Jedną z nowości, które miałem ostatnio okazje testować było 13 duchów od Naszej Księgarni. Do gry przyciągnęły mnie (już nie pierwszy raz) prześliczne grafiki Tomasza Larka i ciekawy opis wskazujący na lekką i szybką grę dedukcyjną.
Niewielki pudełeczko (wielkości tego od Gejszy) przesłane przez wydawcę mieściło w sobie krótką instrukcję, dwie talie zawierające po 13 kart duchów oraz kilka tekturowych żetoników do punktacji. Miało też informację, że gra jest przeznaczona dla 2-4 graczy, w wieku od 8 lat, a jedna rozgrywka trwa około 20 minut.
Zabawa w chowanego
Zasady 13 duchów są bardzo proste. Na początku rundy dostajemy dwie karty duchów. Jedną z nich chowamy do kryjówki, a drugą będziemy zagrywać. Zadaniem gracza na rundę jest odgadnięcie jaki duch znajduje się w kryjówce przeciwnika.
W swojej turze mamy dwie opcje. Pierwszą możliwością jest zagranie karty trzymanej na ręce i zadanie wskazanego na niej pytania. Pytania na kartach mają na celu naprowadzić nas na ducha przeciwnika. Przykładowo może to być pytanie: czy duch w twojej kryjówce oznaczony jest liczbą parzystą? lub czy duch w twojej kryjówce oznaczony jest liczbą równą lub wyższą od 8?. Po zagraniu karty i zadaniu pytanie dobiera nową kartę na rękę. Drugą możliwością jest próba wypłoszenia ducha z kryjówki przeciwnika, poprzez podanie jego numeru. Gracz, który pierwszy to zrobi wygrywa rundę.
Rozgrywka 3-osobowa różni się tym od rozgrywki we dwie osoby, że gracz, którego duch zostanie odgadnięty jako pierwszy odpada z rundy, a pozostali gracze dostają po punkcie. Z kolei w przypadku partii w pełnym składzie, gracze dzielą się na drużyny, a do gry wchodzi druga talia (każda z drużyn ma teraz identyczną talię 13 duchów). Zależnie od liczby grających zmienia się też liczba punktów niezbędna do wygrania partii (ale generalnie są to dwie lub trzy wygrane rundy).
Wakacje z duchami
Jak już wspomniałem strona graficzna gry prezentuje się wyśmienicie. To właśnie śliczne i zabawne postacie duchów autorstwa Tomka Larka zwróciły moją uwagę na tytuł. Patrząc do strony wykonania też jest dobrze – jakość kart jest przyzwoita, natomiast pudełko jest małe i poręczne (łatwe do zmieszczenia nawet w kieszeni).
Sama rozgrywka w gronie dorosłych jest niestety dosyć nudna. Dedukcja jest bardzo prosta i szybko nabieramy pewności jaką kartę ma przeciwnik. Do tego też duży wpływ na to kto wygra rundę ma losowy dobór kart. Lepiej (czyli nieco trudniej) wypada rozgrywka w parach, kiedy to każda z drużyn dysponuje własną talią. Niemniej jednak nie jest to gra przeznaczona dla grona dorosłych graczy.
Sytuacja ma się lepiej, jeżeli do stołu zaprosimy dzieci. Dla nich rozwiązania nie są tak oczywiste, przez co gra staje się dużo bardziej emocjonująca, a każdy zdobyty punkt cieszy maluchy bardzo mocno. Ja grałem wyłącznie z 7-latkami i większości dzieci gra się spodobała. Problemami, jakie zauważyłem podczas rozgrywek z maluchami była konieczność czytania tekstu na kartach oraz to, że niektórzy młodsi gracze nie zapamiętywali informacji, które wcześniej uzyskali na podstawie zadawanych mi pytań.
Podobnie jak w przypadku Jedzie pociąg z daleka mam pewien problem z oceną tego tytułu. Moim zdaniem nie jest to tytuł, który cieszyłby starszych graczy, bo zagadki są zbyt proste do rozwiązania, a na rozgrywkę mocno wpływa losowość. Podczas gry dorosłego z dzieckiem (takim blisko dolnego limitu granicy wieku), osoba starsza będzie miała sporą przewagę przez co rozgrywka również nie będzie dla niej satysfakcjonująca. Wydaje mi się, że wśród starszych dzieciaków (w wieku 10-12 lat) najlepiej wypadać będzie tryb drużynowy, ze względu na to, że dedukcja tutaj stanowi większe wyzwanie. Jeżeli natomiast chodzi o młodsze dzieci (7-9 lat) to te mogą mieć problemy z czytaniem i zapamiętywaniem uzyskanych informacji, ale generalnie w ich gronie gra sprawdza się najlepiej. Dlatego też 13 duchów poleciłbym sprawdzić głównie w takim gronie, szczególnie z uwagi na bardzo niską cenę po jakiej można ja nabyć.
Złożoność gry
(2/10):
Oprawa wizualna
(8/10):
Ogólna ocena
(5/10):
Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Ot, nie mogę powiedzieć, że gra jest zła, ale też nie znajduje w niej niczego takiego, co skłoniłoby mnie, żeby ją polecać, czyli totalny przeciętniak. Sporo istotnych wad wpływających na grywalność. Odczuwalne zalety powodują jednak, że osoby będące fanami gatunku – mogą znaleźć w niej coś dla siebie.