Home | Audio/Video | Audiobook GF | Wormholes – taryfiarze w kosmosie

Wormholes – taryfiarze w kosmosie [Współpraca reklamowa z Alderac Entertainment Group] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Jak gdyby nigdy nic suniesz sobie przez bezkresną, kosmiczną przestrzeń, gdy nagle za rogiem mgławicy widzisz wejście do tunelu czasoprzestrzennego, dosłownie o ułamek parseka od Ciebie. Z zaciekawieniem zmieniasz kurs i podlatujesz do dziwnego zjawiska. Zaglądasz do środka, ale nie widzisz nic, poza jasno świecącą cyfrą „2”. Postanawiasz zajrzeć do tunelu i pyk, sekundę później znajdujesz się w zupełnie innym fragmencie kosmosu. „Wow, tak bardzo prędkość, duża frajda” myślisz sobie i od razu zaczynasz rozglądać się za kolejnymi tunelami, by znów poczuć ten międzygwiezdny dreszczyk. To pomysł, który leży u podstaw gry Wormholes – jednej z najnowszych propozycji od Alderac Entertainment Group.

Czy w kosmosie jeżdżą żółte taksówki?

Portale i kosmiczne podróże w tę i we w tę. Bardzo fajne, polecam. Czy to wystarczy? Mamy to? Można kończyć recenzję? Nie? OK, to mam jeszcze kilka przemyśleń.

Ty i do czterech innych kapitanów statków pasażerskich będziecie przemierzać Wszechświat, transportując pasażerów z jednego krańca Kosmosu w drugi, wykorzystując do tego najnowszą zdobycz techniki: przenośny generator tuneli czasoprzestrzennych. Stawiając kolejne portale, niczym drogowe pachołki, upstrzymy nieboskłon kolejnymi tunelami, ułatwiającymi transport i… zarabiającymi dla nas pieniądze. Kto na koniec gry zarobi najwięcej – zostanie nazwany Królem Kosmicznych Taksiarzy i otrzyma puchar Złotej Czarnej Dziury.

Fizyka kwantowa w kartonowej rzeczywistości

W istocie, Wormholes to osadzona w realiach podróży kosmicznych gra typu pick up and deliver. Zanim jednak skreślicie ją jako zbyt prostą, pozwólcie mi przybliżyć jej kluczowy koncept. Nasza intergalaktyczna taksówka ma za cel przewóz osób. I choć taryfikator nie jest szczególnie korzystny – 2 punkty za każdego odstawionego na właściwą planetę pasażera, niezależnie od przebytych parseków – to najwyraźniej zawód taryfiarza jest w naszej galaktyce bardzo popularny.

Ekscytacja w grze nie bierze się jednak z faktu, że przewozimy pasażerów – bierze się z tego, jak ekscytujący jest nasz ruch. Do naszej dyspozycji są bowiem napęd konwencjonalny oraz podróż przez tunele czasoprzestrzenne – które sami budujemy. Konwencjonalny napęd pozwala nam pokonać jedno pole na mapie, jeśli jednak wejdziemy do tunelu – możemy wylądować na przeciwległym jej końcu, w mgnieniu oka pokonując zatrważające odległości. Wykorzystując tradycyjny napęd naszego statku, poruszamy się jedynie na sąsiednie pola. Wykorzystując tunele czasoprzestrzenne, możemy skakać po kosmosie wielkimi, kosmicznymi susami, nie pocąc się ani trochę i dostarczając naszym pasażerom niezapomnianych wrażeń i widoków. Tunele czasoprzestrzenne są bardzo malownicze o tej porze roku.

Takie jest prawo Kosmosu

W swojej turze mamy do wykorzystania trzy ogniwa energetyczne – pozwalające nam poruszyć się trzykrotnie. I tak naprawdę akcja ruchu będzie naszą główną akcją – tym ciekawszą, im więcej portali i pól specjalnych będziemy odwiedzać. Wszystkie pozostałe akcje, jak odbieranie i odstawianie pasażerów czy stawianie portali, są darmowe i choć odgrywają istotną rolę w naszej drodze do zwycięstwa, to właśnie podróże będą spędzać nam najwięcej snu z powiek.

Nasz „widzialny Wszechświat” składa się z losowanej przed każdą rozgrywką mapy, złożonej z kilku kafli (dwustronnych). Finalnie mapa może mierzyć nawet 15 heksów szerokości w linii prostej – przebycie ich w tradycyjny sposób zajęłoby nam pięć rund. A gra potrafi skończyć się nawet po kilkunastu rundach. Przy użyciu portali, możemy pokonać ten dystans dwukrotnie w trakcie jednej kolejki. Różnica jest gigantyczna – wielkości kosmiczne, wszakże – i dla tej różnicy warto walczyć o zaludnienie Galaktyki naszymi portalami.

Portale działają w parach – stawiamy najpierw jeden, który pozostaje nieaktywny do postawienia drugiego, kiedy to tunel staje się aktywny i gotów do wykorzystania w podróżach. Każdy gracz ma pięć par portali w swoim kolorze, dla lepszej orientacji opatrzonych cyferkami od 1 do 5. I co najlepsze – sieć tuneli jest ogólnodostępna dla wszystkich graczy! Co więcej – ilekroć inny gracz skorzysta z naszego tunelu, otrzymamy punkt zwycięstwa, co może stanowić bogate źródło, o ile nasze portale staną w odpowiednio intratnych miejscach.

Czy w Kosmosie obowiązuje ruch prawostronny?

Stawianie portali ma swoje ograniczenia – np. żaden gracz nie może postawić dwóch na orbicie jednej planety, a same żetony portali nie mogą być później przekładane w inne miejsce. Ekonomia ich rozstawiania w przestrzeni będzie za każdym razem inna – zależna od rozkładu interesujących nas planet i od ruchów współgraczy. Adekwatnie do ich działań będziemy więc dokładać nasze cegiełki do budowy wielkiej sieci tuneli. Sieci, której odpowiednie wykorzystanie da nam zwycięstwo. Sieci, która nie wybacza opieszałości i nie daje szansy na naprawienie błędów.

Motywacją do ekspansji są karty pasażerów – dobierane na planetach i stacji początkowej. Możemy ich mieć 4 na ręce i przy każdej odwiedzonej planecie możemy pozbyć się dowolnej ich liczby, dobierając w zamian nowe karty – ale tylko raz na rundę. Odrzucone karty mają tę specyficzną właściwość, że lądują we wspólnej, odkrytej przestrzeni, z której skorzystać może każdy odwiedzający stację początkową gracz (to przy tej stacji mieści się nasz pierwszy portal, więc zawsze możemy tu łatwo i szybko wrócić).

Jedynym warunkiem dobierania kart na stacji jest dobranie kart z najwyżej dwóch różnych planet – daje to ciekawe możliwości planowania naszej trasy, z uwzględnieniem tuneli własnych i tuneli współgraczy. Od pewnego momentu w grze poruszanie się w konwencjonalny sposób nikogo już nie interesuje – dystanse pokonuje się tunelami, które pokrywają nasz kosmos niczym wielka sieć metra.

O co potknąć się można w przestrzeni kosmicznej?

Mgławice, dzikie tunele czasoprzestrzenne, działo fotonowe i Czarna Dziura – to pola specjalne na naszej mapie. Dzięki nim zyskujemy dodatkowe możliwości ruchu, jak np. darmowy ruch do dowolnego pola w obrębie mgławicy, wystrzelenie się działem fotonowym na dowolną liczbę pól w linii prostej czy nur w głąb Czarnej Dziury, która przenosi nas do losowej (determinowanej przez dociągniętą kartę pasażera) planety na mapie.

W kosmosie są też pola niedostępne – oznaczone ciemniejszym tłem – na których stawać nie wolno, a przez które przedostać możemy się tylko działem fotonowym. Mamy tu też ogromną planetę, której orbita pozwala graczom na stawianie więcej niż jednego portalu. Losowy rozkład tej mapy sprawia, że żadne dwie rozgrywki nie są takie same i każda z nich stawia przed nami nowe wyzwania… i nowe możliwości podróży na skróty.

Ile sekund ma jeden parsek? Parę?

Głównym zarzutem względem Wormholes jest fakt, że gra kończy się dość nagle i dość szybko. Faktycznie, koniec gry następuje w momencie, w którym każda z ośmiu widocznych na mapie planet zostanie obsadzona portalem – wtedy gracze wykonują jeszcze trzy rundy i taksówki zjeżdżają do bazy na podliczenie punktów. Przy dość dynamicznej rozgrywce – całość spokojnie zamyka się w 45 minutach, może godzinie przy komplecie graczy – daje to poczucie, że faktycznie, veni, vidi i szybko vici.

Nie miejcie jednak wątpliwości – gra napakowana jest istotnymi decyzjami i właśnie przez to, że w tle tyka galaktyczny zegar, wszystkie nasze ruchy mają kluczowe znaczenie dla końcowej punktacji. Złe postawienie tunelu, zapędzenie się w odległy kąt galaktyki przy użyciu tradycyjnego napędu, bez portalu powrotnego czy unikanie podróży tunelami przeciwników to proste recepty na przegraną. Złe zarządzanie ręką czy dobieranie kart pasażerów zainteresowanych dalekimi planetami może być tak samo zdradliwe – kosmiczna pazerność może nas zgubić.

Gildia Kosmicznych Eksploratorów

AEG zaraz obok Wormholes wydało The Guild Of Merchant Explorers – Gildię Kupieckich Odkrywców (recenzja jeszcze w listopadzie na GF!), osadzoną w przeszłości grę o podobnym założeniu: tworzenia szlaków handlowych. I choć obie pozycje oferują odmienny gameplay, to ich rdzeń jest podobny. To gry o tworzeniu połączeń na upstrzonej atrakcjami mapie. Czy to galaktyka, czy morza i lądy, drapany jest ten sam świąd: podróży, eksploracji i podboju.

Wormholes stawia przed graczami zagadkę przestrzenną – jak dostać się z punktu A do punktów C, E i B w jak najkrótszym czasie? Ekonomizowanie ruchów, optymalizowanie ręki z kartami pasażerów, taktyczne rozstawianie portali i rozważne korzystanie z tuneli postawionych przez konkurencję – Wormholes to ciągły proces doskonalenia naszego transportowego silniczka. I jest to proces, który z wielką chęcią powtarza się dwa albo i trzy razy pod rząd – właśnie dlatego, że jest tak szybki i skondensowany.

Licencja na przewóz

Nie chcę tu spoilerować nadchodzącej recenzji The Guild Of Merchant Explorers, ale obie nowości od AEG wpisują się złotymi zgłoskami w moją ulubioną kategorię gier o niskim ciężarze zasad i reguł, relatywnie krótkim czasie rozgrywki i fascynującej przestrzeni decyzyjnej. To gry, do których stosunkowo szybko można zasiąść i cieszyć się z gry, ale którym trzeba poświęcić trochę czasu, by grać w nie dobrze.

Wormholes jest przy tym o tyle ciekawszą pozycją, że tu nasza strategia jest zależna w dużej mierze od ruchów oponentów. To oni otwierają dla nas nowe szlaki i swoją siecią tuneli dają nam większą przestrzeń do planowania naszych ruchów. I choć gra „działa” już od dwóch graczy, to rumieńców nabiera przy większej liczbie graczy. Mapa zmienia się wtedy szybciej, otwierają się nowe trasy i myślenie o kolejnym posunięciu jest jeszcze bardziej wymagające i mniej szachowe – nie czekamy już tylko na odpowiedź jednego przeciwnika.

Czy androidy śnią o kopaniu tuneli?

Jaram się Wormholes. Jest coś fundamentalnie radosnego w tworzeniu połączeń w rozległym i niezamieszkałym kosmosie, w zapewnianiu cywilom usług transportowych i udostępnianiu własnoręcznie postawionych tuneli oponentom. Temat gry jest tu delikatnie wyczuwalny i niesie całą rozgrywkę swoim intergalaktycznym nurtem, ale prawdziwa radość to kombinowanie nad logistycznym aspektem całego przedsięwzięcia. Jeśli więc kosmiczna szata graficzna nie przeszkadza Wam w rozkosznym łamaniu głowy nad siecią połączeń i szlaków, spieszcie do swoich napędzanych wodorem statków – pasażerowie czekają!

 

Gra dla 1-5 graczy w wieku od 10 lat

Potrzeba około 40-60 minut na rozgrywkę

 

Zalety:

+ niecodzienne podejście do mechaniki pick up and deliver
+ ciekawe ujęcie tematyki kosmicznej, bez przynudzania o fizyce kwantowej
+ klimatyczna szata graficzna

 

Minusy:

– ozdobniki graficzne na kartach z początku mogą wprowadzać w błąd (kod i tekst w obcym alfabecie sprawia wrażenie, jakby był istotny, a jest tylko ornamentem)



Grę Wormholes kupisz w sklepie


 

Dziękujemy firmie Alderac Entertainment Group za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (4/10):

Oprawa wizualna (6/10):

Ogólna ocena (8/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Bardzo dobry przedstawiciel swojego gatunku, godny polecania. Wady mało znaczące, nie przesłaniające mocno pozytywnego odbioru całości. Gra daje dużo satysfakcji.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
wordpress_test_cookie

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings