Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry strategiczne | Marco Polo II – w służbie Chana trzeba podróżować

Marco Polo II – w służbie Chana trzeba podróżować [Współpraca reklamowa z Albi] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Marco Polo II
Autorzy: Simone Luciani, Daniele Tascini
Liczba graczy: 2-4
Czas gry: ok. 30 min na gracza
Wiek: 12+
Mechanika: worker placement, point-to-point movement, variable player powers
Rok wydania: 2019 / 2020
Wydawca PL: Albi
Ranking BGG: 8.2 / 10
Złożoność w/g BGG: 3.33 / 5
Instrukcja do ściągnięcia ze strony BGG
Jest to reimplementacja Podróży Marco Polo. W jedną i drugą można zagrać na BoardGameArena.com

Prawie klasyczny worker placement, a w zasadzie dice placement, bo będziemy stawiać kostki, nie meeple. Klasyczny, bowiem postawienie pracownika zazwyczaj uniemożliwia albo ogranicza możliwość skorzystania z danej akcji przeciwnikowi. Na początku rundy rzucamy kostkami K6 – każdy swoim zestawem – i dzięki temu dostajemy pracowników o zróżnicowanych możliwościach. Stawiamy je zatem na polach, na których pozyskujemy surowce (pieprz, jedwab i złoto), monety, wielbłądy, jadeit (jadeit nie jest zwykłym surowcem, może zastępować wielbłąda lub pieniądze, ale w wielu miejscach jest wymagany explicite), możemy przemieszczać się naszym podróżnikiem po mapie, możemy… no, możemy wykonać dużo różnych czynności, choć większość z nich to pozyskiwanie lub zamiana jednego na drugie – surowców na kasę, kasy na punkty, jadeitu na wielbłądy etc. Trudno omówić wszystkie pola, gdyż są one zmienne – większość z nich pojawia się po rozłożeniu kart i kafelków na planszy, nie wszystkie też wejdą do gry, a nawet jak wejdą te same to pojawią się w różnych miejscach.

Planszetka gracza. Kostki, ktore będziemy umieszczać na planszy (tu po rzucie mamy łącznie 15 punktów – jeśli byłoby mniej, to różnica pomiędzy wynikiem a 15 jest wypłacana w wielbłądach lub monetach). Ma to na celu zrekompensować słaby rzut (losowość), choć nie zawsze wysokie wartości są pożądane, czasem warto mieć jedynkę w zanadrzu….

Pozyskiwanie kontraktów

Wielbłądy potrzebne są do podróżowania, a podróżowanie w tej odsłonie Marco Polo jest niezbędne do zwycięstwa. I jest to pierwsza i zasadnicza różnica z poprzednią edycją Marco Polo. Aby zdobywać punkty zwycięstwa powinniśmy realizować kontrakty (kontrakt opiewa zazwyczaj na jakieś surowce, a w zamian daje punkty zwycięstwa i ewentualnie bonusy np. wielbłądy, możliwość ruchu, nowy kontrakt).  Ale by w ogóle zdobyć kontrakty musimy podróżować, gdyż kontrakty w tej grze pozyskujemy jedynie z miast, gdzie mamy wybudowane placówki handlowe. Musimy zatem podróżować, aby odwiedzić jak najwięcej miast (choć nie we wszystkich miastach są kontrakty do pozyskania). Na szczęście postawienie placówki handlowej nie wymaga wysiłku – wystarczy się w takim mieście zatrzymać.

Marco Polo II - plansza

Plansza a na niej miasta – są w nich bonusy (jednorazowe – kto pierwszy ten lepszy, oraz stałe – a raczej odnawialne na początku każdej rundy), pola akcji (stają się dostępne dla tych, którzy są w miastach obecni) oraz kontrakty. Miasta to jedyne miejsce na pozyskiwanie kontraktów. Kończąc ruch w takim mieście możemy wybrać sobie leżący w nim kontrakt. Możemy też postawić kostkę na polu z taką akcją i wtedy wybieramy sobie dowolny kontrakt z miast, w których mamy placówki handlowe. A na samym dole zdjecia – opis punktacji za herby (patrz akapit niżej).

fragment planszy

Na pierwszym planie miasto, w którym są kontrakty. Jest też bonus (jednorazowy) dla pierwszego gracza, który tu postawi placówkę (otrzymuje czarną kość i odrzuca płytkę bonusu odkrywając tym samym miejsca na placówki handlowe). W mieście powyżej – bonus odnawialny co turę – pięć monet.

Herby

Do podróżowania skłania nas też kolejna nowość – sposób końcowego punktowania. Miasta oznaczone są herbami – a im więcej herbów odwiedzimy (a konkretniej postawimy placówkę handlową w takim mieście), tym więcej punktów zyskamy na koniec i bynajmniej nie jest to zależność liniowa. Co ciekawe – niektóre miasta są unikalne i jako jedyne prezentują z dumą swój herb, ale są też grupy miast o tym samym herbie. Nie znaczy to, że nie warto postawić tam placówki (herbów mamy 9, placówek 11 a miast ogółem 13 – nie wliczając Beijing, z którego startujemy, ale w którym nic nie stawiamy)

Podróżowanie

Samo podróżowanie jest o wiele przyjemniejsze. Mapa zawiera więcej połączeń. W jedynce trzeba było sobie zaplanować podróż (o ile w ogóle chciało się podróżować) i pod tę podróż grać. W dwójce – oczywiście też możemy sobie podróż zaplanować, ale równie dobrze możemy zmienić plany. Żeby dojść do sąsiedniego miasta nie trzeba już lecieć przez połowę planszy. Mnie zdecydowanie bardziej ta mapa przypadła do gustu. Nie mam niestety własnego egzemplarza starego Marco Polo, więc poniżej porównanie map obu gier w wersji online z BGA. I to taki malutki hint – wejdźcie, zagrajcie, sprawdźcie sami :)

Surowce

Troszeczkę inaczej niż w Podrożach Marco Polo rozwiązane jest pozyskiwanie surowców. W jedynce mieliśmy coś w rodzaju tabelki na planszy i to jakie surowce oraz ile ich zdobędziemy wyznaczały kostki, które do tej tabelki wrzuciliśmy (liczba kostek oraz liczba oczek na najniższej kostce). Tutaj mamy księgi – część jest stała a część zmienia się co rundę – a ukazane na nich surowce zdobywamy zawsze tylko jedną kostką. Za to sposób pozyskiwania surowców z jedynki nieco przypomina podróżowanie w dwójce – tym razem wykonując tę akcję przeznaczamy na to od jednej do trzech kostek, które to implikują nam ile pól możemy przebyć.

Nie można też pominąć jadeitu – szczególnego surowca. Już wspominałam, że może robić w pewnych sytuacjach za jokera – zamiast wielbłądów lub pieniędzy (choć przelicznik jest dramatyczny – 1:1). Ale jadeit dość trudno się zdobywa, więc z tym jokerowaniem nie ma co przesadzać, tym bardziej, że jest często potrzebny do podróży, do korzystniejszego pozyskiwania surowców, słowem – w wielu miejscach. Jadeit to czyste złoto….

Gildie

Gildie to zupełna nowość. Po pierwsze gildie, które udoskonalimy przyniosą nam bonusy na początku każdej następnej rundy. W większości są też zawarte na kartach celów. Ale przede wszystkim potrzebne są do podróżowania. Zazwyczaj podróżowanie wymaga opłacenia kosztu w wielbłądach, pieniądzach i (czasem) jadeicie. Niektóre drogi jednak można przebyć jedynie wtedy, gdy posiada się płytkę określonej gildii. Choć nie musi być ona ulepszona. Wystarczy ją mieć.

Gildie

Tu zdobywamy Gildie – przez położenie dwóch kostek, z czego oczywiście akcję określa niższa wartość. Zdobywamy jedną z czterech gildii + wskazaną ilość jadeitu

Gildie

Gildie – są ich cztery rodzaje. Każda po ulepszeniu daje odnawialny co rundę bonus

Przykłady kart celów. Mogą dawać dodatkowe punkty za ulepszone gildie oraz dają dodatkowe, wirtualne herby za obecność w wybranych miastach – ten nadprogramowy herb potrafi nam nieźle posunąć punkty do przodu przy liczeniu PZ-tów za herby

Postacie

Są tak samo silne – mają inne bonusy, bo też gra jest inna. Mamy ich tylko siedem – ale w dalszym ciągu wywracają rozgrywkę do góry nogami. Nie ma wyjścia – decydując się na takiego a nie innego gościa – decydujemy się tym samym na taką a nie inną strategię. Chan Mongke może omijać oazy (nie traci przy tym ruchu) a na dodatek otrzymuje za nie PZ-ty i kasę lub wielbłąda. Abha Basu będzie się skupiać na  kontraktach, bo za każdy zrealizowany kontrakt dostaje jadeit, a za każde pozyskanie jadeitu dostaje PZ. De Wu zorientowany jest na pieczęcie gildii – może je pozyskiwać za pomocą jednej tylko kostki a za ulepszanie gildii dostaje jadeit. Jeździec zwany Gantulga Od nie musi opłacać podróży pieniędzmi ani wielbłądami. Jednak może korzystać jedynie z dolnego rzędu (a to oznacza tylko jeden ruch). Oczywiście może korzystać więcej razy jeśli zdobędzie czarne kości a także szukać innych okazji do podróżowania (z bonusów), ale też o wiele trudniej będzie mu zostać pierwszym graczem (zostaje nim osoba, która jako ostania postawiła swoje kostki na najwyższym użytym polu podróży). Mam wrażenie, że nie wszystkie postaci są tak samo mocne. Najsłabiej grało mi się Filippo Vitello, który zbiera premie placówek (zarówno te, które sam zdobędzie, jak i te uzyskane przez innych graczy) i może je wykorzystać (jednorazowo) w dowolnym momencie gry. Wydawało się fajne, ale jakoś nie czułam mięty. Za to mega silną wydała mi się Isabella Donati, która za każdy rzut kostką (w szczególności na początku każdej rundy) otrzymuje ekstra monety, punkty i wielbłądy – w zależności od tego, co wyrzuci.

Postacie.

To wciąż Podróże Marco Polo

A nawet bardziej są to Podróże niż oryginalne Podróże, bo jak wspominałam podróżowanie jest tu osią gry. IMHO to dwójka powinna nosić nazwę „Podróże Marco Polo”, a nie jakieś tam „In the service of the Khan” jak to ma w podtytule wersja angielska. Dwójka jest bardziej rozbudowana, ale jednocześnie łatwiej w nią grać, łatwiej zmienić strategię, łatwiej się poruszać po mapie. Jest ciekawsza, bo punktujemy nie tylko za kontrakty – jest parę miejsc, które pozwalają całkiem nieźle przerabiać dobra na PZ-ty (ale nie pamiętam, czy jedynka rzeczywiście była pod tym względem uboga)  no i przede wszystkim punktowanie za herby na koniec gry. Jeśli na tym polu odpuścimy to będzie bieda.

Marco Polo II jest średnim euro. Jest wymagająca, przy pierwszej partii jest duża szansa, że coś się przeoczy, zrobi parę błędów. Ale też jak już się zacznie grać, to większość czynności jest intuicyjna. Znajomość jedynki pomaga, ale nie jest niezbędna, tak samo jak nie jest niezbędne towarzystwo geeków. Choć gateway to zdecydowanie nie jest.

plansza

Jeszcze jeden rzut oka na planszę. Na dole widzimy księgi, które umożliwiają pozyskiwanie surowców. Inaczej niż w jedynce – część z nich jest stała, a część zmienia się co rundę.

Podsumowanie

+ bardzo dobrze dopracowana mechanika
+ wiele dróg do zwycięstwa
+ dobrze napisana instrukcja
+ wysoka regrywalność
+ dobra skalowalność (poza tym, że w cztery osoby dłużej się czeka na swoją turę)
+ variable power players nie jest jedynie chwytem marketingowym, postacie są mocne i wymuszają określoną strategię
+ jest to po prostu ciekawa i wymagająca gra

– czasem chciałoby się potrząsnąć tymi kostkami, których wyniki nie zawsze wypadają tak jakbyśmy chcieli (ot, losowość)

 



Grę Marco Polo II kupisz w sklepie


 

Dziękujemy firmie Albi za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (5/10):

Oprawa wizualna (8/10):

Ogólna ocena (8/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Bardzo dobry przedstawiciel swojego gatunku, godny polecania. Wady mało znaczące, nie przesłaniające mocno pozytywnego odbioru całości. Gra daje dużo satysfakcji.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings