Dizzle – rzucaj, skreślaj i ryzykuj [Współpraca reklamowa z G3] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Dizzle
Autor: Ralf zur Linde (autor m.in. Zwierzaki na pokład)
Liczba graczy: 1-4
Czas gry: 30 min.
Wiek: 8+
Mechanika: roll&write
Ranking BGG: 7.0
Rok wydania: 2019 (w Polsce 2020)
Wydawnictwo PL: G3

Na pierwszy rzut oka myślisz, że to prosta, wręcz banalna popierdółka. I jest to lekki fillerek – to fakt niezaprzeczalny. Ale okazuje się, że nie tak bardzo schematyczny, jak by się na początku wydawało.

Jak to działa?

Rzucamy kostkami – każdy będzie wybierał po jednej kostce i dokładał na swoją planszę. Oczywiście po to, by na koniec gry coś-tam na tej planszy zapunktowało. To nie jest gra, która daje Ci do ręki combosy. Rzucasz kostki, skreślasz pola, starasz się zrobić rzędy, sety, zbierać klejnoty. Co w tym ciekawego?

Jest kilka aspektów, na które trzeba zwrócić uwagę:

1. Nowe kostki dokładamy tylko do tych, które już są na planszy. Pierwsza musi sąsiadować ze skreśleniem, ale kolejne muszą już tworzyć nieprzerwaną grupę kostek stykających się bokami. Jest od tej zasady wyjątek – jeśli wyczerpiemy wszystkie możliwe miejsca (tj. w sąsiedztwie naszej grupy wszystkie pola są już skreślone, albo występuje koniec planszy lub pole specjalne, na które nie możemy wejść – wtedy można zacząć nową grupę kostek – nie inaczej. Stąd – kiedy wybieramy kostkę warto patrzeć jakie pola staną się dla was dostępne po dołożeniu kostki.

Kostki dokładamy do innych kostek tworząc grupę

2. Jeśli nie mogę wciąć kostki (nie mogę dołożyć) uruchamiam mechanikę push your luck,.. mogę zdecydować, że odpadam z tej rundy nie ponosząc kary, albo przerzucam wszystkie kostki. Jeśli coś fajnego wyrzucę – super, udało się, biorę to. Jeśli nie – no cóż – muszę zwrócić do puli jakąś kostkę ze swojej planszy. I – co ważne – nie zmieniam wartości tej kostki. I tu jest pole do popisu dla trybu solo, bo skoro muszę oddać kostkę nie zmieniając wartości to – to ile nie wypadnie ta wartość podczas rzutu dla A.I. – będę mogła tę kostkę znowu użyć, i to niekoniecznie w tym samym miejscu (choć oczywiście wciąż w tej samej grupie).

Ale czasem bywa tak, że nie da się dołożyć do już istniejącej grupy, bo wszystko wokoło już skreślone albo brzegowe – wtedy można tak jak pierwszą kostkę w turze – dołożyć do skreśleń

3. Wcale nie chodzi o to, by mieć na planszy dużo kostek – chodzi o to, by skreślić takie miejsca, które dadzą nam punkty. Dużo punktów :)

4. Jakkolwiek gra z ludźmi jest grą strategiczno-taktyczną, tak tryb solo jest wybitnie zależny od losu. A.I. bowiem działa tak, że po swoim ruchu rzucamy dwoma kostkami i usuwamy do dwóch kości o zgodnych z wyrzuconymi wynikach. Więc jeśli wypadnie coś, czego nie ma na stole – wszystkie kostki zostają w grze. W ten sposób teoretycznie można nawet ułożyć wszystkie 8 kości na planszy, choć nigdy mi się w praktyce jeszcze to nie udało.

No….. za pierwszym razem mialam masę szczęścia (tryb solo).

w kolejnych podejściach (tryb solo) już nie było tak kolorowo

Strategia

Mięskiem tej gry jest sposób dokładania kostek. To, że kolejne kostki muszą przylegać do tych, które już są na waszej planszetce. To – wbrew pozorom – otwiera kilka strategicznych możliwości. Bo jeśli rzut nam się nie podoba (dlaczego znowu nie wypadła żadna jedynka? królestwo za jedynkę!!) to możemy wziąć taką kostkę, która nie da nam zbyt wielu możliwości, inaczej mówiąc – weźmy taką, że kiedy kolejka do nas wróci nie będziemy mogli nic dołożyć. I co wtedy? i wtedy możemy przerzucić kostki – może wreszcie wypadnie ta upragniona jedynka? ;) bez ryzyka nie ma zabawy ;)

Druga rzecz – zwróćcie uwagę, że takie pojedyncze wysepki – a zadziwiająco często udawało mi się takie uzyskać – są całkiem wygodne :). Po połozeniu na niej kostki znowu wszystkie pola przylegające do skreśleń stają przed nami otworem.

Pojedyncze wysepki – cud, miiod, malina, bo po każdym dołożeniu kostki na taki zamknięty obszar znowu cala plansza skreśleń stoi przede mną otworem

Cztery w jednym

Dizzle daje nam do dyspozycji aż cztery różne arkusze. Ten pierwszy jest najproszy – na pewno warto zacząć grać właśnie na nim. A że jest to krótka i dynamiczna gra prawdopodobnie nie skończy się na jednej partii. I dobrze, bo możecie odwrócić kartkę i zagrać na drugiej stronie. Dostajecie nie tylko inny układ pól, ale też więcej pól, które „coś robią” – i myślę tu nie o dodatkowych klejnotach, ale o kluczyku. Tylko skreślenie kluczyka pozwoli na skreślenie pola z kłódką.

W drugiej części bloczka mamy kolejne poziomy – dwustronne kartki z levelem 3 i 4. Na trójce dostajemy po pierwsze wąskie gardło – przejście pomiędzy jedną a drugą częścią wykreślanki, po drugie rakietę – alternatywny sposób na przejście do drugiej części (podczas skreślania rakiety możemy skreślić też planetę i dzięki temu druga część stanie dla nas otworem od następnej tury). Czwórka w ogóle jest najciekawsza, bo mamy kilka fragmentów zupełnie ze sobą nie połączonych, do których dostać się można jedynie odpalając rakietę (i to ty decydujesz gdzie polecisz najpierw), a do tego dostajemy kolejne pola, które dają punkty ujemne. Po co skreślać punkty ujemne? Kolejny punkt strategii – jak możesz wziąć kostkę, to musisz ją wziąć. Co zrobić aby mieć jak najmniejsze szanse na wzięcie kostki, która da mi punkty ujemne? A może warto wykorzystać przerzut aby się jej pozbyć? A może tak zostawić przeciwnikowi tę trójeczkę, która przykryje mu owe guano i zarobi punkty ujemne?

Poziom pierwszy (niebieski) – najprostszy
Poziom drugi (fioletowy) – pojawia się więcej ciekawych pól i a plansza jest bardziej „ażurowa”

Poziom trzeci (zielony) – pojawia się wąskie gardło – możemy przez nie przejść, ale też możemy skorzystać z rakiety i skreślić planetę leżącą w tej drugiej, prawej części planszy. Dodatkowo pomiędzy dolną częścią z planetą, a górną dostępną przez wąskie gardło jest kolejne wąskie gardło i to z kłódką – nie skreślisz jej dopóki nie skreślisz kluczyka
Poziom czwarty (pomarańczowy) – tu już w ogóle nie mamy przejść pomiędzy obszarami. Musimy się tam dostawać za pomocą rakiet.

Liczba graczy

Solo – fajna łamigłówka. Sporo jak pisałam zależy od dobrych rzutów na A.I. Jak będą wypadały wartości, których nie ma na kostkach, to dużo kostek zostanie do wykorzystania, a przez to mamy spore szanse na wyższy wynik

Dwie osoby jest jak zwykle w takiej sytuacji dość taktycznie. Widać co zostanie. Z dokładnością do tego, że przeciwnik może chcieć przerzucić kostki. Ale to też widać – bo chcieć to nie znaczy w tym przypadku móc. Tak więc gramy zarówno „pod siebie” jak i „przeciwko niemu”.

Trzy i cztery osoby – coraz trudniej jest kontrolować to co się dzieje na planszach przeciwników (mnie się już nie chce wtedy zaglądać do innych – skupiam się już bardziej na sobie), coraz trudniej też jest przewidzieć jakie kostki zostaną jeszcze do wzięcia.

Tak czy owak – gra się fajnie. Gwoździem wieczoru nie będzie, to prosta gra. Codziennie też pewnie nie będziecie w nią grać, ale ma spore szanse aby wracać na stół.

Instrukcja

Jest dobrze napisana – zwrócę jednak uwagę na dwa szczegóły. Po pierwsze na błąd w opisie dokładania kostek. W polskiej instrukcji stoi napisane, że po dołożeniu pierwszej kostki „kolejna kość może być dołożona na pole sąsiadujące z położoną wcześniej kością”. Otóż powinno być „musi być dołożona„. To serce strategii w tej grze. Gdybyśmy tylko mogli, a nie musieli dokładać, to byłoby „niebo gwiaździste nade mną, a wszystkie banki przede mną*).

Ta pomyłka nie jest jednak tragedią dla uważnego czytelnika, bo w dalszej części instrukcji następuje opis co robić w sytuacji, gdy nie możemy dołożyć kostki do  już leżących kostek. Wynika z niej jasno, że to dokładanie jest obligatoryjne, gdyż tylko w takiej sytuacji wolno rozpocząć tworzenie nowej grupy.

Brak też konsekwencji w stosowaniu określenia runda / tura. Na początku bowiem rundą określa się czas gry, podczas którego każdy z graczy będzie dokładnie raz graczem rozpoczynającym (wykonującym pierwszy rzut). W konsekwencji mamy 3 rundy dla czterech graczy, 4 rundy dla trzech a 6 dla dwóch. W dalszej części jednak czytamy, że runda się kończy, gdy ostatni gracz dokona wyboru. I oczywiście chodzi tu o turę, nie o rundę (i tak też jest w instrukcji anglojęzycznej). W naszym języku pod pojęciem tury często rozumiemy ten czas gry, który należy do jednego gracza. Tu jest inaczej – tura należy do gracza, bo on rzucał jako pierwszy – ale kości biorą wszyscy. Dokładnie tak, jak w Rzuć na tacę i Dużych sumach. Kto grał w te gry – nie będzie miał problemu ze zrozumieniem podziału na tury i rundy w Dizzle i prawdopodobnie nawet nie zauważy tego przejęzyczenia. Dla mnie jednak bardziej intuicyjny byłby podział na 12 rund i zmiana gracza rozpoczynającego po każdej rundzie – na jedno by wyszło, a ten sposób organizacji gry jest chyba częściej spotykany.

*) „Vabank II czyli riposta” – scena, gdy Kramer i Sztyc zachwycają się urokami zainscenizowanej „Szwajcarii”

Podsumowanie

+ szybka, dynamiczna
+ sporo możliwości decyzyjnych, nie jest też schematyczna
+ cztery różne poziomy gry
+ mała, lekka, poręczna
+ dobrze się skaluje
+ tryb solo

– błąd w instrukcji (trzeba uważnie czytać, by się nie zasugerować pomyłką)
– losowość – wyniki w trybie solo mocno uzależnione od rzutu kostkami



Dziękujemy firmie G3 za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (3/10):

Oprawa wizualna (7/10):

Ogólna ocena (7.5/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Dobry, solidny produkt. Gra może nie wybitnie oryginalna, ale wciąż zapewnia satysfakcjonującą rozgrywkę. Na pewno warto ją przynajmniej wypróbować. Do ulubionych gier jednak nie będzie należała.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings