Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry dla graczy | Age of Steam Delux – kolej na miarę XXI wieku?

Age of Steam Delux – kolej na miarę XXI wieku? [Współpraca reklamowa z Portal Games] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

W zeszły czwartek premierę miało Age of Steam … Wróć. Gra Age of Steam miała premierę w 2002 roku. W zeszłym tygodniu zadebiutowało jej polskie wydanie w wersji Delux. Co skłoniło Portal Games Polska do odświeżenia tego tytułu i czy było warto? Mam nadzieję, że odpowiedź znajdziecie w tej recenzji.

Te osoby, które w planszówkach trochę siedzą zapewne w AoS już kiedyś grały lub co najmniej o niej słyszały. Gdyby jednak ktoś tego tytułu nie kojarzył to przypominam, że jego autorami są John Bohrer i Martin Wallace, jest to gra dla od 2 do 6 graczy, a pudełkowy czas rozgrywki przewidziany jest na 120 minut. Gra przenosi nas do czasów intensywnego rozwoju kolei jako jednego z głównych środków transportu towarów. My wcielamy się właśnie w inwestorów, rywalizujących jak największa rozbudowę naszej sieci kolejowej i – oczywiście – jak największe zyski z niej płynące.

O zasadach

Ciężkość gry na BGG określana jest obecnie na 3,89. Oczywiście nie jest to jeszcze waga typowych gier 18xx, ale też jest większa niż chociażby Pax Pamir, Ark Nova czy Brass: Lancashire. Z drugiej strony tej ciężkości w zasadach nie widać. Instrukcja ma jedynie 12 stron (z czego do partii można zasiąść po lekturze 7 i pół strony zasad podstawowych), reguły tłumaczy się dość szybko, a podczas rozgrywki nie pojawiają się większe wątpliwości.

 

Generalnie gra składa się z – zależnej od liczby graczy – serii rund, z których każda dzieli się z 10 faz. W teorii brzmi strasznie, jednak de facto 5 z nich to fazy porządkowo-techniczne a nasze działania sprowadzają się do decyzji o: wspomożeniu firmy dodatkowym kapitałem poprzez emisję akcji w fazie I, licytacji w fazie II, wyborze akcji bonusowej w fazie III,  miejscu budowy torów lub zwiększenia taboru lokomotyw w fazie IV oraz transportu towarów w fazie V.

Po fazach wymagających aktywności graczy następują wspomniane fazy porządkowo-techniczne  w których gracze zbierają przychód (faza VI), pokrywają dywidendy akcjonariuszy i koszty utrzymania taboru (faza VII), zmniejszają dochody (faza VIII), ustawiają na mapie nowe towary (faza IX – tu, w zależności od wybrania określonego bonusu w fazie III możliwa będzie aktywność jednego z graczy), w końcu przesuwają znacznik rundy na kolejne pole (faza X).

Po zakończeniu ostatniej rundy gracze liczą punkty. Te przyznawane są za osiągnięty przychód (po 3 punkty za każde pole na torze przychodu) oraz zbudowane trasy (po 1 punkcie za każdy należący do nas odcinek toru w trasie łączącej dwa miasta) i odejmowane za wyemitowane akcje (po 3 za każde pole na torze akcji).

O wrażeniach

Age of Steam jest jedną z niewielu gier, w których łatwo mi wydestylować zarówno plusy jak i minusy, które w niej widzę, co wcale nie wydaje mi się takie oczywiste w obliczu części tytułów, w które grałem ostatnimi czasy. O ile jednak w przypadku zalet odnoszę wrażenie, że cześć z nich jest obiektywna, a część wynika tylko z moich osobistym (subiektywnym) odczuć i doświadczeń, o tyle wady zdają mi się dość obiektywne, a związane są głównie chyba z leciwością tego tytułu.

Niewątpliwą obiektywną zaletą jest bogate wydanie gry. Nawet bez rozszerzenia gracze dostają do dyspozycji 5 map, w tym mapę do trybu solo (Barbados) i mapę dedykowaną dla dwóch graczy (St. Lucia). Każda z tych map ma nieco zmienione zasady i każda (z 3, które rozegrałem) zmusza do nieco innego spojrzenia na rozgrywkę i wyznaczenia innych priorytetów.

Mnogość map, w tym dedykowanie dwóch z nich do trybu jedno- i dwuosobowego pozytywnie wpływa również na skalowalność AoS jako całości. Oczywiście najbogatsza oferta jest wystosowana dla 3-6 graczy, ale miłe jest to że również mniejsze składy będą mogły spróbować rozgrywki. Ja grałem w 2-5 osób i w każdej opcji grało się naprawdę w porządku.

Zaletą jest dla mnie też to, że gra ma kilka różnych mechanik. Z jednej strony zmuszają one do wielokierunkowego myślenia, z drugiej zgrabnie wiążą się w pewną całość. W każdej fazie rundy podejmujemy całkowicie inną decyzje, każda z nich jest istotna, a my musimy sobie w głowie poukładać ich hierarchię. Przykładowo emisja akcji w fazie I kosztuje nas punkty zwycięstwa i zmusza do wypłaty dywidend, ale niekiedy może nas uratować przed bankructwem. Wybór bonusu (faza III) też jest kluczowy, bo niekiedy od niego zależy czy ubiegniemy przeciwników w budowie torów na newralgicznym miejscu lub sprzątniemy im sprzed nosa kluczowy towar. Tak jak zasady AoS są w miarę proste, tak główkowania przy stole jest już naprawdę wysoki.

Zaletą dla mnie jest też niski poziom złośliwej interakcji. Nie zrozumcie mnie źle. Interakcji jest całkiem sporo. Nieraz ktoś podbierze mi sprzed nosa towar który miałem transportować, albo wybuduje tory tam gdzie ja chciałem. Niemniej ta interakcja nie wydaje się aż tak złośliwa. Jest po prostu wyścigiem o bardziej opłacalne surowce czy zajęcie korzystniejszej miejscówki pod budowę polączenia, ale wyścigiem rozgrywającym się na zasadach fair play. Oczywiście można chcieć grać złośliwie i budować tak, żeby nie tyle sobie pomóc co zaszkodzić innym, ale zazwyczaj jest to mało opłacalne.

 

W opozycji tej grupy zalet mam też niemałą grupę zarzutów wobec tego tytułu. 

Tym pierwszym, kłującym w oczy już na etapie czytania instrukcji jest fakt, że z gry można odpaść. Takie rozwiązanie – choć tematycznie uzasadnione – w ogóle nie mieści mi się w kanonie nowoczesnych gier planszowych, a tym bardziej nie wyobrażam sobie, żeby mógł być tolerowane w cięższych ekonomicznych tytułach, w które rozegranie jednej partii trwać może 2-3 godziny (w zależności od liczby graczy). Co prawda w tych kilku partach, które rozegrałem do sytuacji bankructwa któregoś zawodnika nie doszło, jednak sam fakt takiego wiszącego mi nad głową Miecza Damoklesa nie działa na mnie zbyt zachęcająco.

Dużo bardziej realnym problemem, który doskwierał w moich partiach był efekt kuli śnieżnej, tworzący się mniej więcej około połowy rozgrywki. Powiedzenie, iż pieniądze dają władzę w AoS nabiera bardzo wyrazistego znaczenia, bo jeżeli ktoś tylko na początku partii lepiej rozstawi tory, a przy tym będzie miał trochę szczęścia, to w zasadzie mniej więcej od 4-5 rundy będzie systematycznie powiększał swoją przewagę i inni gracze nie będą właściwie w stanie go powstrzymać. Wydaje się, że autorzy gry dostrzegli tu problem, bo przewidzieli mechanizm „progresywnego podatku” powodujący, że im dalej na torze przychodu jesteś, tym bardziej będziesz się musiał / musiała się na nim obniżyć w fazie VIII rundy, jednak takie rozwiązanie – przynajmniej na mapie podstawowej (Rdzawy Szlak) – wydało mi się dalece niewystarczające.

Może te pieniądze nie miałyby jeszcze takiego znaczenie, gdyby w grze przewidziano nieco więcej sposobów punktowania na koniec rozgrywki. Co prawda sama zasobność portfela w momencie zakończenia partii nie jest istotna, jednak pozycja na torze przychodu już tak. I to, samo w sobie nie byłoby złe, gdyby nie to, że – z jakiegoś niezrozumiałego dla mnie powodu – jest to jedyne znaczące źródło punktacji. Drugim sposobem zdobycia punktów jest co prawda rozbudowa torowiska, ale w tym przypadku każdy połączony na planszy kafel należący do naszej zamkniętej linii jest warty 1 punkt zwycięstwa, podczas gdy każde oczko wyżej na torze przychodu daje aż 3 punkty. Jest to tym bardziej niezrozumiałe, że średnio oczek na torze przychodu osiąga się więcej niż buduje torów, gdyż te drugie mają swoje ograniczenie do 3 lub 4 (w przypadku wybrania bonusu inżyniera) budowli na rundę.

W tym miejscu można by powiedzieć „naucz się lepiej grać, to nie będziesz tak odstawać od lidera”. Coś w tym jest (wszak w AoS każda partia idzie mi beznadziejnie), ale niestety nie jest to jedyny problem. Dużo większym jest losowość w dostawach towarów do miast, która sprowadza się do rzutu kostkami i przyporządkowaniu nowych dóbr do miasta, które jest powiązane z wyturlanym wynikiem. Jeśli ktoś jest w czepku urodzony i w pierwszej części partii kostki 2-3 razy wskażą miasto, które akurat ten gracz wybrał jako „swoje startowe” i  rozbudował od niego połączenia, to jest spora szansa, że nie wypuści on już zwycięstwa z rąk.

Przyznam, że mam dużą trudność z tym co mam w podsumowaniu napisać i jaką ocenę wystawić. A tym bardziej czy mam Wam tę grę polecić i … komu ją polecić – graczom średniozaawansowanym (ze względu na proste zasady) czy wyjadaczom (z uwagi na pewną ciężkość rozgrywki). Gra mimo kilku frustrujących wad mi się podoba. Jest czymś innym niż to w co do tej pory grałem, jest prosta do wytłumaczenia ale pozwala pomóżdżyć, oferuje dużo map (z których części jeszcze nie testowałem). Jakby nie patrzyć, gra mimo swoich przywar i wieku ma też świetne oceny na BGG. Czy to wszystko jest wystarczającym argumentem za jej kupnem, tego nie wiem. Ale na pewno wiem, że warto ją co najmniej wypróbować.



Grę Age of Steam Delux kupisz w sklepie


 

Dziękujemy firmie Portal Games za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (5/10):

Oprawa wizualna (8/10):

Ogólna ocena (6/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Do tej gry mamy konkretne zarzuty. Może być fajna i dawać satysfakcję, ale… ale jest jakieś zasadnicze „ale”. Ostatecznie warto się jej jednak bliżej przyjrzeć, bo ma dużą szansę spodobać się pewnej grupie odbiorców.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings