Home | Wywiady | Thorgal: The Board Game – wywiad z autorem gry

Thorgal: The Board Game – wywiad z autorem gry
Ten tekst przeczytasz w 8 minut

Przydarzyła nam się wyjątkowa okazja – możliwość rozmowy z autorem gry Thorgal: The Board Game! Jej społecznościowa kampania w serwisie gamefound wciąż trwa. Jeśli już wzięliście udział, poniższy tekst będzie ciekawym uzupełnieniem tego, co o grze już wiecie. Jeśli wciąż się wahacie – być może ten wywiad rozjaśni ciemne chmury, rozgromi w głowie mury lub po prostu odpowie na Wasze pytania dotyczące gry.

Bo nie da się ukryć, że Thorgal: The Board Game od początku był tytułem głośnym. Od wczesnych spekulacji na temat głównych mechanik, przez oczekiwania co do ilości Thorgala w Thorgalu, aż po komentarze na temat przebiegu kampanii. Podczas naszej rozmowy Jan Maurycy odpowiada na najbardziej nurtujące pytania i ukazuje nieznane nam aspekty prac nad przeniesieniem historii Thorgala na medium planszowe. Zapraszamy do lektury!

1. Czym praca na Thorgalem: Grą Planszową różniła się od tworzenia innych gier?

W Thorgalu po tym jak stworzyliśmy główną mechanikę przeszliśmy od razu do prac nad konkretnymi przygodami. Każdy z nich miał już napisany scenariusz, którego się trzymaliśmy. Z jednej strony było to ograniczenie – nie mogliśmy wprowadzać do przygody dowolnych rozwiązań – z drugiej strony mieliśmy „drogowskazy”, których trzymanie się wzbudzało kreatywność – jak to zrobić, korzystając z naszej mechaniki, żeby przedstawić skradanie? A jak walkę ze Strażnikiem krypty? A jak poszukiwanie ukrytego przejścia pod wodospadem? Praca z gotowym scenariuszem jest bardzo interesująca, zwłaszcza kiedy pracujesz w grupie i każdy z autorów na swój sposób traktuje te drogowskazy i znajduje dla nich inne rozwiązania mechaniczne.

2. Jak narodził i ukształtował się pomysł na system walki i wyboru/wzmacniania akcji?

Jeśli chodzi o sam system wyboru akcji, to zaczynaliśmy od bardzo prostego mechanizmu znanego chociażby z gier Roll for the Galaxy czy Puerto Rico – jeden graczy wybiera akcję, a wszyscy pozostali powtarzają ją z nieco osłabionymi efektami. Kiedy przyszło jednak do połączenia mechaniki z klimatem zorientowaliśmy się, że to nie ma sensu w grze, w której historia jest tak ważna. Jeden z Bohaterów wybrał walkę, bo znajdował się w lesie otoczony przez wilki, ale drugi z bohaterów akurat był na targu i pokojowo negocjował – z jego punktu widzenia Walka (nawet słabsza) nie była pożądana. Zamiast systemu prostego powtarzania akcji stworzyliśmy więc system wzmacniania akcji – jeden z graczy wytycza ścieżkę przez Las (akcją Wędrówki), drugi dzięki temu może zebrać wzdłuż tej ścieżki cenne zasoby (akcją Zbierania), a trzeci te zebrane zasoby wydać na targu. Teraz zarówno mechanicznie, jak i fabularnie system działa bardzo sprawnie i realistycznie.

3. Być może uda się uchylić nieco rąbka tajemnicy odnośnie samej licencji. Skąd decyzja, by sięgnąć właśnie po to IP, dotychczas niewykorzystane przez innych twórców?

Szukaliśmy (i wciąż szukamy) światów atrakcyjnych dla polskiego odbiorcy – wydaliśmy już między innymi grę o przygodach Jakuba Wędrowycza, a i inni wydawcy korzystają ze słynnych polskich IP – Get On Board wydaje Wiedźmina, Red Imp Pana Lodowego Ogrodu… Thorgal oprócz niezwykłego świata oferuje też mnóstwo dodatkowych materiałów – przede wszystkim setki wspaniałych ilustracji. Do tej pory ukazało się już prawie 70 tomów komiksów – mieliśmy też więc skąd czerpać inspiracje.

4. Portal Games wybrało model finansowania społecznościowego, choć przy takiej marce gra jest raczej pewniakiem, niezależnie od metody dystrybucji. Co sprawiło, że Thorgal zostaje wydany właśnie w ten sposób?

Choć crowdfunding w ostatnich latach bardzo mocno zmienił swoje oblicze i wielu przypadkach jest po prostu rozbudowaną akcją przedsprzedażową, dla nas niezwykle istotny jest kontakt ze społecznością graczy – wspierającymi nas bezpośrednio. W naszych poprzednich kampaniach fani mieli mnóstwo świetnych pomysłów, uwag i komentarzy, dzięki którym mogliśmy przygotować grę jeszcze lepiej skrojoną dla odbiorców. Z drugiej strony crowdfunding pozwala nam także dotrzeć do klientów, który rzadko mają dostęp do naszych tytułów, mieszkających np. w egzotycznych krajach lub nie śledzących rynku planszówkowego, ale uwielbiających komiksy, którzy sięgną po grę ze względu na jej IP.

5. Jakie wyzwania czekały na twórców w trakcie prac nad grą, od wczesnych etapów aż po ostatnie szlify? Jakie momenty były najbardziej ekscytujące?

Zawsze największym wyzwaniem jest decyzja o tym, żeby odrzucić jakąś część mechaniki, nad którą pracowało się od dłuższego czasu. Przez długi czas nasza gra miała suchościeralne mapy, po których mazało się flamastrami, oznaczając, jakie zachodzą zmiany w przedstawionym świecie. Brnęliśmy w to, naginaliśmy kolejne mechaniki, które robiły się coraz dziwniejsze… I nadszedł moment, że doszliśmy do ściany – gra nie chciała działać, tak jak to zaplanowaliśmy – musieliśmy więc wyciąć rysowanie flamastrem – nagle wszystko wskoczyło na swoje miejsce, znów mechaniki ładnie pasowały, znów pojawiły się ciekawe decyzje, a testerzy dużo lepiej rozumieli historie w grze. Flamastry wylądowały w śmietniku, a gra poszła dalej. Trochę szkoda, ale tak działa development gier, nauka porzucania pomysłów to ważna lekcja.

6. Jaki wpływ na ostateczny kształt gry miały oczekiwania, komentarze i wypowiedzi graczy? Czy może w momencie, gdy zaczęły się pojawiać, development gry był już na zbyt zaawansowanym etapie, by je wdrożyć?

Od początku wiedzieliśmy, że nie robimy gry dla wszystkich. Thorgal to nie lody, nie trzeba ich lubić. Z drugiej strony niewsłuchiwanie się w komentarze testerów i fanów byłoby głupotą i ignorancją. Grę dyskretnie pokazywaliśmy różnym grupom testerskim, zarówno graczom, jak i nowicjuszom, osobom znającym Thorgala i tym, którzy nigdy w życiu nie przeczytali żadnego komiksu. Część feedbacku wprowadziliśmy, część przetestowaliśmy i odrzuciliśmy, ale nawet i po Portalconie, dwa miesiące przed startem kampanii, zmieniliśmy nieco mechanikę wsłuchując się w opinie graczy, którzy mieli możliwość przetestowania wtedy gry. Gra nie jest nigdy zamknięta dopóki nie ruszą maszyny drukarskie.

7. Wśród graczy trwają zacięte dyskusje na temat tego, jak zmieniał się sposób komunikowania gry o Thorgalu na przestrzeni czasu. Znaleźć można opisy typu „story-driven adventure game” czy „cooperative adventure game”, zaś w samej instrukcji znajdujemy już: „this is not a choose your own adventure game”. Jak istotną część rozgrywki pełni historia i jak w jej kontekście wygląda regrywalność Thorgala po przejściu zawartych w księdze scenariuszy?

Thorgal nie jest typową grą choose-your-adventure. Mamy tu wiele paragrafów (księga z nimi ma ponad 80 stron), ale ich czytanie i podążanie za historią wynika z decyzji optymalizacyjno-ekonomicznych. Z tego też powodu gra zapewnia dużą regrywalność – rozgrywając scenariusz gracze zapoznają się z około 1/3 paragrafów (o ile uda im się zwyciężyć), natomiast to, które będą to paragrafy, zależy od nich i w każdej rozgrywce mogą zdecydować się na nieco inną strategię. Księga paragrafów (Book of Tales) wygląda też inaczej, niż w większości tego typu gier – większość paragrafów jest bogato ilustrowana komiksowymi kadrami, co ożywia są księgę, a każdy paragraf kończy się opcjonalnym wyborem dla graczy. Będą oni mogli zawsze pociągnąć fabułę w określonym kierunku lub zrezygnować, czekając na dalszy rozwój wydarzeń.

8. Znaczna – i głośna – część graczy zdaje się sądzić, że idealna gra w świecie Thorgala powinna skupiać się na przygodzie i historiach znanych z komiksów. W tej grze nacisk zdaje się być położony na zbieranie i przetwarzanie zasobów. Dlaczego do takich „zasobocentrycznych” mechanik wybrano uniwersum Thorgala, lub odwrotnie – dlaczego do uniwersum Thorgala dobrano takie, a nie inne mechanizmy?

Przygody w Thorgalu mamy bardzo dużo – jest ona jednak realizowana nieco inaczej niż w większości typowo „przygodowych” gier – nie mamy tutaj losowych, generycznych wydarzeń typu „spotkałeś wilka, walcz z nim!”, które dopiero połączone ze sobą tworzą jakąś mniej lub bardziej angażującą historię. Zamiast tego postawiliśmy na konkretne, mocno ze sobą powiązane historie i każdy scenariusz opowiada taką pojedynczą historię – od początku (intro) do jednego z zakończeń. Czy mamy w grze dużo zarządzania zasobami? Tak, oczywiście jest go dużo więcej, niż to pokazano w komiksach, ale to przemyślana decyzja. Zależy nam na dyskusji nad stołem i optymalizacji działań graczy, a nie na kulaniu kostkami i wskakiwaniu w środek wydarzeń, żeby zobaczyć co się stanie. Zarówno Joanka, jak i ja jesteśmy raczej graczami euro, stąd tej grze blisko do rozwiązań używanych w tym gatunku gier.

9. Jak bardzo odczuwalne dla graczy będą asymetrie w grze poszczególnymi postaciami? Skoro scenariusze rozgrywane są niezależnie od siebie, to czy gracze będą w stanie w ramach jednego scenariusza rozwinąć swoje postaci do końca?

Postaci odpowiadają bohaterom znanym z komiksu. Aaricii nieczęsto zdarzało się walczyć (chociaż bywała do tego zmuszana), a Kriss często używała zarówno miecza, jak i podstępów do osiągania swoich celów. Rozwój Postaci jest mocno zależny od decyzji graczy, wiele punktów doświadczenia jest ukrytych w paragrafach, gracze w jednej rozgrywce mogą zdobyć ich ledwie kilka, a w innej, kierując się inną strategią zdobyć ich o wiele więcej. Zwykle gracze skupiają się na rozwoju w jednym z kierunków (Wędrówka lub Walka) tak, by w drugiej połowy gry przy stole siedział co najmniej jeden wytrenowany Wędrowiec i jeden Wojownik.

10. Thorgal to dla wielu Polaków – w tym wielu graczy – postać kultowa i dobro narodowe, zrozumiałe są więc duże emocje i zagorzałe dyskusje wokół gry powstającej w tym uniwersum. Zakładam, że dociera do Was przynajmniej część wypowiedzi graczy na temat Thorgal: The Board Game. Czy jest coś, co gracze rozumieją źle czy opacznie, albo coś, co jest niesłusznie kwestionowane?

Moim zdaniem najwięcej gra traci na porównywaniu jej z Robinsonem Crusoe. Ta gra ma już ponad 10 lat, w tym czasie pojawiły się nowe mechaniki, z których korzystamy, zmieniły się także gusta graczy. Thorgal stoi na swoich własnych nogach, ma własne historie do opowiedzenia i własne mechaniki do przedstawienia. Są oczywiście pewne punkty wspólne, ale są one zdecydowanie bardziej marginalne. To duży problem, nie tylko nas, ale i innych wydawców, że gdy tylko zapowiadana jest nowa gra, jest ona porównywana do istniejących już tytułów. Chcę zapewnić – Thorgal to nie jest gra z mechaniką Robinsona i historiami z Detektywa – to odrębny tytuł.

11. Na koniec temat nieco szerszy. Jako twórcy i gracze, jakie widzicie zagrożenia stojące współcześnie przed branżą gier planszowych i przed naszym hobby? Jakie widzicie szanse i nadzieje? Co ekscytuje Was w hobby i jakie zjawiska obserwujecie z niesłabnącym zaciekawieniem?

Branża gier wydaje się bezpieczna, jako taka, mamy w tej chwili tylu graczy, że gry sprzedają się dobrze, planszówki są też widoczne w mediach, także mainstreamowych. Zagrożeniem z kolei jest wciąż niemalejąca liczba premier – gry mają bardzo krótki żywot, w internecie można znaleźć dziesiątki ofert, gdzie ktoś sprzedaje gry „po 1 partii” – ten pęd wydawniczy, napędzany zarówno przez wydawców, którzy pragną na rynek wprowadzić jak najwięcej tytułów, jak i samych graczy, którzy chcą wciąż poznawać nowe gry, bez dogłębnego ogrywania poprzednich, moim zdaniem stanie się w najbliższych latach problematyczny. Z drugiej strony branża przeszła daleko idącą profesjonalizację – w tej chwili nowym, nieznanym powszechnie wydawcom jest bardzo trudno wejść na rynek ze swoim produktem, jeżeli nie mają za sobą znanego IP i potężnej machiny marketingowej.

12. Bardzo dziękuję za rozmowę i wyczerpujące odpowiedzi. Czy korzystając z okazji chcielibyście coś przekazać nie tylko czytelnikom Games Fanatic, ale też graczom zainteresowanym Thorgal: The Board Game i kolejnymi tytułami Waszego autorstwa?

Poczytajcie komiksy o Thorgalu. Naprawdę warto, historie nie zestarzały się, fabuły są angażujące, rysunki śliczne. Myślę, że zwłaszcza młodsi gracze mogą Thorgala znać tylko z opowieści starszych kolegów. Komiksy o Thorgalu przedstawiają tematykę świata wikingów i mitologii nordyckiej w wyjątkowy sposób, którego nie sposób znaleźć gdzieś indziej. Dziękuję za wywiad i zapraszam do zajrzenia na stronę kampanii gry!

4 komentarze

  1. Avatar

    Świetny wywiad. Dotychczas nie byłam zainteresowana tytułem, ale już jestem :) Będzie tryb solo?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings