Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry strategiczne | The Quest for El Dorado – rzut okiem na grę nominowaną do Spiel des Jahres

The Quest for El Dorado – rzut okiem na grę nominowaną do Spiel des Jahres
Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Gdzieś w głębi gęstej południowoamerykańskiej dżungli leży El Dorado. Na odkrywcę czekają tam nieprzebrane skarby – złoto, klejnoty i cenne artefakty. Każdy z graczy jest liderem ekipy, która stara się jak najszybciej dotrzeć do El Dorado. W tym celu rekrutuje ekspertów, gromadzi specjalne przedmioty i stara się mądrze zaplanować trasę podróży. Kto pierwszy przekroczy bramy El Dorado, zostaje zwycięzcą gry.

Gdzie konkretnie leży El Dorado nie wie nawet Reiner Knizia i zapewne dlatego gra nie ma stałej planszy. Za każdym razem można zbudować ją inaczej, mając do dyspozycji 9 dwustronnych modułów – 7 sześciokątnych i 2 prostokątne.

Plansza może więc wyglądać na przykład tak:

 

Segmenty można zestawiać w dowolny sposób. Jedyny wymóg jest taki, żeby trasa rozpoczynała się od modułu, oznaczonego po jednej stronie literą A, a po drugiej B, bo tylko na nim znajdują się pola startowe.

Każdy z graczy otrzymuje po jednej figurce (w partii dwuosobowej – po dwie figurki) i startową talię, złożoną z 8 kart o sile 1: 3 zielonych, 4 żółtych i 1 niebieskiej. Karty tasuje, bierze do ręki 4 z nich i może rozpoczynać wyścig do El Dorado.

Zapewne w tym miejscu większość czytelników odgadła, że podstawową mechaniką tej gry jest deckbuilding. I tak rzeczywiście jest – wzmiankowana we wstępie „rekrutacja ekspertów” to po prostu zakup kolejnych kart. Jak wygląda karta, można zobaczyć na obrazku:

Karty są w pięciu kolorach. Zielone, z symbolem maczety, służą do przedzierania się przez dżunglę. Niebieskie, z symbolem wiosła – do pokonywania rzek. Żółte, z symbolem monety mają podwójne zastosowanie. Można nimi opłacić przejście przez wioski albo zakupić za nie nowe karty. Białe karty to jokery – mogą zastąpić karty zielone, niebieskie lub żółte. I wreszcie są karty fioletowe, pozwalające na wykonanie różnych specjalnych akcji. Na każdej karcie podany jest jej koszt, a wszystkie poza fioletowymi mają określoną siłę.

Popatrzmy na jeden z segmentów planszy.

Pola zielone oznaczają dżunglę. Stopień trudności każdego z zielonych pól określa liczba narysowanych na nim maczet – od jednej do trzech. Żeby wejść na takie pole, gracz musi zagrać kartę o sile nie mniejszej niż wartość pola. Analogicznie wygląda sprawa z obszarami wodnymi, na których może się pojawić od jednego do trzech wioseł. Na tym segmencie jest niewiele żółtych pól i nie są one zbyt wymagające, ale na innych pojawiają się nawet pola z 4 monetami. Do wejścia na szare żwirowisko nie jest wymagane zagranie karty o odpowiedniej sile i kolorze. Wystarczy zrzucenie na discard podanej na polu liczby dowolnych kart. A żeby wejść na czerwone pole obozu, karty odrzuca się do pudełka, czyli robi trash. Jest to oczywiście dobra metoda by odchudzić swoją talię, pozbywając się słabych kart. Są jeszcze czarne pola gór, na które wchodzić nie można. (Nie można też wchodzić na pola, zajmowane przez inne figurki.) Jedna z pokazanych na obrazku gór jest specyficzna, bo zawiera jaskinię. W wariancie zaawansowanym gry, na polu z jaskinią umieszczane są żetony, które gracze mogą zdobyć, ustawiając swoje figurki obok jaskini.

Ruch gracza składa się z trzech faz. Pierwsza to zagranie kart. Gracz może zagrać dowolną liczbę kart z ręki, aby poruszyć swoją figurkę  i/lub kupić jedną nową kartę. Każdą kartę można wykorzystać w swojej kolejce tylko raz. Najpierw należy zagrać karty, używane do przesunięcia figurki. Pozostałe karty można wykorzystać do zakupu. Jeżeli zagrana została zielona karta o sile 3, gracz może przesunąć swoją figurkę kolejno przez 3 pola z jedną maczetą albo wprowadzić figurkę na pole z 3 maczetami. Nie można jednak sumować siły dwóch kart, by wejść na jedno silniejsze pole. Po wykonaniu przesunięcia, wynikającego z zagrania jednej karty, można poruszać figurkę dalej, zagrywając kolejne karty. Jeżeli po zakończeniu przesuwania figurki graczowi pozostały jeszcze karty, może kupić jedną kartę. Oczywiście nie ma ani obowiązku zakupu, ani przesunięcia. Może np. zrezygnować z przesuwania figurki i wszystkie karty użyć do zakupu.

Żółte karty mają przy zakupie wartość taką, jak ich siła. Zielone, niebieskie i fioletowe karty mają wartość po ½ monety. Przykładowy zakup pokazany jest na obrazku.

Do kupienia są 54 karty – po 3 w 18 rodzajach. Podczas przygotowania gry układa się je na stole w trzykartowych stosach w następujący sposób:

Na początku gry można kupować wyłącznie karty z „rynku” czyli dolnego rzędu, oznaczone brązową kropką w prawym dolnym rogu. Gdy któryś stos na rynku wyczerpie się, następny gracz ma dostęp do wszystkich kart. Ale gdy kupi kartę spoza dolnego rzędu, pozostałe karty z tego stosu przenosi się na rynek i kolejny gracz znowu ma do wyboru tylko jeden z sześciu stosów. Stwarza to pewne taktyczne dylematy – czy kupić ostatnią kartę ze stosu i dać w ten sposób sąsiadowi z lewej dostęp do „pełnej oferty”, czy może jednak wziąć kartę z innego stosu i poczekać na to, by sąsiad z prawej dał mi możliwość zakupu dowolnej karty.

Spośród 18 różnych kart, 12 to eksperci, czyli karty wielokrotnego użytku, a 6, oznaczonych po obu stronach czerwonymi krzyżykami, to specjalne przedmioty, których własności można wykorzystać raz, a potem karty te odrzuca się do pudełka.

Zielone karty różnią się między sobą tylko siłą. Podobnie jest w przypadku kart żółtych, niebieskich i białych (jokerów). Jedynie fioletowe karty mają na tyle specyficzne działanie, że krótko opiszę, co robi każda z nich.

Jednorazowy Nadajnik pozwala na wzięcie ze stołu dowolnej karty (nie tylko z rynku).

Kartograf umożliwia wzięcie z talii do ręki dwóch kart.

Kompas pozwala na wzięcie trzech kart, ale po zagraniu musi być odrzucony do pudełka.

Uczona ma dwie funkcje – gracz bierze z talii jedną kartę i może (ale nie musi) odrzucić do pudełka jedną kartę z ręki.

Jednorazowy Dziennik Podróży działa podobnie jak Uczona, ale pozwala na wzięcie do ręki i odrzucenie na trash dwóch kart.

Tubylec umożliwia wejście na dowolne pole planszy, z wyjątkiem gór i pól, na których stoją inne figurki.

 

Nie wspomniałem jeszcze o jednej kategorii rekwizytów – blokadach, czyli „zębatych” paskach, które przed rozpoczęciem gry umieszcza się losowo na granicach segmentów planszy.

Blokady przechodzi się tak, jak kolorowe pola planszy, z tą tylko różnicą, że gracz, który pokonał blokadę, zabiera ją z planszy i kładzie przed sobą. Jak blokada zniknie z planszy, to inni gracze mają wolną drogę, ale nie oznacza to wcale, że pokonywanie blokad to czysty altruizm. Zdobyte blokady służą na końcu gry do rozstrzygania remisów.

Tytułowe El Dorado to mały segment, dołączany do ostatniego dużego segmentu planszy. Jest on, podobnie jak wszystkie inne segmenty, dwustronny – na jednej stronie ostatni etap drogi do El Dorado prowadzi przez dżunglę, na drugiej przez rzekę. (To logiczne, że z El Dorado nie sąsiaduje wioska, bo wtedy żadnych skarbów już by tam nie było.) Gdy gracz wprowadzi swoją figurkę na jedno z trzech zielonych lub niebieskich pól, natychmiast przenosi się ją na złote pole El Dorado. Dogrywana jest kolejka, aby wszyscy gracze mieli wykonane tyle samo ruchów. Jeżeli tylko jeden gracz zdoła wprowadzić swoją figurkę do El Dorado, zostaje zwycięzcą. Gdy w tym samym ruchu więcej niż jeden gracz osiągnie metę, o zwycięstwie decyduje większa liczba zdobytych blokad, a gdy nadal jest remis – największa siła zdobytej blokady.

Autor gry proponuje, by po rozegraniu kilku partii w wariant podstawowy, spróbować wariantu z jaskiniami. Przygotowanie gry wygląda  tak samo, z tą tylko różnicą, że na górach z jaskiniami układa się losowo po 4 sześciokątne żetony, obrazkami do dołu. Jeżeli figurka gracza zatrzyma się obok jaskini, gracz może wziąć wierzchni żeton z leżącego na polu stosu. Zdobyty żeton może być użyty od razu, w trakcie tego samego ruchu gracza albo odłożony na później. Wszystkie żetony są jednorazowe i po wykorzystaniu odkładane do pudełka. 17 spośród 36 żetonów to odpowiedniki zielonych, żółtych i niebieskich kart, o sile od 1 do 3, pozostałe 19 jest w kolorze fioletowym i tak jak fioletowe karty dają one pewne dodatkowe możliwości.

Pierwszy żeton działa jak Kartograf, tzn. pozwala na dobranie z talii dodatkowej karty. Drugi jest odpowiednikiem Tubylca, a więc pozwala na wejście na dowolne pole, poza górami i polami zajmowanymi przez inne figurki. Trzeci daje możliwość odrzucenia na trash jednej karty, a czwarty wprost przeciwnie – zagrany z kartą specjalnego przedmiotu „ratuje ją” przed koniecznością odrzucenia do pudełka. Piąty pozwala na wymianę od jednej do czterech kart. Zagrywając przedostatni żeton, gracz może do końca swojego ruchu wchodzić na pola, zajmowane przez inne figurki albo przez takie pola przechodzić. Ostatni żeton, zagrany wraz z jakąś kartą, pozwala na zmianę jej koloru na jeden z dwóch pozostałych.

Wariant z jaskiniami z pewnością urozmaica rozgrywkę, ale z drugiej strony czyni ją bardziej losową, bo dobierane w sposób przypadkowy żetony mają różne możliwości, a przede wszystkim różną przydatność dla gracza.

Gra jest praktycznie językowo niezależna. Tylko na fioletowych kartach występują jednozdaniowe teksty, objaśniające ich działanie, ale na kartach są też czytelne piktogramy. Zresztą różnych fioletowych kart jest tylko 6, więc zapamiętanie ich działania nie powinno sprawiać trudności.

 



Grę The Quest for El Dorado kupisz w sklepie


 

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings