Jednym z wydawców, z którym udało się porozmawiać podczas ESSEN 2023, było wydawnictwo Funnyfox. Dzięki temu spotkaniu mogę zaprezentować recenzję gry Nautilus Island. Przyjemnej rodzinnej gry, która może odgrywać rolę fillera. Będziemy próbowali wydostać się z wyspy, na której znaleźliśmy tajemniczy wrak. Wrak tytułowego Nautilusa. Eksploracja wraku pozwala nam zbierać przedmioty w kolekcję. Gracz, który poradzi sobie z tym najlepiej, zostaje zwycięzcą. Zapraszam do przeczytania poniższej recenzji.
Szybko i prosto
Aby przygotować rozgrywkę, na stole umieszczamy planszę, a z talii tworzymy 8 stosów kart przedmiotów, ich liczba zależy od liczby graczy. W grze występuje 6 rodzajów przedmiotów, które zostały oznaczone kolorami (zielone ubrania, czerwone narzędzia nawigacyjne, niebieski sprzęt naprawczy, fioletowy sprzęt wędkarski, pomarańczowe zapasy i żółte skarby).
Płytki bonusowe miesza się i pięć z nich umieszcza odkryte w lewym górnym rogu planszy. Cztery rodzaje kafelków iluminatora są układane w stosy w kolejności malejącej i umieszczane na ich miejscach. Każdy gracz otrzymuje meepla rozbitka w swoim kolorze. Gra toczy się w rundach, w których każdy gracz ma 2 tury. W pierwszej rundzie gra toczy się zgodnie z ruchem wskazówek zegara od wyznaczonego gracza startowego. We wszystkich kolejnych rundach gra toczy się od gracza znajdującego się najbliżej ogona Nautilusa.
Najpierw aktywny gracz musi zbadać Nautilusa. Umieść swój znacznik rozbitka nad niezajętą kolumną kart na okręcie Nautilus – po przeciwnej stronie niż znajdował się poprzednio. Nie może też umieścić go w tej samej kolumnie, w której zaczynał.
Teorii ciąg dalszy
Następnie gracz może zebrać przedmiot, biorąc wierzchnią kartę z każdego stosu w kolumnie, albo przechowywać przedmioty w swoim obozie, umieszczając karty jednego koloru w liczbie równej liczbie stosów w kolumnie, w której się znajduje. Jeśli dostępny jest żeton premii w zagranym kolorze, należy zebrać go z planszy i umieścić na kartach zagranych w tej turze. Jeśli później zagrasz karty w tym samym kolorze, zgrupuj wszystkie te karty w jednym obszarze, możliwe będzie posiadanie wielu żetonów premii na jednej grupie. Gdy na planszy pozostanie tylko jeden żeton premii, uzupełniamy cztery puste pola żetonami ze stosu doboru.
Wreszcie, jeśli zagrałeś karty, możesz zamknąć zestaw, umieszczając żeton iluminatora na grupie kart dodanych w tej turze. Liczba kart musi być dokładna (2, 3, 4 lub 5) – a po zamknięciu zestawu nie możesz już więcej zagrać kart w tym kolorze.
Każdy gracz wykonuje swoją turę, po czym wszyscy gracze znajdują się po tej samej stronie okrętu Nautilus. Powtarzamy proces, zmieniając kolejność graczy od tyłu do przodu. Na planszy znajduje się strzałka kompasu, której można użyć do przypomnienia, po której stronie gracze rozpoczęli turę.
Gra kończy się, gdy kolumna planszy jest pusta. Bieżąca runda kończy się, gdy wszyscy gracze wykonają swoją turę, a zatem wszyscy gracze mieli taką samą liczbę tur. Każdy gracz podlicza swoje punkty na: żetonach premii, żetonach iluminatorów, kartach skarbów na ręce. Gracz z największą liczbą punktów wygrywa. Remisy rozstrzygane są na korzyść gracza, który znalazł się najbliżej ogona okrętu Nautilus.
Moje przemyślenia na temat gry
Cóż, bazując na opisie, jest to dość nieprzyjazna wyspa – nie współpracujesz z innymi rozbitkami – próbujesz pokonać ich w wyścigu po przedmioty i tym samym uciec z wyspy; skazując ich na całe życie jedzenia ryżu, aby zwycięzca tego wyzwania mógł objadać się tłustymi smakołykami aż do mdłości! W każdym razie, w tej grze gracze starają się gromadzić karty, aby tworzyć zestawy najszybciej jak potrafią. Z pewnością istnieje pewien aspekt wyścigu, ponieważ żetony iluminatorów mają malejącą wartość w miarę schodzenia w dół stosu; więc zdecydowanie warto być pierwszym, który stworzy zestaw każdego rozmiaru iluminatora. Dodatkowo, jeśli będziesz czekać zbyt długo, możesz stracić szansę na zdobycie iluminatora w ogóle – możesz wziąć tylko żeton iluminatora o dokładnym wymiarze aktualnej grupy.
Jednak nie chodzi tylko o iluminatory… Żetony bonusowe potrafią być całkiem mocne i czasami warto zagrać zestaw w danym kolorze tylko po to, by zdobyć szczególnie atrakcyjny żeton bonusowy; są chwile, kiedy punkty z żetonu bonusowego z łatwością zrekompensują jakiekolwiek zmniejszenie punktów, które wynikałoby z wzięcia żetonu iluminatora w późniejszej fazie gry, a nie wcześniej. Do licha, czasami warto zagrać kartę, aby zdobyć gwarantowane 3 PZ! Nie zapominaj, że zagrane przez ciebie karty nie mają znaczenia dla punktacji; tylko tekturowe żetony na stole i karty skarbów w twojej ręce. Zwycięskie wyniki, które widziałem, w większości oscylowały w granicach 40, więc 3 punkty to nie jest nic, czego można się wstydzić.
Szybko, jeszcze szybciej
Cokolwiek zrobisz, zdecydowanie zalecałbym zrobienie tego szybko. Gra ma zwodniczo małą liczbę tur – powiedziałbym, że średnio od 13 do 15? W następujących po sobie turach dobierasz kartę z każdego stosu w kolumnie lub zagrywasz karty. W zależności od tego, jak gracze zdecydują się to zrobić, gra mogłaby trwać zaledwie 8 rund – gdyby istniała jedna konkretna kolumna, z której losuje się co rundę.
Nie bądź zaskoczony, gdy gra nagle się zakończy. Zdarzyło mi się, że gracz zajmujący ostatnie miejsce w kolejności zdecydował się zakończyć grę dobierając karty – mimo że miał całkiem niezły zestaw kart, które mógł zagrać; ale doszedł do wniosku, że lepiej będzie spróbować dobrać skarb, niż pozwolić, by gra potoczyła się jeszcze jedną turę i pozwolić innym graczom na ewentualne dobranie żetonu iluminatora. Widziałem też gracza, który udawał, że kończy grę, ale potem skorzystał z okazji, by dobrać jeszcze jedną kartę i zagrać jeszcze większy zestaw w swojej następnej turze!
Przyjemne dla oka
Projekt graficzny jest dobry, ponieważ podoba mi się zarówno grafika na okładce, jak i różne grafiki na kartach – są 4 różne obiekty na kolor, masz więc całkiem niezły wybór interesujących rzeczy do zebrania. Różne obiekty w kolorze mają znaczenie tylko dla jednego z żetonów bonusowych, więc będziesz zwracał uwagę głównie na kolor tła. Przyznam, że nie do końca rozumiem strzałkę na planszy – nie jest zbyt trudno zapamiętać, po której stronie zaczynały meeple i być może łatwiej byłoby po prostu mieć kartę, którą można by umieścić obok planszy… ale jestem pewien, że są tutaj gracze, którzy mogą uważać, że to super rozwiązanie.
Strategia jest dość prosta – gra wygląda tak, jak wygląda. Przesuwasz się do kolumny: być może po to, by zabrać karty, które chcesz, być może po to, by zablokować innemu graczowi możliwość zebrania kart, o których wiesz, że chcą, a może po prostu wybierając kolumnę na podstawie liczby stosów w niej, abyś mógł zagrać odpowiednią liczbę kart z ręki na stół. Przypuszczam, że jest tu trochę umiejętności wyczucia czasu, w których możesz spróbować poczekać turę lub dwie przed zagraniem określonych kart, ponieważ możesz spróbować dopasować swoje miejsce w kolejności tur do momentu pojawienia się nowych żetonów bonusowych, aby jak najczęściej zdobywać żetony bonusowe.
Choć na pierwszy rzut oka wydaje się, że zawsze lepszym rozwiązaniem będzie przejście do kolumn z przodu statku, ponieważ mają one najwięcej stosów, ale ta decyzja stawia cię z tyłu kolejki do wyboru w następnej turze; więc próba ustalenia kolejności tur może być ważnym elementem twojej decyzji. Na przykład, jeśli ktoś wykonał swoją turę i ujawnił karty, które naprawdę chcesz, możesz zająć ostatnią kolumnę w tej turze, biorąc jedną tajemniczą kartę, aby móc wybierać jako pierwszy w następnej turze i wziąć karty, których potrzebujesz.
Wrażenia
Gra na pewno nie jest zbyt długa. Większość tur graczy kończy się w ułamku sekundy, a ponieważ masz tylko 4 kolumny do wyboru w każdej turze i tylko 2 opcje po wykonaniu ruchu; każda runda trwa około minuty, a w grze jest zwykle tylko 12-15 rund. Jak już wspomniałem, nie zwlekaj zbyt długo z zamknięciem swoich zestawów, bo możesz zostać z niczym!
Nautilus Island to szybka i beztroska gra w zbieranie zestawów; fajna gra na filler lub zakończenie wieczoru gier. Co prawda nie ma tu zbyt wiele strategii, ale w tej krótkiej grze jest wystarczająco dużo decyzji do podjęcia, aby było ciekawie i aby gracze z przewagą mogli wygrać.
Ilość graczy: 2-4
Czas gry: ok. 20 min.
Zalecany wiek: 8 lat
Plusy:
+ proste zasady
+ szybka rozgrywka
+ nada się dla każdego
+ przyjemny filer albo gra na uwieńczenie wieczoru planszówkowego
+ przyjemna kolorystyka
Minusy:
– strzałka nie do końca potrzebna, poza nią nie znalazłem
Dziękujemy firmie Funnyfox za przekazanie gry do recenzji.
Złożoność gry
(2/10):
Oprawa wizualna
(7/10):
Ogólna ocena
(6/10):
Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Do tej gry mamy konkretne zarzuty. Może być fajna i dawać satysfakcję, ale… ale jest jakieś zasadnicze „ale”. Ostatecznie warto się jej jednak bliżej przyjrzeć, bo ma dużą szansę spodobać się pewnej grupie odbiorców.