Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Essen Express | Small Islands – kolejne kafelkowe wysepki

Small Islands – kolejne kafelkowe wysepki [Współpraca reklamowa z Mushroom Games] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

Moją uwagę na Małe Wyspy zyskały dzięki umiłowaniu do gier kafelkowych. Small Islands to projekt francuskiego wydawnictwa MushrooM Games, który miał swoją premierę na tegorocznych targach Essen. Autorem Small Islands jest Alexis Allard, dla którego jest to debiut autorski. Stąd też miałem nadzieję, że może uda mi się odkryć małą perełkę, która w przyszłości podbije i polski rynek.

Gra przeznaczona jest dla 2-4 graczy w wieku lat 8+. Fabularnie grający odkrywają nowy archipelag wysp, na którym odkrywają starożytne świątynie oraz zbiegają mistyczne rośliny, m.in.  Smocze Kwiaty. Mechanicznie jest to gra kafelkowa, w które gracze zbierają zestawy na potrzeby realizacji indywidualnych, zmieniających się co rundę misji.

Rozgrywka trwa przez cztery rundy (do momentu zakotwiczenia 4 statków), albo do momentu zaistnienia jednego z pozostałych warunków końca gry  – wyczerpanie się puli kafelków terenu lub brak odpowiedniej liczby płytek na początku rundy.

Przed każdą rundą gracze wybierają dwa kafle misji – jeden na obecną rundę, a jeden który trafi do puli naszych misji w przyszłej rundzie. Misja określa, jakie warunek musi spełniać wyspa, żebyśmy mogli postawić na niej domek (zazwyczaj musi znajdować się na niej odpowiednia kombinacja symboli roślin, świątyń i kotwic) i jaką nagrodę wówczas dostaniemy. W wariancie zaawansowanym oddzielnie wybieramy płytkę z warunkiem a oddzielnie z nagrodą.

Podczas przygotowania gracze dostają jeszcze po dwa kafelki terenu, trzy kafle lądują odkryte na stole tworząc pulę do dobierania, a sześć zakrytych na żetonie nawigacji. Ponadto na stole układamy początkowy krajobraz składający się z czterech kafelków startowych.

W trakcie tury gracz najpierw dobiera jeden kafel z puli, a następnie, z trzech które teraz posiada, dokłada jeden do tworzonego krajobrazu (fakultatywnie może jeszcze położyć na planszy jeden z posiadanych znaczników roślin lub kotwic). Alternatywą dla tego ruchu może być dołożenie do planszy swojego statku i tym samym zainicjowanie końca rundy. Możliwość wybrania tej drugiej opcję pojawi się jednak dopiero w momencie, kiedy znikną wszystkie płytki z kafelka nawigacji.

Po zainicjowaniu końca rundy gracze odkrywają swoje – tajne dotychczas – cele i rozstawiają domki na wyspach, które spełniają określone w misjach wymagania, a następnie zbierają punkty zwycięstwa zgodnie ze wskazaniem na płytce nagrody.

Co istotne na jednej wyspie gracz może umieścić wyłącznie jeden domek w swoim kolorze. Oznacza to, że jeżeli na wyspie jest już domek gracza, to nie może on dostawić kolejnego, ani ponownie zapunktować już stojącego, nawet jeżeli wyspa spełnia wymagania karty celu również w kolejnych rundach.

Na końcu gry, który następuje po spełnieniu jednej z trzech wymienionych wcześniej przesłanek, grający dodają jeszcze punkty bonusowe za każdą kotwicę znajdującą się na polach graniczących z kaflem statku gracza.

Graficznie Small Islands przypomina wydane niedawno przez Funiverse Iloskolorowe kafle z krajobrazem archipelagu, maleńkie żetoniki i drewienka. Wszystkie elementy są w dobrej jakości i powinny pozostać trwałe przez wiele rozgrywek.

Jeżeli chodzi o mechanikę, to zakładam, że autor chciał postawić na sprawdzone mechaniki zapożyczone z innych gier, dodać jeden lub dwa własne pomysły i spleść wszystko razem w sensownie działającą całość. Niestety gdzieś zabrakło iskry geniuszu, która przyciągała by do gry, a na dodatek zdarzyło się też po drodze kilka błędów, które raczej nie zachęcają mnie do rozegrania kolejnych partii.

Gra nie jest jednak całkowicie pozbawiona ciekawych rozwiązań. Podoba mi się np. mechanika wyboru celów (misji). Wybieramy jeden na tę rundę i jeden na następną, dzięki czemu w teorii możemy planować ruchy dwutorowo (np. jak w Wyspie Skye). Niestety w praktyce ograniczenie budowy do jednego domku gracza na jednej wyspie sprawia, że planujemy w zasadzie realizację bieżącego celu, nie zwracając w ogóle uwagi na przyszły (tym bardziej, że i tak będziemy go mogli jeszcze zmienić).

Niezły też jest pomysł z odpalaniem końca rundy przez postawienie swojego statku na morzu. Dzięki temu mamy wpływ na to kiedy chcemy nastąpi punktowanie i musimy znaleźć moment, który jest dla nas najbardziej korzystny. Decyzja staje się tym ważniejsza, że mamy tylko jedną możliwość postawienia naszego statku na morzu na całą grę. Jeżeli więc zwodujemy łajbę jako pierwsi pozbawimy się możliwości wpływu na koniec rundy w pozostałej części rozgrywki. Niestety to działa tylko przy czterech osobach. Przy trzech graczach do zabawy wchodzi statek neutralny, który może położyć każdy (kto pierwszy). Dzięki temu jeden z graczy zyska realną przewagę w postaci możliwości dwukrotnego zakończenia rundy, a takie rozwiązanie mocno kuleje. Przy dwójce graczy mogłoby być jeszcze gorzej, bo instrukcja nie zabrania tego, żeby jeden z grających postawił aż trzy kafelki statków. Niemniej jednak to można akurat łatwo naprawić umawiając się, że każdy z graczy położy po dwa kafelki (jeden swój i jeden neutralny).

Najbardziej dokuczała mi jednak mała liczba domków pozostawionych do dyspozycji gracza. W sumie grający dostaje 8 domków, z czego w rundzie może wykorzystać jedynie 4. Oznacza to, że jeśli w pierwszej i drugiej rundzie wykorzystamy wszystkie domki (a taka sytuacja nam się zdarzała),  w ostatniej wiemy, że nie zapunktujemy. Nasze ruchy tracą więc automatycznie sens, bo trudno nam nawet próbować przeszkadzać innym w momencie, kiedy nie wiemy jakimi celami oni dysponują. Gdyby to jeszcze była gra strategiczna, w której kalkulujemy czy warto domek wykorzystać teraz czy lepiej przetrzymać go do kolejnej rundy to takie ograniczenie miałoby jakiś sens. Ale w grze taktycznej jaką jest Small Islands, zupełnie nie widzę powodu takiego ograniczenia.

Słowo o interakcji, bo ona zapewne wielu graczy interesuje. Jak się zapewne domyślacie z lektury streszczenia zasad, jest jej raczej mało – ot, możemy komuś podebrać kafelek, rozbudować wyspę niezgodnie z jego planami czy zakryć żetonem potrzebny mu symbol. Co jednak istotniejsze, jest ona przypadkowa, bo jak wspomniałem cele graczy są tajne i wykonując ruch, nie wiemy czy takim ruchem komuś szkodzimy czy może pomagamy.

Żeby jednak nie było tak do końca pesymistycznie, na koniec mała łyżka miodu. Otóż to wszystko co piszę to są narzekania starego geeka, który w nowej grze ma nadzieję spotkać oryginalne rozwiązania lub chociażby zobaczyć taki zlepek starych mechanik, który będzie działać perfekcyjnie, wciągnie go na długie godziny i pozwoli doświadczyć emocji, jak podczas pierwszych kroków w nowoczesnych grach planszowych. A jak dostanie wszystko to co już zna, tylko przemieszane inaczej, a na dodatek gra ma jakieś błędy, to jest zawiedziony i nie ma ochoty w taki tytuł więcej grać. Jeżeli jest to jednak dla kogoś pierwsza, druga lub dziesiąta planszówka to może nawet tych błędów nie dostrzec i Small Islands ma szansę mu się spodobać, bo jest grą lekką, płynną i kolorową . Tak jak w przypadku dwójki moich znajomych, którym nowoczesne planszówki nie są obce, ale grają w nie raczej sporadycznie – oni od stołu wstali zadowoleni.



Dziękujemy firmie Mushroom Games za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (4/10):

Oprawa wizualna (7/10):

Ogólna ocena (6/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Do tej gry mamy konkretne zarzuty. Może być fajna i dawać satysfakcję, ale… ale jest jakieś zasadnicze „ale”. Ostatecznie warto się jej jednak bliżej przyjrzeć, bo ma dużą szansę spodobać się pewnej grupie odbiorców.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings