Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry dla graczy | Podwodne miasta – czy głębiny są lepsze od kosmosu?

Podwodne miasta – czy głębiny są lepsze od kosmosu? [Współpraca reklamowa z Portal] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Ostatnia pozycja Vladimira Suchego mnie zachwyciła. W zasadzie to właśnie Pulsar 2849 zwrócił moją uwagę na tego autora, bo wcześniej ominęła mnie zarówno Ostatnia wola jak i Klub utracjuszy (nie mówiąc już o Shipyard). Zaległości powoli nadrabiam, bo po jednym z Mathandlów do mojej kolekcji dołączył Klub utracjuszy, a teraz od wydawnictwa Portal Games dostałem do recenzji Podwodne miasta.

Podwodne miasta to kolejna gra euro pana Suchego, tym razem osadzona na dnie oceanów. Ludzkość nie może już żyć na powierzchni ziemi, a próba kolonizacji Marsa nie przyniosła spodziewanych efektów. Jedynym więc kierunkiem mogącym zapewnić ludziom przetrwanie są morskie głębiny. To tam świat ma stworzyć nową cywilizację, a nam graczom przypada rola jej architektów.

Temat o tyle oryginalny co też, jak w przypadku wszystkich gier pana Suchego, doklejany. Kluczowa jest mechanika, a stawianie miast, konstrukcji i tuneli, mogło być równie dobrze budową domów, budynków gospodarczych i dróg. Podejrzewam jednak, że wielbicielom twórczości czeskiego projektanta ten szczegół zupełnie nie przeszkadza.

Mechanicznie gra opiera się na klasycznych mechanizmach z worker placementem i budową tableau na czele. Sztuką jest jednak stworzenie czegoś wyróżniającego się i interesującego z elementów już dobrze znanych. A to się, moim zdaniem, panu Suchemu całkiem dobrze wyszło. Ba, dzięki temu, że gra nie ma zbyt wielu nowych rozwiązań, dosyć łatwo jest ją wytłumaczyć szczególnie osobom, które kilka planszówek już znają.

Sama gra jest już jednak dosyć trudna (w znaczeniu złożoności) i mocno czasochłonna. System blokowania pól, utrudniający możliwość zaplanowania kilku akcji z rzędu, a także mnóstwo drobnych szczegółów, jakie musimy brać pod uwagę w każdej turze powodują, że rozgrywka często cierpi również na paraliż decyzyjny. Stąd też partie dwuosobowe wydają mi się zdecydowania najciekawsza, bo ruchy są w miarę płynne, często też można obrać sobie jakąś strategię, której przeciwnik nie będzie w stanie pokrzyżować.

Z elementów, które potrafią niekiedy zdenerwować, można jeszcze wymienić nieuchronną losowość w doborze kart. Nieraz bowiem zdarza się sytuacja, w której pozostali gracze dobiorą karty relatywnie lepsze dla ich taktyki, podczas gdy nam będą wychodzić karty albo dla nas nieużyteczne, albo niesparowane z kolorem akcji, które chcemy wykonać.

To tyle z minusów. Gra ma jednak również mnóstwo plusów i to głównie one wpływają na moją ostateczną ocenę tytułu. Po pierwsze bardzo ciekawy twist polegający na parowaniu kolorów kart z kolorami wykonywanych akcji. Każde wysłanie robotnika do pracy wiąże się bowiem z koniecznością zagrania karty z ręki. Jeżeli ta karta jest w kolorze identycznym jak kolor rozgrywanej akcji (zielony, czerwony, żółty), to możemy również rozpatrzyć efekt karty, jeżeli nie, kartę musimy odrzucić bez możliwości jej wykorzystania.

Przypomina to nieco rozwiązanie wykorzystane w Gugong, gdzie chcieliśmy zamienić kartę wyższą na niższą. Tam jednak zarówno efekty kart jak i dostępnych pól były proste. W Podwodnych miastach natomiast, o ile pola pozwalają na dosyć nieskomplikowane akcje (wzięcie surowców, budowa miasta lub konstrukcji, skok na torze inicjatywy, itp.), o tyle karty dają już zdecydowanie większe pole manewru.

Ciekawy jest też sposób zachowania balansu pomiędzy poszczególnymi polami i kartami. Otóż do pól zielonych, relatywnie najsłabszych przypisane są karty o najmocniejszym efekcie, pola i karty czerwone, to akcje dość zrównoważone, natomiast pola żółte z bardzo mocnymi akcjami sparowane są z kartami o dosyć słabych efektach.

Choć karty powtarzają te same schematy (weź surowiec, wymień jeden surowiec na drugi, wybuduj konstrukcję, itp.) cieszy ich różnorodność. Mamy więc karty natychmiastowe, które wykorzystujemy od razu i odrzucamy, mamy też karty budujące nasze tableau. Wśród tych drugich możemy natomiast wyróżnić karty akcji możliwe do wykorzystania co erę, karty produkcyjne przynoszące zysk w fazie produkcji, karty z efektem stałym zapewniające nam jakąś pasywną zdolność i karty punktujące na koniec rozgrywki w przypadku zaistnienia określonego warunku.

W grze mamy również, przywodzącą na myśl Agricolę, krótką kołderkę. Zajęte przez nas pola nie mogą być w tej rundzie wykorzystane przez innych graczy, co zmusza nas do analizowania ruchów i zamierzeń przeciwników. Z Agricoli zapożyczony został również pomysł żywienia, tylko tu nie żywimy naszych robotników lecz miasta podłączone do sieci.

Nota bene sieć jest jednym z bardziej oryginalnych elementów występujących w grze. Polega ona na tym, że miasta niepołączone tunelami z naszym miastem początkowym nie wymagają żywienia, ale też nie wytwarzają zasobów w fazie produkcji. Zmusza nas to do przemyślanego i zrównoważonego  budowania naszej infrastruktury, bo jeżeli nastawimy się na rozbudowę jednego jej elementu zapominając o pozostałych, możemy to boleśnie odczuć podczas produkcji.

Tym co zawsze cenię w grach euro jest różnorodność źródeł punktowania, która pozwala opracować każdemu własny pomysł na rozegranie partii. Tutaj liczba decyzji i źródeł punktowania jest spora. Warto tu podkreślić szczególnie pomysł na punktowanie miast. W momencie bowiem kiedy przychodzi czas na końcowe podliczanie, chcielibyśmy, żeby te miasta był jak najbardziej różnorodne, tzn. otoczone różnego rodzaju budynkami. Tymczasem w trakcie gry dążymy często do czegoś zupełnie innego, bo miasta z co najmniej dwoma identycznymi budynkami  intensyfikują swoją produkcję i przynoszą więcej surowców w fazie produkcji. Proste, a jednocześnie wnoszące kolejny ciekawy aspekt do rozgrywki, rozwiązanie.

Odpowiadając na pytanie zawarte w tytule – czy głębia (Podwodne miasta) jest lepsza od kosmosu (Pulsar 2849)? Pulsar 2849 był grą wyjątkową – świeżą i w wielu aspektach oryginalną. Do tego wykorzystywał moją ulubioną mechanikę – draftu i manipulowania kostkami. Podwodne miasta korzystają z mechanizmów dobrze już znanych. Niemniej jednak robią to w sposób bardzo dobry, sprytnie łącząc stosowane rozwiązania. Są też – podobnie jak Pulsar 2849 – grą dużego kalibru, dla zaawansowanych graczy. Partii nie można tak po prostu „pyknąć”. Trzeba się przygotować na długą i mózgożerną rozgrywkę, z której jednak wychodzimy całkowicie usatysfakcjonowani, często niezależnie nawet od naszego wyniku. I co najważniejsze do której chcemy wrócić, bo w głowie już układamy sobie nowe strategie, które będziemy chcieli wypróbować.

Ostatecznie u mnie pierwszeństwo zachowuje Pulsar 2849, ale Podwodne miasta mogę z czystym sumieniem polecić  eurograczom, fanom worker placementu szczególnie w wykonaniu agricolowym (z blokowaniem pól, krótką kołderką i niełatwymi do zaspokojenia potrzebami żywnościowymi mieszkańców naszych miast).

Ps. Grę recenzował też Ink. Zachęcam do zapoznania się z jego opinią – LINK

Pingwin

Pingwin: Podwodne miasta, choć są ze wszech miar zasłużenie grą zacną, do moich ulubionych należeć nie będą. Paraliż decyzyjny (nie tylko wtedy, gdy przeciwnik wepchnie mi się na upatrzone miejsce, ale np. wtedy gdy kombinuję jakby tu z jednej strony wciągnąć maksymalną produkcję z miast, a z drugiej dobrze je zapunktować) skutecznie mnie do niej zniechęca. Choć poniekąd jest to też coś, co ku niej przyciąga (nie sam paraliż rzecz jasna, lecz owa decyzyjność na wysokim poziomie). Podoba mi się pomysł sparowania kolorów kart z akcjami – czasem oczywiście można odpuścić, ale jeśli to będziemy robić zbyt często to gra raczej efektywna nie będzie. Mniej podobają mi się akcje z kart, ale może po prostu miałam niespecjalnie ciekawy dociąg i nie udało mi się zbudować jakiegoś wybitnie błyskotliwego tableau, który byłby mi pomocny w moim pomyśle na moje podwodne miasta. Niemniej chylę czoła przed dobrym, mięsistym euro.



Grę Podwodne miasta kupisz w sklepie


 

Dziękujemy firmie Portal za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (6,5/10):

Oprawa wizualna (7/10):

Ogólna ocena (7,5/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Dobry, solidny produkt. Gra może nie wybitnie oryginalna, ale wciąż zapewnia satysfakcjonującą rozgrywkę. Na pewno warto ją przynajmniej wypróbować. Do ulubionych gier jednak nie będzie należała.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings