Pret-a-Porter – rzut testerskim okiem
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

Nie widziałem jeszcze pudełka z najnowszą grą wydawnictwa Portal ale jej autor Ignacy Trzewiczek twierdzi, że moja ostatnia partia była jednocześnie ostatnią partią testową przed przesłaniem materiałów do drukarni*. Ponieważ wcześniej zagrałem w Pret-a-Porter jeszcze kilka razy postaram się zaspokoić ciekawość oczekujących niecierpliwie na grę czytelników GF i opisać pokrótce jej mechanikę.

W Pret-a-Porter gracze wcielają się w przedsiębiorców działających w branży odzieżowej. Partia dzieli się na 12 miesięcy. W każdych dwóch pierwszych miesiącach kwartału jest czas na rozwój firmy i przygotowanie do pokazów mody,  które odbywają się w każdym ostatnim miesiącu kwartału. Każdy projekt odzieży ma następujące atrybuty: rodzaj (np.spodnie, sukienka), styl (np.kolekcja dziecięca, sportowa), to jakie dwa materiały muszą zostać użyte do uszycia odzieży na podstawie danego projektu i za ile będzie ją można sprzedać na pokazie. Niektóre projekty zawierają w sobie dodatkowy punkt trendów lub jakości. Podczas pokazów oceniane są: wielkość kolekcji (wszystkie wystawiane przez gracza elementy odzieży muszą być w tym samym stylu), jej jakość, trendy i PR. Znaczenie poszczególnych cech na kolejnych pokazach jest różne, a gracze od samego początku wiedzą co będzie najważniejsze na wszystkich etapach rozgrywki.

W każdym z „rozwojowych” czy „przygotowawczych” (nie znam poprawnej nomenklatury bo nie widziałem jeszcze gotowej instrukcji) miesięcy każdy gracz dysponuje 3 akcjami, które może wykorzystać do pozyskania nowych projektów, materiałów, budynków, pracowników i kontraktów, zaciągnięcia pożyczek i bezpośredniego zwiększenia jakości, trendów, PR kolekcji, a także pozyskania niewielkiej dotacji. Pola pozwalające na bezpośrednie poprawianie cech kolekcji oraz pozyskiwanie pieniędzy są dostępne dla wszystkich graczy bez ograniczeń. Na pozostałych polach trwa wyścig ponieważ miejsc do wstawienia się jest mniej niż graczy**. Znaczenie ma również kolejność wstawiania się ponieważ w kolejności wstawienia gracze wybiorą pozyskiwane usprawnienia. Żeby nie było zbyt łatwo nie ma limitu akcji, które jeden gracz może wykonać na jednym polu. W każdym miesiącu dostępne dla graczy stają się nowe budynki, pracownicy, kontrakty i projekty. Dodatkowym utrudnieniem jest konieczność umieszczenia nowych pracowników w posiadanych budynkach (zawsze istnieje możliwość zwolnienia zatrudnionego wcześniej pracownika ale związana jest z tym konieczność wypłacenia odprawy).  Budynki, pracownicy i kontrakty mają bardzo różnorodne działanie. Pozwalają zmniejszyć koszta utrzymania (księgowi), uzyskać dodatkowy dochód w fazie utrzymania (sklepy firmowe), uzyskać stałe wzmocnienie konkretnej cechy kolekcji (modelki zwiększają PR), zmienić styl produkowanej odzieży (projektanci), pozyskać materiały lub projekty poza akcją, zdobyć dodatkowe punkty na zakończenie gry i wiele innych. Materiały (6 różnych) można kupować w 3 miejscach:  na rynku lokalnym, w hurtownii i z importu. Materiały mają różny poziom cen na poszczególnych rynkach. Zakup materiałów wiąże się z pozyskaniem znaczników jakości, im taniej gracz kupuje tym mniej znaczników otrzymuje. Na rynku lokalnym i z importu można w 1 akcji kupić tylko jeden rodzaj materiału, za to w dowolnej ilości, natomiast w hurtowni można kupić dowolnie różnorodne materiały ale z każdego tylko 1 belę.

Na zakończenie każdego miesiąca gracze decydują czy chcą rozbudować jeden budynek i/lub wyszkolić jednego pracownika. Następnie wszyscy płacą miesięczne koszty utrzymania, na które składają się pensje pracowników (wyszkoleni mają wyższe pensje), czynsz za budynki (rozbudowane są droższe w utrzymaniu) oraz odsetki od pożyczek. Jeśli gracza nie stać na opłacenie wszystkich kosztów musi wziąć pożyczkę karną której koszty są znacznie większe od kosztów pożyczki dobrowolnej. Moim zdaniem dużym plusem gry jest fakt, że czasami świadome postawienie się w sytuacji powodującej obdarzenie karną pożyczką jest dobrym zagraniem. Wynika to z tego, że wprawdzie pożyczka dobrowolna jest znacznie tańsza to jednak na jej zaciągnięcie trzeba poświęcić akcję (a tych w turze gracz ma tylko 3). Poza tym zdolność kredytową gracza określa posiadane zabezpieczenie spłaty pożyczki w postaci projektów, które można wystawić na jednym pokazie, a karna pożyczka daje dwa razy więcej wolnych środków niż najmniejsza z pożyczek dobrowolnych.

W miesiącach pokazów gracze decydują, które projekty wystawiają po czym sprawdzane jest kto zdobył przewagę w poszczególnych cechach. W zależności od ilości graczy za I i II miejsca w poszczególnych kategoriach przyznawane są gwiazdki (fabularnie jest to wzrost wartości marki). Gwiazdki doliczane są do końcowego wyniku oraz zwiększają dochód z poszczególnych wystawionych w danym pokazie sztuk odzieży. Są także pracownicy i budynki pozwalające uzyskać z gwiazdek zdobytych na pokazie dodatkowy dochód w fazie utrzymania podczas kolejnych dwóch miesięcy. Za wystawioną na pokazie odzież gracze otrzymują z banku pieniądze (czyli sprzedają ją w świat) i jest to główne źródło dochodu w grze.

Po 12 miesiącach gracze dodają do posiadanych pieniędzy wartość zdobytych na wszystkich pokazach gwiazdek, połowę pieniędzy zainwestowanych w budowę i rozbudowę budynków oraz, jeśli posiadają odpowiednie usprawnienia, punkty specjalne (np.za ilość zatrudnionych pracowników). Posiadacz najwyższego tak określonego wyniku jest zwycięzcą.

Pret-a-Porter wypełniona jest trudnymi wyborami. Które trzy akcje wykonać? W jakiej kolejności? Na które pokazy przygotować najlepsze kolekcje? Na jakich cechach kolekcji się skupić? Jak zaplanować wydatki? Z jakich ulepszeń skorzystać? Jak bardzo i w jakim kierunku rozbudowywać infrastrukturę? Czy wyszkolić pracownika, rozbudować budynek już teraz czy dopiero za miesiąc? Czy pomnażać pieniądze bezpośrednio (są budynki, które to umożliwiają) czy poprzez rozbudowę kolekcji?

Pret-a-Porter wypełniona jest interakcją. Wyścig do pracowników, budynków, kontraktów, projektów towarzyszy graczom od początku do końca. Blokowanie możliwości kupienia materiałów w hurtowni (jedyne miejsce gdzie w jednej akcji można kupić różne materiały) zdarza się bardzo często. Na decyzje jakie cechy kolekcji wzmacniać, a jakie odpuszczać ogromny wpływ ma zachowanie przeciwników.

Fajnie byłoby napisać, że Pret-a-Porter wypełniona jest klimatem ale Ci, którzy ze mną grywają wiedzą, że w grach planszowych widzę raczej liczby i mechaniki niż klimat i fabułę. Zgodnie z powyższym nie bardzo mam kwalifikacje do wygłaszania opinii na temat klimatu odczuwalnego w grze. Natomiast zauważyłem, że Autor na warstwę fabularną zwracał baczną uwagę. Działanie budynków i pracowników zgodne jest z ich nazwami, akcje i działania graczy mają odniesienia do faktycznie działających przedsięwzięć. Pamiętam sytuację, w której Trzewik poważnie zatroskał się gdy pomysł na zmianę działania karty pracownika czy budynku niweczył powiązania z jego nazwą.

Pret-a-Porter jest pełnowymiarową grą ekonomiczną dla graczy. Łączy konieczność długofalowego planowania z elastycznym modyfikowaniem swoich działań zależnym od postępowania przeciwników. Wymaga uważnego liczenia chociaż nie wszystko da się w niej przeliczyć, a celem niektórych zagrań może być wywarcie psychologicznego wpływu na decyzje przeciwników. Dla niedoświadczonych graczy pierwsze próby rozwinięcia odzieżowego przedsiębiorstwa mogą skończyć się porażką. Zdarza się przeinwestowanie lub nietrafienie z inwestycjami prowadzące do zaciśnięcia pętli kredytowej. Bez wątpienia równy poziom doświadczenia przeciwników zwiększa przyjemność z rozgrywki.

Pominę formalną ocenę gry chociaż z powyższego opisu nietrudno się jej domyślić. Podsumowując napiszę tylko, że jeśli lubisz złożone, wymagające gry powinieneś Pret-a-Porter poznać.

* uwaga – udział w ostatnim przedprodukcyjnym teście (oraz w jakichkolwiek wcześniejszych) w żaden sposób nie obciąża mnie winą za ewentualny brak balansu jakiegokolwiek elementu gry ;-)

**  w partiach dwuosobowych przy każdym polu akcji dostępne są dwa miejsca

4 komentarze

  1. Avatar

    Mst napisał to z elegancją godną najlepszego Projektanta :)

    Ja pozwolę sobie dorzucić kilka słów, które napisałem już na forum w ramach uzupełnienia:

    „Ja więc dodam coś na temat gry w dwie osoby, która również się sprawdza. Rozegrałem najwięcej takich własnie rozgrywek. Nie ma tutaj żadnej taryfy ulgowej z powodu mniejszej ilości graczy, wybory cały czas są trudne. Obserwacja przeciwnika jak najbardziej wskazana. Trzeba widzieć w co jeszcze warto zainwestować i nie zdublować się z przeciwnikiem. Właściwe dobranie ilości pracowników, budynków to kluczowa sprawa. Początkowe „zafascynowanie” się możliwościami jakie karty te nam dają może spowodować, że koszt ich utrzymania zje nasze przychody. Dużo możliwości i walka do końca.

    To jest naprawdę mocna gra ekonomiczna dla graczy. Przy okazji odkrywamy innego Trzewika, który i tu się sprawdza. Jak pierwszy raz zobaczyłem P-a-P na międzyPionku to myślałem, że sobie jaja z nas robi Gra jednak połknęła mnie od pierwszej testowej rozgrywki.”

    Co do klimatu, to jest i to w dużym stężeniu. Same mechanizmy, budynki i pracownicy oddają rok z życia właściciela domu modu. Tak mi się przynajmniej wydaje ;)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings