Ticket to Ride: Europa 1912
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

Europa1912Do zakupu dodatku „Europa 1912” przywiodła mnie konieczność. Nie, nie dlatego kupiłam to małe pudełko, bo kocham Wsiąść do Pociągu. Kupiłam je dlatego, aby tej gry do cna nie znienawidzić. Jest to bowiem stały punkt naszych planszówkowych nasiadówek i złapałam się już na unikach, szantażu i kłamstwie tylko po to, by po raz tysiąc pierwszy nie grać już w pociągi. Dodatek przyszedł w samą porę aby rozwiązać ten impas.

Upchane elementami pudełko

Upchane elementami pudełko

W małym ślicznym pudełku znajdziemy właściwie dwa dodatki, a jak się rozmienić na drobne to i cztery. Ale po kolei:

Zajezdnie i magazyny

Współgrają z każdą wersją Ticket to Ride. Pozwalają na nadprogramowy zastrzyk kart, których jak wiadomo na ręce nigdy za dużo.  Każdy gracz dysponuje magazynem, do którego on lub inni gracze dokładają zakryte karty podczas dobierania kart. Ponadto każdy gracz posiada 5 zajezdni, które w trakcie gry może w ramach darmowego ruchu umieścić na planszy. Budując trasę do miasta z zajezdnią możemy opróżnić magazyn tego samego koloru. W zamian odrzucamy jedną zajezdnię z naszych zasobów.

Magazyny

Magazyny

Trudno było mi wyobrazić sobie, co ten element może zmienić. Jak się okazało zmienił bardzo dużo. Wszyscy się zgodzili, że po prostu sporo namieszał. Po pierwsze, dodatkowe karty w miarę jak czas nas goni a na planszy robi się coraz ciaśniej stają się łakomym kąskiem. Nagle budujemy odcinki tras nie pokrywające się z biletami tylko po to, by zdobyć kilka nowych sztuk. Po drugie, miasto zajęte przez zajezdnię jest zablokowane dla dworców! To powoduje, że popularne „kible” pojawiają się na planszy już od początku rozgrywki a nie w ostatnich ruchach jak to zazwyczaj bywało. Po trzecie, mamy do dyspozycji tylko 5 zajezdni, które muszą nam posłużyć zarówno do wystawiania  jak i odrzucania przy opróżnianiu magazynów. A to mało. Po czwarte, rozmieszczenie zajezdni i wybór dogodnego momentu na karciany poczęstunek z magazynu wymaga nerwów i pomyślunku. Nerwów, bo na pełny magazyn nie tylko my mamy chrapkę; pomyślunku – bo … patrz punkt „po trzecie”.

Zajezdnie w kolorach graczy

Zajezdnie w kolorach graczy

Z magazynami grało się naprawdę przyjemnie. Po kilku spontanicznych opróżnieniach  załapaliśmy gdzie i kiedy stawiać zajezdnie i kiedy na które magazyny się rzucać aby wyprzedzić konkurencję i dużo zyskać. Oprócz problemu ze wzajemnym blokowaniem sobie tras pojawił się więc drugi: z blokowaniem dostępu do magazynów. Wrażenie, gdy zabieramy komuś sprzed nosa kupkę kart, które sobie mozolnie uciułał – bezcenne J

Po piąte, za zachowanie największej ilości zajezdni gracz otrzymuje bonus w wysokości 10pkt. A to też kusi… I rozwiąż tu człowieku tyle dylematów!

Drugi dodatek w Europa 1912 to bilety.

Biletów jest naprawdę dużo. Co prawda nie 1912, ale na tyle dużo, by po otwarciu pudełka nie mieć wrażenia, że słono przepłaciliśmy. Znajdziemy tu zarówno bilety z podstawki jak i nowe: dodatkowe długie trasy, dodatkowe trasy standardowe, trasy Wielkich Miast (Big Cities).

Trasy z serii Big Cities

Trasy z serii Big Cities

Pisałam wcześniej o faktycznych 4 dodatkach, gdyż w instrukcji znajdziemy 3 warianty rozgrywki z użyciem różnych konfiguracji biletów. Możemy zwiększyć tylko ilość tras standardowych, albo porzucić długie trasy w zamian obracając zieloną talią Big Cities, albo pójść na całość i grać wszystkimi biletami na raz (Hardcore J)

Nowe bilety wypełniają lukę punktową. Pojawiło się wiele tras za kilkanaście punktów. Zmienił się też ich wygląd. Nieznacznie, ale na lepsze. Wszystkie bilety zyskały nieco żywsze barwy, czego zdjęcia nie potrafiły uchwycić. Pomocna okazała się również zwykła linia łącząca oba miasta trasy, które w podstawce figurują jedynie jako punkty na szkicu mapy. Osobom nie do końca obeznanym z planszą naprawdę bardzo ten drobiazg optycznie pomógł.

Nowe długie trasy

Nowe długie trasy

I to wszystko.

„Europa 1912”, dodatek nie do końca tylko europejski jest prosty i nieskomplikowany, dzięki czemu nie rewolucjonizuje rozgrywki, co mogłoby niektórych zagorzałych fanów zniechęcić. Przyjemnie ją natomiast ożywia, wprowadza delikatne zamieszanie i pozwala na nowo zaskoczyć przeciwnika. Grając wielokrotnie w podstawkę mogliśmy bowiem praktycznie już po pierwszym odcinku wystawionym przez graczy stwierdzić, jakie długie trasy wylosowali i dokąd będą zmierzać. Teraz znowu minie sporo czasu i dużo wody upłynie zanim nauczymy się na pamięć nowych biletów.

Stara i nowe trasy do sztolycy

Stara i nowe trasy do sztolycy

11 komentarzy

  1. Avatar

    Trzeba się będzie zastanowić. Dzięki za tą recenzję/rzut okiem.

  2. Avatar

    Baaaardzo fajnie się czytało – tnx. Ja również muszę się zastanowić.

  3. Avatar

    Nie rozumiem za bardzo jak zbieramy karty z magazynów. Każdy ma SWÓJ magazyn w SOIM KOLORZE + SWOJE ZAJEZDNIE W SWOIM KOLORZE.

    Wykonuje ruch i może bonusowo taką zajezdnię położyć na dowolnym mieście, tak?

    To kiedy karty dochodzą do magazynów? I do KTÓRYCH magazynów :)

    Jak połączymy miasto, w którym jest zajezdnia z JAKIMKOLWIEK innym miastem, to bierzemy karty z tego magazynu, tak? I tak można dopóki jest dojście do tego miasta z zajezdnią, tak? :)

    :)

  4. Avatar

    Jeśli w ruchu decydujesz się dobrać karty na rękę to równocześnie MUSISZ jedną zakrytą kartę ze stosu dołożyć do magazynu dowolnego gracza, włączając siebie. a zbierasz karty z magazynu, gdy połączysz miasto z zajezdnią z jakimkolwiek innym miastem. oczywiście kolor magazynu i zajezdni musi się zgadzać.
    Na Twoje pytania zakończone „tak?” odpowiedzi brzmią TAK :)

  5. Banan

    Witam !
    Tylko jedno pytanie. Jeśli dobrze rozumiem cała zawartość pudełka będzie pasowała do polskiego wydania Wsiąść do pociągu ?
    Pozdrawiam

  6. Avatar

    Jak najbardziej.

  7. Avatar

    To chyba bardzo szybko zapełniaja się te magazyny -bo na początku gry to zwykle ludzie sporo kart dobierają.

    A zawsze każdy ma po 5 zajezdni, niezależnie od ilości graczy?

  8. Avatar

    Tak, każdy ma zawsze po 5 zajezdni, pierwsza ląduje obowiązkowo na planszy jeszcze przed grą. reszty możesz w ogóle nie wystawiać, trzymać dla opróżniania magazynów lub dla bonusu na koniec gry.
    Czy magazyny się szybko zapełniają? hmm, pojęcie względne, ale na początku gry równie szybko się opróżniały. potem drogi wokół zajezdni zgęstniały i trudniej było dotrzeć, więc pula kart rosła. oczywiście magazyny po czystce zapełnia się od nowa. poza tym, gdy nie ma dojścia do twoich zajezdni możesz ładować karty tylko do swojego magazynu i w momencie gdy chcesz go opróżnić ustawić zajezdnię i samemu te karty zgarnąć. ale pamiętajmy, że mamy tylko 4 zajezdnie na ręku! (piąta jest od początku na mapie), więc nie ma szaleństw.

  9. Avatar

    „możesz ładować karty tylko do swojego magazynu i w momencie gdy chcesz go opróżnić ustawić zajezdnię i samemu te karty zgarnąć.”

    No tak, ale chyba nie mogę postawić zajezdni i JESZCZE W TYM SAMYM RUCHU dołożyć do tej nowej zajezdni pociągi?
    Chyba dopiero w nastepnym ruchu, no a za ten czas ktoś może nam to zwinąć? :)

  10. Avatar

    Możesz. Dołożenie zajezdni to ruch darmowy, dodatkowy, obok „normalnego” ruchu.

  11. Avatar

    To rozszerzenie zawiera:
    5 magazynów i 25 zajezdnie (5 w każdym kolorze), 55 nowych biletów, wszystkie oznaczone 1912 logo w prawym górnym rogu:
    • 6 nowych długich tras (na niebieskim tle)
    • 19 nowych regularnych połączeń
    • 30 nowych dużych trasach miasta (duże logo Miasta)

    Oryginał 46 bilety podróży (6 długich, 25 i 15 regularnych wielkich miast), która weszła w podstawowej wersji gry.

    Magazyny i zajezdnie
    Zajezdnie i magazyny mogą być używane z każdą wersją gry Ticket to Ride. Jednak nasz ulubiony sposób gry jest w wariancie dużych miastach Europy. Wszystkie zasady pozostają takie same jak w oryginalnej grze, z następującymi wyjątkami:
    • Na początku gry, kiedy gracze otrzymuje swoje pociągi i bilety, które chcą zachować. Każdy gracz otrzymuje magazyn i 5 zajezdni dopasowywanych do kolorów pociągu. Jedna zajezdnia znajduje się na planszy na początku gry a 4 zajezdnie obok planszy. Piątą zajezdne stawia się w mieście na planszy. Stawia go gracz, który rozpoczyna grę, kolejny od lewej strony. Następnie rozpoczyna się gra.
    • Za każdym razem, gdy gracz korzysta z kart pociągów, musi najpierw położyć górną kartę ze stosu i umieść w magazynie (swoim lub innego gracza), nie patrząc na to, przed wzięciem swoim kart pociągów.
    • Za każdym razem, gdy gracz korzysta z budowy kolei na trasie do miasta zawodnika w którym stoi zajezdjia, może on wybrać wszystkie karty pociągów z tego gracza magazynu, odrzucając jedną z własnego Magazynu, karta powraca do gry.
    • Oprócz regularnych ruchów gracz może zawsze, w wolnym ruchu wybrać karty z jednego lub wielu magazynów oprócz swojego magazynu.
    • Pod koniec gry gracz(e) z największą liczbą niewykorzystanych zajezdni dostają 10 punktów. W przypadku równej liczby zajezdni, wszyscy gracze dostają premię.
    Dodatkowe informacje
    • Nigdy nie może być więcej niż 1 magazyn w każdym mieście. Po wprowadzeniu zajezdni nie mogą być przenoszenie ani usuwanie (ani współistnieć z dworcem). Magazyny na planszy nie można wyrzucić do odbioru karty Pociąg ułożonych w stosie.
    • Gracze mogą wybrać karty z własnym magazynem, kiedy tworzą droga do miasta zawierającego własną zajezdnię. Gracze mogą wybrać karty pociągów z 2 magazynów w jednej turze, kiedy tworzą trasę, która łączy 2 miasta, każde z własnym zajezdnią; można to zrobić, jednak należy odrzucić 2 z własnych magazynów.
    • Liczba kart pociągów przechowywanych w magazynie jest otwartą informacją (np. każdy może zapytać ile jest kart pociągów).
    • W mało prawdopodobnym przypadku, jeśli nie ma już kart pociągów do wzięcia lub przetasowania i jednemu lub więcej graczy zabraknie, wszystkie magazyny są natychmiast są opróżniane i karty pociągów tasowane do nowego stosu.

    Nowe bilety
    Chociaż istnieją niezliczone sposoby odkrywania Europy, przy użyciu nowych biletów, oto nasz ulubione trzy warianty:
    Rozszerzona Europa
    • Dodać 19 nowych regularnych połączeń (z 1912 logo) do oryginalnego zestawu biletów podróży (kart 1912 bez logo).
    • Wszelkie inne zasady pozostają niezmienione.
    Mega Europa
    • Przetasować karty wszystkich 12 długich tras razem, rozdać po 2 dla każdego gracza. Każdy gracz może posiadać jeden lub żaden, ale nie oba. Odrzucić wszystkie długie trasy, które nie są przechowywane; usunąć je z gry.
    • Przetasować karty wszystkich innych biletów (zarówno zwykłe jak i duże miasta, nowe i oryginalne) z tego rozszerzenia rozdać po 5 do każdego gracza. Jeśli gracz przechowuje długą drogę, musi on teraz zachować co najmniej 2 z tych innych biletów. Jeśli nie przechowa długiej drogi, musi przechowywać przez to co najmniej 3 bilety.
    • Wszelkie inne zasady pozostają niezmienione.
    Duże miasta Europy
    • Długie trasy nie są używane w tej wersji.
    • Karta Wielkie miasta Europy musi być widoczna dla wszystkich graczy.
    • Przetasować karty wszystkie duże miasta Bilety (karty z logo dużych miastach). Rozdać po 5 kart dla każdego gracza. Każdy gracz musi przechowywać przez to co najmniej 2.
    • Podczas gry, jeśli gracz zrealizuje bilety, może pobrać nowe. Pobiera 4 i musi pozostawić co najmniej 1.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings