Zew przygody [Współpraca reklamowa z Rebel] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 8 minut

Jest takie miejsce, w które uciekam, gdy przytłacza mnie szaro-burość otaczającego świata. Literatura fantastyczna – moje “szczęśliwe miejsce”. Nie ma znaczenia, że mam już swoje lata i dawno porzuciłam złudzenia, że mogłabym rzucić to wszystko, by jak moi ulubieni bohaterowie wyruszyć na epicką przygodę… Nadal uwielbiam zagłębiać się w światy pełne smoków, magii, krasnali, elfów i tym podobnych stałych elementów powieści z mojego ulubionego gatunku literackiego. No tak, ale książka, choćby najlepsza to zawsze odczytywanie czyjejś historii… A gdyby tak stać się bohaterem epickiej opowieści i samemu decydować o tym jak potoczą się moje losy? Taką właśnie możliwość zapowiada w swojej najnowszej grze karcianej, Zew przygody Wydawnictwo Rebel.

Zasiadając do gry Zew Przygody, wcielamy się w postaci takie jak np. uczeń lub łowczyni. W czasie rozgrywki stopniowo rozbudowujemy historię swojego bohatera. W kolejnych turach zdobywamy nowe cechy, przeżywamy przygody, wybierając ścieżkę światłości lub mroku, spotykamy sojuszników i mierzymy się z wrogami. Po trzech aktach opowieści rozgrywka dobiega końca. Gracze podliczają punkty przeznaczenia zdobyte podczas gry. Zwycięża oczywiście ten z nich, który będzie ich miał najwięcej.

Wykonanie

Po otwarciu średniej wielkości pudełka szybko przekonałam się, że karcianka Wydawnictwa Rebel jest ładnie wykonana. Dobre wrażenie zrobiły na mnie przede wszystkim runy. Porządne, ładne, a do tego dodają klimatu. Podoba mi się strona wizualna gry. Grafiki, które znajdziemy na kartach, są barwne i ciekawe. Do ich wykonania zaproszono kilku artystów, a mimo to całość wygląda spójnie. Opisy i symbole na kartach są czytelne, podobnie jak na planszetkach graczy. Na tych ostatnich umieszczono też wyjaśnienie symboli z run, co ułatwia pierwsze rozgrywki. Wnętrze pudełka wypełnia funkcjonalna wypraska, w której każdy element ma swoje miejsce.

Jeśli chodzi o rzeczy, które mi się nie spodobały, to będą to zdecydowanie znaczniki doświadczenia. Plastikowe kryształy w zestawieniu z bardzo eleganckimi runami wyglądają tandetnie. Dodatkowo pomimo że gra nie jest trudna, instrukcja momentami nie ułatwia poznania jej zasad. Co prawda znalazło się w niej miejsce na przykłady i najważniejsze pytania, jednak po jej lekturze nadal możemy mieć nieco wątpliwości co do reguł gry. Uważam też, że zarówno karty, jak i planszetki graczy powinny być dużo grubsze.

Przygotowanie

Na początku gracze dostają po parze kart pochodzenia, motywacji i przeznaczenia. Wybierają jedną z każdego rodzaju i kładą je w odpowiednim miejscu na swojej planszetce. Karty pochodzenia i motywacji są jawne, przeznaczenie postaci zna tylko osoba, która nią kieruje. Gracze dostają także znacznik, który trafia na trzecie miejsce toru moralności, znajdującego się po lewej stronie planszetki oraz 3 znaczniki doświadczenia. Karty opowieści dzielimy na poszczególne akty, tasujemy i umieszczamy na środku stołu. Następnie odkrywamy po 4 karty I aktu (5 w przypadku 4 graczy). Karty II i III aktu także umieszczamy obok talii, ale póki co są one zakryte. Należy jeszcze potasować talie bohaterów i antybohaterów i umieścić je obok obszaru gry oraz przygotować podajnik z runami.

Gra gotowa do rozgrywki w trybie solo.

Tura gracza

Podczas gry w Zew przygody będziemy zdobywać karty, dokładając je do swojej planszetki. Część z nich możemy pozyskać, spełniając wymagania (cechy), inne rozstrzygając test, polegający na rzucie runami (wyzwania). Pierwsze z nich posiadają tylko jedną ścieżkę. W przypadku wyzwań możemy określić drogę, którą chcemy podążyć. W zależności od tego co wybierzemy, zdobędziemy inne symbole, z których będziemy mogli korzystać w przyszłości, ale możemy też dostać punkty szlachetności lub nikczemności oraz karty bohaterów lub antybohaterów. Rozgrywka podzielona jest na trzy akty. Gdy któryś z graczy dołoży 3 kartę pod swoją kartą pochodzenia, odkrywane są te z kolejnej części. Analogicznie, jeśli ktoś zdobędzie 6 kart, odkrywane są te z ostatniej talii. Wraz z rozwojem gry zwiększa się liczba symboli, które musimy posiadać, aby zabrać kolejne karty.

Dodatkowo w talii możemy trafić na wrogów i sojuszników. Pierwsi z nich stanowią wyzwanie, tyle że wyłącznie z opcją zmierzenia się z nimi, ale wpływają też na rozgrywkę. Sojusznicy dokładani są do wyzwania z danego aktu. Jeśli któryś z graczy je spełni, zyskuje kompana. Sojusznicy pozwalają na korzystanie z efektów specjalnych. Podczas swojej tury można zdobyć tylko jedną kartę. Gra kończy się, gdy któryś z graczy skompletuje zestaw dziewięciu kart opowieści. Jego przeciwnicy rozgrywają jeszcze po jednej turze, po czym podliczane są punkty przeznaczenia.

Wyzwania

W każdym akcie trafimy na różnorodne wyzwania i cechy.

Aby rozstrzygnąć, czy udało nam się sprostać wymaganiom wyzwania, przeprowadzamy test. W tym celu rzucamy runami. Zawsze mamy do dyspozycji 3 runy podstawowe. Jeśli w naszej opowieści pojawiły się odpowiednie symbole, (zaznaczone na karcie wyzwania pod poziomem trudności) możemy za każdy z nich dołożyć do puli odpowiednią runę. Dodatkowo możemy też skorzystać z mrocznych run. Aby to zrobić, musimy wydać znacznik doświadczenia. W czasie rozpatrywania wyzwania należy też zwrócić uwagę na efekty z zagranych kart bohaterów lub antybohaterów. Niektóre z nich działają przed a inne po rzucie runami. Jeśli nasz wynik rzutu jest równy lub większy od poziomu trudności wyzwania, możemy dołożyć kartę do swojej planszetki. W przeciwnym wypadku trafia ona na stos kart odrzuconych. W czasie rzutu możemy też trafić na symbole specjalne np. dające nam kartę bohatera lub antybohatera, a w przypadku mrocznych run – obniżające naszą moralność.

Akcje dodatkowe

Oprócz pobierania kart mamy do dyspozycji akcje specjalne. Możemy wydać doświadczenie, by odrzucić odkrytą kartę i zastąpić ją inną, rozpatrzyć efekty znajdujące się na kartach pochodzenia lub motywacji oraz zagrać bohaterów i antybohaterów. To, z których z nich możemy korzystać, zależy od naszego poziomu moralności. Na początku możemy użyć obu rodzajów kart. Jeśli staniemy się zbyt dobrzy, stracimy możliwość stosowania antybohaterów i analogicznie, jeśli przejdziemy na ciemną stronę mocy, nie będziemy mogli użyć kart bohaterów. Informacje te zostały zaznaczone na torze moralności, więc zapamiętanie, od którego poziomu mamy ograniczony dostęp do kart nie jest problemem.

Punktacja

W grze Zew przygody punkty zdobywa się na wiele sposobów. Są one otrzymywane za:

  • wartość szlachetności i nikczemności na kartach opowieści
  • pozycję na torze moralności
  • warunek na karcie przeznaczenia
  • niewykorzystane znaczniki doświadczenia
  • karty bohaterów i antybohaterów – każda jest warta 1 punkt
  • zebrane zestawy symboli opowieści.

Jak widać, na ostateczny wynik gracza sumuje się wiele składowych. Warty uwagi jest zwłaszcza warunek na karcie przeznaczenia. W wielu przypadkach możemy dzięki niemu całkowicie odmienić kolejność po zakończeniu gry.

Wariant kooperacyjny i solo

Przykładowe karty misji oraz warunku zwycięstwa – stosowane w wariancie kooperacyjnym i solo.

Po Zew przygody mogą sięgnąć nie tylko Ci gracze, którzy lubią rywalizację z innymi. Autorzy stworzyli także tryb kooperacyjny oraz solo. W obu przypadkach rozgrywka stanowi przygotowanie do starcia z wybranym spośród 11 dostępnych przeciwników. Podczas gry zbieramy potrzebne narzędzia (symbole) do jego pokonania. Staramy się też nie dać wrogowi punktów doświadczenia, które przedwcześnie zakończą naszą przygodę (zdobywa je np. za naszą porażkę w wyzwaniu), ale i zdobyć punkty zwycięstwa. Nawet jeśli pokonamy przeciwnika, ale nasz wynik będzie wynosił mniej niż 30 punktów, istnieje możliwość, że gra zakończy się porażką. Gracz może stanąć do pojedynku, dopiero gdy zdobędzie 9 kartę opowieści. Gra toczy się tak długo, aż ktoś pokona przeciwnika lub zostanie spełniony jego warunek zwycięstwa.

W przypadku karcianki Zew przygody niewiele tak naprawdę mamy współdziałania w trybie kooperacji. Gra toczy się niemal identycznie jak w wariancie realizacyjnym (różnicą są warunki na odkrytych kartach wroga i misji, które obowiązują przez całą grę) tyle, że konsekwencje porażek w wyzwaniach mogą zaważyć o niepowodzeniu całej drużyny. Do ostatecznego starcia gracz staje solo, nie mogąc liczyć na wsparcie innych, więc wariant ten niespecjalnie ma dla mnie sens. Co innego tryb solowy. Tutaj od początku do końca wiemy, że będziemy musieli stanąć oko w oko z przeciwnikiem i po prostu konsekwentnie się do tego przygotowujemy. Tryb ten jest według mnie dość łatwy, niezależnie od wybranego przeciwnika, ale nadal bardzo przyjemny.

Wrażenia

Zew przygody to lekka, przyjemna gra rodzinna. Proste zasady oraz niski próg wejścia sprawiają, że jest to dobra pozycja dla nowych graczy. Rozgrywka trwa około pół godziny a oczekiwanie na swoją turę nawet przy maksymalnym, czteroosobowym składzie nie jest zbyt długie. W każdym składzie grało mi się dobrze. Regrywalność karcianki Wydawnictwa Rebel stoi na przyzwoitym poziomie. Talie nie są co prawda bardzo obszerne, jednak zawsze dostajemy inny zestaw startowy, różnie układają się dociągane karty opowieści. Jeśli chodzi o tryby gry, to zdecydowanie bardziej przypadł mi do gustu wariant rywalizacyjny, niż kooperacyjny. Rozgrywki jednoosobowe z kolei sprawiły mi sporo frajdy i możliwe, że jeszcze kiedyś sięgnę po ten tytuł, by samotnie zmierzyć się z przeciwnikiem.

Mechanika

Zew przygody runami stoi!

W czasie rozgrywki w Zew przygody będziemy budować swoją postać, dociągając karty, o ile uda nam się spełnić określony warunek. Zdobywając karty, możemy korzystać z symboli, które na nich umieszczono, więc z każdą turą mamy większe możliwości. Wykonujemy też rzuty runami (plus za to, że nie są to kości) oraz zbieramy zestawy symboli, które na koniec przyniosą nam punkty.

Gracze, którzy ograli już sporo planszówek z pewnością zauważą, że Zew przygody pod względem mechaniki nie wprowadza absolutnie nic nowego. Wszystko, co znajdziemy w nowej grze Wydawnictwa Rebel opiera się na znanych i sprawdzonych rozwiązaniach. Uważam, że zostały one połączone nieźle, w efekcie dostarczając graczom przyjemnej, lekkiej rozgrywki. Jeśli jednak szukacie gry, która będzie powiewem świeżości na Waszym regale z planszówkami, to ten tytuł nie będzie zwieńczeniem poszukiwań.

Interakcja

Zależności między poczynaniami poszczególnych graczy w tym tytule jest bardzo niewiele. Interakcja opiera się głównie na kartach bohaterów i antybohaterów. Można nimi lekko wpłynąć na rozgrywkę innych, np. zmuszając przeciwnika do powtórzenia udanego wyzwania, ale poza tym przez większość rozgrywki skupiamy się na swojej planszetce.

Losowość

Ślepy los reprezentowany jest w grze Zew przygody przez runy. Losowość można kontrolować na kilka sposobów. Po pierwsze wydawanie znaczników doświadczenia pozwala nam użyć mrocznych run. Po drugie, niektóre karty bohaterów lub antybohaterów wpływają na wynik rzutu np. dają możliwość obrócenia jednej z nich na drugą stronę. Mamy też karty opowieści, które także dociągane są losowo. Zawsze możemy jednak wybierać spośród co najmniej 4, więc losowość w tym aspekcie nie jest uciążliwa.

Klimat

Wbrew temu co zapowiada pudełko gry, Zew przygody nie sprawia, że poczujemy się jak bohater epickiej powieści lub filmu fantasy. Owszem, ilustracje na kartach są ładne i klimatyczne, podobnie jak runy. Dodatkowo symbole na poszczególnych kartach mają sens fabularny, (np. w przypadku karty Wojna pozycyjna możemy prowadzić atak zyskując symbol siły, lub opatrzyć rannych zdobywając ikonę wiedzy)…Tyle że podczas gry mało kto zwraca na to uwagę. Skupiamy się przede wszystkim na symbolach, których skompletowanie pozwala nam na pobranie karty lub zdobycie dodatkowych punktów. I tak, po skończonej partii możemy spojrzeć na stworzoną postać, przeanalizować jej losy i jak zachęcają autorzy gry opowiedzieć jej historię. Ale nie zmienia to faktu, że podczas rozgrywki klimatu nie czuje się zupełnie. W sumie można wręcz stwierdzić, że temat gry, jakkolwiek dla mnie atrakcyjny, jest tu zupełnie poboczny. Równie dobrze mogłaby to być gra np. o zbieraniu kamieni (skojarzenia jak najbardziej uzasadnione).

Podsumowując Zew przygody to gra przyjemna, w sam raz dla osób, które stawiają pierwsze kroki w świecie planszówek. Sprawdzi się ona też jako filler między poważniejszymi tytułami, jednak biorąc pod uwagę fakt, że nie jest ona w żadnym aspekcie odkrywcza, sądzę, że nie będzie pierwszą grą, po którą sięgnę w takim przypadku. Plusem jest dla mnie na pewno strona wizualna oraz tematyka, ale nie po to zasiadam do planszówek, żeby je podziwiać. A przynajmniej nie tylko po to.

 



Grę Zew przygody kupisz w sklepie


 

Dziękujemy firmie Rebel za przekazanie gry do recenzji.

Złożoność gry (3/10):

Oprawa wizualna (7/10):

Ogólna ocena (6/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Do tej gry mamy konkretne zarzuty. Może być fajna i dawać satysfakcję, ale… ale jest jakieś zasadnicze „ale”. Ostatecznie warto się jej jednak bliżej przyjrzeć, bo ma dużą szansę spodobać się pewnej grupie odbiorców.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings