Wyniki konkursu były publikowane w tygodniowych odstępach. Począwszy od pierwszego rekordu – 64 punkty Perpetki – w każdym tygodniu wydawało mi się, że pierwsze miejsce jest znakomitą rozgrywką, którą trudno będzie poprawić (pamiętam rozmowę z Ja-nem w której obawialiśmy się, że Perpetka tak wysoko rozpoczęła konkurs, że teraz będzie gra już wyłącznie o drugie miejsce).
Jednak za każdym razem po publikacji pojawiał się nowy lider. Nie inaczej było w ostatnim tygodniu konkursu, gdzie 74pkt Kakaja wpierw pokonał jednym punktem Andrzej „Anu” Kurkowski a potem, w ostatnim zgłoszeniu konkursu, wygrał Ostry rozgrywką na 76pkt.
Ze zwycięską trójką skontaktuję się w sprawie odebrania nagród ufundowanych przez sieć sklepów Graal: Hamburgum, Hannibal Barkas oraz Samurai. Poniżej lista dziesięciu najlepszych, linki do kilku partii oraz ich krótkie omówienie:
1. 76 Ostry
2. 75 Andrzej „Anu” Kurkowski
3. 74 Cezary Wyszyński, Kakaj
4. 73 Melee
5. 73 Kuba Malik
6. 73 Maciej Welc, Macike
7. 71 Makoo
8. 69 Perpetka
9. 67 MałyJaca
10. 67 TusiaMara
1. 76 Ostry
Bardzo charakterystyczną cechą tej partii jest wybudowanie aż 6 izb kamiennych na koniec gry. Jest to jedyne takie zgłoszenie i myślę, że to przesądziło o zwycięstwie. Same izby dają na koniec gry 12 punktów oraz kolejne 12 punktów za wybudowaną Willę (małe usprawnienie). Ciekawy jest też sposób wyżywiania się, Agricolowa rodzina Ostrego jest chyba największym pożeraczem warzyw w uniwersum. Ponieważ ja nazywam się „kapustka”, rozważałem karne punkty z tego powodu.
Dodatkowo, przerażająca (dla mnie) rodzina Ostrego powiększa się w zastraszającym tempie, wpierw 2 osoby za pomocą mamki w 5 rundzie (niezwykle popularne zagranie) po czym ostatnia osoba przychodzi zaraz po żniwach – w 8 rundzie. Większość osób znacznie dłużej czeka na trzecie dziecko.
W zapisie znajduje się też bardzo popularne i ważne zagranie: weź 1 warzywo + 2 zboża (za pomocą przekupki) + 1 warzywo (za 2 żywności) za pomocą robotnika najemnego. Oraz weź 1 zboże + 1 zboże (za 1 żywności). Robotnik najemny jest kluczową postacią rozgrywki z powodu małej ilości surowców – co zauważyło wiele osób – ale jest on też bardzo ważny przy zdobywaniu pożywienia.
Największy sekret Ostrego, to jego system motywacyjny, który zaobserwowałem podczas jednego spotkania na Politechnice Warszawskiej. Polega na tym, że na spotkanie zabiera swój ulubiony batonik, na który ma ogromną ochotę (w tym wypadku było to chyba twix). Może go zjeść TYLKO jeśli wygra.
2. 75 Andrzej „Anu” Kurkowski
O ile pamiętam, to jest jedyna partia, w której na koniec jeden obszar pozostaje nieużyty i kosztuje to -1 punkt zwycięstwa! Również unikalne jest wybudowanie 3 ogrodzonych obór, 4 pastwisk oraz karty tresera – pozwala to przechować na planszy rekordową ilość zwierząt, w tym aż 6 krów, które dają dodatkowe 3 punkty za zydel dojarza. (jak piszę te słowa Turnau śpiewa „i na stole rozślizganym, i na stole rozślizganym, czarny piesek, gryzie świało, czarny piesek, gryzie świało”)
Ogólnie, w trakcie rozgrywki trzeba było wybudować kuchnię oraz gliniany lub kamienny piec. Co zaskakujące, rodzaj pieca nie ma znaczenia jeśli chodzi o wydajność. Obydwa pozwalają przetworzyć 2 zboża na 8 żywności – w przypadku kamiennego pieca jest to 5 żywności + 3 żywności upieczonej w kuchni.
Andrzej wybrał popularniejszy, kamienny i ciekawie użył go w 9 rundzie. W momencie akcji obsiej/upiecz posiada 1 warzywo, 4 zboża oraz trzy puste pola. Ile położyć na polach? Tutaj, trochę wbrew intuicji, lepsze jest pozostawienie jednego pola pustego a z 3 żywności upieczenie 11 żywności .
3. 74 Cezary Wyszyński, Kakaj
Kakaj nadesłał najlepszą partię uzyskaną bez budowania obór/stajni. Jest to też najbardziej zoptymalizowana partia spośród bardzo popularnego schematu, czyli:
– 5 izb kamiennych
– willa
– studnia
– piec kamienny
– zydel dojarza
– mamka
– robotnik najemny
– przekupka
– treser
Do często wybieranych kart należy również koszykarnia. Jest to duże usprawnienie, które oprócz swojej wartości na karcie, może przynieść dodatkowe 3 punkty zwycięstwa za posiadaną na koniec gry trzcinę. Ciekawe, że najlepsza trójka nie wybrała tej karty, która była wszechobecna w pozostałych partiach. Czyżby koszykarnia była błędem ?
6. 73 Maciej Welc, Macike
Partia Macike jest najwyżej punktową partią w której pojawiają się karty uczonego oraz łopaty piekarskiej. Mają one potencjał działania razem tworząc silny początek kolejki: za pomocą uczonego zatrudniamy pomocnika, co uruchamia łopatę piekarską za pomocą której pieczemy chleb. Nie wydając ani jednej akcji!
Ten mechanizm pierwsza zauważyła Perpetka (w pierwszym zgłoszeniu konkursu) i też Ona wykorzystywała ten mechanizm najpełniej. Partia Maćka tak naprawdę nie ma ani jednej kolejki rozpoczynającej się w taki sposób gdyż używa On uczonego do budowy usprawnień.
Partia Macike jest też dobrym przykładem użycia koszykarni o której wspominałem wcześniej.
Zakończenie
Bardzo chciałem wam podziękować za liczny udział w konkursie (nawet jeśli nie wysyłaliście zgłoszeń) – w który na początku nie wierzyłem, za rozwiązania – które miały zabawne teksty i za dobrą zabawę – którą podobno mieliście.
Partia konkursowa pochodzi z autentycznej rozgrywki solo, w której miałem problem z uzyskaniem 50 punktów … po kilku próbach udało mi się ustanowić 60 punktów i byłem ciekaw ile więcej można uzyskać. Może to dobrze, że już skończyliśmy, bo zacząłem się obawiać jaki chory wynik przyślecie w następnym tygodniu. Ja przecież już miałem kompleksy po rozwiązaniu Melee !
Gorąco dziękuję Marcinowi Cieślikowi i sieci sklepów Graal za tak ochocze poparcie oraz Ja-nowi za wiarę i cierpliwość w formatowaniu tych stron konkursu.
Melee przewidywał, że jest tylko jedna strategia, którą obiorą wszyscy gracze z czołówki. Na szczęście tak nie jest. Bardzo dobrze, że na czołowych miejscach są tak różne rozwiązania. Gratuluję zwycięzcom.
Dla mnie omówienie wyników konkursu pokazuje jak fenomenalną grą jest Agricola. Skoro w partii 1-osobowej jest możliwych tyle pomysłów i strategii (jestem naprawdę zaskoczony różnorodnością pomysłów konkursowiczów), to co dopiero mówić o grze wieloosobowej…
super! :)
bardzo chciałem dodać przekupkę do strategii, ale brakło czasu ;) proponuję podać dokładną rozpiskę partii Ostrego, a przynajmniej dokładnie za co zdobył punkty. W swojej 1 grze też zbudowałem 6 izb kamiennych + willę, ale były jakieś problemy ze zwierzakami.
melee@, ta rozpiska jest pod linkiem „1. 76 Ostry”.
a ostry zbudowałem 6 izb drewniach, czy którąś glinianą? bo jeśli drewniane, to zużył 5 drewna więcej i zastanawiam się, na co mu brakło w stosunku do mojej partii.
Dla chętnych, moja partia pod adresem:
http://www.alpol.pl/download/agricola_melee.zip
@cezner, dzieki :D
trzeba było jednak wcześniej zbudować 2 izby, a nie od razu 3. No i o jednej rzeczy na śmierć zapomniałem, że można było dobudować glinianą izbę, nie drewnianą ;)
z pierwszej piątki tylko ja nie robię dzieciaków w 5 rundzie, dopiero w 8! wolność!
Gratulacje Ostry! :)
Dzięki Twojej partii nauczyłem się, że do budowania 6. izby nie potrzeba Pomocnika, ani Usprawnienia. :D
No i przyrost naturalny rządzi. :)
No i ile to ja się nagłowiłem nad wynikiem melee dopóki upierałem się, że Robotnik nie współpracuje z Przekupką. Nijak nie wychodziło mi powyżej 69 punktów. ;D
Witam
No tak .. 'Mamka’ to kluczowa karta chyba kazdej z rozgrywek.
MACIKE … w mojej parti nie korzystalem ani razu z komba – robotnik+przekupka. A jednak dalo rade zrobic i 74 :)
DRACO … i ja rowniez jestem pod wrazeniem, jak rozne strategie potrafily doprowadzic do tak zblizonych wynikow koncowych.
Musze przyznac, ze nabralem ogromnego apetytu na stworzenie Agricolowej Ligii.
W tej grze jest potencjal na taka solo-optymalizacyjna zabawe jak w „zadnej innej” !
Podrawiam
Gratulacje dla zwycięzców. Doskonale rozegrane partie.
Drobna uwaga do Autora konkursu. Nie wiem dlaczego, ale trzykrotnie wysyłałem swoje rozwiązanie, a nie otrzymałem żadnego maila zwrotnego. Nie ma mnie także na liście rankingowej. Wprawdzie osiągnąłem „jedyne” 72 punkty i nie zmieni to końcowej klasyfikacji, ale chciałbym móc liczyć na uczestnictwo w ewentualnych kolejnych edycjach. A tak czuję się odrzucony :(
Podejrzewam, że to kwestie techniczne i dadzą się wyjaśnić.
Pozdrowienia dla wszystkich zapaleńców, którzy spędzili nad konkursem po kilka (kilkanaście, kilkadziesiąt) godzin.
Chmiel
chmiel: kurcze, czy na pewno wysłałeś na poprawny adres maciek@kapustka.net ? Ja na prawdę nie mam żadnego maila od Ciebie.
Szacunek dla zwycięzców. Czy moglibyście napisać ile parti poświęciliście żeby dojść do tych wyników?
Dziękuję i gratuluję również pozostałym uczestnikom konkursu.
Podziękowania także dla Kapustki za organizację tak fajnego konkursu.
@Przemek: Sprawdziłem na BGG – rozegrałem w sumie 4 partie, ale były to gry naprawdę długie, po ok. 1,5 godziny każda (długo myślałem nad najlepszym ruchem). No i grałem niestety „w realu” bo wersja komputerowa nie chciała ze mną współpracować.
Dzięki wszystkim za wspólną, choć korespondencyjną zabawę! :)
Pamiętam, że w pierwszym podejściu zdobyłem 59 punktów, w drugim 67, potem 70 i na końcu 73. Każda z partii zabrała mi minimum 3-4 godziny… Na kolejne podejścia nie miałem już ani siły ani ochoty :D
Proszę nie twórzcie ligi agricolowej, żona mnie wygoni z domu :P
U mnie skromnie…
Kilkanascie parti w Agricole w ogole.
1-edna partia solo (2 lata temu na gwiazdke, jak sobie sprezentowalem Agricole – to byla jeszcze wersja niemiecka)
1-edna partia w Kapustkowym konkursie Agricolowym , ktora dala mi 73 pkt, przy czym od razu zauwazylem ze wystarczy drobna zmiana w jednej akcji i bede mial 74 pkt.
Tak tez zrobilem. Czas gry 4:10 h. Chyba dlugo. Ale tez dlugo rozkminialem ilosci zasobow, i ich ewentualne inkrementacje przy uzyciu Robotnika Najemnego.
Potem jeszcze troche meczylem moja wersje wlepiajac sie jedynie w kartke przez kolejne dni od czasu do czasu. Ale nie zauwazylem mozliwosci podwyzszenia wyniku.
Ale jak widac .. mozna bylo.
Nie wierzylem, ze jest sens isc w chate na 6 kamiennych izb (ja zrobilem 5) .. a jednak to byla strategia wygrywajaca.
Pozdrawiam
Kakaj
Nie znałem zasad agricoli :D
Nie wiedziałem, że można wziąć zwierzęta mimo, że nie ma się na nie miejsca w gospodarstwie, ale ma się palenisko/kuchnie by je od razu przerobić na żywność…
Myślałem, że trzeba po wzięciu zwierząt najpierw je umieścić w gospodarstwie, a potem można dopiero zjeść… a ja głupi kombinowałem z treserem :D
@Kakaj: na początku nie wykombinowałem tak skutecznej optymalizacji gospodarstwa, a potem już nie musiałem ;)
BTW skoro gospodarstwo Kakaja obyło się „bez budowania obór/stajni”, to co oznacza ruch 2. w rundzie 11. („Owce (4) – 2 szt. umieść w stodołach + 2 szt.na Palenisko (4 żywności)”)?
co? można przerabiać zwierzaki na żarcie od razu? bez potrzeby przepuszczania ich przez zagrody?
kurcze…
i to naprawdę jest w tej instrukcji??
naprawdę i to w dwóch miejscach :))
@macike: faktycznie są w zapisie stodoły … Pomyliłem się pisząc komentarz do tej partii albo jest to błąd w zapisie. Czasami w rozwiązaniach były jakieś drobne błędy na które przymykałem oko, jeśli mogłem mimo wszystko dokończyć partię.
kapustka:
wysłałem jeszcze raz maila. Gdyby nie doszło proszę o info. W razie czego mój adres to chmiel@mail.wz.uw.edu.pl
Pozdrowienia
chmiel
PS Sorki wszystkich za zaśmiecanie forum, ale to już ostatni raz próbuję ustanowić skuteczne „łącza”.
Słowo o moich stodołach…
Buduje dwie sztuki takowych w rundzie nr 10.
Rzeczywiscie blad sie wkradl przy przepisywaniu partii „na opis slowny”, o ktory zostalem poproszony juz po zaakceptowaniu mojego wyniku.
Gdyz najpierw w zgloszeniu wyslalem zapis tabelaryczny (ze stanami zasobow po kazdym ruchu)oraz rysunek koncowy gospodarstwa (na ktorym rowniez widnieja zaznaczone stodoly).
Pozdrawiam Kakaj
Gratulacje dla zwycięzców!
Teraz pluję sobie w brodę, 30. września usiadłam do ostatniej próby pt. „a gdyby tak zrobić 6 izb?”, ale jakoś nie chciało mi się jej skończyć i przegrała z oglądaniem Dextera… :)