Gugong – prezenty po chińsku [Współpraca reklamowa z Games Factory] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 6 minut

11 lutego Games Factory ogłosiło, koniec swojej działalności. Nie dywagując o szczegółach i formie tego zakończenia, chciałem tylko napisać, że mi żal… Żal mi ludzi, którzy w dobrej wierze zainwestowali swoje pieniądze w projekty wspieraczkowe, a teraz nie są pewni ich odzyskania, żal mi autorów, którzy poświęcili czas i pracę na stworzenie gier, które przez Games Factory miały być wydane, a teraz ich los jest niepewny, żal mi samego Games Factory, bo głęboko wierzę, że byli w nim ludzie, którzy chcieli pracować jak najlepiej, realizując pasję, którą mieli,  ale nie potrafili sobie poradzić, kiedy powinęła im się noga i niepotrzebnie zabrnęli w kłamstwa oraz kolejne nietrafne decyzje biznesowe. Żal mi również nas – graczy, bo co by o wydawcy nie mówić, to dzięki nim mieliśmy polskie wersje językowe takich tytułów jak Projekt Gaja, Pola Arle, Roll for the Galaxy, Star Realms czy Najeźdźcy z Północy (wszystkie to pierwsza 100 BGG). To oni też zdecydowali się odnowić i poszerzyć serię kultowego Dominiona czy wydać pierwszą edycję Kingomino (obie zdobyły Spiel des Jahres). Zakończyli natomiast działalność wydaniem Forum Trajanum (nowego Felda) i opisywanego dzisiaj Gugong.

Trudno więc Games Factory zarzucić akurat to, że dobrych gier nie wydawało. Szczególnie jak jest się wytrawnym graczem, który wcześniej na bardziej zaawansowane eurasy mógł liczyć głównie od Lacerty, czasem od Rebela. W tym temacie Games Factory wniosło na polski rynek swego czasu pewien powiew świeżości. Gugong do najcięższej kategorii wagowej, którą reprezentują Projekt Gaja i Pola Arle, co prawda  nie należy, ale tytułu na poziomie skomplikowania Roll for the Galaxy  czy Najeźdźców z Północy z pewnością możemy oczekiwać.

Mechanicznie przy tym gra jest bardzo prosta. Mamy tu przede wszystkim zarządzanie ręką i to w dość specyficzny dla gry planszowej sposób. Otóż posiadane na ręce karty wymieniamy z kartami leżącymi na planszy (tematycznie wymieniamy prezenty z urzędnikami), a karty w ten sposób zdobyte odkładamy na stos kart odrzuconych, który posłuży nam w kolejnej rundzie. Jednocześnie tę wymianę decku chcemy zaplanować w taki sposób, żeby móc wykonać jak najwięcej przypisanych do kart i pół na planszy akcje. Akcje możemy wykonać wtedy, kiedy położymy na planszy kartę z numerem wyższym niż ta, którą z niej zabierzemy lub – w przypadku gdy położymy kartę z numerem równym lub niższym – kiedy odrzucimy na nasz stos drugą kartę albo dopłacimy sługami.

Oczywiście akcje wykonywać chcemy, bo na tym polega clue gry. Nie bardzo jednak chcemy odrzucać dodatkowe karty (bo wtedy wykonamy mniej akcji w danej rundzie), ani oddawać sługi (gdyż ci są potrzebni do wykonywania mocniejszych wersji akcji podstawowych). Problem w tym, że jakieś  poświęcenie jest konieczne, bo jeżeli każdy oddaje na planszę kartę wyższą a zabiera z niej niższą, to w siłą rzeczy w końcu na planszy zostaną jedynie karty o wysokich wartościach.

Jeżeli chodzi o obszary, na których możemy umieszczać swoje karty, to tych na planszy mamy siedem. Każdy z nich charakteryzuje się nieco inną tematyką i mechaniką, większość z nich zawiera też podstawową i wzmocnioną wersję akcji jakie możemy wykonać.

I tak przykładowo tor Podróży, po którym poruszamy się naszym jeźdźcem pozwala nam zbierać natychmiastowe bonusy, które dają m.in. punkty zwycięstwa, dodatkowe kostki sług czy możliwość przemieszczenia się na obszarze Pałacu. Standardowo akcja ta pozwala nam na wykonanie jednego ruchu na sąsiednie pole, ale dopłacenia dwóch sług, daje nam prawo poruszyć się dwa razy i zgarnąć tym samym dwa bonusy.

Na podobnych zasada działają inne pola. Mur chiński pozwala nam dokładać do budowy jednego lub dwóch pracowników i daje nagrody temu, kto w momencie rozliczenia ma przy nim tych pracowników najwięcej.  Tor Intryg rozstrzyga remisy i daje prawo zdobycia nagrody podczas liczenia etapu muru.  Obszar Wielkiego Kanału pozwala zdobyć bonusy w postaci punktów, podwójnego sługi (działa jak dwóch normalnych służących) albo dodatkowej karty do wykorzystania w każdej rundzie. Dekrety zapewniają punkty i stałe przywileje, a Jadeity kupowane w wiosce przynoszą na koniec gry tym więcej punktów zwycięstwa, im więcej ich zgromadziliśmy.

Na osobny wpis zasługuje Pałac Niebiańskiej Czystości. Z jednej strony nagrody z niego są niewielkie, bo ledwie kilka punktów zwycięstwa w zależności od tego, którzy dotrzemy do jego wrót. Z drugiej jednak, jeżeli do końca gry nie dostaniemy się na audiencję do cesarza, to wówczas nie jesteśmy w ogóle brani pod uwagę przy końcowej punktacji.

Jak widać sposobów na zdobycie punktów jest dużo, bo w zasadzie niemal każdy obszar na planszy może nam je w jakiś sposób dostarczyć. Nie tylko  punktami jednak człowiek, bo trzeba sobie zapewnić jeszcze audiencję u cesarza, a i dodatkowe przywileje (stałe i jednorazowe) często mogą okazać się bardzo pomocne. Decyzji jest więc całkiem sporo, a czasu znowu nie tak wiele, gdyż gramy tylko cztery rundy, w których standardowo wykonamy po cztery ruchy. Na szczęście pulę ruchów możemy zwiększyć dzięki zdobyciu kolejnych kart, a odpowiednia strategia pozwala nam zrealizować całkiem sporo planów i nie martwić się jednocześnie o uzyskanie audiencji u cesarza. Nie są to co prawda Zamki Burgundii, gdzie wykonanie jednego solidnie zaplanowanego ruchu pozwala uruchomić 5 lub 6 kolejnych akcji, ale pewne możliwości do realizacji kombosów w Gugong również mamy.

Więcej niż w ZB mamy tu natomiast interakcji, która, jeśli chcemy, może być wyjątkowo negatywna. Wystarczy bowiem, że w ostatniej kolejce podbierzemy przeciwnikowi, który nie dotarł jeszcze do cesarza, niską kartę z pola Pałacu, żeby uniemożliwić mu automatycznie wygranie rozgrywki. Na to jednak można się przygotować, albo zapewniając sobie audiencje odpowiednio wcześniej albo zatrzymując na ręce kartę pozwalającą na wykonanie akcji w pałacu albo pozostawiając w odwodzie dwóch służących. Niemniej jednak pod względem interakcji Gugong z pewnością bliżej do poprzedniego tytułu tego autora, czyli Hansa Teutonica.

O skalowności zbyt jednoznacznie nie chcę się wypowiadać, bo nie testowałem gry w każdym możliwym składzie. W prowadzonych rozgrywkach czułem się jednak lepiej, kiedy przy stole była większa liczba graczy (czyli znowu podobnie jak w Hansa Teutonica). Warto zauważyć, że plansza do gry jest dwustronna (dla 2-3 i dla 4-5 grających), dzięki czemu podczas rozgrywki nie powinno być ani zbyt luźno ani za ciasno.

Spora liczba możliwych decyzji powoduje, że w pierwszych partiach pojawić się może pewien downtime, który jednak wraz z ogrywaniem tytułu powinien systematycznie się zmniejszać. Losowość i zmienność rozgrywki pojawia się w trzech sytuacjach. Pierwsza to moment przygotowywania partii, kiedy układamy na planszy karty startowe, losujemy dekrety i żetony bonusów na obszarze podróży. Drugi to początek każdej rundy, kiedy przerzucamy Kości przeznaczenia i uzupełniamy tor podróży o nowe żetony. Trzeci to moment kiedy dobieramy dodatkowe karty w ramach nagrody na obszarze rzeki. Żaden z elementów nie wpływa jednak na losy grających na tyle znacząco, żeby mógł stanowić o wyniku partii.

Wykonanie Gugong cieszy oko. Grafiki są nie tylko śliczne, ale i czytelne, ikony intuicyjne, a instrukcja jasna i pełna przykładów. Również jakość wykonania gry nie pozostawia nic do życzenia. Jedyne czego mi brakuje to pomoce dla graczy, które obecnie uważane są raczej jako niezbędne wyposażenie każdej, nawet najprostszej planszówki.

Wpis zakończę bez oceny, bo nie grałem wystarczająco dużo razy, żeby czuć się kompetentnym do jej wystawienia. Muszę powiedzieć jednak, że do tej pory tytuł wywarł na mnie dobre wrażenie i to na wielu płaszczyznach.  Podoba mi się mechanika wymiany prezentów, możliwość sparowania akcji z karty z akcją z pola czy opcja wyboru standardowej i ulepszonej wersji akcji. Fajne są też same mechaniki poszczególnych obszarów i zależności między nimi. Odpowiada mi poziom trudności, który stawia Gugong w szeregu średniozaawansowanych euro, z w miarę prostymi zasadami i mnóstwem drobnych decyzji składających się na dobrze działającą i zbalansowaną grę.  Całość zamyka przyjemne dla oka, czytelne wykonanie. W zasadzie, po tych partiach, które grałem jedynymi rzeczami, które mnie trochę niepokoją to nieco ospała końcówka, w której potrafi się zdarzyć sytuacja, kiedy nie mamy żadnej pożytecznej (przynoszącej nam korzyści) akcji do wykonania oraz możliwość wyeliminowania z końcowej punktacji osoby, która nie dotarła w porę do pałacu cesarza. Nawet mimo tego z czystym sumieniem mogę jednak Gugong polecić.



Grę Gugong kupisz w sklepie


 

Dziękujemy firmie Games Factory za przekazanie gry do recenzji.


 

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
wordpress_test_cookie

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings