Zapraszamy do konkursu, w którym wygrać można egzemplarz gry Twilight Struggle. Zimna Wojna 1945-1989, czyli najnowszą polską edycję światowego hitu, wydaną przez Phalanx. Przed Wami pięć zagadek historycznych, powiązanych z okresem światowej rywalizacji USA i ZSRR w drugiej połowie XX wieku.
Osoby, którym uda się odpowiedzieć na najwięcej pytań i przesłać odpowiedzi do północy 12 maja br., wezmą udział w losowaniu jednego egzemplarza gry. Czas na pytania!
UWAGA: odpowiedzi należy udzielać za pomocą formularza konkursowego.
Do wypełnienia formularza niezbędne jest posiadanie konta Google. Wysłanych odpowiedzi nie można już edytować.
1.
Przełom lat ’40’ i ’50, to w Stanach Zjednoczonych czas antykomunistycznej histerii. Działania senatora Josepha McCarthy’ego, który tropienie komunistów w życiu społecznym kraju wprowadził do głównego nurtu politycznego w USA, do dzisiaj budzą kontrowersje. Choć pierwotnie dotykały ważnej kwestii odkrycia wpływu Związku Radzieckiego na amerykańskich urzędników i polityków, z biegiem czasu zamieniły się w coraz bardziej paranoidalne „polowanie na czarownice”, pociągając za sobą różnego rodzaju naruszenia zasad życia społecznego (m.in. wymuszanie zeznań, łamanie karier). Paradoks działań McCarthy’ego polegał na tym, że gdy w 1950 roku startował on ze swoją kampanią wymierzoną w wyimaginowanych lub prawdziwych sympatyków Związku Radzieckiego, siatka prawdziwych radzieckich szpiegów została już zneutralizowana przez amerykańskie służby. Co nie zmienia faktu, że oprócz znanych powszechnie Ethel i Juliusa Rosenbergów czy Klausa Fuchsa, szpiegów z tzw. siatki atomowej, wywiadowi ZSRR udało się zwerbować kilku innych, niezwykle ważnych agentów. Dla Związku Radzieckiego pracował m.in. pewien wysoki urzędnik Departamentu Stanu, członek amerykańskiej delegacji w Jałcie i jeden z architektów Organizacji Narodów Zjednoczonych.
Pytanie 1: Jak brzmi imię i nazwisko tego urzędnika?
2.
„Nu, pajechali” – mruknął do mikrofonu Jurij Gagarin na chwilę przed startem rakiety, mającej wynieść jego statek Wostok-1 na orbitę okołoziemską. Był 11 kwietnia 1961 roku i rozpoczynał się właśnie jeden z kulminacyjnych momentów Zimnej Wojny, czy raczej jej kosmicznego aspektu. Związek Radziecki wysłał człowieka w kosmos i bezpiecznie sprowadził go na Ziemię na 3 tygodnie przed Amerykanami (ktoś pamięta Alana Sheparda, drugiego człowieka w kosmosie, który poleciał 5 maja 1961 r.?), ale kilka lat później USA przebije to osiągnięcie, lądując załogowo na Księżycu. Rywalizacja mocarstw rozpalała emocje i wyobraźnię ludzi na całym świecie do tego stopnia, że niektórzy próbowali… włączyć się do tego wyścigu na własną rękę. Pewien wizjoner, mieszkaniec kraju raczej nie kojarzonego do tej pory z wysokimi technologiami, opracował własny program kosmiczny, zakładający lądowanie na Księżycu i na Marsie. W tym celu stworzył Narodową Akademię Nauki, Badań Kosmicznych i Filozofii, zbudował rakietę i wybrał nawet 11 śmiałków do programu treningowego dla kosmonautów.
Pytanie 2: W którym kraju powstała Akademia i jak nazywał się jej twórca i dyrektor?
3.
Zarówno siły Układu Warszawskiego, jak i NATO, intensywnie szkoliły się i przygotowywały plany na wypadek wybuchu wojny między blokami. Doświadczenia lokalnych konfliktów pokazywały, że aż do lat 80-tych XX wieku przewagę konwencjonalną miały siły UW, które – nawet jeśli wyposażone były w sprzęt o nieco gorszych parametrach – różnicę tę nadrabiały liczebnością. Dopiero w latach ’80 w wojskach NATO następuje skok technologiczny, na który trapiony problemami gospodarczymi i politycznymi blok wschodni nie znalazł już adekwatnej odpowiedzi.
Pytanie 3: Które trzy europejskie miasta-stolice znalazły się w pasie działania ludowego Wojska Polskiego, zgodnie z ujawnionym „Planem operacji zaczepnej Frontu Nadmorskiego” z 1970 roku?
4.
W 1999 roku, w głosowaniu na 100 najważniejszych książek XX wieku, zorganizowanym przez prestiżowy francuski dziennik „Le Monde”, książka ta zajęła miejsce 15. Wydana w 1973 roku w zachodniej Europie, wywołała ogromne poruszenie i – jak się uważa – odarła ze złudzeń sympatyków zachodnioeuropejskich partii komunistycznych. Ukazała piekło radzieckiego systemu totalitarnego, drobiazgowo opisując m.in. systemem łagrów – obozów pracy niewolniczej.
Pytanie 4: Jak brzmi tytuł tej książki i kto był jej autorem (imię i nazwisko)?
5.
Szanowny Panie Andropow.
Nazywam się Samantha Smith. Mam dziesięć lat. Gratuluję panu nowej pracy. Martwię się, że pomiędzy Rosją a Stanami Zjednoczonymi będzie wojna nuklearna. Czy będzie pan głosować za wojną? Jeśli nie, proszę mi powiedzieć, jak zamierza pan pomóc, aby nie było wojny. Nie musi pan odpowiadać na to pytanie, ale chciałabym wiedzieć, dlaczego chce pan podbić świat, a w każdym razie nasz kraj. Bóg stworzył świat, abyśmy żyli razem w pokoju i nie walczyli ze sobą.
Z poważaniem,
Samantha Smith.
Taki oto List Samanthy Reed Smith, amerykańskiej uczennicy ze stanu Maine, ukazał się w radzieckiej „Prawdzie”, wiosną 1983 roku. Niedługo później Jurij Andropow, Sekretarz Generalny KPZR odpisał jej i zaprosił do ZSRR. Samantha faktycznie pojechała do Związku Radzieckiego latem 1983 roku, gdzie gościła m.in. w prestiżowym ośrodku dla pionierów Artek. Ośrodek ten znajduje się w przepięknej okolicy, która Polakom powinna być znana z… twórczości pewnego polskiego poety.
Pytanie 5: Jak brzmi imię i nazwisko tego polskiego poety i o który jego wiersz chodzi?
Dziękujemy wydawnictwu Phalanx za przekazanie nagrody konkursowej.
Szczegółowy regulamin konkursu
Szczegółowy regulamin konkursu
1. Organizatorem „Konkursu Twilight Struggle” (dalej „Konkurs”) jest serwis Games Fanatic
2. Niniejszy regulamin określa zasady, zakres i warunki uczestnictwa w konkursie (dalej „Regulamin”).
3. Konkurs trwa od 6.05.2019 r., czyli od momentu opublikowania wpisu ogłaszającego rozpoczęcie konkursu do 12.05.2019 r., do godziny 23:59.
4. Konkurs jest prowadzony na stronie serwisu www.gamesfanatic.pl
5. Przystępując do Konkursu, potwierdza się znajomość regulaminu i akceptuje się jego warunki.
6. Organizator zastrzega sobie prawo do zmian w regulaminie.
7. Jakiekolwiek złamanie punktu regulaminu dyskwalifikuje zgłoszenie uczestnika do konkursu.
8. Udział w Konkursie jest bezpłatny.
9. Konkurs polega na przesłaniu przez Uczestnika odpowiedzi na pytania konkursowe. Spośród uczestników, którzy udzielą najwięcej prawidłowych odpowiedzi, zostanie wylosowany zwycięzca przez przedstawiciela Games Fanatic
10. Do Konkursu może przystąpić każda osoba, zamieszkująca na terenie Polski. Uczestnicy niepełnoletni powinni mieć pisemną zgodę rodziców na udział w Konkursie. Każdy uczestnik może przesłać tylko jedno zgłoszenie. Przyjmowanie zgłoszeń odbywa się przez formularz Google i w celu jego złożenia uczestnik konkursu zobowiązany jest zalogować się na swoje konto w serwisie Google.
11. W Konkursie można wygrać nagrodę wymienioną na stronie konkursu.
12. Zwycięzca konkursu zostanie ogłoszony w ciągu maksymalnie tygodnia po zakończeniu terminu przesyłania odpowiedzi w danej odsłonie konkursu.
13. Zwycięzca zobowiązany jest wysłać w ciągu 10 (dziesięciu) dni roboczych od ogłoszenia wyników konkursu swój adres korespondencyjny oraz numer telefonu komórkowego na adres: contact@gamesfanatic.pl
14. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za błędne wskazanie przez Laureata adresu do korespondencji. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za niemożność przekazania nagrody Laureatowi z przyczyn niezależnych od organizatora, a zwłaszcza podania błędnego adresu do wysyłki.
15. Nagrody wysyła Organizator do 21 (dwudziestu jeden) dni roboczych od przesłania przez Laureata swoich danych korespondencyjnych.