Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry strategiczne | Fabled: The Spirit Lands – o fantastycznych księgach i magicznych ścieżkach

Fabled: The Spirit Lands – o fantastycznych księgach i magicznych ścieżkach [Współpraca reklamowa z CrowD Games] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 9 minut

Chcecie usłyszeć historię?

A może pójść o krok dalej – i ją napisać? Czynami, decyzjami i podróżami po fantastycznej krainie?

Chwytajcie zatem swój egzemplarz Fabled: The Spirit Lands i zabierajmy się do pracy. Przed nami fantastyczne światy i ich legendarne sekrety!

Fabled: The Spirit Lands wprowadza graczy w swój świat mówiąc o Końcu Naszych Czasów, o ponownych narodzinach ludzi i duchów, o tworzeniu Wszechświata od podstaw. Księga zasad opowiada o płynnej naturze czasu, o przemijaniu, o nadejściu nowego. O podziale na prolog, rozdziały i epilog. W zestawieniu z fantazyjnymi ilustracjami, licznymi ornamentami i sugestywną kolorystyką wydawać by się mogło, że obcujemy z grą o faktycznym pisaniu historii.

Nie będziemy tu jednak tworzyć legend ani ludowych podań.

Będziemy zbierać księgi.

Nie zabraknie jednak napięcia, nagłych zwrotów akcji, pojawiających się w środku opowieści i znikających na jej krańcach Mędrców, a przede wszystkim – nie brak tu będzie dobrej zabawy.

PROLOG – Opowieść zaczyna się tutaj

W trakcie każdej, opartej o jeden z 5 scenariuszy rozgrywce, naszym celem będzie uzbieranie jak największej liczby tajemnych ksiąg. A będziemy je zbierać – choć może raczej należałoby napisać: tworzyć – w trakcie naszej, zdawałoby niekończącej się podróży po preriach, górach i lasach. Te reprezentowane będą przez zdobne karty z widocznymi ścieżkami, po których zaraz zaczną wesoło dreptać Mędrcy.

Zanim jednak zaczniemy pisać właściwą historię naszej rozgrywki, napiszmy jej prolog.

To właśnie teraz każdy z graczy wybierze jedną z widocznych na stole kart Miejsc i dołoży ją do ścieżki współdzielonej – i współtworzonej – przez wszystkich graczy. Oto nasza Kraina Duchów – dowiedzmy się jak potoczyły się jej dzieje!

ROZDZIAŁ 1 – Na prerii, między górami, pośród lasu

[to dobry moment, by odpalić płytę Andreasa Vollenweidera – „Behind The Gardens – Behind The Wall – Under The Tree” – i wprowadzić się w baśniowy klimat tajemniczych krain i cudownych stworzeń, jakie tu napotkamy. Serio, ta płyta powstała z myślą o tej grze – a wręcz antycypowała ją 40 lat przed premierą.]

Fabled: The Spirit Lands cechuje się bardzo prostym przebiegiem rund i niewielką paletą akcji – co nie znaczy, że nie będzie tu nad czym pomyśleć, co to, to nie!

Jedną z rzeczy, jakie możemy zrobić podczas naszego ruchu, to właśnie dołożyć do ścieżki jedną z sześciu odkrytych lub zakrytych kart Miejsc. Robimy to jednak nie dla własnych wizualnych doznań – choć tych jest w grze co niemiara. Na każdej w ten sposób umieszczonej karcie dołożymy bowiem swojego Mędrca – lub w przypadku gór: dwóch Mędrców – by ruszył w swoją drogę, poszukiwać wiedzy i zdobywać dla nas kolejne Księgi.

Co ciekawe, pierwsze Miejsce danego typu (preria, góry, las) jest dokładana za darmo. Jeśli jednak wybraliśmy Miejsce, które już w ścieżce występuje, poniesiemy dodatkowy koszt – 1 Księgę Prerii za każde już obecne Miejsce. Warto o tym pamiętać, gdy zaraz wyjaśnię, o co tak naprawdę z tymi księgami w grze chodzi i dlaczego ich rosnący koszt jest tak istotny.

ROZDZIAŁ 2 – Historia niejednej księgi

Bo wiedzieć Wam trzeba, że księgi będziemy tu przede wszystkim konwertować. Owszem, na naszych ścieżkach spotkamy wiele Legendarnych Miejsc, w których otrzymamy Księgi Prerii, Lasu czy Gór, ale koniec końców zwycięzcą w naszej opowieści zostanie ten, kto uzbiera najwięcej Ksiąg Słońca.

A te można uzyskać jedynie poprzez konwersję – kolejną z akcji, jaką wykonać możemy w swoim ruchu.

Wszystkie Księgi w grze konwertują się bowiem w Księgi wyższego rzędu (w stosunku 2 do 1), a najwyżej w hierarchii stoją właśnie Księgi Słońca. I tych na kartach Miejsc zwyczajnie nie znajdziemy.

Prosta matematyka mówi, że skoro dwie Księgi Prerii warte są jedną Księgę Gór, a dwie Księgi Gór są warte jedną Księgę Lasu, a dwie takie Księgi warte są jedną Księgę Słońca, to wystarczy nam uzbierać…. [głośne liczenie na palcach] … osiem Ksiąg Prerii by wymienić je na naszą pierwszą Księgę Słońca. Tyle, że po drodze czekają nas aż cztery konwersje.

Stąd też Fabled: The Spirit Lands uczy nas nie tylko zbierania, ale balansowania między zbieraniem, a konwertowaniem. Bo w grze na wszystko musimy znaleźć czas – o ile planujemy zapisać się na kartach historii jako zwycięzcy, rzecz jasna.

ROZDZIAŁ 3 – Miejsca niemal mistyczne

Zróbmy krok w tył – dołożyliśmy kartę Miejsca w dowolnym miejscu ścieżki i opłaciliśmy jej ewentualny koszt. Teraz dokładamy naszego Mędrca na początku ścieżki lub ścieżek na karcie i deklarujemy ruch po wybranym typie terenu. I tu tak naprawdę zaczyna się nasza zabawa.

Wybieramy Las, Góry lub Prerie i wszyscy nasi obecni na takich kartach Mędrcy zasuwają do przodu o dwa pola. Ale to samo robią Mędrcy przeciwników – tyle, że o jedno pole do przodu. Zwykły ruch po ścieżkach nie stanowi problemu, ale na kartach Miejsc rozsiane są Legendarne Miejsca, dające nam Księgi, umożliwiające przeprowadzanie konwersji – czasem w przeliczniku 1:1, poruszanie naszymi Mędrcami i przekładanie kart Miejsc na ścieżce. I to właśnie te Legendarne Miejsca szybko staną się centralnym punktem naszego planowania kolejnych ruchów.

Fabled: The Spirit Lands zachęca tu graczy do wykonywania mentalnych szpagatów – ciągłego myślenia nie tylko o tym, gdzie sami chcemy dotrzeć, ale też o tym, jakie ruchy umożliwimy przeciwnikom i do jakich Legendarnych Miejsc ich przybliżymy. Nie spotkałem innej gry, w której ruchy wszystkich graczy byłyby splecione w tak ciasny sposób. Panowanie nad stanem gry nie jest prostym zadaniem i łatwo tu zgapić się, przez przypadek ułatwiając życie innym graczom – ale jest to naprawdę świetny mechanizm, prowadzący do wielu kreatywnych i brawurowych zagrań.

Możemy tym ruchem w prosty sposób odzyskać naszych Mędrców, jeśli wysłaliśmy już wszystkich w drogę i nie mamy ich w zasobach. Możemy też utrudnić życie przeciwnikom. Jeśli bowiem Mędrzec ma poruszyć się poza ostatnią kartę Miejsca lub dotrzeć do miejsca, gdzie ścieżki między kartami nie łączą się – wraca on do zasobów właściciela. Czujecie już strategiczne możliwości, jakie daje ta mechanika? W takim razie przejdźmy do ostatniego rozdziału i sprawdźmy, co jeszcze skomplikuje nam proces myślowy – w najlepszy sposób z możliwych.

ROZDZIAŁ 4 – Fantastyczni sprzymierzeńcy i jak ich wykorzystać

W porządku, mamy dwie angażujące i nietypowe mechaniki, teraz czas na dwa ostatnie składniki tej magicznej mieszanki: Sprzymierzeńców i scenariusze.

Na początku rozgrywki gracze dobierają z talii jednego Sprzymierzeńca – przyjaciela, który swoją unikatową mocą wesprze ich podczas gry. Ich zdolności są skrajnie różne: pasywne lub jednorazowe, na wiele sposobów wzmagające ruch lub usprawniające konwersje, umożliwiające przekładanie Mędrców między kartami lub dokładanie własnych, generujących dodatkowe korzyści Legendarnych Miejsc. Każdego z tych sprzymierzeńców możemy w ciągu gry usprawnić, wzmacniając jego moc lub zyskując zupełnie nową, charakterystyczną dla niego zdolność. I niemal każda z tych zdolności posiada swój własny, unikatowy żeton lub zestaw żetonów. A w trakcie jednej rozgrywki możemy pozyskać nawet do trzech takich Sprzymierzeńców!

Rozwój i zdobywanie nowych towarzyszy podróży odbywa się dzięki punktom zwrotnym w każdym ze scenariuszy – oznaczonym na torze czasu w postaci Kamieni Milowych. Tutaj też dostaniemy czasem sygnał, by dobrać kartę z talii wydarzeń i sprawdzić, jakie zmiany zajdą w mechanizmach gry. Każde wydarzenie pozostaje aktywne do czasu dociągnięcia kolejnego, w tym czasie ułatwiając nam standardowe akcje lub dając nowe, niecodzienne możliwości.

Gra robi naprawdę wiele, by utrzymać graczy w twórczym napięciu. Takim zabiegiem jest też Faza Zapomnienia – moment wieńczący każdą z rund, gdy z naszej ścieżki w magiczny sposób znikają wszystkie Miejsca, na których akurat nie ma żadnych Mędrców. Powstałe tak luki szybko zamykają się gdy sąsiadujące karty zsuwają się ze sobą, tworząc nowe połączenia, niszcząc nasze wcześniejsze plany lub dając nam nowe szanse i nadzieje.

EPILOG – Psychodeliczna podróż poprzez księgi

Fabled: The Spirit Lands przykuwa wzrok, ciekawi mechaniką i przyciąga nietypowym rytmem gry.

To tytuł, który dość łatwo jest wytłumaczyć, bo możliwych akcji jest ledwie kilka i tylko dwie z nich wymagają szerszego omówienia. Ale to też tytuł, w który trzeba zagrać kilka razy, by nauczyć się w niego grać dobrze. By efektywnie wykorzystywać tury, nie marnować ruchu i BROŃ CIĘ HEFAJSTOSIE nie dawać przeciwnikom gratisów. By swoimi ruchami utrudniać przeciwnikom realizację celów, zdobywanie ksiąg i pozyskiwanie dodatkowych akcji w Legendarnych Miejscach.

W naszych turach spotkać się muszą dwie ścieżki – odpowiednio dokładanych kart Miejsc i rozważnego ruchu już wypuszczonymi w świat Mędrcami. I nie jest to wbrew pozorom zadanie proste – bo poruszanie nimi (a więc i Mędrcami przeciwników) to obracanie kilkoma połączonymi zębatkami i obserwowanie ruchu w kilku odcinkach drogi jednocześnie. A gdzie tu dopiero kombinowanie tak, by przeciwników wyprowadzić w maliny i zablokować im dostęp do co ciekawszych zakątków! Do tego dochodzi unikatowa moc naszego Sprzymierzeńca – zbudowanie na niej swojej strategii może okazać się wyzwaniem, ale też może przynieść nam największe korzyści w naszej podróży.

Warto tu wspomnieć, że gra posiada tryb kooperacyjny, w którym wszyscy gracze zmierzą się z Duchami. Tryb posiada stopniowaną trudność, zaś zwycięzca będzie wybrany w nieco inny niż zwykle sposób. Alternatywnie, gracze mogą zmierzyć się ze sobą, ale dołączyć do gry przeciwnika w postaci Duchów, posiadającego własną talię kart. Pyszne, doprawdy pyszne wyzwanie stawia przed graczami Fabled: The Spirit Lands – i robi to w niesamowicie urokliwy sposób.

Fabularna otoczka, choć piękna w założeniu, nie jest nachalnie odczuwalna w grze – nie czujemy tu pisania czy odczytywania ksiąg, a gra raczej szybko okazuje się trasowo-optymalizacyjną łamigłówką, aniżeli rozbudowaną historią. Jest to jednak wyrazisty, kolorowy i żywy świat, ze swoją małą (nieco zbyt małą – karty zasługują na przynajmniej dwukrotne powiększenie, by w pełni docenić ich niuanse!) mitologią, świętymi miejscami i nieustannie podróżującymi Mędrcami. Bogate w detale ilustracje tworzą niesamowity klimat, a budowana przez nas mapa tego świata zmienia się z każdą dołożoną, przełożoną (dzięki specjalnym akcjom) i usuniętą kartą. Fantastyczne postaci naszych pomocników dają nam pewną asymetrię i pozwalają na podjęcie kilku ważnych decyzji – czy rozwijać jednego, czy dobierać nowego Sprzymierzeńca. Scenariusze nie wnoszą do klimatu wiele, poza odrobiną fluffu (zwykle w granicach jednego akapitu), ale zmieniają tempo i rytm gry, wprowadzają inne warunki wygranej, specjalne zasady, Kamienie Milowe i Wydarzenia. Wiele jest tu zmiennych, a talie sprzymierzeńców, wydarzeń i Miejsc sprawiają, że każdy scenariusz ogrywać można na wiele sposobów.

Instrukcja może przysporzyć trochę trudności, bo choć obiektywnie piękna, to nie jest ułożona w sposób ułatwiający znajdowanie potrzebnych informacji.

Wyczucie, w którym dokładnie momencie przestać zbierać, a zacząć konwertować, może być trudne, bo i książek i punktów jest tu niewiele. Proces znalezienia „surowców” jest sam w sobie żmudny, a przejście od Księgi Prerii do Księgi Słońca tę żmudność podnosi do rangi mniszej roboty.

Punkty są w tej grze wyciskane ze ścieżki jak przy ekstrakcji oliwy z oliwek: to powolny, mozolny proces, który dla graczy chcących działać szybkimi, intensywnymi ruchami będzie zwyczajnie męczący. Gra więc od początku sugeruje, żeby jak najszybciej wypuścić wszystkich swoich Mędrców na mapę i przepędzać ich z jednego Legendarnego Miejsca do drugiego, w poszukiwaniu ksiąg i dodatkowych konwersji. Ale żeby ich wprowadzać do gry potrzebujemy Ksiąg Prerii, a żeby zdobyć Księgi Prerii musimy poświęcić akcję itd. itd.

Misterność ilustracji i mnogość zawartych na nich szczegółów sprawiają, że odczytanie co dokładnie znajduje się na ścieżce przed nami bywa trudne. Z normalnej odległości, z której obserwujemy karty, ikony Legendarnych Miejsc czasem giną, bo zbyt mało odróżniają się od tła i zlewają się z drzewami, górami i innymi elementami. Ale to może być wina moich starczych oczu i recenzenckiej katarakty.

To jednak zarzuty raczej kosmetycznej natury. Gra jest po prostu bardzo dobra: wnosi kilka własnych, nowych elementów, a te, które możemy znać z innych gier, łączy w sposób powabny i nowatorski. Jest piękniejsza od większości gier na rynku (i to pomimo braku Vincenta Dutrait!), przywodząc na myśl skojarzenia z Inis. Ale nie broni się wyłącznie estetyką, choć ta zdecydowanie podbija jej baśniowość (bo nietrudno wyobrazić sobie te mechnizmy obleczone np. tematyką eksploracji podziemi). Zarządzanie jednocześnie kilkoma Mędrcami, na różnych etapach różnych ścieżek na różnych typach terenu, synchronizowanie ich baletu w ramach spójnej i efektywnej strategii – to pyszne wyzwanie dla każdego gracza, nawet jeśli klimaty magicznych stworzeń i kolorowych terenów żywcem wyjętych z komputerowej serii Heroes Of Might And Magic nie są mu lub jej bliskie.

Lubię myśleć o Fabled: The Spirit Lands jak o planszowej medytacji o życiu klasztornego skryby z odległych krain. Przeszedł dziwny, fantastyczny świat wzdłuż i wszerz, odwiedził niejedno magiczne miejsce, spotkał na swej drodze mistyczne stworzenia i był świadkiem wielu niecodziennych zdarzeń. Jego kości trochę trzeszczą i bolą, gdy zbiera się na deszcz, ale z mozołem i trudem od lat zapełnia i zdobi piękne księgi, opisując w nich swoje przygody. Teraz, w ostatnich chwilach swojego życia, siada na niewygodnym, drewnianym krześle w swojej celi i spogląda na dzieło życia. To trzy, może cztery opasłe inkunabuły, pełne misternych ornamentów oraz ilustracji, malowanych rzadkimi tuszami. Za każdym z nich przeszedł milion kroków. Nad każdym wylał milion kropel potu.

Spogląda na nie z cichym zadowoleniem i myśli: „Tak, to wyborny epilog”.

 

Zalety:
+ unikatowa, misterna oprawa graficzna
+ niecodzienna mechanika ruchu po ewoluującej drodze
+ księga scenariuszy różnicująca rozgrywki
+ świetny tryb solo, rozgrywany przeciw Duchom
+ kilka trybów rozgrywki zwiększających regrywalność

Wady:
– instrukcja rozkłada kluczowe informacje w mało intuicyjny sposób
– temat gry jest wyczuwalny głównie poprzez ilustracje, raczej niż przez mechanizmy w niej zawarte
– karty Miejsc mogłyby być nieco większe – z korzyścią dla cudnych ilustracji i czytelności gry



Dziękujemy firmie CrowD Games za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (4/10):

Oprawa wizualna (9/10):

Ogólna ocena (8/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Bardzo dobry przedstawiciel swojego gatunku, godny polecania. Wady mało znaczące, nie przesłaniające mocno pozytywnego odbioru całości. Gra daje dużo satysfakcji.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings