Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Dodatki | Hansa Teutonica BIG BOX czyli Ticket, Białogard i przywileje

Hansa Teutonica BIG BOX czyli Ticket, Białogard i przywileje [Współpraca reklamowa z Galakta] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Grę Hansa Teutonica recenzowałem już w 2016 r., kiedy na rynku polskim pojawiła się ona w linii Egmont Geek. Ogrywanie tego tytułu sprawiło mi wówczas duża przyjemności, niemniej natłok nowych tytułów sprawił, że Hansa Teutonica na kilka lat trafiła na półkę. Przed premierą BIG BOX zagrałem sobie jednak partię „przypominającą” i – mimo wielu nowych planszówkowych doświadczeń, jakie miałem w ostatnich 5 latach – zdania nie zmieniam. Hansa Teutonica w wersji podstawowej to niezwykle dobry i elegancki eurosucharek, którego warto mieć na półce. A jak jest z wersją BIG BOX.

Ponieważ moja opinia co do wersji podstawowej się nie zmieniła, nie będę jej tutaj powtarzał tylko odeślę Was do pierwotnego tekstu (link tutaj). W tym tekście skupię się natomiast na tym co nowego oferuje BIG BOX. A oferuje on trzy dodatkowa moduły proponujące alternatywne wersje rozgrywki w stosunku do rozgrywki podstawowej.

Pierwszy moduł to w zasadzie dwa minidodatki do mapy podstawowej – karty misji i kafelki przychylności cesarza.

Karty misji to nic innego jak wariacja na temat biletów znanych ze Wsiąść do Pociągu. Na każdej karcie wskazane są trzy miasta. Założenie  placówki w mieście wymienionym na karcie oznacza dla nas dodatkowy punkt zwycięstwa, natomiast kontrola nad wszystkimi trzema miastami z karty to jeszcze pięć punktów zwycięstwa.

Kafelki przychylności cesarza przynosić mogą dwojaki rodzaj bonusów. Z jednej strony mogą zapewnić posiadaczowi stały efekt aktywny do końca rozgrywki, z drugiej być dodatkowym źródłem punktów zwycięstwa. Kafelki nie są jednak z graczami od początku gry. Leżą one na wspólnej wystawce w liczbie równej liczbie graczy. Żeby po któryś z nich sięgnąć trzeba w swojej turze odłożyć / zakryć dwa zdobyte i niewykorzystane żetony premii. Dopiero wówczas możemy wybrać, którą łaską cesarz ma nas obdarzyć.

Moduł z dwoma minidodatkami jest super. Nie zmienia on istotnie rozgrywki, tak więc tym co znają wersję podstawową jego wytłumaczenie zajmie około minutę. Jednocześnie dodatki te wprowadzają kolejne źródła punktacji, które warto brać pod uwagę planując rozgrywkę, a także pomocne stałe efekty, które z jednej strony mogą zdeterminować, a z drugiej ułatwić naszą strategię. Jak czytujecie moje teksty to wiecie, że cenię wszelkiego rodzaju rozszerzenia wzbogacające rozgrywkę o dodatkowe opcje czy proponujące nowe źródła punktacji, a jednocześnie ubogie w dodatkowe zasady. I ten moduł jest właśnie taki, dlatego też na tę chwilę nie widzę sensu grać w wersję podstawową bez jego wykorzystania.

Drugi moduł wprowadza już do gry nową mapę – Ligę Wschodniohanzeatycką, a wraz z nią kilka dodatkowych mechanik. Po pierwsze dostajemy morskie szlaki handlowe, a z nimi stałe żetony premii. Specyfika morskich szlaków handlowych pozwala na ustawianie na nich wyłącznie kupców (okrągłych znaczników). Po wybudowanie takiego szlaku, możemy skorzystać ze stałego żetonu premii nadrukowanego na planszy (różnią się one od zwykłych tym, że musimy z nich skorzystać natychmiast, natomiast – jako że nie zbieramy fizycznie żetonu – nie liczą się one do końcowej punktacji). Trzecią – w moim odczuciu najistotniejszą – nowością są 3 miasta neutralne, w których nie możemy budować placówek w zwykły sposób, a jedynie przy pomocy jednego ze stałych żetonów premii oraz – znanego z podstawki – żetonu dodatkowej placówki.

Moduł z mapą Ligi Wschodniohanzeatyckiej jest całkiem w porządku. Sam feeling rozgrywki na tej mapie przypomina partię w wersję podstawową, niemniej jednak efekt końcowy naszej „ekspansji” na mapie  mocno zaskakuje, bo rozbudowa sieci placówek, a także liczba w pełni rozwiniętych zdolności jest wyraźnie uboższa, co odbija się też na końcowej punktacji (w naszych partia wyniki końcowe było o około 1/3 niższe niż po rozgrywkach na mapie podstawowej). Winą za taki stan rzeczy obarczam poniekąd miasto Waren, czyli jedno z miast neutralnych, pozwalających na rozwinięcie aż dwóch zdolności – akcji i odzyskiwania kosteczek. Kontrola Waren pozwala na szybki wzrosty na torze punktacji determinującym koniec rozgrywki, dlatego też konieczna jest nieustanna walka o wpływy w tym mieście. Czy jest to taktyka wygrywając, trudno mi powiedzieć, bo nie testowałem tej mapy odpowiednio często. Z pewnością jednak jest to jedno z istotniejszych miejsc tej planszy, o kontrolę którego warto zawalczyć.

Miłym dla nas akcentem tej mapy jest na pewno obecność sporej liczby miast polskich i to nie tylko tych najbardziej znanych, ale także mniejszych z 25-tysięcznym (obecnie) Białogardem na czele.

Trzeci moduł zawarty w BIG BOX’ie oferuje kolejną mapę – Brytanię. A dokładnie dwie mapy, bo dla rozgrywki 3-osobowej jest to Brytania podzielona jest jedynie na Anglię i Walię, tymczasem w rozgrywce dla 4 i 5 graczy operować możemy już na terenie Anglii, Walii i Szkocji. I tak jak mapa Ligi Wschodniohanzeatyckiej wprowadzała do rozgrywki w HT pewną ewolucję, to mapa Brytanii stanowi już sporą rewolucję. Podstawą tej rewolucji jest system przyznawania przywilejów pozwalających na budowę szlaków handlowych w Walii i Szkocji. Uzyskanie tych przywilejów wiąże się z koniecznością posiadania najbardziej wysuniętej na prawo placówki w Londynie, Cardiff lub Carlisle. Bez posiadania tych przywilejów niemożliwe jest umieszczanie lub przemieszczanie handlarzy na terenach Walii i Szkocji, a jedynie na obszarze Anglii. Nawet jednak gracz, który przywilej w którymś z tych miast posiada poddany jest pewnym ograniczeniom, albowiem z akcji umieszczania / przemieszczania handlarza do Walii / Szkocji może skorzystać jedynie raz na turę, a dodatkowo przemieszczani handlarze muszą już znajdować się wcześniej na terenie tych państw. Z mechaniką uzyskiwania przywilejów powiązane jest też dodatkowe źródło punktacji na koniec rozgrywki, które premiuje kontrolę nad największą liczbą miast na terenie Walii i Szkocji.

Przyznam szczerze, że ten moduł mi się nie podoba. Moim zdaniem nadmiernie komplikuje on rozgrywkę i ogranicza graczy. Siłą HT zawsze była dla mnie prostota zasad połączona z prawie nieograniczoną swobodą decyzji w rozwoju naszych sieci handlowych. Podobnie jak w moim ukochanym Wsiąść do Pociągu: Europa, mogę się budować raz w jednym, żeby już w następnym ruchu przerzucić się na drugi koniec mapy. Mogę być wredny i blokować trasy innym, mogę budować pod siebie. I nie chcę być w tych planach w żaden sposób ograniczony. Tymczasem na mapie Brytanii te ograniczenia są. Co ciekawe jeden z dodatków do WdP (nota bene również przedstawiający mapę Wielkiej Brytanii) również te ograniczenia posiadał, a mimo to oceniłem go bardzo wysoko. Tylko, że tam jak przywilej budowy w Szkocji i Walii raz nabędziesz to już go nie stracisz, tymczasem tu możesz stracić go nawet w tej samej rundzie. Bardzo utrudnia to zaplanowanie jakiejś sensownej strategii, bo jeżeli wiąże się ona z ekspansją poza terenem Anglii (a zazwyczaj się wiąże), to co chwile musimy modyfikować plany. No i już nie mówię o tym, że zasada posiadania placówki najbardziej po prawej stronie dla uzyskania przywileju powoduje, że w pewnym momencie pozbawienie tego przywileju jednego z graczy (a tym samym uzyskanie go przez innych) staje się w zasadzie niemożliwe.

Pewnie są ludzie, którym ta dodatkowa dawka negatywnej interakcji się spodoba, ale ja do nich nie należę. Do tej pory negatywna interakcja w HT była bowiem nad wyraz sprytna ale i możliwa do przewidzenia i uwzględnienia w planach graczy. Grając na mapie Brytanii, nawet jak tę interakcję przewidzisz to uwzględnienie jej w planach automatycznie te plany burzy, a co najmniej znacznie odsuwa w czasie.

Podsumowując, pierwszy moduł zawierający dwa minidodatki do mapy podstawowej jest świetny i na stałe będzie już obecny w moich partiach na mapie Ligi Hanzeatyckiej. Dodatkowo rozszerzenie z kafelkami przychylności cesarza będzie można wykorzystać również na dwóch nowych mapach. Moduł zawierający mapę Ligi Wschodniohanzeatyckiej, choć na tę chwilę podoba mi się mniej niż wersja podstawowa, jest ciekawy i na pewno warty dokładniejszego poznania, chociażby po to, żeby zweryfikować zwycięską – póki co przynajmniej u mnie – strategię o której wspomniałem. Nie przekonał mnie natomiast moduł z mapą Brytanii. Zbytnio komplikuje on rozgrywkę i zmusza graczy, żeby zamiast na planowaniu strategii rozwoju skupili się na pilnowaniu swoich przywilejów.

Czy więc kupiłbym Hansa Teutonica BIG BOX? Nie mając do tej pory wersji podstawowej z pewnością tak. To świetny średniozaawansowany tytuł, może i pozbawiony klimatu, ale za to z prostymi zasadami i głęboką, przemyślaną oraz elegancką mechaniką. Mając wersję podstawową chyba jednak nie, bo o ile dwa minidodatki do mapy Ligi Hanzeatyckiej są naprawdę sporo, to bez reszty mogę się obejść. No chyba, że zrobiłbym tak jak zrobiłem teraz, czyli wymienił wersję podstawową na Mathandlu i potem kupił Big Boxa ;)



Grę Hansa Teutonica BIG BOX kupisz w sklepie


 

Dziękujemy firmie Galakta za przekazanie gry do recenzji.


 

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings