Home | Krótko o grach - topki, zestawienia, podsumowania | Cotygodnik | Cotygodnik Redakcyjny GF nr 30/18, w którym małe gry spotkały dużą

Cotygodnik Redakcyjny GF nr 30/18, w którym małe gry spotkały dużą
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Aktualne upały nie zachęcają do jakiejkolwiek aktywności, jednak udało nam się poznać nowe gry i liczymy że Was zainteresują. RAJ jak zwykle wojował na frontach całego świata, za to Pingwin pokojowo zbierała karty w dwóch niewielkich nowościach.

RAJ

Co jakiś czas powstaje gra starająca się ogarnąć znaczną część Drugiej Wojny Światowej. Najczęściej jednak są one poświęcone konfliktowi w Europie. Tym razem GMT zaprezentowało grę Cataclysm: A Second World War, która obejmuje cały świat i teoretycznie zaczyna się w 1933 roku a potencjalnie kończy w 1950 (po 2 lata na etap). To musi być wielka kobyła pomyślicie. A jednak nie.

Mechanika Cataclysmu cechuje się bardzo wysokim poziomem uogólnień i uproszczeń dzięki czemu zarówno czas gry jak i poziom komplikacji został bardzo obniżony. Udało się jednak autorom upchnąć w grze dość chromu i smaczków aby zainteresować graczy.

W rozgrywce może uczestniczyć od dwóch do pięciu graczy, którzy prowadzą główne kraje tej wojny podzielone na trzy bloki światopoglądowe (Faszyzm, Komunizm, Demokracja). Każdy kraj posiada aktualny status gotowości wojennej (od pokojowego przez mobilizację, wojnę totalną do upadku) oraz stabilności. Gotowość ma wpływ na wielkość dostępnych zasobów wojennych, efektywność działań oraz ilości budowanych wojsk i wykonywanych akcji militarnych, z drugiej strony jej zwiększenie powoduje niepokoje społeczne i utrudnia utrzymanie stabilności. Dodatkowo każdy kraj posiada kilka cech specjalnych, które odróżniają go od innych. Przykładowo Niemcy mają dodatkową akcję polityczna a Związek Radziecki ma wskaźnik działań Stalina – np. reformy wojskowe osłabiają działania polityczne a czystki osłabiają działania militarne ale niwelują minusy do działań politycznych.

Efektywność wyrażana jest ilością kostek (od jednej do trzech) jaką rzuca się podczas podejmowania różnych akcji – głównie politycznych. Aby działanie odniosło skutek należy uzyskać sukces na przynajmniej jednej z kostek. Sukces jest wtedy gdy wypadnie 5 lub 6 ale podlega to modyfikatorom. Nieudany rzut daje bonus +1 do kolejnej takiej samej akcji.

Każdy kraj może wykupować akcje polityczne, budowy i militarne. Budowa pozwala na budowanie wojsk (armia, flota, lotnictwo) lub ich rozwijanie na drugi poziom zaawansowania (bonusy w walce, zwiększona przeżywalność). Militarne pozwalają na przemieszczanie wojsk oraz wykonywanie ataków. Akcje polityczne pozwalają na poprawianie stabilności, podnoszenie stanu gotowości, przejmowanie państw neutralnych, wypowiadanie wojny czy wykonywanie akcji specjalnych przypisanych do każdego z krajów.

W fazie administracyjnej wszyscy gracze wykupują odpowiednie akcje, jedną z nich ustawiają na torze rezerw (do użycia w dowolnym momencie) a resztę wrzucają do kubeczka. Dodatkowo w kubeczku lądują żetony buntów (po jednym na kraj) i czterech kryzysów. Następnie wyciąga się żetony z kubeczka. Wylosowany żeton trafia do właściciela i pozwala mu wykonać odpowiednie działanie. Wyciągnięcie  buntu wymusza test wojny domowej, która może spowodować obniżenie stabilności kraju. Wyciągnięcie kryzysu powoduje losowe negatywne wydarzenie, zaś wyciągnięcie czwartego kryzysu powoduje zakończenie tury (pod warunkiem, że każdy z graczy zagrał już wymagana ilość akcji, jeżeli nie, kryzys wraca do kubka). Jak widać kolejność otrzymywanych akcji jest bardzo losowa. Może się okazać, że gracze dostana akcje militarne zanim zdążą rozbudować swoje wojska. Może się tez zdarzyć, że akcje na które najbardziej liczymy pozostaną w kubku…

Walka jest dość prosta ale mocno losowa. Na jednym polu mogą przebywać maksymalnie dwie armie i dwa samoloty. Atakując przeciwnika, gracz bazowo dostaje dwie kostki. Do tego dostaje jedną kostkę jeżeli ma przewagę lotniczą oraz odbiera jedną kostkę przeciwnikowi jeżeli ma rozwiniętą armię a przeciwnik nie. Następnie obaj gracze rzucają swoimi kostkami i wybierają najwyższy wynik. Kto wyrzucił więcej wygrywa. Wynik wygrywającego dzieli się przez wynik przegranego i zaokrągla w dół – to jest wielkość poziomów strat jakie poniósł przegrany. Przy przykładowym wyniku 6:2 to oznacza konieczność wyeliminowania trzech poziomów armii (zwykła armia ma jeden poziom, rozwinięta dwa). Jak widać, przy nieszczęśliwych rzutach walki mogą być bardzo krwawe. Można to w pewnym stopniu zrównoważyć dodatkowymi akcjami militarnymi wydanymi jako bonus do rzutu oraz odpowiednim przygotowaniem ataku, ale mimo wszystko może to bardzo boleć.

Na razie grałem tylko raz. Wiem już, że w grze nie ma rozwoju technologicznego, a gra raczej pokazuje zupełnie alternatywną Drugą Wojnę. Poziom uproszczeń też czasami powala (nie ma problemu, żeby Anglicy wylądowali w państwach bałtyckich i przemaszerowali przez całą Rosję aż do Krymu). Losowość w walce może budzić spore zniechęcenie a jakość wykonania nie powala. Ale Cataclysm: A Second World War jednak ma w sobie to coś, co zachęca do ponownego spróbowania. Ja na pewno jeszcze zagram.

Pingwin

CIV: Carta Impera Victoria od nowego wydawnictwa Funiverse- wbrew pozorom wcale nie jest grą cywilizacyjną. To zbieranie setów, które to sety dają nam całkiem mocne efekty, dzięki którym będziemy robić sobie dobrze albo przeciwnikom źle a celem jest wyłożenie 7 kart w jednej, dowolnej domenie (domen – czyli typów kart – mamy 6). Ewentualnie, gdy skończy się talia do dobierania a nikt nie wygra przez hegemonię (czyli nie będzie miał 7 kart tego  samego rodzaju) wygrywa gracz, który ma więcej przewag w poszczególnych domenach.

W swojej turze zagrywamy kartę (obowiązkowo) a potem możemy się już (fakultatywnie) cieszyć naszymi efektami – albo stałymi, albo uzyskanymi dzięki odrzuceniu karty z naszego obszaru gry. Te efekty to np. zwiększony limit na ręce, możliwość wymiany karty pomiędzy obszarem a stołem, ale też zabranie przeciwnikowi kart i dokonanie wymiany, albo zablokowanie mu zagrania karty do danej domeny. To tylko niektóre efekty, w sumie (jednych i drugich) jest 10 plus możliwość kopiowania cudzego efektu. Tylko tyle, albo aż tyle, bo gra wcale taka zła nie jest – albo przynajmniej nie wydaje się taka być – jak ją BGG maluje (6.5/10). Na razie grałam na dwie osoby i była to lekka, szybka gra, którą wspominam bardzo dobrze i czekam na partie 3- i 4-osobowe.

Paper Tales – kolejna pozycja od Funiverse. Dobrze zaczynają :). Paper Tales to gra, która mnie zauroczyła. Szybka (gramy tylko 4 rundy), a runda to kilka faz, które praktycznie rozgrywamy symultanicznie. A więc, na początek mamy draft kart, potem wybieramy sobie z naszych kart te, które chcemy zagrać – ale uwaga! mamy tylko 4 sloty do obsadzenia. Jeśli nie mamy miejsca, a chcemy koniecznie zagrać kartę to musimy coś odrzucić. Potem będziemy przechodzić przez fazy wojen (czyli zdobywania PZ za przewagi militarne), dochodu (zagrywanie kart wszak kosztuje i to jest faza na zdobywanie pieniędzy) i budowy, czyli wystawiania budynków, które dają nam oczywiście upragnione profity, a które nam się nie będą starzeć tak jak… karty (unity), które zagrywamy. I to jest właśnie ten moment, który najbardziej lubię w tej grze, karty po dwóch (średnio) rundach spadają opróżniając nam sloty na kolejne karty i dzięki temu, trzeba bardzo uważnie dobierać karty, które zagrywamy jeśli chcemy zrobić jakieś fajne combo. A ponadto dzięki takiemu rozwiązaniu nie osiadamy na laurach, musimy kombinować do końca gry, bo jak odpuścimy, to kombo nam się skończy i przestaniemy zdobywać kasę, produkty i PZ-ty. Naprawdę niewielka a sprytna gra.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings