Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry rodzinne | Port Gdańsk – jak zrobić biznes na Pomorzu?

Port Gdańsk – jak zrobić biznes na Pomorzu? [Współpraca reklamowa z Grupa MV] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

Grupa MV – nowe wydawnictwo na rynku polskim zadebiutowało w zeszłym roku grą Port Gdańska. Twórcami gry, a zarazem właścicielami wydawnictwa są Viola Kijowska i Marcin Ropka, których można było wcześniej poznać jako autorów m.in. Alien Artifacts, Solar City czy Twoja Kolej. W Port Gdańsk gracze wcielają się w role przedsiębiorców dostarczających dobra wymagane przez armatorów oraz zapewniających obsługę dla statków wycieczkowych.

Port Gdańsk to gra familijna przeznaczona od 2 do 4 graczy w wieku 8+ lat, z pudełkowym czasem rozrywki od 20 do 40 minut. Z mojego doświadczenia wynika, że w składzie czteroosobowym czas gry to około godziny, mogę natomiast potwierdzić, że granica wieku ustalona jest odpowiednio, bo grę testowałem m.in. z moim 8-letnim synem. Tytuł opiera się głównie na mechanikach dice rolling i pick up and deliver, ale mamy też tu pewne elementy set collection, a nawet area influence.

Słowo o zasadach

W trakcie przygotowania do gry na planszy, w wybranych miejscach portu lądują trzy zlecenia oraz trzy decki statków pasażerskich, a gracze rozstawiają na planszy swoje ludziki. Realizacji zlecenia wymaga dostarczenia na dane pole odpowiednich towarów, natomiast obsługa statku pasażerskiego – zapewnienia odpowiedniej liczby załogi (3, 5 lub 8 pracowników).

Rozgrywka polega na zbieraniu towarów, zatrudnianiu pracowników i przemieszczaniu po planszy naszego meepla w celu złapania odpowiadających nam zleceń. Wszystkie akcje wykonujemy za pomocą 3 kostek. Podobnie jak w Potworach w Tokio w trakcie tury mamy możliwość rzutu i dwukrotnego przerzutu dowolnej liczny kostek. Na ścianach każdej kości mamy symbole dźwigów (służą one do poboru towarów), ruchu lub pracownika. Towary różnią się wagą więc, podczas gdy do dobrania niektórych wystarczy jeden dźwig to inne wymagają aż trzech.

Jeżeli zbierzemy właściwe towary i stoimy na polu z odpowiednim zleceniem możemy je zrealizować (punkty zwycięstwa) i zaznaczyć nasze wpływy w danym rejonie portu (co również daje PZ, ale dopiero w momencie kiedy któryś z pozostałych graczy zrealizuje w tym rejonie inne zlecenie). Realizację zleceń polegających na zapewnieniu odpowiedniej załogi dla statku możemy wykonać z dowolnego miejsca w porcie, jednakże im więcej osób wykonało takie zlecenie przed nami, tym mniej punktów zwycięstwa za nie dostaniemy.

Gra kończy się w momencie, w którym jeden z graczy osiągnie na torze punktacji odpowiednią liczbę pezetów, pozbędzie się wszystkich znaczników wpływów albo, kiedy zrealizowane zostaną wszystkie zlecenia.  Po zakończeniu partii do punktów zwycięstwa zdobywanych na bieżąco za realizację zleceń i posiadane wpływy dodajemy jeszcze punkty za obsłużone statki pasażerskie i wyłaniamy zwycięzcę.

Słowo o wrażeniach

Podobno celem stworzenia Port Gdańsk było zainteresowanie szerszego grona odbiorców tematyką i historią największego polskiego portu morskiego. I wydaje się, że przy odpowiedniej reklamie zadania to może się udać, bo mechanicznie tytuł naprawdę się broni. Nie jest to z pewnością jedna z gier „koszykowych”, której jedyną formą promocji byłby jej potencjalnie edukacyjny charakter.

Ta gra jest naprawdę dopracowana, ciekawa mechanicznie, a do tego dobrze policzona. Ewidentnie widoczne są tu dwie strategie rozgrywki – rekrutacja pracowników i obsługa statków pasażerskich oraz zbieraniem surowców połączone z realizacją zleceń i zwiększaniem wpływów w porcie. I obie te strategie mogą okazać się naprawdę skuteczne, o ile dobrze pokierujemy naszymi działaniami.

Dzięki przemyślanemu zbalansowaniu przez autorów obu dróg do zwycięstwa, niemal bezbolesna jest występująca w grze losowość. Oczywiście wyniki na kostkach nie zawsze mogą być takie, jakich akurat oczekujemy, ale w generalnym rozrachunku można uznać, że nie ma słabych rzutów i straconych kolejek.

Na pewno realizacji zadnia, jakie postawili sobie twórcy, pomogą też łatwe do przyswojenia zasady, niezła skalowność czy dobra dynamika rozgrywki. Zabrałem tę grę na święta, dzięki czemu grałem w nią z osobami, które styczność z planszówkami zakończyły na etapie Monopolu, a nawet Chińczyka. Grałem też z moim 8-letnim synem. Nikt komu grę tłumaczyłem nie uznał jej za zbyt skomplikowaną, mało zrozumiałą czy nadto długą. Każdy też, niezależnie od osiągniętego wyniku, po zakończonej partii powiedział o grze dobre słowo.

A to chyba najważniejsze, bo żeby gra się sprzedawała nie wystarczy jej tylko dobry temat. Musi też bawić i sprawdzać się jako ciekawy sposób na spędzenie wolnego czasu, jeżeli ma zachęcić do siebie ludzi, którzy nie grają często w planszówki. To zadanie spełniała swego czasu Kolejka, ma je szanse zrealizować również Port Gdańsk.

Jeżeli chodzi o graczy bardziej zaawansowanych, to ich gra raczej nie zaskoczy. Została oparta na znanych mechanikach, które nieraz już były wykorzystywane w innych planszówkach. Myślę, że rozgrywka nikogo nie zawiedzie, ale jeżeli gra miałaby trafiać na stół częściej to raczej u nowych lub niedzielnych graczy. Może to być np. gateway do wciągnięcia do świata planszówek lub tytuł wprowadzający do nowej mechaniki świeżych planszówkowiczów.

Jakość wykonania elementów gry jest całkiem poprawna. Nie przypadły mi do gustu natomiast grafiki (są one dosyć surowe, ja natomiast w grach rodzinnych wolę raczej bogactwo kolorów i kreskówkowe ilustracje).

Słowo podsumowania

Port Gdańsk zaskoczył mnie pozytywnie. Autorzy zasługują na  pochwały m.in. za umiejętne połączenie kliku różnych mechanik, napisanie przystępnych zasad, dzięki którym do partii mogą zasiąść nawet pierwszoklasiści, ale przede wszystkim za stworzenie i dobre zbalansowanie kilku dróg do zwycięstwa, pozwalające na przyjęcie różnych strategii i znacznie ograniczające liczbę „zmarnowanych” rzutów kośćmi. Do tego, poza oprawą graficzna, która nie przypadła mi do gustu, trudno mi znaleźć jakiekolwiek konkretne zarzuty do gry. Może nie jest to tytuł wybitny, zaskakujące jakimiś niekonwencjonalnymi, niespotykanymi wcześniej rozwiązaniami, ale z pewnością to gra solidna, którą mogę polecić jako gateway lub fajną propozycje do rozgrywek rodzinnych w długie zimowe wieczory.



Grę Port Gdańsk kupisz w sklepie


 

Dziękujemy firmie Grupa MV za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (4/10):

Oprawa wizualna (5/10):

Ogólna ocena (7/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Dobry, solidny produkt. Gra może nie wybitnie oryginalna, ale wciąż zapewnia satysfakcjonującą rozgrywkę. Na pewno warto ją przynajmniej wypróbować. Do ulubionych gier jednak nie będzie należała.

Przydatne linki:

2 komentarze

  1. Avatar

    Alien Antifacts = Alien Artifacts?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings