Mandala – spiesz się powoli [Współpraca reklamowa z REBEL.pl] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Mandala
Projektant: Trevor Benjamin, Brett J. Gilbert
Grafika: Klemens Franz
Liczba graczy: 2
Czas gry: 30 min.
Wiek: 10+
Mechanika: Hand Management
Ranking BGG: 7.5
Rok wydania: 2019
Wydawca PL: REBEL.pl
Instrukcja: PDF

Słowo „mandala” pochodzi z sanskrytu (Indie) i oznacza tyle co „koło, krąg”. Ale też centrum i jego otoczenie.

Mandala – droga do wieczności.

Najprostsza forma mandali to krąg z punktem w środku, z czasem wzbogacony o wpisany w nim kwadrat. Koło jest symbolem nieba, transcendencji, tego co zewnętrzne i nieskończone. Kwadrat oznacza to co wewnętrzne, związane z ziemią i człowiekiem. Obie figury jednoczy wspólne centrum – punkt, od którego wszystko bierze początek i do którego powraca. W ten sposób mandala opisuje pełnię i wzajemną zależność wszystkich zjawisk.

Wzgórze, pola i zwierciadło ludzkiej duszy

Siadamy przed przepiękną, materiałową matą przedstawiającą dwie mandale. W swojej turze będziemy zagrywać karty kolorowego piasku do wybranej mandali:

  • na wzgórze (tylko jedną kartę, po czym dobierzemy do 3 kart z  talii na rękę
  • na pole (dowolna liczbę kart tego samego koloru) aby wzmocnić kontrolę nad daną mandalą.
  • w wyjątkowych wypadkach (ostatnia deska ratunku) możemy też odrzucić dowolną liczbę kart jednego koloru aby pociągnąć tyle samo z talii do dobierania

Najważniejsza jest zasada unikalności koloru: w jednej mandali każdy z 6 kolorów piasku może pojawić się tylko na jednej z trzech części (wzgórze, pole własne, pole przeciwnika). Oznacza to np. tyle, że jeśli przeciwnik zagra żółty piasek na swoje pole, to ja już takiej karty do tej mandali zagrać nie mogę.

Gdy któraś mandala zostanie ukończona, tj. znajdzie się na niej wszystkie 6 kolorów, gracze – począwszy od tego, który ma więcej kart na swoim polu – na zmianę zabierają ze wzgórza zestawy kolorów (wszystkie karty w jednym kolorze) i układają w swojej rzece oraz misie (jeśli gracz nie ma jeszcze danego koloru  na polach rzeki, jedną z kart musi położyć w rzece, pozostałe wędrują do misy).

Gra kończy się gdy jeden z graczy zapełni wszystkie pola rzeki (zbierze 6 kolorów) lub wyczerpie się talia kart (wtedy gramy do zakończenia mandali). Punkty przynoszą karty w misie, zaś kolory na rzece to mnożnik (np. jeśli pomarańczowa karta leży na 3. miejscu, to każda pomarańczowa karta w misie będzie warta 3 punkty).

Kolorowy piasek

Mandala zdobyła moje serce już w Gdańsku, gdy ogrywałyśmy z Darią przedpremierowe pozycje wydawnictwa. Mocno ucierpiałam z powodu syndromu „zagrajmy w to jeszcze raz” (bo niestety nie udało się tego zrealizować). Do chwili, gdy otworzyłam pancerną rebelową paczuszkę.

Gra jest śliczna. Jeśli chodzi komponenty i wykonanie, to kupiła mnie matą. Uwielbiam nietypowe komponenty. Np. plansze ze skóry lub drewna, gliniane wypalane żetony czy bakelitowe kamienie. Oraz materiałowe maty (które można zwinąć, albo złożyć, a nawet uprasować ;)). Karty jak karty – ładne (choć mało wygodne do tasowania), ale mata…. lodzio miodzio, panowie.

Spiesz się powoli

Mandala to czysta abstrakcja. Logika i strategia. Trudność polega na tym, że im wcześniej weźmiemy dany kolor tym słabiej będzie on nam punktował. Ideałem byłoby wziąć dużo w niezebranym jeszcze kolorze na sam koniec, na szóste pole. Można jednak się przeliczyć i zostać z tym polem pustym, gdy gra się skończy.

Czy istnieje wiele dróg do zwycięstwa? – to zależy jak na to spojrzeć. Można zbierać więcej tańszych kart, lub mniej droższych. Jeśli weźmiesz trzy karty w ostatnim, szóstym kolorze to dadzą one 12 punktów (jedna karta na rzekę, dwie do misy). Tyle samo, co 13 kart koloru, który weźmiesz jako pierwszy (jedna na rzekę, dwanaście do misy, po 1 punkcie każdy). To dwa skrajne przypadki, ale to dobrze pokazuje mechanikę punktowania. W mniej skrajnym przypadku – te 12pkt. to 4 karty w misie z 3. miejsca rzeki. To już bardziej sensowna inwestycja. A więc spiesz się zbierać kolory, ale dobrze to zaplanuj – bo co nagle to po diable.

To szczególny przypadek zakończonej mandali – gracze mają po tyle samo kart na swych polach. Pierwszym graczem będzie przeciwnik gracza, który zakończył mandalę

Droga do centrum wszechświata

Poniżej kilka moich przemyśleń jak grać, by wygrać – nie czytaj, jeśli sam chcesz znaleźć swoją drogę do doskonałości

Jak grać by wygrać...

Pierwszy (a nawet drugi) kolor, to kolor, którego nie warto zbierać. Im niższy kolor tym lepiej od razu używać go do uzyskiwania przewag w mandali – o ile się da. Może się nie dać? Oczywiście! wystarczy, że dwie początkowe karty mandali (w taki losowy sposób rozpoczynamy każdą mandalę) będą twojego niskiego koloru

Trzeba zbierać kolory. Nie wolno odpuścić, bo gdy skończysz z trzema albo czterema kolorami podczas gdy twój przeciwnik zbierze sześć, to nawet możesz nie liczyć punktów. A więc zbieramy kolory, ale z uwagą, bo gdy zbierzesz ostatni, szósty, będzie to koniec gry. Trzeba mieć kolory w rzece i czas na to, by tymi kolorami (najlepiej wysokimi) zapełnić misę.

Uważaj na to, kto będzie rozpoczynał wybieranie kart. Nie tylko dlatego, że weźmie lepsze karty, ale – Eureka! – w przypadku trzech kolorów na wzgórzu weźmie dwa razy (podczas gdy drugi gracz tylko raz). Naprawdę warto się zastanowić gdzie dołożyć kończący kolor (o ile można dokonać wyboru).

Tygrysy lubią spektakularne zagrania, ale nie zawsze uda się wciąż karty za 6 punktów. O wiele pewniejsze są te z 4. miejsca – a niewiele więcej trzeba kart by wynik był podobny (3 karty czteropunktowe vs. 2 karty sześciopunktowe). Środek rulez!

Ciesz się układaniem kolorowego piasku i koniecznie zagraj jeszcze raz! :-)

Czas na krótkie podsumowanie

Mandala jest grą, w której się zakochałam. Czy jest idealna? Jest w niej obecna losowość (losowo dobieramy karty, losowo dostajemy dwie karty na początku do naszej misy, losowo wykładamy dwie karty na wzgórze rozpoczynając nową mandalę), ale ta losowość – choć może wpłynąć na zwycięstwo – wymusza przede wszystkim taktyczne zagrywanie i kombinowanie. Nie raz patrzyłam na karty i zżymałam się, że nie mogę dobrać z talii koloru, którego obłędnie potrzebuję, ale… nie przeszkodziło mi to wygrać gry. Po prostu zmieniłam taktykę. To jest właśnie to, co logiczno-strategicznych w grach lubię najbardziej – nieustanne dopasowywanie się.

I choć trudno tu mówić o wielu drogach do zwycięstwa, to jednak wybory nie są schematyczne.  Niby każdy z nas robi to samo, ale właśnie na tym polega urok – nie tylko budujemy własną wizję kolorowej mandali, ale też staramy się przeszkodzić przeciwnikowi (a widać jak na dłoni o co mu biega).

+ śliczne wykonanie
+ bardzo proste zasady
+ sporo kombinowania
+ gra dość szybka, można zagrać kilka partii z rzędu
+ spora regrywalność (zapewniona przez losowość i wzajemne przeszkadzanie sobie)

Dwójkę, dwójkę wybierz panie!

W skali 0-2 (nie chcę / zagram nie kupię / muszę ją mieć) jest to zdecydowanie 2: must have.

 

 



Grę Mandala kupisz w sklepie


 

Dziękujemy firmie REBEL.pl za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (3/10):

Oprawa wizualna (9/10):

Ogólna ocena (9/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Gra tak dobra, że chce się ją polecać, zachwycać nią i głosić jej zalety. Jedna z najlepszych w swojej kategorii, której wstyd nie znać. Może mieć niewielkie wady, ale nic, co by realnie wpływało negatywnie na jej odbiór.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings