Scarce – raz na wodzie, raz pod wodą [Współpraca reklamowa z Todys Games] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Scarce od Todys Games.

Scarce

Oddawanie wymiarów w płaskich grach planszowych to dla twórców wyzwanie. Oderwanie się od stołu wymaga akrobacji i niecodziennych komponentów. Przy tym należy uważać, by akrobacje nie odwracały uwagi od meritum. Wszak jesteśmy tu dla rozrywki, nie dla bajerów i konstruktów.

Scarce bierze byka za rogi i rozciąga temat gry nie tylko na mechaniki, ale i przestrzeń rozgrywki. I tak oto nasze wojaże po falach i po morskim dnie odbędą się na dwupoziomowej, cyrkularnej planszy! Nasz statek z kolei wymagać będzie załogi, surowców i energii, by zrealizować naszą główną misję i obronić się przed oceanicznymi drapieżnikami. Jaka to misja? Jakie to drapieżniki? I czy na tak niebezpiecznych falach można dostać choroby morskiej?

Scarce

Scarce nie obciąża graczy długą historią. Kontrolujemy tu futurystyczne statki badawcze, wysłane z misją budowy elektrowni, zasilającej ich wodne miasto. Budowa to zestaw 10 losowych misji, ułożonych w gustowną piramidkę. Aby wypełnić zadanie, gracze muszą zbierać cenne pierwiastki obecne w oceanie. By je pomieścić, niezbędna będzie rozbudowa statków.

Rozgrywkę napędzają akcje na kartach z systematycznie powiększanej talii. I z modułów, które można dołączyć do swojego statku. No i z członków załogi, których zrekrutujemy. I jeszcze z realizowanych zadań – kart miasta.

I wszystko to łączy się w żywiołowym ekosystemie, jaki stawia przed nami Scarce. Zanurkujmy w niego głębiej.

3 pola podmorskiej żeglugi

Dobrze, że w Scarce nie znajdziemy kompasu, bo wariowałby niemal cały czas. Gra wciąż ciągnie nas w różnych kierunkach. Chcemy zbierać zasoby i wydobywać pierwiastki. Rozwijać statek i walczyć z przeciwnościami. Zdobywać nowe karty do talii i odkrywać wydarzenia. A w końcu realizować cele i walczyć z ukrytymi w talii wyciekami energii.

Wszystko. Wszędzie. Najlepiej na raz.

Scarce

A dylematów nie brakuje. Karty mogą nas poruszać i uruchamiać pracowników na naszym statku (tu gościnnie mechanizm worker placement). Mogą uruchamiać wydobycie lub odpalać korzystne, silne akcje. Jednak te mają swoją cenę. Niemal każda akcja przesuwa nas bliżej końca gry. A każde przesunięcie na zegarze może wiązać się z drugim elementem ograniczającym – a może i napędzającym – nasze ruchy: zagrożeniem.

Bo po tych wodach nie pływamy sami. Na powierzchni ścigają nas wrogie statki, po dnie sunie wielka, agresywna ryba, a w tle tyka czas. I jakkolwiek walka w grze jest prosta – wymaga jedynie wydania energii lub przyjęcia konsekwencji porażki – i możemy się na nią przygotować, to upływ czasu jest już trudniejszy do spowolnienia. A jeśli realizacja celów zajmie nam za długo – gra skończy się porażką. I jak w każdej grze, gdzie motorem napędowym są zasoby, tak i tu szybko odkryjemy, że tych jest wciąż za mało.

To nie jest gra w ekspansję – to gra ucząca ciułania groszy, skrupulatnego wyliczania energii i zasobów na kolejne ruchy. A przede wszystkim, jest to gra w priorytetyzację.

Jak ryby w wodzie

Musimy wiedzieć, kiedy zanurkować, a kiedy się wynurzyć. Lepsze rzeczy znajdziemy na dnie, ale pozostanie tam na koniec tury oznacza walkę z losowym przeciwnikiem. Więc chociaż kuszą nas niemal wszystkie pola, to niełatwo będzie nam odwiedzić je wszystkie. Nawet „porządkowanie” pracowników na statku sprawia niemałą radość. Worker placement działa tu bowiem tak, że pracowników musimy przesuwać, a nie rozstawiać. I to znowu napędza chęć, by kartę „porusz 1 pracownika” zamienić na „porusz 3 pracowników”. Albo żeby dokupić kolejne moduły, na które tych pracowników można odsyłać.

Możemy też grać w trybie kooperacyjnym lub rywalizacyjnym, ale poza zwyczajowym podbieraniem sobie kart i żetonów (i porównaniem punktów), tryby te nie różnią się mocno od siebie. W żadnym z nich nie poczujemy dużej interakcji. Czychać na nas będą te same zagrożenia. Zmieni się tylko długość gry i nasze poczucie odpowiedzialności za losy gry – altruizm i kooperacja ustąpią miejsca egoizmowi, a konsultacje nad stołem będą rzadsze i mniej empatyczne.

Niezależnie od trybu gry, 90 minut spędzonych ze Scarce nie będzie się dłużyć. Jest tu wyraźna progresja możliwości, mobilności i brawurowych kombinacji, w które łączyć się mogą nasze karty i statki.

Scarce

Surfing dwupoziomowy

Dwupoziomowa plansza jest ciekawa w teorii, ale nie sprawdza się w praktyce. Tutaj nie tylko musimy na każdym z poziomów rozłożyć mnóstwo żetonów, ale też wykonywać tam każdy ruch – statkami 1 do 4 graczy, czterema wrogimi statkami i groźnym potworem głębinowym. Instrukcja zezwala co prawda na rozstawienie obu plansz obok siebie, ale to brzmi trochę jak granie w Cyberpunk 2077 bez aplikacji. Prototypowa konstrukcja jest niestabilna i chwiejna. Nie przewraca się, ale mocno sugeruje, że mogłaby.

Scarce

Szukanie pól z określonymi numerami, ruchy statków, podnoszenie żetonów w zatłoczonych miejscach – to tylko niepotrzebne komplikacje odwracające uwagę od rozgrywki. Nie mówiąc o sięganiu żetonów z dna, gdzie obsługę i czytelność utrudnia centralna kolumna. I do tego te cztery „balkony” na karty statków – efektowne, owszem, ale zupełnie nieefektywne. Dobieranie z nich kart to jak osobna mini-gra pt. „Kto Przewróci Morze”. Mam nadzieję, że w wersji finalnej konstrukcja będzie pewna i łatwiejsza w obsłudze.

Niektóre z ikon są słabo rozróżnialne, nieprzyzwoicie małe (jak na zegarze odmierzającym tury) czy wręcz brzydkie, jak proste symbole pierwiastków. Rozumiem, że ciężko tu rysować strukturę atomu, ale z pewnością są inne sposoby na oddanie klimatu gry w tak kluczowym jej elemencie.

Scarce

À la carte, a la module

Losowy rozkład kart miasta i wybór pól startowych już na początku gry mogą rodzić niesprawiedliwości. Choć kurs po kolejnych poziomach zadań można trochę korygować, wybierając jedną z dwóch kart, to dla niektórych graczy start może być wyraźnie trudniejszy, niż dla innych.

Żetony załogi i modułów statku pozwalają na cwane zagrywki, ale nie ma tu odkrywczych rozwiązań. Są konwersje zasobów, odrzucanie kart czy dodatkowy ruch. Dopiero łączenie ich w sekwencje pozwala nam na osiągnięcie spektakularnych rezultatów. Przydałyby się jednak droższe lub rzadziej dostępne opcje rozwoju statku, biorąc pod uwagę jak rzadko w późniejszej grze zyskujemy dostęp do kart aktywujących pracowników.

Obecnie jedyną formą „łamania zasad gry” są opcjonalne karty Kapitanów. Oferują one mocne, ale wymagające odrzucenia wszystkich kart akcje. Na szczęście z pomocą przychodzi budowanie talii, w którym faktycznie można trochę poszaleć. Zdobyć możemy podstawowe i zaawansowane karty, które wkrótce pozwolą nam wykręcać naprawdę intensywne tury. Scarce zawiera dużą przestrzeń do sekwencjonowania ruchów i wykorzystywania trójfunkcyjnoścj kart. Nie zbudujemy tu wielkiej talii, ale tych kilka kart, które do niej wprowadzimy, może zabrać nas do ciekawych miejsc.

Przemieszczanie jest tu zresztą mechanicznym i tematycznym sensem rozgrywki. I mimo trochę „gadżeciarskiego” wyglądu i mało wygodnej obsługi, Scarce bez trudu sprawia, że nasz czas spędzony przy stole jest sowicie wynagrodzony.

Nawet, jeśli czasem lądujemy na dnie.

Nabrać wody w żagle

Scarce to interesujący koncept, który sprawdza się niezależnie od swoich poligraficznych właściwości. A jeśli je udoskonali lub porzuci – łatwiej będzie skupić się na tym, co w grze dobre i bardzo dobre, poza jej stołową prezencją.

Zbieranie zasobów, które przeznaczyć możemy na walkę, upgrade statku czy rozwój załogi, ma tu bardzo motywujący timer. Wrogie statki tylko czekają, by nas dopaść lub dotrzeć do miasta, co znacznie przyspiesza koniec gry. Gra się więc pod presją czasu, wciąż wybierając między ryzykownymi działaniami i bezpiecznym śmiganiem po powierzchni. Czy zostać na dnie i spotkać nieznanego wroga, czy może stracić kartę, by się wynurzyć? Nie brakuje tu niełatwych wyborów, nieoczywistych ścieżek i zbiegów okoliczności, które w jednej turze mogą zmienić bieg gry. A widząc bezkres morza i jego dna, talie kart i usprawnień, łatwo eksperymentować tu z formą i przebiegiem naszej drogi do wygranej.

Scarce

Równie łatwo znaleźć tu niecodzienne pomysły, jak rynek kart, gdzie kupione karty podstawowe są zastępowane zaawansowanymi i vice versa, czy blokujące rękę karty Wycieku Energii, które należy negować innymi kartami, systematycznie usuwać z talii lub cierpieć ich konsekwencje. Scarce z lubością serwuje graczom dylematy i zagadki do rozwiązania. Ale czy jest ich tu wystarczająco dużo?

Żeglując po oceanach crowdfunding

Na etapie prototypu trudno jest określić, czy gra będzie zachęcać do częstych powrotów na te niebezpieczne wody. Zmienny rozkład żetonów czy zadań do zrealizowania może być niewystarczający, by do gry wracać i odkrywać w niej nowe niuanse. Jest zmienna, owszem, ale czy też różnorodna? Być może w trakcie kampanii gra zyska więcej kart Kapitanów, nowe moduły statków, może większą różnorodność i kreatywność samych zadań? Przy obecnej liczbie premier gier dobrych, przeciętnych i wybitnych, nie wystarczy jeden dobry pomysł – a nawet kilka.

Czuję w kościach, że przy częstszym ogrywaniu Scarce może sprowadzić się do przeliczenia surowców na akcje i uwzględnienia zapasu na wypadek nagłych spotkań z wrogami, złego dociągu kart czy innych niepowodzeń. Czy to jest zagadka na 10, 20 albo i 30 angażujących rozgrywek? Czy może brakuje w niej jeszcze jednego, bliżej nienazwanego, magicznego składnika, który sprawi, że od Scarce będzie trudno się oderwać?

Na renderach wygląda niesamowicie i jeśli finalna wersja gry za nimi podąży to pierwszy krok Scarce ma za sobą. Drugi to unikatowy temat i zestaw dobrze skomponowanych mechanizmów. Mam nadzieję, że dostarczona wspierającym i kupującym gra zagwarantuje Scarce żywotność i świeżość wykraczającą poza kilka rozgrywek.

Zalety:
+ unikatowa prezencja i lotny – pławny? – temat
+ ciekawie rozwiązany rynek kart
+ zmuszająca do kalkulacji ryzyka podróż po dnie

Wady:
– początkowe rozstawienie może być niekorzystne dla gracza
– niespójna oprawa graficzna i brzydkie ikony pierwiastków
– widowiskowa, ale mało praktyczna konstrukcja planszy
– brak znaczącej interakcji między graczami

Scarce



Dziękujemy firmie Todys Games za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (5/10):

Oprawa wizualna (5.5/10):

Ogólna ocena (6.5/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Do tej gry mamy konkretne zarzuty. Może być fajna i dawać satysfakcję, ale… ale jest jakieś zasadnicze „ale”. Ostatecznie warto się jej jednak bliżej przyjrzeć, bo ma dużą szansę spodobać się pewnej grupie odbiorców.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings