Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry strategiczne | Carnegie – gra o miliarderze warta miliony?

Carnegie – gra o miliarderze warta miliony?
Ten tekst przeczytasz w 7 minut

CarnegieCarnegie to gra ekonomiczna inspirowana życiem Andrew Carnegie, przemysłowca, który zaczynając praktycznie od zera stał się jednym z najbogatszych ludzi na świecie. Jego bogatą działalność można uprościć do dwóch punktów: wywarcia dużego wpływu na rozwój amerykańskiego przemysłu stalowego oraz dużemu zaangażowaniu w działalność charytatywną – i dokładnie to będzie naszym celem w grze!

W Carnegie każdy z graczy będzie miał za zadanie rozwinąć swoją firmę poprzez bezbłędne zarządzanie jej działami tak, aby jego fabryka wypracowała dochód potrzebny nie tylko na własny rozwój, ale również zapewniała nadprogramowe środki finansowe na działalność dobroczynną. Wszystko po to by zdobyć jak najwięcej punktów zwycięstwa. A czego się nie robi dla punktów zwycięstwa ;)

Nie ocenia się gry po okładce…

… więc zajrzyjmy do pudełka.

Carnegie

Jak na grę o miliarderze i pieniądzach gra ma dość skromne wyposażenie pod kątem różnorodności elementów.

W środku znajdziemy planszę, która nie wygląda szczególnie wizjonersko, ale jest czytelna, a jej warstwa graficzna jest spójna z industrialnym charakterem gry. Plansza jest wykonana z grubego kartonu, podobnie jak 4 planszetki graczy i inne kartonowe elementy. Ponadto każdy z graczy ma do dyspozycji 15 drewnianych meepli, które będą miały okazję znaleźć zatrudnienie w naszej firmie. Mamy także 30 dysków o różnych funkcjach: zaznaczania darowizn, budynków na mapie, rozwoju na środkach transportu. Dostajemy również drewniane kostki towarów oraz znacznik aktywnego gracza i znaczniki akcji.

Nie zaryzykuję stwierdzenia, że komponenty gry są ładne… Są jednak funkcjonalne, solidne i estetyczne, ale w przypadku gry o przemyśle zdaje się to wystarczające.

Kilka słów o zasadach…

… w pewnym uproszczeniu, chociaż nie potrzeba ich wiele więcej by wytłumaczyć pełne zasady Carnegie! Tak. Chcę powiedzieć, że gra jest bardzo prosta. W zasadach. Nie mylić z myśleniem ;)

Carnegie

Tylko 4 typy akcji

Do dyspozycji mamy 4 typy akcji, które wskazują, który rodzaj działu w naszej fabryce uruchomimy. Dział to składowa naszej firmy, jedno pomieszczenie, spełniające konkretne zadanie. Działy mogą należeć do tej samej kategorii, ale mieć różne funkcje. Struktura organizacyjna naszej firmy to 4 kategorie działów:

– KADRY – pozwalają na relokację zasobów ludzkich w firmie, aby uruchomić zdolności innych działów,
– ZARZĄDZANIE – pozwala na pozyskanie pieniędzy, towarów i nowych działów,
– BUDOWA – dzięki której realizujemy swoje projekty na mapie (wznosząc określone typy budynków),
-BADANIA I ROZWÓJ – stwarzają możliwość pozyskania nowych projektów budowlanych (niezbędnych do wznoszenia budynków), a także rozwijają nasze sieci transportowe.

Te 4 kategorie działów odpowiadają zarazem 4 typom akcji. Gdy uruchomimy akcję kadry, możemy wykorzystać funkcję każdego działu z kategorii kadr.

Tylko 20 akcji w grze, a o wyborze akcji decyduje aktywny gracz

Gra składa się z 20 akcji, niezależnie od liczby graczy. Licznik akcji odmierza oś czasu, która wskazuje też jakie wydarzenie rozpatrzymy przed akcją (udzielenie dotacji finansowej z wypracowanej nadwyżki finansowej w zamian na punkty zwycięstwa i/albo powrót pracowników wysłanych na planszę główną w zamian za konkretne indywidualne korzyści). Aktywny gracz wybiera jedną z 4 dostępnych akcji, a reszta może „podążyć” za jego wyborem. Następnie znacznik gracza aktywnego przekazujemy kolejnej osobie.

W ten sposób schemat rundy klaruje się jako:Carnegie

1) wybór akcji przez jednego gracza i przesunięcie znacznika czasu;
2)rozpatrzenie przez wszystkich graczy wydarzenia, które znajduje się pod znacznikiem czasu;
3) wykorzystanie własnych działów danej akcji przez wszystkich graczy;
4) aktywowanie niepracujących pracowników na planszy firmy przez wszystkich graczy i przekazanie znacznika gracza aktywnego.

Wygrywa gracz, który w sumie uzyska najwięcej punktów zwycięstwa na podstawie kilku punktujących elementów gry. Punktują np. darowizny, połączenia i budynki na mapie, nowe działy, aktywni pracownicy.

Do rzeczy! Oh i ah!

Każdy z graczy zaczyna grę praktycznie z takimi samymi perspektywami – swoją podstawową wersją fabryki na planszetce gracza oraz takimi samymi zasobami startowymi. Drobne początkowe zróżnicowanie graczy wynika z możliwości podjęcia pierwszych decyzji jeszcze w ramach setupu, ale są one identyczne dla każdego gracza i nie przekładają się znacząco na przewagę w grze. Dopiero nasze dalsze decyzje strategiczne, wizja kierunku rozwoju firmy, wznoszenie nowych działów, prowadzą do tego, że przedsiębiorstwo każdego gracza chociaż wykonuje w danej chwili tę samą z czterech akcji de facto wykonuje ją inaczej, charakterystycznie dla siebie! Mechanikę identycznego startu i wyboru zindywidualizowanej strategii rozwoju oceniam jako trafioną i oddającą temat gry.

Carnegie
Kolejną wartością gry jest sprytnie pomyślane i faktycznie działające powiązanie ze sobą wszystkich 4 typów akcji. Potrzebuję relokować ludzi, aby uruchamiać potrzebne działy. Muszę użyć zarządzania, aby posiadać niezbędne towary i pieniądze na inwestycje, pozyskać nowy dział. Potrzebuję akcji rozwoju, aby pozyskiwać projekty budowlane, bo bez nich akcja budowy wkrótce stanie się dla mnie niedostępna. Akcje cudownie się zazębiają, korelują ze sobą, są od siebie dosłownie uzależnione. Dzięki temu mamy pełne poczucie wielopłaszczyznowego zarządzania firmą. Nie jesteśmy w stanie zignorować jakiegoś typu akcji, gdyż wówczas nasza firma stanie się niewydolna. Cieszy mnie to, że nie ma akcji lepszych i gorszych. Są tylko akcje najlepsze w danym momencie, ale… pamiętajmy, że ja wybieram akcję dla wszystkich jedynie w mojej turze! Finalnie każdy z graczy potrzebuje w którymś momencie skorzystać z określonego typu akcji, ale jak zrobić to by potrzebną mi akcję wybrał inny gracz?

Carnegie

Przenikliwe obserwowanie

Z tym wiąże się kolejny świetny trik Carnegie – obserwowanie jaką akcję wybiorą inni gracze. Obserwowanie to ma dwa kluczowe aspekty: przygotowania swojej firmy na akcję, którą w swojej turze wybiorą kolejni gracze, żeby nie stracić tury, a także obserwowanie czego innym graczom brakuje, abym w swojej turze wybrała taką akcję, która mi przyniesie korzyści, a inni nie skorzystają z jej potencjału w ogóle lub z marną korzyścią (mikro negatywna interakcja). Powoduje to uczucie permanentnej analizy sytuacji, która w jakiś magiczny sposób nie jest w Carnegie męcząca. Chociaż Carnegie wymaga dużego zaangażowania strategicznego i optymalizowania decyzji, raczej nie spowoduje, że graczowi wybuchnie głowa jak przy niektórych mózgożernych grach typu euro…

Carnegie sprawdza się zarówno na 2 graczy, jak również na 4 (nie miałam okazji sprawdzić wariantu solo). O ile w wariancie 2-osobowym co drugą turę mamy wpływ na wybór akcji, o tyle w wariancie 4-osobowym ten wybór ogranicza się jedynie do 5 takich przypadków na grę! W wariancie 3- i 4-osobowym dostajemy dodatkowo znacznik wyboru akcji. Umożliwia on raz na grę wyłamanie się z danej akcji i wybranie innej niż narzucona przez gracza aktywnego. Gra dobrze się skaluje, ale to w wariancie 4osobowym dawała mi najwięcej satysfakcji! Wówczas mając najbardziej ograniczony wpływ na wybór akcji, szczególnie uważnie ważyłam każdą decyzję. Ba! Trzeba wymyślić jak wygrać grę mając tylko 25% wpływu na jej przebieg :D

Carnegie

Nie oh, tylko meh…

Mimo iż doceniam eleganckie zasady Carnegie, nie wszystko w jej projekcie oceniam jako oh ah!

Obawiam się, że gra ma tendencję do schematyczności. Oczywiście w ramach setupu jest kilka elementów zmiennych. Jednak nie są one aż tak znaczące by odczuwalnie wpłynęły na zmienność rozgrywki. Po kilku grach mam wrażenie, że podejmowane przede mnie decyzje są podobne, nawet gdy chcę wypróbować innej strategii. Finalnie i tak muszę skupić się na najbardziej „punktodajnych” elementach punktowania końcowego, nawet gdybym chciała mocno wybić się tylko w jednej kategorii.

Carnegie
Niestety większość działów, które możemy zaanektować do firmy oceniam jako mało ciekawe. Proponowane przez nie nowe odsłony danej akcji nie są intrygujące. Funkcje działów są dla mnie nie dość różnorodne, co powoduje że moja firma nie odróżnia się od firmy innego współgracza tak bardzo jak bym tego oczekiwała. Zdaję sobie sprawę, że rozwiązanie to wpływa na balans gry, a dla niektórych graczy może być nawet uważane za plus. Finalnie jednak w grze może wystarczyć, że faktycznie korzystam z 3-4 kupionych działów, zaś resztę pozyskuję wyłącznie dla punktów zwycięstwa. To niewykorzystany potencjał tego elementu gry.

Po kilku rozgrywkach odczuwam również znużenie torem darowizn. Są to za każdym razem te same cele, z których uzyskuję podobną liczbę punktów. Nawet gdy zmieniam założenia na daną rozgrywkę. Wiem, że do gry przewidziany jest dodatek, który naprawia te mankamenty. Dodaje on m.in. 4 nowe kafle darowizn i 32 nowe pomieszczenia.

PODSUMOWANIE

Carnegie nie jest grą, którą kupuje się oczami (jest dość surowa i „techniczna” w swoim wyglądzie). Nie jest też grą przyciągającą tematem (serio… ilu z nas czekało na grę o Andrew Carnegie?). Ale co najważniejsze jest grą, która broni się merytoryką i zwyczajnie nie musi nadrabiać innymi walorami! Ostatecznie to warstwa merytoryczna stanowi esencję grania. Praktycznie brak losowości, duża doza strategii, optymalizacji ruchów daje poważne wyzwanie do mądrego wykorzystania każdej tury. Gra jest prosta w zasadach, ale nie w realizowaniu zwycięskiej strategii. Każda partia w Carnegie była dla mnie bardzo angażująca. Wyczekiwałam kolejnej tury, aby realizować swoje zamysły. Z satysfakcją patrzyłam jak inny gracz traci turę, gdyż nie był przygotowany na wybraną akcję. Jednocześnie gra nie była nigdy męcząca. Czas spędzony przy Carnegie po prostu płynął, nie dając o sobie znać, a gra nigdy się nie dłużyła. Na moje uznanie dla tej gry nie mają wpływu opisane wyżej minusy, gdyż ich znaczenie przy całokształcie geniuszu wymyślenia Carnegie przez Xaviera Georgesa oceniam jako marginalne.

Odpowiadając więc na postawione w tytule recenzji przewrotne pytanie: Carnegie jest grą o miliarderze, wartą swojej ceny!

Carnegie

Od Redakcji:
Niniejszy tekst otrzymał wyróżnienie w konkursie na najlepszą recenzję.



Grę Carnegie kupisz w sklepie


 


 

Złożoność gry (6/10):

Oprawa wizualna (6/10):

Ogólna ocena (8/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Bardzo dobry przedstawiciel swojego gatunku, godny polecania. Wady mało znaczące, nie przesłaniające mocno pozytywnego odbioru całości. Gra daje dużo satysfakcji.

Przydatne linki:

2 komentarze

  1. Avatar

    Kostka się turla, Puma poluje. Andrew Carnegie coś nam dotuje!

    Sam w grę grałem i chętnie zagram jeszcze raz. Po pierwszej partii oczywiście schematyczność mnie jeszcze nie dosięgnęła, ale widzę w jakim kierunku może to wszystko pójść. Mimo to prostota ruchów i przejrzystość na planszy (taki minimalizm jest czymś, co coraz bardziej doceniam w grach) mnie urzekła. Zobaczymy czy tak pozostanie. Bardzo ładnie rozplanowana recenzja i piękne zdjęcia! Będę czytał uważnie Pani teksty ;)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings