Projektant: Johan Benvenuto, Nicolas Bourgoin
Liczba graczy: 2-6
Wiek: 8+
Czas gry: 20-30 min.
Cortex
Cortex Wyzwania (tak brzmi pełna nazwa) to gra z gatunku Dobble-podobnych. Odkrywamy kartę i staramy się wykonać zadanie jak najszybciej. Skąd wiemy jakie? Otóż na rewersie karty znajduje się ikona jednego z ośmiu wyzwań, a więc zanim ją odwrócimy wiemy już z czym przyjdzie nam się zmierzyć. Za każdym razem, gdy już znamy odpowiedź zakrywamy kartę dłonią (kto pierwszy ten lepszy, ten będzie odgadywał) i podejmujemy wyzwanie. A owe wyzwania to:
- Pamięć – wymień 5 rzeczy (czyli wszystkie ;)), które są na karcie.
- Kolor – określ, w którym przypadku słowo określające kolor napisane jest w swoim kolorze.
- Labirynt – powiedz, w którym rogu znajduje się wyjście z labiryntu.
- Koordynacja – odpowiednim palcem odpowiedniej dłoni dotknij wskazanej części ciała.
- Para – powiedz, który z wielu przedstawionych na karcie obrazków wystąpił dwukrotnie.
- Częstotliwość – wskaż element występujący na karcie najczęściej.
- Rozumowanie – powiedz, który kształt pasuje do pustego miejsca.
- Wyzwanie – wyjątkowo nie zakrywamy karty – gracz, który rozwiązał poprzednie wyzwanie zamyka oczy i polegając wyłącznie na zmyśle dotyku stara się rozpoznać fakturę jednej ze specjalnych kart imitujących powierzchnię różnych materiałów.
Gdy uda nam się wykonać zadanie – zdobywamy kartę. Niestety można mieć tylko cztery karty przed sobą – jeśli mielibyśmy dołożyć piątą – jedną z nich należy odrzucić. Celem (pośrednim) jest zdobycie drugiej takiej samej karty (o tym samym wyzwaniu), bo wtedy możemy je wymienić na fragment mózgu (a nam ubywa przez to kart i możemy zdobywać następne nic przy tym nie tracąc). Celem zaś ostatecznym jest zdobycie wszystkich czterech fragmentów, dzięki którym nasz mózg stanie się całością i sięgniemy po upragnione zwycięstwo.
Jeśli jednak nie uda się (wiadomo – każdy chce być pierwszy, więc nie zawsze dokładnie przeanalizujemy kartę) – nie zdobywamy karty i nie możemy brać udziału w następnej rundzie (czyli podejmować następnego wyzwania). I choć nie tracimy karty, to kara czasem bywa bolesna gdy wjeżdża na stół wyzwanie, którego właśnie nam brakuje.
Ósme wyzwanie jest szczególne – jest ich w talii niewiele, a za odgadnięcie faktury od razu zdobywamy fragment układanki. Jednak nie cieszcie się zanadto, to wcale nie jest takie proste!
To chyba z grubsza wiadomo już jak grać, prawda? Teraz dwa zdania o wrażeniach. A te są nadzwyczaj pozytywne. Spotkałam się z opiniami, że rozgrywka się ciągnie. Ale my zdecydowanie nie mieliśmy problemu z przedłużającymi się partiami (takie z nas bystrzaki! ;)) – a jeśliby ktoś bardzo marudził, to przecież można troszeczkę nagiąć zasady i nie budować mózgu tylko zbierać karty. A wyzwania pozostają wyzwaniami – są naprawdę fajne.
Wracając jednak do prawidłowych zasad – warto czasem się zastanowić czy naprawdę chcemy ryzykować aby zgadywać wynik. Bo może nam przejść przed nosem wyzwanie, którego naprawdę potrzebujemy i w którym jesteśmy dobrzy. Podoba mi się różnorodność zagadek. Jeden ma dobrze rozwiniętą wyobraźnię przestrzenną, a inny pamięć. Ktoś dobrze kojarzy kolory ze słowami, a ktoś inny potrafi wynajdywać podobieństwa (pary). To sprawia, że (prawie) każdy znajdzie tu coś dla siebie. O wiele trudniej o lidera.
Ale niestety bolą dłonie. Każdy się spieszy, by być pierwszym. A jak się spieszysz, to z delikatnością raczej nie po drodze. Walimy w stół, w kartę na stole, w dłonie innych graczy ;)
Podsumowanie
+ różnorodność wyzwań
+ rozwija wiele umiejętności
+ nie ma aż tak widocznego lidera jak w Dobble
+ a bawi co najmniej tak samo
– czasem bolą ręce
– kolory na kartach nie są przetłumaczone na język polski – wszyscy gracze powinni być na tym samym poziomie języka angielskiego lub należy usunąć te wyzwania z talii
Złożoność gry
(3/10):
Oprawa wizualna
(7/10):
Ogólna ocena
(7/10):
Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Dobry, solidny produkt. Gra może nie wybitnie oryginalna, ale wciąż zapewnia satysfakcjonującą rozgrywkę. Na pewno warto ją przynajmniej wypróbować. Do ulubionych gier jednak nie będzie należała.