Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry dla graczy | Zamki Burgundii (te z Wielkiego Pudła) i Zamki Toskanii (te w których zwycięzca może przegrać) – który zamek dla kogo?

Zamki Burgundii (te z Wielkiego Pudła) i Zamki Toskanii (te w których zwycięzca może przegrać) – który zamek dla kogo? Rzut okiem
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

Co lepsze? Stary i brzydki, ale wyrazisty i charakterny zamek w Burgundii? Ten sam zamek, nieco nawet ulepszony, ale upstrzony i kolorowy, jakby przygotowany na herbatkę u Barbie. A może nieco skromniejszy, skrywający mniej możliwości, ale dzięki temu nieco przystępniejszy i bardziej rodzinny zamek w Toskanii?

Jak większość skomplikowanych odpowiedzi na proste pytania, również i ta brzmi: „To zależy”. Głównie to tego kto taki zamek objąłby w posiadanie. No bo jakby miał on służyć rodzinie, która rzadko będzie się w nim (a w zasadzie nad nim) spotykać przy wspólnym stole to chyba najbardziej odpowiadałby ten w Toskanii. No bo jest najprostszy, najmniej absorbujący i wymaga poświęcenia najmniejszej ilości czasu. Co nie znaczy, że jest nudny. Wręcz przeciwnie. Zastosowane w nim rozwiązania są ciekawe, zachęcają do kombinowania, sprawdzania różnych strategii działania, a co za tym idzie do ponownych odwiedzin, celem wprowadzenia w życie innych rozwiązań. A jak ktoś widział wcześniej zamek w Burgundii to zauważy pewne podobieństwa rozwiązań, ale wrażenia z odwiedzin będzie miał zupełnie inne. No i toskańskie zamki mają jedną ciekawą atrakcję – ci którzy w nich zwyciężyli nie zawsze muszą być zwycięzcami, a to za sprawą bardzo oryginalnego systemu liczenia punktów. Szczegółów nie będę zdradzać. To warto przeżyć samemu.

Jest tylko jedna rzecz, która nieco może zawieść rodziny – te zamki totalnie pozbawione są klimatu (i to chyba jeszcze bardziej niż ich burgundzcy bracia, w których przynajmniej widzieliśmy jak nasze włości rosną). Dlatego też najlepszą grupą docelową dla tych włoskich zamków są chyba fani ich projektanta, którzy chcieliby albo spróbować czegoś lżejszego albo namówić do wspólnej biesiady swoje rodziny, nie podzielające (póki co) ich zamiłowania do długiego siedzenia przy stole nad rozłożonymi mapami naszych włości.

O toskańskich zamkach to ode mnie tyle. Niedługo na pewno więcej opowie o nich Ciuniek, który zwiedził je z pewnością znacznie więcej razy.

O zaletach cudownych burgundzkich zamków pisałem już tutaj (LINK) wystawiając im (jako pierwszym i jedynym) ocenę 10/10. Czy można więc ulepszyć doskonałe, a jeżeli nie to po co projektant stworzył nowe zamki pod wdzięczną nazwą „Wielkie Pudło”?

Po pierwsze zapewne po to, aby odświeżyć nieco ich wygląd, zachęcić zwiedzających paletą kolorów i bardziej przystosować je do „naszych czasów”. Tylko że niestety wyszło … tak sobie. Czyli dokładnie tak, jak najczęściej kończyły się próby zmiany majestatycznego średniowiecznego zamku obronnego w renesansowy, modny pałacyk (vide zamek w Pieskowej Skale). Wszystko jest teraz takie cukierkowe i sporo mniej czytelne, czego chyba najdobitniejszym wyrazem jest umieszczenie spisu a(tra)kcji na rewersie przewodnika zwiedzającego, który podczas roz(g)rywki leży na stole (pomoc gracza). Pewnie idzie się do tego przyzwyczaić, co łatwiej zapewne przyjdzie osobom, które burgundzkich zamków przed liftingiem nie widziały.

No ale skoro zamki, z duchem czasu, przeszły (niezbyt chyba udaną) renowację, to może i jakiś ulepszeń się doczekały. No, doczekały się, podobno nawet ośmiu, chociaż ja wszystkich jeszcze nie widziałem (a to dlatego, że nie lubię chodzić po zamkach solo i w drużynie, ale warto odnotować, że można, jeżeli ktoś lubi taką formę zwiedzania). Te które widziałem są różne. Jedne lepsze, zmieniające sporo na plus, drugie gorsze – niby są, ale i tak nikt na nie zwraca uwagi.

Do tych lepszych (moim zdaniem najlepszych) należą Tarcze. Możemy w nie zaopatrzyć zamki na naszych włościach wtedy, kiedy na kościach wypadnie nam dublet (lub sobie taki dublet stworzymy wykorzystując naszych robotników). Żołnierzom broniącym zamków (tak sobie tematycznie wyobrażam to co symbolizują tarcze) musimy płacić co rundę żołd w postaci srebrników, ale w zamian podniosą oni prestiż naszych posiadłości (zwany też przez pospólstwo punktami zwycięstwa) oraz zapewnią nam silne i unikatowe przywileje, np. możliwość zmiany wyniku jednej kości na dowolny albo punktowanie obszaru większego niż się faktycznie zabudowało. I powiem Wam, że te Tarcze są tak mocne, że można na nich spokojnie oprzeć zwycięską strategię w potyczce z innymi oligarchami.

Bardzo ciekawy jest też dekret zmieniający zasady handlu – Szlaki handlowe. Teraz już wiemy czego konkretnie chcą od nas kupcy, którzy za dostarczenie odpowiedniego towaru, poza standardową zapłatą, zapewnią nam dodatkowe bonusy, np. dodatkowe srebrniki, chłopów na służbę lub możliwość zaopatrzenia naszego podręcznego magazynu w odpowiedni projekt. Co prawda inwestycja w Szlaki handlowe nie jest zajęciem tak prestiżowym, jak inwestycja w Tarcze, ale spełniania zachcianek kupców przynosi sporo frajdy.

W dolinie Loary pojawiły też trzy nowe budowle. Pierwsze z nich uzupełniły tylko pulę, znanych już miłośnikom starych zamków, żetonów Nauki (lub jak kto woli – Technologii). Przy okazji żetony te zmieniły swoją nazwę na żetony Klasztorów co wydaje się być nomenklaturą dużo sensowniejszą.

Kolejne dwie budowle – Białe zamki i Karczmy – zaopatrzone już zostały we własne prawa. Budowa takiego Białego zamku pozwoli nam skorzystać z wyniku wskazanego na białej kości, a Karczma może zostać postawiona na każdym terenie, niezależnie od jego rodzaju. Takie małe zmiany a cieszą.

Na koniec architekci postanowili postawić przy części włości Posterunki graniczne chroniące nasze dobra przed niechcianymi gośćmi. Żeby jednak posterunki te sprawnie działały musimy im zapewnić odpowiednią infrastrukturę i komunikację między nimi. Dlatego też pomysłodawcy projektu uznali, że nagrodzą dodatkowym prestiżem tych właścicieli ziemskich, którzy połączą swoje posterunki nieprzerwanym łańcuchem budowli (im szybciej to zrobimy tym większy prestiż nam przypadnie). Pomysł zacny, tylko że zadanie to wcale nie jest łatwe, a dodatkowa nagroda jest na tyle niewielka, że – z tego co ja widziałem – wielu możnych rezygnowało z tego przedsięwzięcia lub spychało je na dalszy plan swoich działań.

To wszystko (plus samotne i drużynowe zwiedzanie) co proponują nowe Zamki Burgundii. Czy są one lepsze od starych Zamków? Z pewnością tak, bo oferują zwiedzającym więcej atrakcji. Ale czy są na tyle dobre, by przekonać do inwestycji tych, którzy posiadłości w Burgundii już nabyli? Znowu – to zależy? Jeżeli wycieczki po starych zamkach Cię nie przekonały, to i nowe nie przekonają, bo to co oferują ponadto, to jedynie smaczki. Jeżeli Zamków Burgundii nie masz, a chciałbyś kupić to warto kupić te nowe. Do szaty graficznej idzie się przyzwyczaić, a dodatki w pełni rekompensują początkowy ból oczu wywołany nadmiarem kolorów. Jeżeli starsze Zamki Burgundii masz, są dla Ciebie ok, ale nic ponadto, to chyba w Wielkie Pudło nie warto inwestować. Ale jeżeli w starych burgundzkich Zamkach się zakochałeś, zwiedziłeś je dziesiątki, a może setki razy i ciągle nie masz dosyć to Wielkie Pudło warto kupić. Bo jako koneser francuskiego piękna stworzonego przez niemieckiego projektanta docenisz każdą nowość, każdy niuans, który został tutaj wprowadzony i ponownie odkryjesz, że te majestatyczne budowle da się zwiedzać w jeszcze inny sposób.



Grę kupisz w sklepie


 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings