New Frontiers to gra planszowa wykorzystująca mechanikę budowy silniczka, w której gracze budują swoje kosmiczne imperia, odkrywają i kolonizują planety, nabywają technologie, produkują i sprzedają towary. Dzięki unikalnemu mechanizmowi wyboru akcji, w którym gracze korzystają z Akcji wybranych przez ich rywali, gra jest emocjonująca dla wszystkich w każdym momencie rozgrywki. New Frontiers zachwyca dynamiczną rozgrywką, silną interakcją między graczami, piękną grafiką oraz nastrojowym klimatem science-fiction.
New Frontiers zostało zaprojektowane przez twórcę głośnej gry karcianej Race for the Galaxy, Toma Lehmanna. Tym razem twórca postanowił przenieść rozgrywkę z gry karcianej na warunki gry planszowej oraz udoskonalić reguły gry, aby uczynić ją bardziej intuicyjną i przystępną. Gracze nie muszą już rozszyfrowywać ikonografii, ponieważ kafle technologii posiadają również opis tekstowy ich zastosowania.
Zasady rozgrywki
Rozgrywka w New Frontiers trwa zwykle od 12 do 15 rund. Ogólna mechanika stanowi mariaż gier Race for the Galaxy oraz uznanego klasyka, Puerto Rico. Jednak New Frontiers wnosi modularność dostępnych technologii, dzięki czemu każda rozgrywka będzie wymagać innej strategii.W każdej rundzie gracze kolejno wybierają jeden z dostępnych kafli Akcji. Co ciekawe nie tylko osoba, która wybrała daną Akcję ją rozpatruje (otrzymując dodatkowy bonus), ale i pozostali gracze (jednak już bez bonusa). Dzięki temu gra jest emocjonująca dla wszystkich graczy w każdym momencie gry, bez względu na to czyja jest tura. Gracze wybierają kolejno po jednej z niewykorzystanych jeszcze Akcji, którą mogą wykonać wszyscy, ale bonus zawsze otrzymuje tylko osoba wybierająca. Kiedy wszyscy gracze rozegrają swoją turę, kończy się runda i wszystkie Akcje stają się na nowo dostępne.
Gracze wybierają spośród 7 Akcji:
• Izolacja: nie daje akcji, ale bonus dla wybierającego: 2 Kredyty Galaktyczne (pełniące funkcję waluty w grze)
• Rozwój Technologii: pozwala każdemu na zakup 1 Technologii oraz daje wybierającemu bonus: zniżkę -1 na zakup Technologii
• Odkrywanie: powoduje wylosowanie z woreczka 7 nowych Planet oraz pozwala wybrać każdemu jedną z nich, natomiast wybierający w ramach bonusu może wybrać dodatkową Planetę
• Kolonizacja: pozwala każdemu graczowi skolonizować Planetę bądź pozyskać 2 Kolonistów, a wybierającemu daje 1 dodatkowego Kolonistę
• Produkcja: powoduje produkcję po 1 dobru na Koloniach produkcyjnych, a u wybierającego umożliwia wyprodukowanie dobra na Kolonii zdobycznej oraz pobranie nagromadzonych na kaflu Kredytów Galaktycznych
• Sprzedaż/Konsumpcja: umożliwia każdemu graczowi sprzedaż 1 dobra oraz użycie Zdolności konsumpcyjnych do zamiany dóbr na punkty lub Kredyty Galaktyczne, jako bonus wybierający otrzymuje dodatkowy 1 Punkt Zwycięstwa
• Wysłanie Dyplomatów: nie daje żadnych akcji, ale wybierający uzyskuje jako bonus 1 Punkt Zwycięstwa i przesunięcie się na pierwsze miejsce na torze pierwszeństwa
Technologie
Ważną rolę w strategii gry pełni adaptacja poprzez zdobywanie technologii. W każdej grze bierze udział 8 dwustronnych kafli dużych technologii oraz 16 rodzajów małych technologii (8 z nich jest dwustronna). Zestaw technologii dostępnych w rozgrywce jest wybierany losowo na początku gry. Dzięki dużej ilości dostępnych kombinacji technologii, każda gra jest inna i wymaga zastosowania odmiennej strategii. Gracze kupują nowe technologie za Kredyty Galaktyczne podczas Akcji Rozwoju Technologii. Nie tylko Technologie, ale i wiele Planet posiada Zdolności, które mają możliwość modyfikacji zasad gry. Gracze losują Planety z woreczka oraz pozyskują je w ramach Akcji Odkrywania. Planety zaczną przynosić graczom korzyści, dopiero gdy zostaną skolonizowane w wyniku Akcji Kolonizacji. Aby skolonizować Planetę należy opłacić jej koszt w Kredytach Galaktycznych (jeśli to Planeta nie-militarna), bądź mieć Imperium o nie mniejszej sile militarnej (w przypadku Planety militarnej, którą rozpoznajemy po czerwonej obwódce). Kolonizując Planetę gracz odwraca jej kafel na drugą stronę oraz kładzie na nim wymaganą liczbę Kolonistów. Po skolonizowaniu aktywują się jej specjalne zdolności, a na koniec gry dostarcza ona Punkty Zwycięstwa. Każdy gracz ma na swojej planszy miejsce na maksymalnie 9 Planet lub Kolonii.
Produkcja
Niektóre Kolonie (te z ikoną wypełnioną niebieskim, brązowym, zielonym lub żółtym kolorem) posiadają zdolności produkcyjne. Kolory decydują o wartości dobra. Podczas Akcji Produkcji Kolonie produkcyjne wytwarzają po 1 dobru, które można następnie Sprzedać (uzyskując Kredyty Galaktyczne) lub Skonsumować (uzyskując Punkty Zwycięstwa) korzystając z Akcji Sprzedaż/Konsumpcja. Sprzedaż dóbr nie wymaga żadnych specjalnych Zdolności, natomiast żeby Skonsumować dobra, gracz musi posiadać odpowiednie Zdolności konsumpcyjne.
Opcjonalne Cele
Aby dodatkowo urozmaicić rozgrywkę w Final Frontiers można zastosować Cele. Aby to zrobić przed rozpoczęciem gry odwracamy kafel Akcji Izolacja na drugą stronę z napisem Przegląd Galaktycznych Celów oraz rozdajemy graczom kafle Magazynów.Wybór kafla Akcji Przegląd Galaktycznych Celów powoduje, że wybierający przesuwa się o 1 miejsce do przodu na torze kolejności, a także może dociągnąć 3 kafle Celów i wybrać 1 z nich. Na koniec gry sprawdzane jest, które z Celów udało się osiągnąć i na tej podstawie przydzielane są dodatkowo Punkty Zwycięstwa.
Zakończenie gry i zasady punktacji
Gra może zakończyć się na jeden (lub więcej) z następujących sposobów:
• Technologie należące do jednego z graczy zajmują więcej niż 10 pól najego planszy Imperium.
• Dowolny gracz ma więcej niż 7 Kolonii (wliczając w to Rodzimą Kolonię).
• Liczba Kolonistów we wspólnej puli po zakończeniu rozpatrywania AkcjiKolonizacji (i tylko wtedy) jest mniejsza niż 5.
• Startowa pula żetonów Punktów Zwycięstwa uległa wyczerpaniu.
Gracze sumują Punkty Zwycięstwa:
• żetony Punktów Zwycięstwa zdobyte podczas rozgrywki
• wartość kafli Technologii i Kolonii w Imperium (w Punktach Zwycięstwa),
• dodatkowe Punkty Zwycięstwa pochodzące z Technologii o koszcie 9 (oraz kilku Planet) z symbolem „?”, (jeśli graliście z Celami) dodatkowych Punktów Zwycięstwa otrzymanych za każdy Cel w grze.
Do wszystkich egzemplarzy New Frontiers zamówionych w przedsprzedaży w sklepie firmowym Portal Games dodaje broszurę z trybem solo do gry.
hej!
Czy wiadomo może do kiedy potrwa przedsprzedaż New Frontiers ?