Brass! Podwójny proszę!
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Brass w nowym, podwójnym wydaniu. Piękne ilustracje kart i żetonów, superanckie mapy, świetne planszetki graczy, złocenia na okładce pudełka, unikalny numer na jego spodzie, kapitalne sztony… Cud, mniut, malina!

Za mało grałem w klasycznego Brassa. Ot, kilka zaledwie partii w gościnie u asioka, mistrza i arcyfana tej gry. Łomot, który dostawałem nijak mnie nie zniechęcał. Wciąż szukałem pudła dla siebie…

Wreszcie trafiła do mnie świetna wiadomość! Będzie nowe wydanie na Kickstarterze. No cóż, musiałem kupić. Nie żałuję.

Za mną kilka partii w Brass: Birmingham (na dwóch i trzech) oraz jedna w Brass: Lancashire. Świadomie zacząłem od Birmingham, bo wiedziałem że są tam nowości. A w ten sposób nie będę tylko odświeżał sobie zasad, ale poznam (i nauczę innych) czegoś nowego.

Birmingham korzysta z mechaniki standardowego Brassa. Plansza obejmuje nieco inny region Anglii, w oczy rzuca się przede wszystkim brak dostępu do morza! Nadto nieco zmodyfikowano rynki węgla i żelaza.

Akcje są takie same, a różnice widać w mniej niż połowie z nich. Połączenia w erze kolejowej budujemy nie tylko za £15 i 2 kostki węgla. Nadto musimy robotnikom dostarczyć… piwo! Ot, co! W tej wersji piwo jest stale obecne i konieczne. Pożyczki są uproszczone – £30, bez zamulania. A startujemy mając zaledwie £17.

Najwięcej zmian mamy w Sprzedaży. Przede wszystkim prócz przędzalni znanych z klasyka, pojawiły się nowe rodzaje przedsiębiorstw – manufaktury oraz wytwórnie ceramiki. Aby sprzedać cokolwiek musimy nie tylko dociągnąć połączenia do kupców, ale zwykle dołożyć piwo robotnikom pracującym przy załadunku (na żetonach widać 1 albo 2 beczki piwa). Aby emocji było więcej, czeka na nas kilka darmowych beczek piwa. Co ja piszę – darmowych! One są z premią kupiecką! Jeśli jako pierwsi dostarczamy towar, którym handlują kupcy, to możemy podnieść nasz dochód, zarobić parę funciaków, zdobyć kilka punktów, a nawet usunąć żeton niechcianego przedsiębiorstwa z planszetki. Warto o te premie zawalczyć.

Co ważne, pola kupców są na początku gry losowo obstawiane tarczami informującymi jakimi towarami chcą oni handlować. Świetnie zmienia to balans każdej rozgrywki, bo zdarza się, że któreś z miast kupieckich akurat niczym prócz dostarczaniem węgla się nie interesuje. Znika zatem pewna cecha klasycznego Brassa (niektórzy nazwali by to może i wadą) – stałe otwarcia. Birmingham wymusza na graczach każdorazową analizę planszy i możliwych powiązań.

Piwo… Nowy rodzaj drewna w grze. Prócz węgla i żelaza, które możemy produkować na planszy albo kupować na rynku mamy teraz browary (tylko na planszy) warzące bursztynowy napój bogów (w zasadach opisano to mniej romantycznie, a bardziej pragmatycznie). Dwa główne zastosowania – sprzedaż produkcji oraz budowa podwójnych połączeń kolejowych – czynią z piwa kluczowy surowiec. Tym bardziej, że nie ma go na wolnym rynku (poza dostępnym przy Sprzedaży piwem kupieckim). Nasze piwo teleportujemy (jak żelazo), ale piwo z cudzych browarów musimy przewozić. Daje to naprawdę ciekawe okazje do silnej interakcji między graczami. Aby było fajnie dodano dwa wiejskie browary, które będą pewnie sprawiać nieco problemów swoimi zasadami…

Przędzalnie są podobne w obu wersjach. Wytwórnie ceramiki są… dziwne. Dają sporo punktów, ale co drugi poziom. Ponadto nie każdy poziom można usuwać akcją Rozwoju! Po prostu musisz je wystawić na planszę. Manufaktury mają aż 8 poziomów (łącznie 11 kafelków). Są bardzo zróżnicowane. Czasem trzeba tylko gotówki, inne wymagają żelaza albo węgla, kolejne podwójnych zasobów. Do tego ich sprzedaż czasem związana jest z wykorzystaniem dwóch beczek piwa, a są i takie co „na sucho” się sprzedają. Sporo do pomyślenia jak wycisnąć z nich najwięcej pożytku.

Browary mają ważną cechę, o której trzeba pamiętać – w erze kanałowej produkują tylko 1 beczkę, a w kolejowej już dwie. Roztropnie zachować je na drugą rundę…

Nowością jest też wykorzystanie kart jokerów. Nowa akcja Rozpoznanie pozwala wymienić dwie karty z ręki na jokera lokacji i jokera przedsiębiorstw. Dzięki temu możemy budować dokładnie wszędzie. Nie ma za to akcji podwójnej.

Po partii zapoznawczej zaczęło się sycenie umysłu świetną grą. Zaiste Birmingham został dobrze przemyślany i daje dużo satysfakcji. Prócz blokowania przeciwnika mamy zmagania o dostęp do browarów. Pożyczka jest chyba trudniejsza niż wersji klasycznej, także dlatego, że na koniec gotówka jest wyłącznie łamaczem remisów. Głównie przez to, że za dużo jest do zrobienia, by tracić akcję na pożyczki. Wyniki powyżej 150 punktów wydaje się, że na początek nie są złe…

Brass: Lancashire rozegrałem po tych paru partiach w Birmingham. Z opisu w regułach wynika, że usunięto zasadę o połączeniu wirtualnym, a reszta to wyłącznie lifting wizualny. No i ograniczenie dostępności kart lokacji, aby w mniejszym gronie grać na mniejszym obszarze.

Zagrałem, aby sprawdzić czy różnice są li tylko kosmetyczne. Otóż nie. To dwie różne gry korzystające z tego samego silnika. Nie trzeba uczyć się nowych zasad, różnice są oczywiste i łatwe do zapamiętania (no, może Sprzedaż wymaga nieco skupienia), a styl grania zdecydowanie się zmienia.

Jeśli ktoś nie miał okazji poznać Brassa, bardzo polecam. Jeśli ktoś się waha czy Brass: Birmingham trzyma poziom – potwierdzam, jest dobrze. Ja jestem usatysfakcjonowany.

4 komentarze

  1. Avatar

    Wojciechu, ktoś zabiera się za polską edycję?

  2. WRS

    Tak. O ile nic nie pomieszało mi się w pamięci… ;)

    • Avatar

      To fajnie, bo może być nieco tańsza. Zwłaszcza ujęła mnie zapłata w piwie, tak podobna do wynagrodzenia pracowników najemnych i poddanych pracujących w hutach i kuźniach Zagłębia Staropolskiego. Można kiedyś odwiedzić Ropczyce i zagrać w To?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings