Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Recenzje | Prasa w druku – skład, druk, czas, pomyłka!

Prasa w druku – skład, druk, czas, pomyłka! [Współpraca reklamowa z Lucky Duck Games] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 6 minut

Prasa w druku okładka

„Halo! Zaraz wydajemy gazetę, a nasza szpalta jest pusta! Artykuły na cito proszę! I zdjęcia na już! Pamiętajcie też o reklamach! Gotowe? Rzućcie wszystko na biurko. Migiem. Zaraz robimy skład! Cooo…?! Jak to została tylko minuta….”

… ale akurat w Prasie w druku minuta to wciąż bardzo dużo czasu!

Jednakże zacznijmy od początku.

kafelki

Od zera do reportera

Prasa w druku to kafelkowa gra, rozgrywana w czasie rzeczywistym. Podczas trzech dni (trzech rund) naszym zadaniem będzie pozyskiwanie materiałów prasowych trzech rodzajów: artykułów, zdjęć oraz reklam, a następnie ułożenie ich na swojej planszy gazety w najlepiej punktującą całość – pod presją czasu! Każda runda to od 3 do 5 min rozgrywki, wedle wyboru graczy.

Planszetka Prasa w druku

Lubicie refleks i szybkie decyzje? Pierwsza faza gry – faza reportażu – sprawdzi czy jesteście w tym dobrzy! Wszak waszym zadaniem będzie pozyskiwanie kafelków z zakrytego stosu i odkładanie wybranych z nich na swoje biurko. Dosłownie. Osobliwe jest to, że w tej krótkiej chwili (nieraz dosłownie w sekundę) decydujemy czy daną płytkę zatrzymać dla siebie czy zostawić odkrytą, być może dla przeciwnika. Prawdziwą sztuką jest trafne wyczucie czy mamy już dość elementów, by przejść do następnej fazy, czyli składu. Podoba mi się to, że na tym etapie nie przymierzamy kafelków do naszej planszetki gazety! Za nadmiarowo pobrane kafelki dostajemy karne punkty, dlatego trzeba zachować umiar! Dopada nas zatem poczucie pewnej konsternacji, niepewności czy mamy dość elementów, by złożyć gazetę. A to pobudza emocje!

Potraficie logicznie myśleć pod presją czasu? Druga faza gry – faza składu – to egzamin na opanowanie nerwów i precyzyjną analizę. To jest ten moment, kiedy zdejmujemy pobrane kafelki z biurka i układamy (niczym puzzle) na planszę, aby pozyskać to, co najważniejsze. Satysfakcję. Mierzalną w punktach zwycięstwa! ;) Na tym etapie łatwo wpaść w panikę! Zaczynamy się zastanawiać czy mądrze ułożymy elementy albo… czy w ogóle zdążymy! Gra funduje nam nie lada łamigłówkę logiczną. Czas ucieka, a mózg stara się przetworzyć wiele informacji na raz! Ale o tym poniżej.

Prasa w druku rozgrywka

Na wariackich papierach

Prasa w druku wymaga od gracza jednego: aby myślał o wielu rzeczach na raz! I to szybko! Z jednej strony zegar tyka, a z drugiej – liczba aspektów, które przy dokonywaniu składu naszej prasówki musimy wziąć pod uwagę jest całkiem spora! I to jest serce tej gry! I przyczyna przyjemnego dreszczyku emocji! Mając na oko dwie minuty i masę materiałów prasowych na biurku, naszym zadaniem jest ułożenie ich legalnie i optymalnie.

Materiały prasowe

Na początek musimy uwzględnić rygorystyczne zasady sąsiadowania kafelków. Zdjęcia nie mogą znajdować się obok zdjęć itd. Pomyłka, której skutkiem jest zakrycie nielegalnie ułożonego elementu, potrafi zaboleć. Podoba mi się wprowadzenie aspektu planowania i ograniczeń w podejmowaniu decyzji, który nie jest związany bezpośrednio ze zdobywaniem punktów. W panującym chaosie bardzo łatwo popełnić błąd związany z uchybieniem zasad gry. I o to autorowi chodziło. Stworzenie graczowi ryzyka naruszenia zasad gry! Prasa w druku wymaga nie lada skupienia! Wszak umysł fokusuje się głównie na zdobywaniu punków zwycięstwa, ale nie możemy myśleć tylko o tym!

Właśnie. Punkty zwycięstwa. Tu też nie jest prosto. Uwzględniamy indywidualne warunki punktowania naszych czołówek, warunki punktowania pobranych zdjęć, a także punkty widniejące na artykułach. Co więcej, musimy też zadbać o wyważony nastrój naszego przekazu medialnego. Jeśli liczba artykułów z treścią pozytywną i negatywną nie będzie taka sama, nasza gazeta zostanie źle odebrana, a nam odbiorą za to punkty zwycięstwa!

Mało? To dodajmy to tego kociołka analizy: aspekt związany z koniecznością pozyskiwania funduszy z reklam (najbiedniejszy gracz odpada z gry), warunki związane z kartą wydarzenia na dany dzień, możliwości wynikające z naszej karty postaci, punkty (dodatnie i ujemne) za pozostawienie wolnych pól na planszy gazety, a także ujemne punkty za niezmieszczenie wszystkich elementów!

Wspomniałam, że na to wszystko mamy około 2 minuty podczas fazy składu? :D  Tempo analizy sytuacji daje w kość!

Karty "z ostatniej chwili"

Symulator pracy w redakcji

Prasa w druku doskonale adaptuje temat, do którego nawiązuje. Mamy tu niezłą symulację pracy na stanowisku redaktora. Wynika to z dwóch przyczyn.

Pierwsza to dostosowanie mechaniki gry do tematu. Niczym cwani redaktorzy staramy się pozyskać najlepsze materiały do naszej prasówki przebierając stos newsów i papierów. Ponadto faktycznie dokonujemy składu gazety. Na planszy gazety technicznie umieszczamy materiały prasowe – i to tak, aby nasza prasa była jak najatrakcyjniejsza w odbiorze (=przyniosła najwięcej punktów). Staramy się też jak najobficiej zapełnić przestrzeń. Dodatkowo udziela nam się presja czasu, a w redakcji wszystko jest na cito! Niby zależy nam tylko na punktujących elementach, ale jeśli pokpimy fundusze (nie będziemy korzystać z reklam dających przychód pieniężny), zbankrutujemy i odpadamy z gry! Jakie to życiowe.

Druga to wygląd i wykonanie gry. A to jest na najwyższym poziomie. Gruby karton, kolorystyka plansz gazety i klimatyczne grafiki, za które odpowiedzialny był wyśmienity ilustrator – Ian O’Toole. I urocze biurka. Nawet jeśli czasem potrafią się lekko rozlecieć ;) Komponenty gry są w pełni kompatybilne z mechaniką i tematem. Niby gra jest utrzymana w kolorach prasowej szarości, ale drobne wielobarwne elementy (zdjęcia, czołówki) sprawiają, że gra wygląda wesoło!

Plansze gazety

Koniecznie wspomnieć należy o ogólnym ciepłym odbiorze gry. Ma ona bardzo przyjemny, zabawny image! Artykuły, zdjęcia i reklamy pochodzą ze świata zwierząt. Ponadto gdy zechcemy poświęcić chwilę uwagi na detale to znajdziemy kilka zabawnych i intrygujących smaczków, na zdjęciach czy w nagłówkach artykułów, jak na zdjęciu poniżej. Reszta do samodzielnego wyszukania ;)

Artykuły

Podsumowanie

Prasa w druku to bardzo prosta i przyjemna w odbiorze gra logiczna, która spodoba się zarówno dzieciom, jak i dorosłym, pod warunkiem, że lubimy grę w czasie rzeczywistym i lekkie poczucie stresiku. Każda runda przebiega bardzo dynamicznie, gdyż musimy wyrobić się w z góry ustalonym czasie. Bardzo podoba mi się to, że każdy gracz samodzielnie decyduje, w którym momencie przechodzi z jednej fazy gry do drugiej. Wszak jedni potrzebują więcej czasu na dobór odpowiednich kafelków i wyważenie ich ilości, a inni wolą skupić się na ich optymalnym ułożeniu.

Prasa w druku kompnenty

Bardzo podoba mi się reguła, zgodnie z którą na koniec gry najbiedniejszy gracz bankrutuje i nie bierze udziału w punktowaniu! Mamy tu kolejny (poza zasadami sąsiadowania) niepunktujący czynnik gry, o którym musimy pamiętać. Niby skupiamy się tylko na punktodajnych artykułach i zdjęciach, ale… jeśli w naszej gazecie zabraknie reklam (źródło dochodu), to nasz biznes nie utrzyma się na rynku. Przez to trochę obserwujemy ile co rundę zarabiają inni gracze i ścigamy się by nie mieć najmniej pieniążków. Dodatkowo podobają mi się elementy lekkiej asymetrii w postaci indywidualnych czołówek czy kart postaci.

czołówki

Prasa w druku to bardzo solidny produkt, który w swojej kategorii gier szybkich i prostych dostarczy wielu emocji z rozgrywki i sprowokuje do nie lada analizy :)

Wariantów ci u nas dostatek

W mojej ocenie rozgrywka w wariancie podstawowym jest optymalna i potrafi sprawić wiele radości. Trochę postresować, dużo pogłówkować. Jednakże gdyby komuś jednak przyszła ochota zagrać na innych warunkach – to czemu nie! Prasa w druku przewiduje także tryb: jednoosobowy (bijemy kolejne własne rekordy punktowe), łamigłówki (scenariusze, ze z góry ustalonymi kafelkami), rodzinny (uproszczone, mniej rygorystyczne zasady), turowy (bez presji czasu, z większą dozą strategii), newsroomu (drużynowy, z podziałem na role).

Plusy:

– dynamiczna rozgrywka i dużo emocji,

– świetne wykonanie,

– ciepły, przyjemny wizerunek gry i przyciągające uwagę detale,

– dobra adaptacja mechaniki gry do jej tematu,

– dużo główkowania w krótkim czasie gry

Minusy:

– zmieszczenie elementów w pudełku może sprawić kłopot,

– biurka mają tendencję do rozkładania się przy ich przemieszczaniu, ale nie przeszkadza to w żaden sposób w rozgrywce.

 

 

 

 



Grę Prasa w druku kupisz w sklepie


 

Dziękujemy firmie Lucky Duck Games za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (4/10):

Oprawa wizualna (8/10):

Ogólna ocena (8/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Bardzo dobry przedstawiciel swojego gatunku, godny polecania. Wady mało znaczące, nie przesłaniające mocno pozytywnego odbioru całości. Gra daje dużo satysfakcji.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings