Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry dla dzieci | Ramses Pyramid (Piramida Ramzesa) – mariaż chińczyka z memory

Ramses Pyramid (Piramida Ramzesa) – mariaż chińczyka z memory [Współpraca reklamowa z LEGO Polska] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

Obaj z moim 10-letnim synem jesteśmy fanami planszówek, obaj jesteśmy fanami klocków LEGO. Połączenie obu pasji wydawało się nam strzałem w dziesiątkę. Byliśmy bardzo ciekawi w jaki sposób w grach planszowych wykorzystane zostaną możliwości klocków. Bo, że gry LEGO nie będą jedynie wykonanymi z klocków standardowymi planszówkami (jak zbudowane przez nas Quarto) było dla nas oczywiste.

Quarto z klocków LEGO

Pomysł LEGO na połączenie klocków z grami planszowymi zawiera się w haśle: Buduj, Graj, Zmieniaj. Jak można się było spodziewać do budowania nie ma żadnych zastrzeżeń. Znakomita jakość klocków, przejrzysta instrukcja. Z drugą częścią hasła jest już znacznie gorzej. Brak doświadczenia wydawcy odsłaniają reguły, zawierające luki i błędy (przy czym wątpliwości można wyjaśnić oglądając świetnie przygotowaną animację prezentującą grę na stronie internetowej LEGO).

przed startem

Gra Piramida Ramzesa jest wyścigiem. Wygrywa ten z graczy, który pierwszy dotrze na szczyt piramidy i pokona Króla Mumii.  Zanim jednak pionki graczy rozpoczną wspinaczkę muszą jeden raz okrążyć piramidę, zbierając różnokolorowe kryształy oraz wiedzę o rozmieszczeniu kolejnych kryształów w położonych wokół piramidy świątyniach. Aby później pokonać kolejny poziom piramidy gracz będzie musiał albo posiadać kryształ identycznego koloru jak umieszczony na piramidzie albo wskazać świątynię, w której kryształ odpowiedniego koloru jest ukryty.

tajemną wiedzę warto zachować dla siebie

Tempo poruszania się wokół piramidy oraz po jej kolejnych warstwach wskazuje wynik rzutu kostką. Oprócz określenia ilości kroków (od 1 do 3) kostka może pozwolić graczowi na wykonanie akcji dodatkowej: kradzieży kryształu od przeciwnika, obróceniu jednej z warstw piramidy lub poruszeniu mumii. Mumie, które na początku gry umieszczone są na szczycie piramidy poruszane odpowiednimi rzutami kostki schodzą krok po kroku na dół zawracając napotykanych śmiałków na początek wspinaczki.

mumie atakują

Wydawać by się mogło, że połączenie wyścigu z elementem pamięciowym jest dobrym przepisem na udaną rodzinną grę planszową. Niestety, Piramida Ramzesa nikogo z osób, z którymi grałem nie zachwyciła. Ani dorosłych, ani dzieci (dzieciom podobało się bardziej ale nie na tyle żeby domagać się kolejnych partii). Moim zdaniem największą wadą gry jest przekazanie prawie całego wpływu na przebieg rozgrywki kostce. Sądzę, że LEGO zupełnie nietrafnie umieściło nowatorską, przebudowywalną kostkę w centrum swoich gier planszowych (niestety, problem ten dotyczy wszystkich planszówek LEGO, w które grałem oprócz Creationary). Oczekiwanie na rzuty pozwalające popchnąć grę do przodu powoduje znudzenie (kuriozum jest wymóg uzyskania odpowiedniego wyniku rzutu po zdobyciu szczytu piramidy dla zakończenia partii zwycięstwem). Zauważyłem też, że dzieci, które w innych grach starają się w miarę możliwości wpływać na przebieg rozgrywki tutaj poddają się dyktatowi kostki rzadko korzystając z możliwości przesunięcia (bez rzutu) swojego pionka na inną stronę piramidy na tej samej warstwie (chociaż podczas jednej z partii pojawił się pomysł modyfikacji gry polegającej na łączeniu ruchu poziomego i w górę piramidy w tej samej turze). Liczą raczej na szczęśliwy rzut lub szczęście podczas wskazywania świątyni z odpowiednim kryształem.

przyczyna wszelkiego zła ;-)

Realizując trzecią część hasła przewodniego reguły zawierają opis dwóch wariantów rozgrywki. Pierwszy jest ciekawym pomysłem na kooperacyjną (lub drużynową) wersję gry. Gracze starają się w nim doprowadzić jeden z pionków na szczyt piramidy zanim wszystkie 8 mumii z niej zejdzie. Także w tym przypadku wpływ graczy na wynik gry w stosunku do wpływu kostki jest niewielki. Drugi wariant wzmacnia element pamięciowy uzależniając wygraną od wykonania dodatkowego zadania po spełnieniu zwykłych warunków zwycięstwa.  Zadaniem tym jest wskazanie 4 świątyń zawierających kryształy identycznych kolorów jak ukryte w piramidzie. Teoretycznie można spowolnić swoją wspinaczkę tak aby poznać zawartość wszystkich świątyń i wyeliminować ryzyko pomyłki. Decyzja czy realizować taką strategię nie jest jednak standardowym zachowaniem gracza w wieku szkolnym.

kryształy ukryte w piramidzie

Podsumowując Piramida Ramzesa jest słabym wyborem jeśli szukamy gry rodzinnej (tzn. takiej, w którą wspólna gra z dziećmi nie będzie dla rodziców poświęceniem), trochę lepszym jeśli potraktujemy ją jako grę dla dzieci zwłaszcza młodszych (5-6lat) niż wskazuje wydawca. Rozczarowaniem dla mnie jest to, że LEGO wykorzystuje swoje ogromne możliwości do utrwalenia stereotypu gry planszowej, w której o wyniku decyduje przede wszystkim rzut kostką.

folko (2+/5) Piramida Ramzesa, to na razie jedyna gra Lego w jaką miałem możliwość zagrać. Ładna wizualnie i… może tyle. Gra kierowana jest do młodszych graczy, źle!, do młodszych dzieci. Różnica jest taga, że dzieci które mają dostęp do gier będą bawić się przy tym tytule raczej średnio… a te, co z grami do tej pory nie miały do czynienia, powinny być zadowolone.  Dobrze że autor wykorzystał potencjał klocków (obroty piramidy, zejścia mumi,ukryte kryształki), szkoda jednak że nie zrobił tego bardziej. I dygresja, do tej pory nie rozumiałem zachwytów yosza nad kostką, teraz rozumiem i również jestem zachywocny, kula się niesamowicie :D



Dziękujemy firmie LEGO Polska za przekazanie gry do recenzji.


 

Ogólna ocena (3/5):

Złożoność gry (2/5):

Oprawa wizualna (5/5):

14 komentarzy

  1. asiok

    Sporo gierek Lego było już tu opisywanych i zdaje się, że wszystkie były byle-jakie…. Szkoda potencjału.

  2. Avatar

    @ Asiok – byle jakich dla 30 latków ze znajomością 300 gier planszowych i zakochanych w Brassie, Agricoli etc.

    Imho dysonans poznawczy dla takich osób jest zbyt duży żeby były w stanie ocenić taką grę z perspektywy targetu docelowego tych pozycji. Takie mam wrażenie.

  3. Mst

    @ Tommy – byle jakich także dla 8-9 latków znających po kilka nowoczesnych planszówek. Jeśli dziecko (i jego rodzice) zna tylko chińczyka gry LEGO będą dla niego super odkryciem. Tyle, że moim zdaniem formułka: „świetne dla nowicjuszy” nie ma za wiele sensu. Znacznie lepiej oceniać gry w stosunku do innych obecnych na rynku (i oczywiście mam tu na myśli inne gry dla dzieci np.Pędzące Żółwie, Marrakech czy Magiczny Labirynt,a nie Brassa lub Agricolę ;-)).

  4. Avatar

    Ale za to jak się sprzedają:D. Nakłady przewidziane na Polskę już się pokończyły w przypadku siedmiu z dzięsięciu gier. Sklepy natomiast zamawiają takiej Piramidy po kilkadziesiąt sztuk na sklep. Nowoczesne planszówki raczej nie osiągną takiego wyniku.

  5. Avatar

    Lego dystrybucje ma świetną. Te planszówki można znaleźć w byle sklepie osiedlowym i na bazarze. Fakt faktem, że ceny też nie są tych gier wygórowane. Nie wiem tylko czy jest to plus ujemny czy dodatni ;)

  6. Avatar

    Biorąc pod uwagę miernotę jaką przedstawiają swoimi grami Mattel czy też MB Parker (Hasbro)
    jest to zdecydowanie plus dodatni. To, że Lego zawyżyło wiek użytkowników to co innego.

  7. Folko

    Problem z wiekiem w grach Lego wiąże się z elementami. Klocki z których robione są elementy są na tyle małe, że przeznaczone dla starszych dzieci… a mechanika… do młodszych.

  8. Avatar

    Wydaje mi się, że Lego przeanalizował całą sprawę (musiał przy takim rozmachu) i mu z wykresów wyszło, że bezpieczniej jest w ich przypadku przestrzelić i zrobić gry dla młodszych oznaczając je dla nieco starszych niż odwrotnie. Co do elementów to chyba jedyne oznaczenie jakie jest to niewłaściwe dla dzieci poniżej lat 3, tak więc tutaj ten przypadek chyba nie występuje.

  9. Folko

    Z tego co pamiętam (aż tak bardzo mnie to nie interesuje… Michał Stajszczak pewnie wie lepiej) to nie tylko 3 lata… są jakieś dodatkowe ograniczenia w produkcji.

  10. Mst

    Oprócz podejścia prawnego jest jeszcze zdroworozsądkowe – i rzeczywiście przynajmniej niektórym 4-5-6 latkom manipulowanie tak malymi elementami jak pionki czy krysztalki może stwarzać problemy.

  11. Avatar

    No nie przesadzajmy z tym podejściem zdroworozsądkowym :). Przecież tutaj chodzi o przestawianie elementów „dosyć luźno i bez stresu”. Większość dzieci sobie powinna z tym poradzić, a jak nie to może skorzystać z pomocy rodzica.

    Zresztą Gulo Gulo jest całe oparte na małych paluszkach dzieciaków i ich zręczności, a osobiście posiadam Maskenball der Käfer, gdzie jest mnóstwo kropek biedronek w postaci baryłek fi 5mm i długości może 10mm. Żeby było śmiesznie gra jest od 4 lat (BGG sugeruje od 3) i dostała Kinderspiel des Jahres w roku 2002. Jakby dzieciak poniżej 3 lat wziął ją do ręki to jak nic mógłby połknąć całą garść jak drażetki :). Zwierzak na zwierzaku też wymaga zręczności i jest dla maluchów.

    Tak jak napisałem wydaje mi się, że chodzi o myślenie typu: nie możemy sobie pozwolić na to, że rodzic kupi dziecku grę od lat 4 i okaże się, że dziecko jest za małe. W tym momencie gra jest nieprzydatna. Teraz jak zrobili grę zbyt prostą dla dużych dzieciaków to można powiedzieć Zmieniaj! Zabezpieczyli się Legowcy po prostu z każdej strony ;)

  12. Mst

    A do wykonania działania „Zmieniaj!” znakomicie nadaje się opcja „Mathandel” ;-)

  13. MichalStajszczak

    Jeśli chodzi o podawany na grach (i ogólnie zabawkach) minimalny wiek, to są trzy granice „ustawowe”. Zabawki dla dzieci do lat 3 powinny być maksymalnie bezpieczne: nie zawierać ostrych krawędzi i drobnych elementów, a barwniki powinny być odporne na działanie śliny. Producent musi mieć na to wszystko odpowiedni atest. Zabawki dla dzieci do lat 14 muszą mieć ostrzeżenia typu „Gra zawiera małe elementy itd.”, a producent musi przechowywać szczegółową dokumentację, dotyczącą zastosowanych materiałów i procesu produkcji. Jest jeszcze bariera 18 lat, ze względu na tematykę (nie wiem, jako to tematyka, bo ja takimi grami nie handluję).
    Inne dolne ograniczenia wieku, niż 3, 14 i 18 lat, są ustalane indywidualnie przez wydawcę i w przypadku gier wynikają z czterech czynników:
    – czy do gry wymagana jest umiejętność czytania i liczenia (a jesli liczenia, to w jakim zakresie)
    – czy mechanika gry może być do opanowania dla osoby w określonym wieku,
    – czy fabuła (tematyka) gry jest zrozumiała dla osoby w danym wieku
    – jaki jest czas rozgrywki
    Te ograniczenia są ustalone zazwyczaj tak, by każdy z tych czynników był spełniony dla 90% dzieci w danym wieku. I stąd częste wrażenie, że ten wiek jest zawyżony.

  14. Avatar
    Zbigniew Sztulpa

    Witam. Kupilem uzywana gre jednak brak instrukcji jak grac. Czy możecie mi ja udostepnic?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings