Dicium – 4 w 1 [Współpraca reklamowa z Geek Attitude Games] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Czy można stworzyć cztery różne gry w oparciu o jedną i tę samą mechanikę? Czy nie będą do siebie zbyt podobne? I czy w którymś momencie nie zaczniemy na nie patrzeć jak na odgrzewanego kotleta? Na te pytania spróbujemy sobie odpowiedzieć spoglądając na grę Dicium autorstwa Joachima Thôme.

W pudełku znajdziemy dwie dwustronne plansze, różne karty i żetony, a przede wszystkim specjalne kości. To one są podstawą mechaniki we wszystkich grach, które oferuje Dicium. Ich ścianki mają wartość od 1 do 5 i symbol spirali-jokera oraz cztery kolory: zielony, żółty, niebieski i czerwony. W każdej z czterech gier będziemy rzucać kośćmi tworząc kombinacje numeryczne i kolorystyczne, które z kolei odpowiadają wykonaniu konkretnej akcji. Ważna jest również zasada 2-2-2, która oznacza, że w rundzie można rzucić kośćmi do dwóch razy, wykonać 2 akcje i zachować dwie niezużyte kości na poczet kolejnej rundy.

Każdą grę zaczynamy z trzema startowymi kośćmi oraz specjalną planszetką gracza, która w trakcie gry i naszego rozwoju będzie zapewniała za każdym razem bonusy do kolorów kości oraz możliwość przerzutu. W zależności od gry będzie również służyła do przechowywania dodatkowych żetonów umiejętności, czy zmieniających warunki zwycięstwa.

W teorii w każdej grze do kości mamy przypisane różne akcje. Łatwo jednak zauważyć pewne prawidłowości: niebieskie potrzebne są do poruszania się, żółte to zwykle akcje specjalne, zielone najczęściej służą do zdobywania bonusów na osobistych planszetkach, natomiast czerwone związane są z walką i wszelkiego rodzaj konfliktami. Podobnie jest z kombinacjami liczbowymi: para pozwala nam na ruch, a zestaw kolejnych, następujących po sobie cyfr dodaje bonus lub dodatkową kość (nie ma się co oszukiwać im więcej kości, tym więcej możliwość, dobrze jest więc na początku dążyć do poszerzenia naszego arsenału). Dopiero kolejne, trudniejsze kombinacje są bardziej zróżnicowane.

We wszystkich grach przedstawionych w Dicium walczymy za pomocą sześciościennej kostki. Zwykle sprowadza się to do zsumowania wyrzuconej liczby, dodania do niej ewentualnych bonusów i liczby czerwonych ścianek jeśli jakieś zatrzymaliśmy podczas rzutu. Następnie porównujemy nasz wynik z wynikiem innego gracza lub ustaloną wartością przypisaną potworom.

Crazy Cup – wyścig

Przykładowe karty: Dungeon, Crazy Cup

Zdecydowanie kompetytywny, momentami wredny i przesiąknięty nieczystymi zagraniami. Kto pierwszy ten lepszy, wszystkie chwyty dozwolone. Ścigamy się z innymi graczami po wyznaczonym torze. Wprowadzono tu dodatkowo mechanikę kart oszustw, które możemy zdobywać i zagrywać na przeciwników oraz żetony technologii (możemy mieć maksymalnie 2), które są wykorzystywane przy przejazdach przez trudny teren-skróty.

Jeśli jesteśmy celem nieprzyjemnego zagrania ze strony innego gracza, mamy szansę się obronić. Rzucamy zwykłą kością i do jej wartości możemy dodać +1 za każdą czerwoną kość, którą przetrzymujemy. Jeśli uzyskamy wynik 6 lub więcej to wychodzimy ze zdarzenia bez szwanku.

W tej grze przede wszystkim liczy się szybkość, jest niewiele decyzji, a zaawansowana taktyka schodzi na dalszy plan. To najprostsza z dostępnych gier i jest dobrym wprowadzeniem do całego systemu.

Civilization – area control

Przykładowe karty: Dungeon, Civilization

Wcielamy się w starożytnego wodza, który próbuje podbojami, walką z mitologicznymi potworami oraz rozwojem cywilizacji uzyskać tytuł największego władcy i zdobywcy.

Plansza przedstawiająca  stałe lądy i wysepki została podzielona na 9 obszarów w kwadracie 3×3. Każdy z graczy otrzymuje dwa ukryte cele i wybiera jeden z nich. W grze pojawiają się również jawne cele dostępne dla wszystkich oraz karty filozofów dające dodatkowe możliwości, które można zagrywać poza dwoma, standardowymi akcjami. Przygotowujemy również talię służącą jako pojedyncze punkty zwycięstwa. Gdy ta talii wyczerpie się gra dobiega końca. Wygrywa gracz z największa ilością punktów. Możemy je zdobyć na kilka sposobów:

  • podróżując po mapie i stawiając budynki. Miasto warte jest 1 punkt, świątynia trzy, a cud 4. Aby cokolwiek wybudować musimy wyrzucić odpowiednie kombinacje kolorystyczne lub liczbowe. Ponadto obowiązują nas surowe zasady: nie możemy budować jeśli w wybranym miejscu znajduje się jakikolwiek żeton lub meeple przeciwnika, w jednym regionie możemy mieć tylko po jednym żetonie z każdego typu budynków.
  • zrealizowanie ukrytego celu
  • zrealizowanie jako pierwszy gracz jawnego celu
  • punkty za każdy region, w którym posiadamy jakikolwiek nasz żeton (budynek, bohatera)
  • udane rzucenie gniewu Zeusa na przeciwnika
  • udany atak na gracza lub potwora
  • niewykorzystane karty filozofów są warte 2 punkty.

Poza podstawowymi akcjami kości umożliwiają: stawianie budynków, pozyskiwanie kart filozofów, umieszczanie na planszy żetonów bohaterów, rzucenie gniewu Zeusa na innego gracza.

Jest to zdecydowanie bardziej wymagająca i taktyczna gra od poprzedniczki. Mamy wiele możliwości pozyskiwania punktów, zarówno poprzez walkę, jak i eksplorację.

Dungeon – kooperacja

Król goblinów zmierza do sali tronowej

Wcielamy się w członków standardowej drużyny znanej z każdego RPGa. Mamy do dyspozycji wojownika, maga, złodzieja i nie wiedzieć czemu elfa. Okazuje się, że po pijaku założyliśmy się, że zdobędziemy koronę króla goblinów. Żeby zachować twarz musimy zejść do lochu i pozyskać artefakt, zanim król wróci do swojej sali tronowej i nakryje nas na tym małym, było nie było złodziejstwie.

Każdy z graczy dostają własną talie przygód zawierającą kombinację kart przygody, pułapek oraz goblinów. Pierwszy gracz otrzymuje również na spód swojej talii kartę króla goblinów. Gracze zaczynają także ze startowym bonusem do kombinacji kolorystycznych zależnym od postaci, którą grają.

  • karty przygody zapewniają jednorazowe umiejętności oraz magiczne przedmioty, które zostają z nami na stałe
  • karty pułapek są nieprzyjemnymi przeszkodami, które działają na aktywnego gracza
  • karty goblinów przywołują goblina w określonym miejscu lochu, zależnym od naszej pozycji (1,2,3, pola w pionie lub poziomie od gracza)
  • w momencie odsłonięcia karty króla goblinów rozpoczyna on wędrówkę po określonym torze w kierunku sali tronowej.

Przykładowa plansza gracza w Dungeon

Warunkiem wygranej jest zdobycie korony oraz otworzenie określonej liczby skrzyń rozmieszczonych na planszy. Liczba ta jest zależna od ilości zabitych potworów – gdy gracz pokonuje potwora umieszczonego na planszy (nie goblina!) otrzymuje bonus do wykorzystania na planszetce, a żeton potwora kładzie na swoim torze trofeów, zasłaniając symbole skrzyń. Tor trofeów gracza z największa ilością zabitych potworów wskazuje liczbę skrzyń, które trzeba otworzyć.

Przegrać możemy zaś na dwa sposoby: jeśli wszystkie gobliny są na planszy, a gra wymaga od nas dostawienia kolejnego lub król goblinów dotrze do sali tronowej, a gracze nie zdążyli spełnić warunków wygranej.

Kombinacje na kościach pozwalają m.in. przechodzić przez magiczne drzwi, atakować z dystansu, przechodzić przez ściany, usuwać gobliny z planszy, stawiać portale pomocne przy przemieszczaniu się, podglądać zawartość skrzyń i je otwierać.

Shogun – asymetryczna konfrontacja

Ninja chcą porwać szoguna

W tej grze wcielamy się w dwa przeciwne obozy: ninja i samurajów. Ci pierwsi próbują uprowadzić szoguna, ci drudzy obronić go za wszelką cenę. Obie strony otrzymują po dwa żetony garnizonu albo bramy torii oraz określoną liczbę meepli. Plansza została podzielona na różne rejony: sala tronowa, korytarze i ogród. Jest to o tyle ważne, że niektóre żetony można umieszczać tylko w określonych typach komnat. Przygotowuje się również 5  kart alarmu. Następnie ninja wślizgują się do rezydencji i rozpoczynają grę.

Możliwe jest granie jeden na jednego lub w dwuosobowych zespołach.

Zadaniem samurajów jest pozbycie się pięciu kart alarmu – za każdym razem gdy pokonują ninję lub zapalają ogień odrzucają jedną z nich – lub pokonanie przeciwników i zniszczenie wszystkich bram torii (tu również z pomocą przychodzi zapalanie ognia, który niszczy bramę postawią w tym samym ogrodzie). Z kolei zadaniem ninjów jest pochwycenie shoguna i dotransportowanie go do jednej z bram lub pokonanie samurajów, gdy żaden garnizon nie jest dostępny (choć nie ma sposób by się ich pozbywać, więc jeśli chcemy skorzystać z tej opcji trzeba działać szybko).

Szogun jest częścią drużyny samurajów i można nim wykonywać większość akcji. Niestety należy raczej do grona tych bardziej tchórzliwych, może się poruszać, ale walczyć już niestety nie. Gdy zostanie porwany nie da się go odbić, ani zabić transportującego ninji. Jedynym wyjściem pozostaje jak najszybsze pozbycie się kart alarmu.

W zależności od tego po której stronie konfliktu się opowiemy będziemy mieli do dyspozycji różne akcje.

Ninja: otwierania drzwi, atak z dystansu, przechodzenie przez ściany, postawienie nowej bramy torii w sposób zgodny z zasadami, umieszczenie w grze nowego ninji

Samuraj: przemieszczenie do garnizonu, zapalenie ognia, automatyczne pokonanie przeciwnika po przejściu przez jego pole, postawienie garnizonu, dodanie nowego samuraja do gry.

Ta gra wydaje mi się najbardziej skomplikowana i najtrudniejsza ze wszystkich. Zwłaszcza dla drużyny ninjów, bowiem jedną z umiejętności samurajów jest teleportacja do dostępnego garnizonu. Jeśli wykorzystają ją do przemieszczania shoguna pojawia się spory problem z dogonieniem i pochwyceniem celu.

Dicium ma bardzo proste podstawowe zasady. Schody zaczynają się gdy próbujemy zapamiętać wszystkie akcje/kombinacje, które możemy wykonać. Co prawda na planszetkach mamy podpowiedzi w postaci ikon, nie zawsze są one jednak wystarczająco intuicyjne i często jesteśmy zmuszeni wertować instrukcję.

Dicium to interesujący eksperyment, zwłaszcza dla osób, które chciałyby zagrać w różne gry, ale mają ograniczony budżet i przestrzeń do magazynowania planszówek. Gry są poprawne, jedne przyjemniejsze w odbiorze od drugich, ale żadna nie wywołała u mnie efektu wow. Pomimo

Każda gra ma inną planszetkę graczy

tego, że gry faktycznie się od siebie różnią, mają odmienne, spersonalizowane elementy i każda oferuje nieco inne doświadczenia, to w którymś momencie mechanika mimo wszystko staje się lekko powtarzalna. Najbardziej spodobał mi się Dungeon oraz Civilization. Pierwszy ze względu na tematykę i kooperację, drugi jako trochę bardziej wymagająca i skomplikowana gra, dająca wiele możliwości rozwoju i zdobywania punktów. Crazy Cup jest odrobinę zbyt prosty, ale za to może posłużyć jako gateway do mechaniki manipulacji kośćmi i jako wstęp do całego Dicium. W Shogunie nie odpowiada mi mocna i bezpośrednia konfrontacja. Mogę się jednak założyć, że jeśli ktoś lubi mniej skomplikowane gry, czy asymetryczne pojedynki z różnymi zdolnościami, to jako swoje ulubione wskaże pozostałe tytuły. Jest to solidny produkt, w którym, biorąc pod uwagę różnorodność tematyczną,  prawdopodobnie każdy znajdzie coś dla siebie. Zabrakło mi jednak pazura, jest przyzwoicie, ale bez fajerwerków.

 



Grę Dicium kupisz w sklepie


 

Dziękujemy firmie Geek Attitude Games za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (6/10):

Oprawa wizualna (7/10):

Ogólna ocena (7/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Dobry, solidny produkt. Gra może nie wybitnie oryginalna, ale wciąż zapewnia satysfakcjonującą rozgrywkę. Na pewno warto ją przynajmniej wypróbować. Do ulubionych gier jednak nie będzie należała.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings