Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry rodzinne | Nowy Jork 1901, czyli budowanie na Manhattanie

Nowy Jork 1901, czyli budowanie na Manhattanie [Współpraca reklamowa z Bard] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

nowy_jork_1901_boxNowy Jork 1901, jeśli wierzyć największemu serwisowi poświęconemu grom planszowym, jest tegorocznym debiutem kanadyjskiego projektanta Chéniera La Salle. To gra dla 2–4 osób, której tematyką jest budowanie miasta. Przenosimy się do początków XX wieku, aby wznosić drapacze chmur na dolnym Manhattanie. Czy jest to wreszcie ten poszukiwany przeze mnie idealny city building? Pięknie wydany, kolorowy, a jednocześnie przejrzysty, prosty w zasadach i zmuszający do myślenia, wynajdowania różnych strategii oraz budowania optymalnych układów?

Zasady w pigułce

Zawartość pudełka i wypraska po prostu powala na kolana.

Zawartość pudełka i wypraska po prostu powala na kolana.

W trakcie gry będziemy budować wieżowce (każdy gracz ma swoją pulę kafli) i to głównie za nie będziemy zdobywać punkty. Im większy budynek, tym więcej punktów. Pod koniec gry zapunktujemy również za kontrolę nad pewnymi ulicami (czyli przewagę naszych budynków przy tych ulicach), za wykonanie dodatkowych zadań oraz za niewykorzystane karty akcji.

W swojej turze gracz może:

  1. Nabyć działkę  – czyni to pobierając jedną z dostępnych kart działek i stawiając swojego robotnika na odpowiadającym jej pod względem koloru i wielkości polu na planszy. Po tej akcji może (ale nie musi) wybudować budynek – nie musi tego robić na tej działce, może to być również budynek obejmujący kilka działek (byle działki te należały do gracza). Po wybudowaniu budynku robotnicy z zabudowanych właśnie działek wracają do gracza.
  2. Wyburzyć budynek/budynki pod budowę nowego budynku. Nowy budynek musi zostać wzniesiony (nie można wyburzać bez budowy nowego) i musi należeć do wyższej generacji niż wyburzane budynki – tzn. srebrne budynki mogą zastąpić brązowe, a złote budynki mogą zastąpić srebrne i/lub brązowe. Złotych budynków nie wolno wyburzać, bo nie ma kolejnej generacji, która mogłaby je zastąpić. Istnieją jeszcze budynki legendarne, ale one należą do generacji złotych, a różnią się od nich tylko tym, że są większe, przynoszą więcej punktów i są dostępne dla wszystkich graczy (można wybudować tylko jeden budynek legendarny, ale kto pierwszy, ten lepszy i zgarnia bardziej dochodowy drapacz chmur)

W każdej chwili swojej tury gracz może wykorzystać karty akcji (każdą z nich raz na grę, ale tylko jedną w trakcie tury). Ma ich do dyspozycji trzy: budowa dodatkowego budynku, nabycie dodatkowej działki, zmiana rynku, czyli odrzucenie dostępnych kart i pociągnięcie nowych.

Punkty zdobywane są zawsze, gdy wznosimy budynek – tyle, ile jest on wart. Tych punktów nigdy nie tracimy, nawet gdy budynek zostanie wyburzony. Dodatkowo w grze zawsze obecne są trzy wybrane ulice, których kontrola da nam dodatkowe 5 punktów (co nie jest oszałamiająco dużo, jeśli wziąć pod uwagę, że najbardziej wartościowy legendarny budynek ma 13 punktów, ale też nie tak mało zważywszy, że najtańszy budynek daje tylko 2 punkty). Jest też jeden wspólny cel dla wszystkich graczy – to mogą być np. dodatkowe punkty na koniec za największą liczbę budynków danej generacji, bonusy za dzielnice, w których posiadamy przynajmniej dwa złote wieżowce, bonusy w trakcie gry za sąsiedztwo naszych złotych budynków z poprzednimi generacjami innych graczy itp.

Gra kończy się, gdy w talii skończą się działki (będą już tylko trzy na rynku) lub gdy jednemu z graczy zostaną cztery niewybudowane drapacze chmur.

Wrażenia

Bardzo lubię city building (wciąż szukam swojej wymarzonej gry planszowej, która dawałaby mi tyle frajdy, ile pierwsza wersja SimCity na PC – gra mojego dzieciństwa – tylko proszę, nie pytajcie, co mi nie pasuje w Suburbii ;)). Nowy Jork miał szansę mi się spodobać – prosta, familijna, pięknie wydana. Tak się jednak nie stało.

20151104_201646Zasady są łatwe do opanowania i dość szybko się je tłumaczy. Pewną trudność na początku może sprawić rozłączność tych dwóch akcji – kupno nowej działki i wyburzanie. Dość często zdarzało nam się wziąć kartę działki, aby następnie chcieć wyburzyć budynek, który posiadamy obok niej i postawić kolejny. Nic z tego. Trzeba czekać do następnej tury. Jednak to nie jest w żadnej mierze wada, tylko sygnał, na co zwrócić uwagę i czego pilnować podczas pierwszej partii.

Uczyniono drobny ukłon w stronę skalowalności i w partii dla dwóch graczy należy zmniejszyć planszę odrzucając wszystkie działki różowe. W składzie 3 i 4-osobowym gramy już na pełnej planszy. Jest przyzwoicie, trochę więcej tej interakcji będzie w pełnym składzie, jak w większości gier z kontrolą terytorium. Trochę ciaśniej, trochę trudniej zdobyć dużą przestrzeń złożoną z wielu działek, trochę łatwiej stać się celem ataku innego gracza, który podbierze nam upatrzoną kartę i obejmie w posiadanie działkę akurat w środku naszej upatrzonej dzielnicy.

Chociaż gra jest naprawdę prosta i przeznaczona głównie dla rodzin, to kombinowania jest sporo. Nie wszystkie budynki zmieszczą nam się na planszy – należy przewidzieć wyburzanie starszych pod nowsze i większe. Z drugiej strony, te brązowe są często mniejsze, więc łatwiej wypełnić nimi cel kontroli nad określoną ulicą. Z czasem coraz trudniej wstawiać efektywnie nowe budynki, czujemy się wręcz jakbyśmy grali w Tetris. Trzeba też pamiętać, że budując duże, złote drapacze pozbawiamy się przewagi w brązowej/srebrnej generacji (co może być celem). Wszystko zależy od dodatkowego zadania. I od kart, które jesteśmy w stanie nabyć. A to sprawia, że gra jest regrywalna.

20151029_202812Mnie jednak uwierają jej dwa aspekty. Jeden to losowość kart na rynku. Być może miałam pecha (albo subiektywnego pecha), ale cierpiałam na notoryczny brak kart działek takich, jakie sobie wymarzyłam. Prawie zawsze dostawały się one przeciwnikowi. Ale jeśli ktoś nie zgodzi się ze mną, że jest to wada, to ja… się zgodzę z nim ;) – to skłania do zmiany strategii i premiuje osoby, które potrafią się dostosować do zaistniałych warunków. Choć chciałoby się czasem krzyknąć „głupia, losowa gra!”, to jednak trzeba przyznać, że jest w tym jakiś sens. Jak nie kijem go, to pałką! Ale jednak… mimo że widzę sens w tej losowości, to uwiera mnie ona i, psując moje plany zabudowy Manhattanu, powoduje tym samym frustrację.

Drugie to rozczarowanie, że budynki nie wpływają na siebie (jak choćby w Suburbii czy City Tycoon), nie ma tworzenia kombosów, nie ma czerpania zysków z wybudowanych posiadłości. Choć dzięki temu gra jest na tyle nieskomplikowana, że mogą w nią grac już 8-latki. Nie generuje też nadmiernych przestojów. Nie są to zatem stricte wady, ale moje osobiste preferencje.

Podsumowanie

+ Przepiękne wykonanie
+ Dość dobrze napisana instrukcja
+ Proste zasady
+ Wysoka regrywalność
+ Przyzwoita skalowalność
+ Dobrze działająca mechanika

– Losowość
– Brak oddziaływania pomiędzy budynkami, brak możliwości spektakularnych zagrań – to tylko mozolne zbieranie punktów.

20151116_174549Nowy Jork 1901 poleciłabym z czystym sumieniem jako grę familijną. Jest na tyle nieskomplikowana, że można grać z dziećmi, a jednocześnie ma na tyle dużo możliwości kombinowania, że pozwala dobrze bawić się rodzicom. W składzie samych dorosłych również powinna się sprawdzić, pod warunkiem że nie będą oni oczekiwać typowego mózgożernego euro. Mnie niestety nie zachwyciła. Choć właściwie nie mogę jej wiele (poza losowością kart) zarzucić, to jednak nie ma tego czegoś, co by przykuło na dłużej moją uwagę.

 



Dziękujemy firmie Bard za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (4/10):

Oprawa wizualna (9/10):

Ogólna ocena (7/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Dobry, solidny produkt. Gra może nie wybitnie oryginalna, ale wciąż zapewnia satysfakcjonującą rozgrywkę. Na pewno warto ją przynajmniej wypróbować. Do ulubionych gier jednak nie będzie należała.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings