Home | Felietony | Poczta Planszówkowa, o niebo lepsza niż Polska

Poczta Planszówkowa, o niebo lepsza niż Polska
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Od pewnego czasu znam świetną inicjatywę planszówkową, która ma propagować granie w gry bez prądu. Jej zadaniem jest również przybliżenie jak najszerszemu gronu odbiorców nowych tytułów, które lepiej przetestować nim wyda się ciężko zarobione pieniądze. Ta inicjatywa to Poczta Planszówkowa.

Słabe dobrego początki

Aby przybliżyć wam odrobinę jej fenomen, zacznijmy od historii. Obecnie trwa 5 już edycja największej poczty non profit w Polsce. Wszystko zaczęło się od Tomka Międzika, który zainicjował całość w 2018 roku. Jak sam wspomniał w rozmowie, inicjatywa ta nie przetrwałaby dłużej, gdyby nie wsparcie dwóch osób Kasi i Adama.

Początki wcale nie były tak kolorowe, jak mogłoby się wydawać. W pierwszej edycji poczty dostępne było 15 zestawów na okres 10 tygodni. Biorąc pod uwagę obecną wielkość, to był to drobiazg lub też inaczej skala wzrosła od mikro do makro.

Wielkie liczby

Przed rozpoczęciem obecnej edycji ogłoszone zostało krótkie podsumowanie zeszłorocznej akcji. W czwartej edycji uczestnicy wybierali spośród 119 zestawów, co łącznie dawało 394 gry do dyspozycji.

Ilość zgłoszeń, jaka łącznie wpłynęła przez cały okres, kiedy trwała 4 edycja sięgnęła niemal 6000, co pozwoliło dotrzeć pod 1594 adresy; przybliżając gry 894 kobietom i 560 panom; mowa tutaj tak naprawdę jedynie o osobach wylosowanych.  Według wiedzy organizatorów pod każdym adresem paczka dociera do minimum 3 osób, co znacznie zwiększa ilość uczestników tej zabawy.

Po otrzymaniu zestawu w teorii kończyło się udział w tym radosnym przedsięwzięciu. Jednak dzięki opcji powrotu do poczty po napisaniu recenzji powstało ich w zeszłym roku łącznie 191 na Facebook-owym fanpage’u akcji – sam poczyniłem tam recenzję zestawu zawierającego wszystkie dostępne ówcześnie wersje AZUL-a. Obecnie zostało to wstrzymane i z akcji można korzystać cały czas.

Apetyt rośnie w miarę jedzenia

Obecna edycja trwa od kwietnia i w odróżnieniu od poprzednich nie będzie zatrzymywana w listopadzie. W najgorętszym okresie wydawniczym gracze otrzymają nowe zestawy z gorącymi nowościami, a w grudniu paczki będą do zatrzymania i ogrania przez uczestników. Będą mieli na to cały miesiąc, a wiadomo, że w okresie świątecznych przygotowań czasu na granie jest mniej.

Kto nie zna poczty, zapewne zapyta: No dobra, ale jak to wszystko się odbywa?

Już śpieszę z odpowiedzią. Poczta planszówkowa opiera się na profilu Facebookowym oraz na działaniu grupy o tej samej nazwie.  To właśnie tam pojawiają się wszelkiej maści ogłoszenia i informacje. Dzięki temu wiemy jakie nowe gry pojawią się w zestawach, kiedy ruszają zapisy i co najważniejsze to właśnie tam znajdziemy wyniki na kolejne dekady. W trakcie zapisów pojawiają się również informację o zestawach, które są kochane i mniej kochane, oznacza to tyle, że jedne zestawy pojawiają się w formularzu częściej niż inne. Jeśli chcecie zwiększyć swoje szanse na wylosowanie zestawu, warto poczekać chwilę i wybierać te z puli NIEKOCHANE.

W formularzu zgłoszeniowym możemy wybrać do 5 zestawów. Co również stanowi zmianę w stosunku do minionego roku, kiedy można było decydować się maksymalnie na 3 zbiory gier.

Gdy już wszystko jest ustalone kto, co dostaje, należy jedynie uzyskać oraz przekazać adresy wysyłek. Zarówno do osoby poprzedzającej, jak i osobie następnej. Do poprzedzającej wysyłamy swój – najlepiej paczkomatowy – i o taki sam prosimy następcy. Na zakończenie swojego tygodnia ogrywania mamy czas przesyłania paczek, na który zostały przeznaczone 3 dni.

Zestaw 84 #pocztaplanszówkowa

W trwającej edycji udało mi się przekazać zestaw osobiście, gdyż osoba po mnie była z okolicy. Wspólnie uznaliśmy, że bez sensu będzie wysyłanie, jeśli można szybko przekazać paczkę z pominięciem kurierów czy też paczkomatów.

Ludzi dobrej woli jest więcej

Często otrzymując paczkę, znajdziemy w niej więcej niż początkowa zawartość. Standardem poczty jest już to, iż większość uczestników zaznacza na mapie miasta, do których zawitała paczka.  Dodatkowo prowadzony jest również „dziennik” paczki, w którym można znaleźć wpisy z wrażeniami graczy odnośnie gier z danego zestawu. Często można również znaleźć wewnątrz różne słodkości, które można wykorzystać jako przekąski przy rozgrywce.

Najczęściej zapisy startują w połowie miesiąca; najpewniej w okolicy weekendu i trwają kilka dni. Przeważnie po około tygodniu od rozpoczęcia zapisów ogłaszane są wyniki. Po ich publikacji wylosowane osoby mają trochę czasu na potwierdzenie swojego udziału poprzez wpisanie numeru zestawu oraz miasta, w którym będzie wizytowała paczka. Jeśli taki wpis się nie pojawi, zestaw trafia do dogrywki.  Tymczasem tam obowiązują zasady jak kiedyś w dogrywkach piłki nożnej, złoty gol – kto pierwszy ten lepszy.

Po dogrywce ogłaszana jest finalna wersja listy; i tak co miesiąc. Organizatorzy i koordynatorzy akcji wykonują ciężką pracę, za którą nie ma wynagrodzenia; jedyne co mogą otrzymać to nasze uznanie. Obecnie akcje tworzą Paweł Domański, Ania Panowicz, Karolina Roczek, Adam Siudymak oraz Tomek Międzik szerszemu gronu znany jako Medyk. Całą pocztę przez 4 lata koordynowała również Kasia Klinger. Dla całego tego grona gromkie brawa.

Efekt kuli śnieżnej

Grupa poczty na Facebooku liczy już 7500 użytkowników. Podział ze względu na płeć kształtuje się dość wyraźnie na korzyść pań, które stanowią 59% użytkowników. Panowie są w tym momencie w mniejszości. Netflix już by krzyczał.

Przygotowania do startu 5 edycji

Początkowo edycja liczyła 111 zestawów, obecnie liczby sobie 175 zestawów, a to jeszcze nie koniec. Za chwilę będzie ich ponad 180. Liczba zestawów przekłada się na ponad 330 różnych tytułów, a łącznie gier w akcji jest niemal 400. Wśród nich znajdziemy takie skarby jak Nemesis, Descent: Legendy Mroku i wiele innych.
W samym tylko wrześniu paczki trafiły pod ponad 500 różnych adresów, co biorąc pod uwagę wcześniejsze rozważania o ilości graczy pod danym adresem, daje to minimum 1500 graczy. Trzeba przyznać, że to bardzo dobry wynik, a serce rośnie na samą myśl o społeczności dzielącej to samo hobby.
Nowością w tym roku było również wydłużenie okresu posiadania zestawu w okresie wakacyjnym. W tym jakże przyjemnym okresie można było posiadać zestaw pod swoją opieką przez 2 tygodnie. Wylosowany przez mnie zestaw po wakacjach zawierał w środku pocztówkę z wakacji, na które się udał wraz z wcześniejszymi uczestnikami akcji do Grecji.

Planszówkowy raj

Grupa na Facebooku

Kto jeszcze nie zna akcji, tego serdecznie zapraszam do wstąpienia na profil Facebook-owy. Kto wie, czy nie przysiądzie tam na dłużej, gdyż dzięki kilku prostym kliknięciom w formularzu rejestracyjnym możecie mieć wiele niezapomnianych godzin rozrywki. Serdecznie zachęcam też, aby przy okazji różnych planszówkowych plebiscytów głosować na pocztę planszówkową, gdyż jest to super inicjatywa. Na zakończenie pozwolę sobie zacytować George R.R. Martina „Ten, kto boi się przegrać, już przegrał”. A w grę, w której nie ma nic do stracenia, warto przynajmniej spróbować zagrać.

Zdjęcia pochodzą z prywatnych kolekcji oraz grupy Facebookowej. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
wordpress_test_cookie

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings