Czarna Bandera [Współpraca reklamowa z Lucrum Games] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 7 minut

A w zasadzie to preEssen Express ;) bo do Essen jeszcze kilka dni.

Autor: Roland MacDonald
Liczba graczy: 2-4
Czas gry: 40-60 min.
Wiek: 10+
Ocena BGG: 7.9 (38 głosów, stan na dzień 22.10.2018)
Wydawca PL: Lucrum Games
Premiera PL: Listopad 2018

Czarna Bandera – Droga do niesławy to polska wersja gry Ruthless, która zostanie zaprezentowana na tegorocznych Targach w Essen. Gra łącząca ze sobą deckbuilding, pokera i piracką tematykę. Jest to debiut Rolanda MacDonalda, który jest nie tylko projektantem gry ale też twórcą grafiki.

Tak wygląda talia startowa w grze dla 2 lub 3 osób. 6 majtków i 4 dublony. Z której to talii bierzemy na rękę 5 kart. Jak w Dominionie.

Deckbuilding

Każdy gracz ma swoją startową talię (i tu uwaga: różni się ona w zależności od liczby graczy, ale zawsze są to karty majtków oraz dublonów, czyli waluty). Jak w Dominionie, będziemy zagrywać karty aby wykonać jakieś akcje oraz by – koniec końców – nabywać nowe karty, jednak różnice pomiędzy tym klasykiem a naszą piracką karcianką są dość znaczne. Po pierwsze – możemy zagrać tylko jeden typ kart. A nawet więcej – dopóki mamy karty w ręku (nie pozbywamy się ich po każdej turze) dopóty w naszej turze musimy wykonać jeden Rozkaz (Handel, Rozbój lub Zaokrętowanie):

  • Handel – zagraj dowolną (niezerową) liczbę kart waluty (dublonów i/lub skarbów) aby wymienić je na żetony monet. Wykonaj efekty widniejące na kartach (o ile takie są)
  • Rozbój – zagraj jedną lub dwie karty majtków. W zależności od liczby kart wykonasz wtedy akcję bójki (zastąp pirata w Tawernie nowym piratem ze stosu), pogrzebania karty (de facto odchudzenia talii) lub grabieży (pociągnij kartę ze wspólnej talii skarbów – sprzedaj ją otrzymując wskazaną na niej liczbę dublonów lub zachowaj w swojej  talii umieszczając na własnym stosie kart odrzuconych).
  • Zaokrętowanie – zagraj kartę pirata z ręki do obszaru statku. Wykonaj przy tym akcje umieszczone na karcie.

Po fazie Rozkazu (nawet jeśli nie została ona wykonana, bo gracz nie miał już kart na ręce) następuje faza Rekrutacji – jeśli masz monety i wolny slot w obszarze rekrutów (każdy gracz ma trzy wolne miejsca w obszarze rekrutów, tzn. może kupić co najwyżej trzy nowe karty piratów w trakcie jednej rundy – ale nie więcej niż jedną na turę) możesz nabyć kartę pirata, dostępnego w tawernie i umieścić go w obszarze rekrutów.

Przygotowanie gry. Te kolorowe karty na prawo od zakrytej talii to tawerna – pięciu piratów, dostępnych w fazie rekrutacji.

Poker

Gdy na koniec tury jednego z graczy nikt nie ma już kart na ręce runda dobiega końca – każdy ma jeszcze jedną turę, podczas której może wykonać akcję rekrutacji (o ile ma gdzie umieścić rekruta), po czym przechodzi się do fazy Zbierania załóg. Jest to nic innego, jak układanie z kart zagranych z ręki i zrekrutowanych piratów zestawów znanych z pokera: a więc tworzymy parę (trójkę, czwórkę…), strita, kolor, pokera oraz kompletną załogę (czyli wszystkie możliwe karty w tym samym kolorze). Nie jest to full wypas układów pokerowych ale nie sposób tego nie odnieść do tej klasycznej gry hazardowej ;). Na ściągawce mamy przedstawioną siłę konkretnych zestawów a więc np. para to 4 pkt, ale trójka to już 10 pkt, a czwórka to aż 16 pkt. Strit złożony z 3 kart wart jest 6 pkt. a każda następna karta dodaje 2 punkty. Itd. (patrz zdjęcie).

Ściągawka gracza (dwustronna)

To co jest ważne, o czym trzeba bezwzględnie pamiętać, to fakt, że siła załogi to nie punkty zwycięstwa. Siła załogi (każdy pirat może wejść do układu tylko raz) określa, czy jesteśmy w tej rundzie zwycięzcą, czy przegranym. W zależności od uzyskanej pozycji zabieramy znacznik z punktami chwały – od najcenniejszego do najmniej cennego. Dopiero one dadzą nam na koniec gry punkty zwycięstwa. Oczywiście jeśli w danej rundzie nie uzbieramy żadnego zestawu – nie zdobędziemy też żadnych punktów chwały, nawet tych z szarego końca.

W ten sposób gramy 5 lub 6 rund, a na koniec gry sprawdzamy jeszcze kto z graczy najlepiej wypełnił wymagania legendarnych osiągnięć, czyli wspólnych celów np. pogrzebanych majtków (bezlitosny), najwięcej kart waluty (najbogatszy) itp. Zwycięzcą zostaje oczywiście gracz z największą liczbą uzbieranych PZ

Karta ma wartość (rangę) i kolor (symbol – pod wartością). W lewym dolnym rogu jest koszt nabycia. Na dole – biale ikonki symbolizują efekty jakie należy wykonać umieszczając kartę na statku lub obszarze rekrutacji.

Pełen kolor. Karty od 1 do 7, Kwatermistrz oraz Kapitan. I papuga, która jest jokerem (pod względem rangi, czyli wartości)

Trzeba było zagrać…

Moje uczucia w stosunku do tej gry były początkowo mocno ambiwalentne. Po pierwsze nie lubię tematyki pirackiej. Ale za to kocham deckbuilding. Po drugie nie lubię przekombinowanych zasad tudzież mechanicznych mieszanek. Ale współczynnik konwergencji pomiędzy moim planszówkowym gustem a pozycjami Lucrum Games jest bliski jedności (a po polsku? – to oznacza, że zwykle ich gry mi się podobają ;)). No i weź tu człowieku coś z tym zrób.

Trzeba było zagrać ;)

Karty skarbów. Carne ikony (na dole) to efekt przy sprzedaży karty. Białe – to akcja do wykonania podczas zagrywania karty. Zagrane karty skarbu należy umieścić na stosie kart odrzuconych, nie na statku.

Podczas czytania instrukcji i przygotowywania rozgrywki powiało niepokojem  (ja naprawdę najbardziej lubię ten absolutnie klasyczny deckbuilding bez żadnej innej domieszki). Jednak po pierwszej partii wrażenie przekombinowania zasad minęło. Trzeba tylko pamiętać, że nie liczą się stricte same karty, lecz nasza pozycja względem innych graczy, to czy w danej rundzie nasza załoga będzie najsilniejsza. Co zatem wpływa na jej siłę?

Pierwsze skojarzenie to takie, że para na 7-kach jest więcej warta niż para na dwójkach. I pudło! bo jest warta tyle samo. Co więcej, nawet przy rozstrzyganiu remisów nie ma znaczenia na czym zbudujecie parę, strita czy kolor. Remisy rozstrzygane są przy pomocy niewykorzystanych piratów (znajdujących się w obszarze statku i nowych rekrutów), zasobności portfela (czyli liczby monet) a na koniec biorąc pod uwagę nawet kolejność w turze. Ale ani słowa o wartości kart.

Karty Legendarnych osiągnięć – będziemy się „ścigać” kto lepiej wypełni jawne cele (losujemy dwie karty, reszta nie wchodzi do gry).

Dlaczego wiec za 7 czy Kapitana trzeba zapłacić więcej? Bo ma lepsze efekty. A Kwatermistrz i Kapitan dodatkowo przynoszą punkty na koniec gry. Pamiętajmy, że zagrywając kartę do obszaru gry lub umieszczając ją w obszarze rekrutów będziemy wykonywać akcje na niej przedstawione.

Druga sprawa o której warto pamiętać tworząc talię to sposób w jaki zdobywa się przewagę nad przeciwnikiem. Co da mi maksimum siły? I choć można odchudzać swoją talię poprzez pogrzebanie kart, to jednak rozbudowywanie jej pod konkretne układy od samego początku gry i dbanie o niewielkie rozmiary (to czas na zadnie sobie pytania czy będziemy „iść” w komplety, kolory, czy strity) jest jedną z dróg do zwycięstwa. Innym aspektem, jaki należy brać pod uwagę, to możliwość dobierania kart na rękę (a dokąd będziemy dobierać karty dotąd się nie skończy runda), a przez to zagrania większej liczby kart do obszaru statku, im zaś więcej kart tym więcej możliwości utworzenia silnych setów. Jednak samo dobieranie bez możliwości rozbudowy (a na to potrzebne są monety) też nie przyniesie pożądanych efektów. Ideałem byłoby stworzenie niewielkiej lecz silnej talii, którą praktycznie udałoby się nam „przemielić” podczas rundy.

Dublony. Otrzymujemy je np. zagrywając karty skarbu (wykonując Rozkaz Handlu). Dzięki nim możemy w fazie rekrutacji kupić wybraną kartę pirata. Monaty nie podlegają 'przedawnieniu” przechodzą z rundy na rundę – to nasze dobro, którego nikt nie jest w stanie nas pozbawić.

Wyborów jest sporo nie tylko w kontekście zbieranych zestawów. Również podczas akcji grabieży trzeba podjąć niełatwą nieraz decyzję, czy sprzedać kartę skarbu już teraz, za mniej, czy zachować ją na później. Każde zagranie bowiem w późniejszym czasie (gdy wróci ona do talii) da nam dublony a nadto czasem inne profity lub akty agresji w stosunku do wybranego przeciwnika. Jednak jak sprzedamy teraz, to będziemy mieć kasę na rekrutację, a co zrekrutujemy, to będzie od zaraz już dla nas pracować.

W Czarnej Banderze podoba mi się to, że zagrywając karty, a także rekrutując nowe, wykonujemy efekt – bardzo często jest to efekt związany ze zdobyciem dublonów i/lub dociągnięciem karty na rękę, a to oznacza – dalszą grę. To siła napędowa tej gry. Jeśli w pięciu pociągniętych na rękę kartach nie będziemy mieć niczego szczególnego jeszcze niczego nie przesądza. Gra się toczy dopóki mamy karty i dublony. Bo nawet gdy nabywamy nową kartę, ona może nam dać kolejną kartę do ręki, która może odmienić wszystko. Albo prawie wszystko. Od nas (a po trosze też od szczęścia) zależy jak sobie zaplanujemy talię.

Podoba mi się to balansowanie na granicy opłacalności kart. Wybory pomiędzy otrzymywaniem dublonów (za coś trzeba kupować karty) a dociąganiem nowych kart na ręce (z czegoś trzeba budować załogę, no proszę was… z pięciu kart na ręku niczego porządnego nie wyczarujemy). To część wspólna Bandery z moim umiłowanym Dominionem.

Nie przedstawię oceny liczbowej, bo wszystkie moje partie były dwuosobowe, więc trudno mi się odnieść do skalowalności, choć na pierwszy rzut oka nie powinno być źle – tury graczy nie są długie, a interakcja obecna. Czas więc nie powinien się dłużyć. Złożoność gry jest na poziomie 4/10, wykonanie bardzo przyzwoite i miłe dla oka, a sama gra naprawdę bardzo, bardzo fajna.

Reasumując gra jest warta tego, by w nią zagrać. A powiem więcej, warta tego by ją zdobyć. Nie pozostaje więc nic innego jak cieszyć się, że Lucrum Games znalazło tę perełkę i czekać na premierę. Wam życzę aby czas ten minął szybko i przyjemnie, a sama idę grać kolejną partię.



Dziękujemy firmie Lucrum Games za przekazanie gry do recenzji.


 

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings