady gry

Jak sam tytuł wskazuje – w grze będziemy motorem ewolucji gatunków. W trakcie kolejnych rund będziemy udoskonalać nasze zwierzęta, karmić je, zjadać się wzajemnie aby na koniec dochować się całkiem pokaźnego stadka.

przebieg rundy

Runda składa się z kilku faz, a każda z nich – zanim przejdziemy do kolejnej – rozgrywana jest przez wszystkich graczy:

  1. Dobranie kart (otrzymujemy 3 karty + po jednej karcie za każdy posiadany gatunek)
  2. Wybranie pożywienia (zagranie w sposób tajny karty z ręki na wodopój)
  3. Zagrywanie kart (np. odrzucanie kart w celu stworzenia nowego gatunku lub powiększenia istniejącego, dodawanie nowych cech gatunkowych do istniejących lub właśnie stworzonych gatunków)
  4. Dodanie pożywienia (uzupełnienie wodopoju o znaczniki żywności)
  5. Karmienie – gracze kolejno żywią swoje zwierzęta – za każdym razem jeden wybrany gatunek. Jeśli jest to roślinożerca to otrzymuje jeden (lub więcej jeśli pozwalają na to karty) żeton jedzenia z wodopoju. Jeśli drapieżnik –  to poluje.

    a na koniec spróbujcie nazwać swoje zwierzęta…

    Wybór (które zwierzę będzie żywione) należy do gracza. Warunek jest prosty – zwierzę musi być głodne (tzn. gatunek musi mieć większą populację niż liczba zdobytych do tej pory znaczników pożywienia) bądź musi mieć tkankę tłuszczową, a więc możliwość jedzenia ponad miarę (ale nie więcej niż wynosi jego rozmiar). Żywienie trwa do momentu gdy wszystkie zwierzęta zostaną wykarmione lub nie da się już wykarmić żadnego zwierzaka (np. nie będzie już jedzenia w wodopoju). Oczywiście na koniec należy zredukować liczebność niewykarmionych gatunków, zaś skonsumowane pożywienie trafia za nasze zasłonki w postaci punktów zwycięstwa.

Gra kończy się, gdy skończy się talia do dobierania i trzeba będzie przetasować stos kart odrzuconych. Jest to wtedy ostatnia runda, którą dogrywamy do końca a następnie liczymy punkty: PZ-ty ze zjedzonej w trakcie gry żywności oraz punkty za każde zwierzę (w/g liczebności populacji oraz posiadanych cech).

Wrażenia

Pozwólcie, że przedstawię je w formie plusów (tak, plusów, bo minusów znalazłam naprawdę niewiele) – w większości jako porównanie ze starą Ewolucją.

przykładowe gatunki

Po pierwsze nie operujemy pojęciem zwierzęcia, lecz gatunku. A gatunek oprócz cech, które od nas otrzyma takich jak np. Symbioza, Współpraca czy Tkanka tłuszczowa, ma jeszcze rozmiar i liczebność. To znaczące zmiany w odniesieniu do poprzedniczki, gdzie pojęcia liczebności, czyli populacji nie było praktycznie wcale, zaś rozmiar można było powiększyć poprzez dołożenie karty z taką cechą. Wiązało się to z koniecznością dodatkowego żywienia. W nowej Ewolucji poprzez odrzucenie karty możemy powiększyć albo rozmiar, albo populację. Rozmiar pełni rolę podczas polowania: drapieżnik może zaatakować tylko taki gatunek, którego rozmiar jest mniejszy niż jego samego. A to oznacza, że inwestujemy w rozmiar po to by móc żywić mięsożerców, ale też po to, by się przed mięsożercami bronić. Nawiasem mówiąc – świetna symulacja ewolucyjnego wyścigu jaki zachodzi pomiędzy ofiarą a drapieżcą. Cechą, która związana jest z żywieniem jest tym razem populacja. Im bardziej liczny gatunek, tym więcej potrzebuje jedzenia.

można też układać gatunki pionowo

Ale i tutaj jest znacząca poprawa w porównaniu do starszej wersji gry. Jeśli bowiem nie wyżywimy gatunku w całości (np. powinien otrzymać cztery znaczniki a dostanie tylko dwa) to nie tracimy go, lecz redukujemy jego populację do poziomu uzyskanego jedzenia (w naszym przykładzie do dwóch). Kolejną zmianą na plus jest to, że skonsumowana żywność nie wraca do banku, lecz ląduje u nas za zasłonką stając się na koniec gry punktami zwycięstwa. Przypomnę, że w starej wersji za wykarmienie zwierzaka niczego nie otrzymaliśmy – jedyną nagrodą było to, że przeżyje – a więc gracz, któremu padły wszystkie zwierzęta w ostatniej rundzie mógł przegrać z graczem, który przez całą grę nic nie miał a poszczęściło mu się w ostatniej turze. Nowa Ewolucja premiuje całą naszą aktywność, nie tylko wynik końcowy.

przykładowe cechy obronne

Każdy gatunek może mieć tylko trzy cechy (a w grze dwuosobowej nawet dwie). To znaczący postęp w stosunku do poprzedniej wersji, w której mogliśmy rozwijać naszego zwierzaka do woli, jako ograniczenie mając jedynie fortunę, czas gry i swoją wyobraźnię. I oczywiście zawiść innych graczy ;). Jak komuś w odpowiednim momencie podeszły karty, albo przeciwnicy odpuścili, to powstawały monstra, z którymi trudno było wygrać. Ani je zjeść, ani zagłodzić – za to one radziły sobie świetnie i zżerały co popadnie.

przykładowe cechy

Mając do dyspozycji tylko trzy sloty nie jesteśmy w stanie zabezpieczyć się przed wszystkim, ani nie jesteśmy w stanie przystosować się do wszystkiego. Jak w naturze. Natury się nie da oszukać…. takie podejście do tematu wymaga gruntownego przemyślenia a jednocześnie dopasowania się do tego, co znajdziemy w kartach. To wymaga ciągłej uwagi jak rozwijają się przeciwnicy. Kontrolowania naszej populacji i rozmiaru. I wyrównuje szanse. Zmusza do kombinowania.

 

przykładowe cechy

Kolejna poprawka dotyczy fazy uzupełniania kart na ręce. W starej wersji otrzymywaliśmy ich tyle, ile zwierząt leżało przed nami. Chyba, że nie mieliśmy żadnego – gra hojnie wynagradzała nam to sześcioma kartami. Teraz zawsze otrzymujemy trzy karty plus po jednej za każdy gatunek. A ponieważ nawet jeśli nie mamy żadnego, to dostajemy „z urzędu” jedno golutkie zwierzę – to na pewno dostaniemy co najmniej 4 karty na początku każdej rundy.

W obecnej wersji gry otrzymujemy definitywny podział na roślinożerców i drapieżców. Poprzednio bycie drapieżcą to był tylko jeden ze sposobów na zdobywanie pożywienia. Nie wyszło u źródła? to zapolujemy. A teraz już tak prosto nie jest. Każde zwierzę, które nie ma cechy „Mięsożerny” jest roślinożercą i może stołować się u wodopoju. W momencie poruczenia rzeczonej cechy gatunek staje się drapieżcą i nie może pobierać roślinnego pożywienia – nawet jeśli miałby do tego okazję np. korzystając z takiej karty jak „Współpraca”. Koniec kropka – jeśli nic nie upolujesz, to zginiesz. Natury się nie da oszukać…

przykładowe cechy

To powoduje, że drapieżcą być trudno. Drapieżca dopiero ewoluuje w trakcie gry. Nie warto być drapieżcą na samym początku. Trzeba sobie to dobrze przemyśleć. Może Tkanka tłuszczowa na wypadek, gdyby w przyszłej rundzie upatrzone ofiary zbyt dobrze się przystosowały do zaistniałych warunków? Może Inteligencja? Ale Inteligencja pociąga za sobą przeznaczenie jakiś kart na ewentualne odrzucanie (takie działanie karty) zamiast na rozwój gatunków. Trzeba pilnować rozmiaru – to kolejne odrzucanie kart – a rozmiar niczego nam nie daje poza tym, że będziemy mogli jeść a sami nie zostaniemy zjedzeni. No chyba, że w połączeniu z Tkanką tłuszczową ;) Tu jest teraz naprawdę wiele zależności. I to sprawia, że – jak w życiu – drapieżników będzie o wiele mniej niż roślinożerców.

wodopój

Sam pomysł wodopoju również jest dobry. W karciance rzucaliśmy kostkami aby sprawdzić ile w tej rundzie będzie pożywienia. Ślepy przypadek. Nie muszę oczywiście dodawać, że bycie pierwszym/ostatnim graczem ma tu spore znaczenie. Teraz sami decydujemy o tym, ile będzie jedzenia. Mam wpływ na to, czy zagrać (-2) czy zagrać (+6), prawda? Na pewno innego wyboru dokonam będąc pierwszym graczem, a innego będąc ostatnim. Oczywiście każdy dokłada do tego swoje trzy grosze, ale ten ślepy los dostaje w tym momencie od nas białą laseczkę i psa przewodnika. A do tego wszystkiego, konieczność przekazania wybranej karty do wodopoju skraca i tak już krótką kołderkę. Jest dobrze.

znacznik pierwszego gracza

Jakie jeszcze plusy ma Ewolucja (już bez porównań)? Wszystkie fazy oprócz żywienia rozgrywamy jednocześnie, co istotnie ogranicza pełne znudzenia oczekiwanie na swoją kolej. Jedynie żywienie wykonujemy pojedynczo, ale tutaj emocje sięgają zenitu, gdy ktoś bierze 4 znaczniki a jedzonka jest malutko… kto na kogo będzie polował? kto się zagłodzi?

Ładne ilustracje. Jest zdecydowanie bardziej kolorowa i ma ciekawszą szatę graficzną niż jej poprzedniczka. I ten znacznik pierwszego gracza… ;)

Minus jest w zasadzie tylko jeden. Sporo kosztuje. To już nie jest kieszonkowa karcianka za 30zł. Teraz musicie na nią wydać minimum stówkę, a w niektórych sklepach nawet 150-170 zł. Ale warto.

 



Grę Ewolucja kupisz w sklepie


 

Dziękujemy firmie Egmont za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (4/10):

Oprawa wizualna (9/10):

Ogólna ocena (9/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Gra tak dobra, że chce się ją polecać, zachwycać nią i głosić jej zalety. Jedna z najlepszych w swojej kategorii, której wstyd nie znać. Może mieć niewielkie wady, ale nic, co by realnie wpływało negatywnie na jej odbiór.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings