Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry strategiczne | Krótka Historia Cywilizacji – nie taka znowu krótka…

Krótka Historia Cywilizacji – nie taka znowu krótka… [Współpraca reklamowa z Lucrum Games] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Krótka Historia Cywilizacji (The Flow of History)
Projektant: Jesse Li
Liczba graczy: 2-5
Czas gry: 60-90 min.
Wiek: 12+
Wydawca: Lucrum Games
Instruckja PL: PDF
Ocena BGG: 7.0

Nazwisko projektanta zabrzmiało znajomo i po krótkim researchu okazało się, że słusznie. Jesse Li trzy lata temu popelnił Guns & Steel, który miałam przyjemność recenzować i w który grało mi się całkiem miło, i który nawet mam do dziś. Obie gry są cywilizacyjne i choć mocno się różnią, to czuć rękę tego samego autora.

W trakcie gry będziemy zdobywać karty (z wystawki na stole uzupełnianej po każdej turze do 5 kart) i dokładać do swojej cywilizacji. Karty mają ikonki produkcji a każda umieszczana karta aktywuje tę fazę, w której zarabiamy zasoby proporcjonalnie to ikonek danego typu (czyli tego, który właśnie został aktywowany przez dokładaną kartę). Niby nic szczególnego, ale jest pewien twist.

Otóż karty grupujemy w stosy. Oznacza to, że spośród czterech typów kart (budynki, militaria, wiedza i kultura) tylko jedna z każdego rodzaju może być aktywna w naszej cywilizacji. Układamy je w stosy każdą następną przesłaniając poprzednią a pozostawiając widoczne tylko ikony produkcji na dolnym pasku. Inaczej działają tylko karty przywódców (ten może być tylko jeden, co oznacza odrzucenie starego gdy dobieramy nowego) oraz cuda – tych z kolei może być nieograniczona ilość.

Kolejnym ciekawym zabiegiem jest sam schemat nabywania kart. Nie czynimy tego „od ręki” płacąc koszt. W swojej turze możemy wykonać tylko jedną akcję – albo rozpocząć inwestycję (kładąc na wybranej karcie swój znacznik i kwotę, którą uznamy za stosowną), albo zakończyć inwestycję (tj. zabrać ze stołu kartę odrzucając leżące na niej zasoby do magazynu. Co ciekawe możemy zakończyć inwestycję swoją, lub innego gracza (wtedy nazywa się to przejęcie inwestycji). W tym drugim przypadku musimy go jednak spłacić, czyli oddać mu tyle zasobów z własnej puli, ile zasobów leżało na jego karcie. Dodatkowo gracz ten otrzyma z magazynu zasoby proporcjonalne do liczby ikonek handlu plus połowę tego co jeszcze po tym wszystkim zostanie w magazynie. O ile coś w tym magazynie zostanie, gdyż zasoby są limitowane.

Jeszcze jedna akcja pozostaje do omówienia – zbiory. To nic innego, jak zdobycie zasobów (waluty). Dokładamy do magazynu tyle znaczników ile mamy ikonek rolnictwa w naszej cywilizacji a następnie bierzemy połowę wszystkich zasobów z magazynu. W praktyce to jedyny (poza wyjątkami) sposób na zwiększenie pojemności magazynu, czyli tej wspólnej puli, z której pobieramy zasoby.

4 typy kart, które będziemy układać w stosy: militarne, kulturalne, naukowe oraz budynki.
Ikony w lupce (prawa strona karty) to ikony, które przyniosą nam dochód kiedy dołożymy tę kartę do naszej cywilizacji.

Cuda. Tych może być dowolna liczba w naszej cywilizacji. Zazwyczaj niosą ze sobą efekt na koniec gry.

Gra wydaje się być pełna potencjału. Mamy aż 7 ikon produkcji, z czego nie wszystkie pełnią równą sobie rolę. Najważniejsza dla nas będzie lira, czyli ikona kultury. To inaczej mówiąc punkty zwycięstwa. Na koniec gry przełożenie jest 1:1, praktycznie liry traktowane są jak PZ. Dodatkowo trafiają się też karty, które aktywują produkcję lir (tj. w efekcie takiej produkcji otrzymujemy tyle pieniędzy ile mamy lir w swojej cywilizacji). Przychód możemy też uzyskać z ikon nauki (lupka) i przemysłu (młotek). Pozostałe ikony, mimo, że zwane produkcyjnymi, przychodu w fazie produkcji nam nie przysporzą.

Ikony handlu przydają się wtedy, gdy ktoś przejmuje naszą inwestycję – wtedy otrzymujemy z magazynu tyle kasy ile mamy tych ikon wśród naszych kart. Rolnictwo służy przede wszystkim do zwiększania zasobów w magazynie.

Zaś ikony ataku i obrony wprowadzają dodatkową, tym razem bardziej zjadliwą interakcję. Dokładając do swojej cywilizacji kartę z efektem ataku wybieramy gracza o mniejszej sile obrony niż nasza siła ataku i aktywujemy efekt karty –  zazwyczaj jest to zniszczenie cudu albo zabranie zasobów, jednym słowem krzywda dla pokonanego. Na szczęście nie jest trudno bronić się, gdyż siła obrony to suma ikon ataku i obrony, a siła ataku to tylko ikony ataku. Jednak jeśli zaniedbacie obronę, będziecie strasznie biedni i będzie wam bardzo trudno odbić się od dna. Chyba, że zdobędziecie gołąbka pokoju, który uniemożliwi przeprowadzanie ataków na waszą cywilizację. Ale taka karta jest tylko jedna…

Liderzy. Każda cywilizacja może posiadać tylko jednego lidera.

Gołąbek pokoju… ;)

Gra wydaje się być pełna potencjału… (tak, wiem, już to pisałam). Jest w niej coś dziwnego. Miała być krótka, ale taka nie jest. Wydaje się być lekka, ale taka też nie jest, a przynajmniej nie bardzo lekka. Ciekawa – o tak, ciekawa jest. Niestety nie skaluje się dobrze. W dwie osoby gramy z tzw. bankierem – do pewnego stopnia symulacją trzeciego gracza – ale nie jest to miła symulacja. Albo ja źle interpretuję instrukcję, albo zbyt często bankier żongluje swoimi kartami (o czym pisałam już w cotygodniku) – jednym słowem, grać z bankierem nie lubię. Najlepiej grało mi się w 4 osoby i wtedy gra rzeczywiście pokazuje pazurki. Pod warunkiem, że ktoś nie odpuści zbrojenia, bo wtedy przestaje to być dla niego zabawne i męczy się przez godzinę z resztą społeczeństwa wyczekując końca gry.

A na koniec punktujemy. Nie tylko za liry, ale za te przede wszystkim. Punktujemy też za inne ikony produkcji, ale już mniej tj. jeden punkt za dwie ikony. Aktywujemy też efekty oznaczone symbolem Ω, czyli punktację końcową, najczęściej umieszczone na cudach. I to w zasadzie wszystko.

Znaczniki graczy oraz zasoby, czyli waluta

Podsumowanie

+ Ładne wydanie i przejrzyste wykonanie
+ Ciekawy pomysł
+ Przyzwoita regrywalność
+ Losowość ograniczona decyzją ile pieniędzy zainwestować (liczy się to ile zainwestujesz, a nie to, że właśnie pojawiła się ciekawa karta)

– Słaba skalowalność (4 osoby to optimum)
– Nie wybacza błędów (a konkretnie odpuszczenia obrony)



Grę Krótka Historia Cywilizacji kupisz w sklepie


 

Dziękujemy firmie Lucrum Games za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (5/10):

Oprawa wizualna (8/10):

Ogólna ocena (6.5/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Do tej gry mamy konkretne zarzuty. Może być fajna i dawać satysfakcję, ale… ale jest jakieś zasadnicze „ale”. Ostatecznie warto się jej jednak bliżej przyjrzeć, bo ma dużą szansę spodobać się pewnej grupie odbiorców.

Przydatne linki:

2 komentarze

  1. Avatar

    Napisz proszę coś więcej o partiach trzyosobowych. Czemu są gorsze od tych granych w czwórkę?

  2. Pingwin

    Nie są istotnie gorsze. Po prostu cztery osoby to w/g mnie optimum.
    Zdecydowanie beznadziejny jest tryb dwuosobowy. Od 3 graczy już jest w miarę OK.
    IMHO lepiej się gra w cztery niż w trzy, bo w obu przypadkach mamy na rynku 5 kart, ale w tym pierwszym walczą o nie cztery osoby, a w drugim tylko trzy. To oznacza (w tym drugim przypadku) mniej okazji do przejmowania inwestycji, a dla mnie przejmowanie inwestycji zdecydowanie ma większy smaczek niż stawianie swojego znacznika żeby w następnej turze go zdjąć (czyli kończenie własnej inwestycji). Więcej ludzi => większa różnorodność, większa ciasnota => częściej przejmuje się cudze inwestycje. Dodatkowo jest większa szansa na zaatakowanie kogoś. Bo znowu: więcej ludzi => różne strategie => ktoś zapewne się trafi kto się nie uzbroił po zęby.
    Z kolei im więcej ludzi, tym dłużej się czeka na swoją kolej, tym bardziej downtime daje się we znaki.
    I pewnie dlatego najlepiej grało mi się w 4 osoby.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings