Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry dla graczy | Woodcraft – czyli kości cięcie-gięcie

Woodcraft – czyli kości cięcie-gięcie [Współpraca reklamowa z Portal] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Nie zdarza się to jakoś szczególnie często, ale od czasu do czasu pojawia się na rynku gra, która całą sobą nadeptuje mi na odcisk z mniej lub bardziej irracjonalnych powodów. W ostatnich miesiącach zwycięski los na loterii pozornie nieuzasadnionego uprzedzenia trafił się grze Woodcraft. Tak się składa, że jest to druga z kolei wygrana gry wydanej przez Delicious Games i Portal, bo w zeszłym roku frustrowałem się prywatnie i w zaciszu domowym grą Messina 1347. Dobrze, rys nakreślony, perspektywę już znacie, zaczynam spokojnie i bez żółci. 

KIEŁKUJĄCE POMYSŁY

Jeśli gdziekolwiek trafiliście na jakiekolwiek informacje dotyczące Woodcrafta, to wiecie już, że to jest ta gra, w której możemy ciąć kostki na kawałki i sklejać je do kupy. Oczywiście nie dosłownie, chodzi tylko o manipulowanie liczbą oczek i liczbą fizycznie trzymanych w rękach kosteczek. Niby nic nowego, ale ładnie działa i ładnie spina się z obojętnym i przeźroczystym tematem magiczno-fantastycznych stolarzy wykonujących meble i narzędzia na zamówienie leśnych zwierzątek. To jest standardowa gra o mechanice, a nie o tematyce. Ale jak już temat jest, to miło, że ma minimum wymaganego sensu.

Koniec końców okazuje się, że o ile kostek cięcie-gięcie jest pomysłem najbardziej pomysłowym (w kontekście tematyki) i najłatwiejszym do wskazania jako “coś względnie wyjątkowego”, to nie to jest według mnie pomysł najciekawszy i najbardziej błyskotliwy w tym pudełku. Ale do tego dojdziemy za chwilę. 

SCHEMAT BUDOWY

Opowiadając o eurosucharkach lubię sobie czasem podzielić to opowiadanie na dwa wątki: co w grze robimy i w jaki sposób grą sterujemy. Tak jest chyba łatwiej. zacznę więc teraz od “co?”, a potem na spokojnie przejdziemy do “jak?”

PIŁOWANIE I HEBLOWANIE

W grze chodzi o to, żeby w określonej liczbie ruchów zdobyć jak najwięcej punktów zwycięstwa. Proste. Nie jest to klasyczna sałatka punktowa, w której nagradzani jesteśmy za rozwiązywanie poupychanych na planszy zadań związanych z różnymi minigierkami. Nie wybieramy sobie celów jak ze szwedzkiego stołu eksplorując różne opcje i odpuszczając pewne ścieżki rozwoju. To jest ten typ gry, która jest konkretnie o czymś. A ta jest konkretnie o realizowaniu kontraktów, czyli zbieraniu zasobów i zamienianiu ich w pezety. “Nuda” powie ktoś. “Nie będę zaprzeczał” odpowiem. Ale doprecyzuję też, że na to zbieranie zasobów też jest jakiś trochę bardziej ciekawy pomysł. I oczywiście na wierzchu położono kilka dodatkowych minigierek, bo czemu nie.  

Naszym głównym zasobem, którym będziemy obracać jest drewno, czyli kostki. A drewno ma różną wielkość, czyli liczbę oczek. Zamówienia wymagają kostek konkretnych kolorów o ściśle określonej liczbie oczek. Jeśli mam zamówienie na łyżkę, to nie wystrugam jej z kawałka drewna przeznaczonego na drzwi szafy. Trzeba coś odkroić, żeby miało to jakiś sens. Kroić będziemy w warsztacie, czyli na prywatnej planszy gracza. Wspominałem o minigierkach? Tutaj właśnie się znajdują. Na środku planszy mamy miejsce na pomocników, którzy produkują nam jakieś drobne pieniążki-borówki albo dodatkowe zasoby w stylu tarcz do piły, ścinków drewna i kleju. Dodatkowo dają nam jeszcze parę innych specjalnych premii, które wykorzystujemy jako zmienne w rozwiązywaniu równania będącego główną łamigłówką gry. 

Na górze warsztatu wieszamy narzędzia, które trafimy od czasu do czasu jako nagrodę za realizację zamówienia. Jak ułożymy je ładnie, to dostaniemy premie, jak nie, to nie. No i koniec końców mamy jeszcze inne narzędzia narzędzia i puste miejsca na nowe narzędzia: takie, które pozwalają nam wpływać na wyniki na posiadanych kostkach. Piła kostki potnie, prasa zamieni ścinki w dodatkowe oczka, stacja do klejenia zadziała intuicyjnie a w doniczce wyrosną nowe kosteczki gotowe do strugania.  

CENTRALNA PILARKA

Najciekawszym według mnie pomysłem w Woodcrafcie jest według mnie centralna plansza wyboru akcji. W swojej turze wybieram żeton z akcją, którą chciałbym wykonać. Już w Praga Caput Regni Delicious Games pokazało, że zamierza umieszczać w swoich grach elementy z pogranicza gamedesignu i prac inżynierskich. To znaczy: w obu grach pojawia się koło akcji o podobnej zasadzie działania. Akcje, które są przez graczy wybieranie mniej chętnie z czasem zyskują na wartości. I o ile w Pradze było to koło jednowymiarowe (ale z zapadką), to w Woodcrafcie zostało ono doprowadzone do absurdu. 

Żeby była jasność: to nie jest absurd w sensie nacechowanym negatywnie, bo plansza główna w Woodcrafcie działa jak trzeba i spełnia swoje funkcje. Po wybraniu kafelka akcji, którą chcemy zagrać przenosimy ten kafelek do innego obszaru planszy głównej według opisanego w instrukcji algorytmu, którego nie mam zamiary w tym akapicie rozgrzebywać. Podsumuję to jedynie tym, że dzięki ciekawemu projektowi i solidnemu wykonaniu skutki akcji zmieniają się w intuicyjny sposób. Tutaj żeton trafia na listwę z bonusami, więc kiedy ktoś wybierze tę akcję otrzyma również premię. O! A tutaj przesunęła się wskazówka obracając koło z wycięciami i odsłaniając ikonkę zupełnie innej premii, z której też możemy skorzystać. I to jest jasne. 

DREWNIANE DOMINO

Gra wygląda trochę jak układanie kostek domina na statku. Gramy parę rund, później jest coś, co dla uproszczenia nazwę punktacją (w trakcie której odzyskamy możliwość korzystania z wcześniej użytych narzędzi), a później znowu gramy parę rund i znowu punktujemy. I tak w sumie w ciągu gry będą cztery “punktacje”. Łamigłówka polega na tym, żeby przez te kilka ruchów przed resetem narzędzi skorzystać z czego się tylko da dla maksymalnego efektu, a w ruchu tuż przed “punktacją”, zanim fala nas przewróci, odpalić łańcuszek akcji dodatkowych, premii i zdolności modyfikujących wyniki na kostkach w celu zrealizowania wszystkich podjętych zamówień. Bo zamówienie nie zrealizowane przed punktacją traci wartość, a w najgorszym wypadku wpływa negatywnie na naszą reputację. 

I to jest ostatnia istotna rzecz do wzięcia pod uwagę. Reputacja. W sumie, to powinna być druga najważniejsza rzecz, jak już się nad tym zastanawiam. Reputacja wpływa na nasz wynik końcowy w taki sposób, że im jesteśmy bardziej szanowani, tym więcej punktów zwycięstwa dają nam wszystkie zrealizowane w trakcie rozgrywki zamówienia. Brzmi mocno i poważnie? Mnożenie zawsze jest poważne. 

DRZAZGI POD PAZNOKCIAMI

Skłamałbym, gdybym napisał, że nie było podczas Woodcrafta całych rund, podczas których bawiłem się dobrze. Lubię łamigłówki i lubię układanki. A to jest taka duża układanka o planowaniu sobie efektywnego łańcuszka abstrakcyjnych czynności w celu uzyskania jak najlepszego efektu. Jako idea: lubię. Nie mam też wyraźnych uprzedzeń przez wieloosobowymi pasjansami, w których innych graczy można bezstratnie zastąpić talią kart wykonującą na planszy głównej losowe ruchy. Wariant solo jest dzięki temu sprawniejszy w obsłudze. Boli mnie natomiast wieloosobowy pasjans, w którym od czasu do czasu muszę poczekać dłużej na swoją kolej. 

Odpalanie kombosików jest fajne dla osoby odpalającej, reszta graczy przy stole może sobie na to popatrzeć i co najwyżej pokiwać głową z uznaniem, ale też z ułamkiem zaangażowania. Teoretycznie mógłbym myśleć nad swoim kolejnym ruchem, ale jeśli przede mną trzy inne osoby będą przesuwać żetony akcji po planszy głównej, układ premii zmieni się. Pełny ogląd sytuacji będę miał dopiero tuż przed swoim ruchem. Zegar tyka. I dla ścisłości: na dwie osoby to też nie boli szczególnie mocno. 

BELKA W OKU

Jest tu też sporo drobiazgów oraz głupkowatych, przekombinowanych zasad, które odbieram niemal personalnie. Budzą one moją irytację. Oto niektóre z nich:

Aby pociąć kostkę trzeba użyć tekturowego żetonu piły. Aby w tej samej akcji pociąć tę samą kostkę kilka razy można dopłacać do niej drewniane znaczniki piły. Drewniany znacznik piły służy niemal wyłącznie do tego (czasem jest też składnikiem zamówienia) a poziom jego abstrakcji mnie obezwładnia. Jest to na dokładkę czwarta wyjątkowa piła w tej grze, bo plansza wyboru akcji to też piła, a na strychu kładziemy prostokątny żeton innej piły. To tak, żeby się nie myliło. 

Strych. Na strychu są dwa pola na narzędzia, które nie wyglądają jak pola na narzędzia. Ale chyba można na nich położyć narzędzia. Nie wiem. Może osoba pisząca instrukcję nie widziała ostatecznego projektu graficznego planszy?

Aby pociąć kostkę trzeba użyć piły. W doniczce można posadzić tylko kostkę z jednym lub dwoma oczkami. Co jeśli mam zbyt duży kawał drewna? W ramach akcji sadzenia mogę odciąć od kostki oczko lub dwa bez użycia piły. Bo tak. Najwyraźniej wartość akcji się nie kalkulowała i trzeba było dopisywać wyjątki. 

W grze jest rynek, z którego kupujemy rzeczy. Kupowanie rzeczy z rynku to ikona koszyka. Ale na jednej z akcji ikona koszyka oznacza kupowanie kostki z banku, nie z rynku. 

Różne nominały borówko-pieniędzy mają ten sam kolor i kształt.

W grze występuje coś takiego jak akcja zablokowana. Nikt mi wprost w instrukcji tego nie napisał, ale na 99% nie możesz wybrać akcji zablokowanej jako akcji głównej do wykonania w swojej turze. Możesz natomiast wybrać akcję zablokowaną, jeśli dopłacisz lampion. ale najpierw musisz wybrać inną akcję, której nie wykonasz. To było opisane dopiero w przykładzie. 

Jak się tłumaczy angielskie “lantern” na polski? Jasne, może być “lampion”, ale ja na tym żetonie widzę latarnię. Proszę wykreślić to z protokołu, nieistotne. 

ZMURSZAŁY GRACZ

Nie potrafię z czystym sumieniem napisać, że Woodcraft to zła gra, ale jest mi do takiego stwierdzenia bliżej niż dalej. To jest uczciwie działająca gra, tak na poziomie “przeciętna plus”. Obudowana jest jednak całym wianuszkiem drobnych reguł i minigierek o niewielkim znaczeniu. Jest przekombinowana po to, żeby zasłonić dymną zasłoną jej szeroką i stabilną podstawę w postaci realizowania kontraktów i pracowania na zwiększenie mnożnika punktowego na końcu gry. To jest prostolinijna gra, nie ma w tym nic złego. Potrafię to uszanować. Woodcraft jednak z całych sił stara się udawać, że jest bardziej skomplikowany i trudniejszy. A fałszu nie znoszę. Zobacz: możesz inwestować zarobione pieniążki w realizowanie kontraktów, albo w kupno punktów zwycięstwa, tak po prostu. Obie opcje są w sumie podobnie opłacalne, ale tylko jedna z nich jest ciekawa i satysfakcjonująca. Zobacz: możesz kupić stół do klejenia. Nieee… wolę kupić niepotrzebną mi do niczego trzecią piłę, bo akurat za to dostanę premię do reputacji. 

Dużo trocin, mało desek. 



Grę Woodcraft kupisz w sklepie


 

Dziękujemy firmie Portal za przekazanie gry do recenzji.

Złożoność gry (7/10):

Oprawa wizualna (7/10):

Ogólna ocena (5/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Ot, nie mogę powiedzieć, że gra jest zła, ale też nie znajduje w niej niczego takiego, co skłoniłoby mnie, żeby ją polecać, czyli totalny przeciętniak. Sporo istotnych wad wpływających na grywalność. Odczuwalne zalety powodują jednak, że osoby będące fanami gatunku – mogą znaleźć w niej coś dla siebie.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
PHPSESSID
eu_cookies_bar
eu_cookies_bar_block

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings