Cooper Island – wyspa dla Sheldona [Współpraca reklamowa z Portal Games] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

4,17 – taka waga na moment rozpoczęcia pisania tej recenzji widnieje na BGG przy pozycji Cooper Island. Nie jest to co prawa 4,73 przypisane do The Campaign for North Africa, którą Sheldon określił „najtrudniejszą grą świata” w jednym z odcinków Teorii wielkiego podrywu, ale i skomplikowanie tej gry zapewne by docenił, zwłaszcza, że tytułowa wyspa została nazwana jego nazwiskiem.

(jeżeli chcecie przybliżyć sobie zasady Cooper Island to opisuje je Kamari w tym tekście (LINK), ja tutaj skupię się głównie na wrażeniach)

Oczywiście gra nie nawiązuje do kultowego sitcomu, a nazwa wyspy – jak wyjaśnia instrukcja –  pochodzi od imienia psa, któremu przypisuje się jej odkrycie. Pozwala to osadzić grę w,  modnym dla planszówek,  temacie podróży morskich i odkryć. Temat jest tu jednak jedynie pretekstem do zastosowanej mechaniki, która, moim zdaniem, równie dobrze sprawdzałaby się w świecie naukowych odkryć genialnego fizyka.

Jak już ustaliliśmy główną zaletą gry ma być jej mechanika. No i przyznać trzeba, że – patrząc na wagową ocenę gry – jest ona nad wyraz prosta. Mamy tutaj worker placement z pewną domieszką gry kafelkowej … i to w zasadzie tyle. Akcji do wyboru mamy osiem (każda w dwóch wersjach), nie są one ani zbyt rozbudowane, ani specjalnie udziwnione. Punkty zwycięstwa zdobywamy głównie z jednego źródła – ruchu statków. Nie mamy żadnych kruczków, wyjątków czy mikroreguł. Do tego instrukcja jest naprawdę klarowna więc ze zrozumieniem zasad nie ma większego problemu. Po ostatnich starciach z zasadami Bonfire, Tekhenu czy Tawantinsuyu, reguły Cooper Island wydały mi się bardzo klarowne. Jasne, ich wytłumaczenie zajmie około 20-30 minut, ale potem, w trakcie partii większych wątpliwości już nie ma.

Gra, jak na ten kaliber wagowy, ma też bardzo przyzwoity czas rozgrywki. Już pierwsza partia w składzie dwuosobowym zajęła nam nieco powyżej godziny, a myślę, że w miarę ogrania czas ten da radę skrócić nawet poniżej 60 min.

Poziom trudności Cooper Island sprowadza się więc nie do zasad, a do samej rozgrywki, która choć mechanicznie jest prosta, niesie ze sobą masę kluczowych wyborów praktycznie w każdym z wykonywanych ruchów. A tych jest naprawę mało, bo przy założeniu, że nie najmiemy żadnego dodatkowego robotnika (co jest dużo trudniejsze niż w innych grach typu worker placement) ruchów będziemy mieli tylko 10 (realnie tych ruchów jest około 13-14). A w trakcie ruchów mamy sporo do roboty, bo nie tylko chcemy odkryć wyspę, ale też zbudować statki, wznieść budowle, postawić posągi czy zebrać żywność na wykarmienie robotników.

Każda z tych czynności ma swoje niebagatelne znaczenie. Na przykład eksploracja wyspy nie tylko pozwala odkrywać nowe tereny ale też „ulepszać” te odkryte, dzięki czemu surowce tam się znajdujące zyskują na wartości.  Wybudowane statki będą nam co rundę (a jest ich 5) przynosić określone korzyści, a budynki będą nam dawać albo stały profit (np. zmniejszenie kosztów wyżywienia) albo mocną, ale jednorazową zdolność (którą można jednak odnowić).

Oczywiście, niby to wszystko co opisuję już było, ale gra ma też kilka oryginalnych pomysłów, z którymi nie spotkałem się wcześniej. Na przykład taki, że wartość dobra leżącego na planszy zmienia się wraz z wysokością terenu, na którym jest ono położone. I tak np. wartość drewna ułożonego na jednym kafelku wynosi 1, ale jak ten jak już ten kafelek nadbudujemy, to będzie wynosić ona tyle ile poziomów lasu mamy pod ułożonym znacznikiem.

Innym świeżym pomysłem jest sposób pozyskiwania nowych pracowników. Zazwyczaj dzieje się to po prostu poprzez postawienie robotnika na konkretne pole (Epoka Kamienia, Agricola, Viticulture), tu natomiast, żeby dostać dodatkowy pionek należy zrealizować jeden z kamieni milowych (np. postawić dwa posągi, zwodować dwa statki lub wybudować dwie budowle). Mało tego, nowy robotnik nie zawsze będzie się równać zwiększeniu siły roboczej, ponieważ jeżeli zdecydujemy się na robotnika kwadratowego, będziemy musieli pożegnać się z jednym z pracowników okrągłych. W zamian jednak będziemy mogli zarezerwować dla siebie jedno z królewskich zleceń (celów punktujących na koniec gry), a ponadto robotnik kwadratowy jest predysponowany do wykonywania mocniejszych wersji akcji.

Ciekawą nowością jest też sposób zdobywania punktów zwycięstwa, zwanych w grze punktami steru. Rolę toru punktacji pełni tutaj tor ruchu statku, a w zasadzie ruchu statków, bo do wyboru mamy dwa – jedno- i dwumasztowiec. Zdobywanie PZ-tów wiąże się tutaj jednak nie tylko ze zwykłym przesunięciem jednego ze statków na kolejne pole, ale (najczęściej) też ze zdobyciem profitu przynależnego do wyspy którą mijamy. Co ciekawe o kolejności ułożenia tych profitów decydujemy sami, dokładając do naszej planszetki interesujące nas wysepki w pierwszej fazie każdej rundy.

Wszystkie te nowinki w Cooper Island mi się podobają. W ogóle podoba mi się całokształt z bardzo krótką, ale nie wymuszającą określonych działań (jak zdobywanie pożywienia w Agricoli) kołderką. Jest jednak w grze kilka drobiazgów, które nie przypadły mi do gustu, jak chociażby pewna losowość przy doborze kafli i kart budynków (choć w przypadku tych drugich ograniczona tym, że wybieramy zawsze z puli czterech kart).

Irytuje mnie też dość niewielkie znaczenie budynków względem posągów czy statków, zwłaszcza budynków dużych. Posągi i statki po wybudowaniu przynoszą korzyści co rundę, budynki (i to tylko te małe) jedynie w określonych sytuacjach. A rola dużych budynków (poza tym że dają dwa punkty steru po wybudowaniu) w naszych partiach była już zupełnie marginalna bo ich cechy nie dosyć, że jednorazowe nie były również zbyt ciekawe.

Nie pogniewałbym się też gdyby gra proponowała więcej źródeł punktacji. Wspomniałem o jednym, tym głównych, czyli punktach steru zdobywanych m.in. za budowę posągów czy budynków. Ale mamy też dwa inne (poza końcowym przetwarzaniem zasobów) źródła punktacji – królewskie zlecenia oraz duże budynki. Tylko, że punkty za realizację królewskich zleceń otrzyma ten tylko kto zawczasu zdąży postawić na danym zleceniu swojego robotnika. Jest to o tyle fajne że wprowadza element wyścigu, ale z drugie strony mocno faworyzuje osobę, która dany cel zajęła, w przypadku kiedy polowało na niego kilka osób. Punkty z budynków – wbrew moim nadziejom – pełnią niestety wyłącznie rolę marginalną, bo nie dość, że jest ich mało to jeszcze jedynie niewielka część budowli pozwala na ich zdobywanie.

Cooper Island kilkukrotnie mnie pozytywnie zaskoczył. Przede wszystkim zaskoczył mnie relatywnie prostymi zasadami i krótkim czasem rozgrywki, ale też oryginalnymi rozwiązaniami zwłaszcza w zakresie pozyskiwania robotników. Przyznaję, gra ma bardzo krótką kołderkę i każdy ruch w partii wymaga głębokiego przemyślenia, ale mimo wszystko ze skalą wagi powyżej 4 się nie zgadzam. Nie oznacza to oczywiście, że gra jest lekka i łatwo jest do niej przeskoczyć z poziomu gier rodzinnych. Cooper Island jest tytułem przeznaczonym zdecydowanie dla zaawansowanych graczy, ale odróżnia się od innych ciężkich tytułów szczególnie wspomnianą lekkością zasad (nie mylić z lekkością rozgrywki) i krótkim czasem partii. Chociażby przez wzgląd na to i na kilka oryginalnych pomysłów warto się – moim zdaniem – tej grze przyjrzeć.

 



Grę Cooper Island kupisz w sklepie


 

Dziękujemy firmie Portal Games za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (7/10):

Oprawa wizualna (6/10):

Ogólna ocena (7,5/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Dobry, solidny produkt. Gra może nie wybitnie oryginalna, ale wciąż zapewnia satysfakcjonującą rozgrywkę. Na pewno warto ją przynajmniej wypróbować. Do ulubionych gier jednak nie będzie należała.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings