CO2 – Gra z klimatem [Współpraca reklamowa z Lacerta] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 8 minut

okładka

Wielokroć pisałem, że cenię sobie mechanikę a klimat gry jest dla mnie daleko mniej ważny. Stąd moje zamiłowanie do gier abstrakcyjnych, logicznych. Jednakowoż od pewnego czasu, ku swojemu zaskoczeniu, zauważam że są gry z klimatem, który mnie przekonuje, który mi się podoba, który wreszcie wydaje się być silną stroną danej gry. Przykładem jest tu właśnie gra o klimacie, w której autor Vital Lacerda ową cechę bardzo zręcznie wykorzystał.

CO2 to gra o zarządzaniu globalną produkcją energii. Każdy z sześciu kontynentów (a w minidodatku występuje także jako siódmy kontynent  Arktyka) ma swoje zapotrzebowanie energetyczne.

początek gry dla 4 osób

początek gry dla 4 osób

Początkowo jest ono zaspokajane przez spalanie paliw kopalnych (węgiel, ropa i gaz) co generuje znaczący wzrost poziomu stężenia tytułowego dwutlenku węgla CO2. Rundy – dekady liczone od lat 70. – są okazją dla graczy, by zaprojektować, wdrożyć i zbudować elektrownie przyjazne środowisku.

Ameryka Południowa i znaczniki dekad i tur graczy

Ameryka Południowa i znaczniki dekad i tur graczy

Dzięki temu tempo wzrostu zanieczyszczenia naszej atmosfery spada. Jeżeli jakiś kontynent nie pozyska ekologicznej elektrowni, to losowo pojawi się klasyczna, dymiąca i poziom CO2 wzrośnie. Jeżeli poziom zanieczyszczenia osiągnie albo przekroczy 500 ppm gra kończy się dla wszystkich porażką związaną z katastrofą klimatyczną.

Od pierwszych doniesień o tej grze rozgorzała wśród pasjonatów planszówek ostra polemika na temat politycznego akcentu tematyki gry. Także i na naszych łamach takie emocje dały się odczuć http://www.gamesfanatic.pl/2012/10/29/krotko-o-grze-co2/.  Zwolennicy i przeciwnicy teorii opisujących zmiany klimatyczne, bez specjalnego wczytywania się w reguły, starli się jak w telewizyjnych debatach politycznych. Tymczasem, w moim odczuciu, gra nie jest zbyt nachalna w politycznych akcentach. Przyjęty pewien model (owo graniczne 500 ppm), stanowi istotną, ale dość łatwą do opanowania przez graczy, cezurę. Jednak sama mechanika prowadząca do zwycięstwa zawiera sporo ciekawych mechanizmów dających przede wszystkim wiele satysfakcji dla graczy.

sytuacja w Ameryce Północnej

sytuacja w Ameryce Północnej

Gra CO2 jest dla mnie o tyle intrygująca, że znów zarządzam elektrowniami. A jako fana Wysokiego Napięcia taka tematyka przyprawia mnie o motylki w brzuchu ;). Na szczęście nie ma żadnych elementów wspólnych między tymi grami, które mogłyby odstraszać osoby niezbyt lubiące Wysokie Napięcie, a z drugiej strony zwolennicy mogą się cieszyć świeżością.

Gracz w swojej turze musi wykonać jedną akcję obowiązkową.

Oceania i czytelna ściąga akcji graczy

Oceania i czytelna ściąga akcji graczy

Należą do nich przygotowanie projektu nowej elektrowni, uruchomienie wdrażania projektu oraz jej budowa. Co istotne i ciekawe, tylko ostatnia akcja – budowa – związana jest z przypisaniem własności. Pozostałe akcje można wykonywać na każdym dostępnym projekcie, co jest subtelnym elementem interakcji między graczami. Czasem będzie to akcja dla nas obojętna, ale bywają kluczowe chwile rozgrywki, gdy „podebranie naszego” projektu może zburzyć wiele planów. Co ważne, w czasie rozgrywki gracze starają się zdobywać, powiększać swój potencjał naukowy. A jednym ze sposobów jest umieszczanie pionków naszych naukowców w miejscu przygotowań do budowy elektrowni. Dla rozpoczynających przygodę z CO2 bywa to mylące (nasz naukowiec tylko zdobywa wiedzę, a nie zapewnia „własności” projektu).

Podoba mi się parę smaczków w grze, które urealniają rozgrywkę. Przygotowanie projektu wiąże się z otrzymaniem jednego z trzech rodzajów dotacji, bo władzom z danego regionu zależy na zielonej energii i ograniczaniu emisji CO2.

Kongresy i priorytety regionalne

Kongresy i priorytety regionalne

Podobnie podczas wdrażania projektu pojawia się zarówno pewien zysk dla gracza zależny od rodzaju projektu (wypłacany w zasobach używanych w grze) jak i dodatkowo konieczność zapłacenia pozwolenia na emisję CO2, bo przecież prace w terenie nie są obojętne dla środowiska. Innego rodzaju urealnienie zastosowano przy budowie elektrowni. Otóż konieczne jest zdobycie odpowiedniego poziomu doświadczenia, wiedzy technologicznej aby zabrać się za realizację takiej inwestycji. Na torach wiedzy jest to oznaczone symbolem dźwigu, ale warto pamiętać, że stopniowo do gry wchodzą lepsze projekty, które wymagają wyższej techniki. Oczywiście za budowę płacimy nie tylko gotówką, ale także zasobami technologicznymi. To smaczki, ale pokazujące dbałość autora o szczegóły.

Drugi pakiet akcji zwany jest opcjonalnymi. Gracz może wykonać każdą z akcji opcjonalnych jeden raz w turze, ale nie jest ograniczony do jednego rodzaju akcji ani co do czasu ich realizacji. Daje to znaczącą elastyczność naszych działań mimo tak drastycznie brzmiącego ograniczenia jednej akcji obowiązkowej.

walka na torach wiedzy

walka na torach wiedzy

Jedną z ważniejszych akcji jest zarządzanie naszymi naukowcami. Zaczynamy z jednym, ale możemy (choć rzadko jest to sensowne) mieć ich nawet czterech. Na koniec swojej tury gracz wskazuje, który z aktywnych naukowców wzbogaca nasz  potencjał naukowy i możemy przejść wyżej na odpowiednim torze. Autor zmieścił na nim więcej atrakcji. Niektóre pola dają bonusy – dodatkowa wiedza, zasoby technologiczne, wsparcie regionu pozwoleniami emisji. Ponadto wyznaczają one poziom dochodu na koniec dekady, który może być wypłacony w gotówce albo punktach zwycięstwa.

naukowcy zdobywają doświadczenie

naukowcy zdobywają doświadczenie

Nasi naukowcy mogą być także wysłani na kongresy, gdzie podzielą się wiedzą i doświadczeniem. Gdy pole kongresu się zapełni uczestnicy zyskują dodatkowe punkty wiedzy, a w konsekwencji także mogą podnieść dochód na koniec rundy. Kongresy są ciekawym rozwiązaniem, bo można w porozumieniu z innym graczem szybko zapełnić żeton kongresu i zdobyć potrzebne punkty, ale też i zablokować czyjegoś speca na kilka tur… Gracze mogą także zdobyć gotówkę handlując pozwoleniami na emisję CO2.

Kluczowe dla zwycięstwa zdają się jednak być akcje związane z kartami. Znajdziemy ich w grze kilka rodzajów.

karty lobbowania

karty lobbowania

Karty lobbowania są losowo przydzielane graczom na początku rozgrywki. Służą one do napędzania rozgrywki, bo dają istotny  bonus (gotówka, zasoby, naukowcy itp.) w czasie realizacji akcji obowiązkowych. Wykorzystane w początkowym okresie rozgrywki, gdy jeszcze wszystkiego mamy mało, są poważnym wsparciem.  Zagranie kart lobbowania obwarowane jest pewnymi warunkami, ale gdy nas potrzeba przypili możemy użyć ich z mniejszą korzyścią – bez ograniczeń. Mając ich pięć na całą grę musimy ich użyć roztropnie.

Skryte cele firm

Skryte cele firm

Karty celów firm przydzielane są tajnie. Wykonanie zadań daje sporo punktów (max. 15-16), ale nie każde zadanie jest wykonalne. Tu trochę szczęścia nie zaszkodzi. Także i tu autor dał nam opcję awaryjną – zamiast punktów możemy kartę spieniężyć w dowolnym momencie rozgrywki.

karty celów ONZ

karty celów ONZ

Wreszcie karty celów ONZ. Nazwa ambitna, nawiązująca do marzeń o światowym rządzie. Jednak w grze są to po prostu karty dające punkty zwycięstwa za zbudowanie określonej kombinacji typów elektrowni. Warto się im dobrze przyjrzeć na początku gry, bo zdarzają się konfiguracje dość podobne, które można bardzo łatwo zrealizować i w ten sposób zdobyć sporo punktów. Zaniedbania w tym aspekcie gry to prosta droga do końcowej porażki. Ciekawie różnicuje to kolejne partie, bo wiąże się też z priorytetami regionalnymi. Są to ustawienia określające typy elektrowni preferowane (dopuszczalne) w danym regionie. Zawsze będziemy mieli możność budowania każdego typu elektrowni, ale może się okazać, że tylko dwa kontynenty dopuszczają zalesianie (uznawane w grze za rodzaj zielonej elektrowni zmniejszającej emisję CO2).

W czasie gry istotny jest próg 350 ppm CO2, który oznacza zagrożenie katastrofą ekologiczną.

Europa i karty zdarzeń

Europa i karty zdarzeń

Gracze, którzy nie mają elektrowni w aktywnym w tej rundzie regionie poniosą karę. Jest to dość bolesne, ale na szczęście można się do tego przygotować i odeprzeć zagrożenie.

W czasie rozgrywki, gracze będą zdobywać kontrolę nad regionami w których mają swoje elektrownie. Dzięki temu mogą zarządzać cennymi pozwoleniami na emisję dającymi na koniec sporo punktów. Gra ma trzy warianty zakończenia, w tym jeden optymistyczny wynikający z redukcji stężenia CO2 do bezpiecznego poziomu. Oznacza to, że gracze muszą uważnie obserwować sytuację, aby nie być zaskoczonym nagłym końcowym podsumowaniem.

W zależności od liczby graczy mamy zróżnicowane elementy przygotowania rozgrywki. Najważniejsza w czasie partii jest zmienna liczba akcji. Łącznie jest ich mniej więcej tyle samo (50 albo 60), ale muszą zostać podzielone między różną liczbę grających. Stąd partia w pełnym składzie to zaledwie 10 tur dla każdego z graczy. Podczas gdy rozgrywka dwuosobowa daje nam aż 25 akcji. Zmienia to zupełnie oblicze rozgrywki i ja najchętniej siadam do partii 3-4 osobowych.

rozgrywka w toku

rozgrywka w toku

Jest rywalizacja, sporo się dzieje, a do tego mam jeszcze te 15-20 tur w których mogę się rozpędzić z planem strategicznym.

CO2 to dla mnie wspaniała niespodzianka. Już dość dawno żadna gra nie dała mi tak wiele radości i satysfakcji w całym kontekście. Świetne wykonanie (chociaż na BGG znajduje się niepokojący wpis autora  o niewłaściwie zinterpretowanym, przetłumaczonym przepisie dotyczącym końcowego liczeniu punktów), oryginalne i świeże zasady gry, temat pozwalający zawiesić niewiarę i wczuć się w walkę o ratowanie klimatu. Sporo tych pozytywnych elementów. Do tego dochodzi bardzo fajny wariant jednoosobowy, będący łamigłówką – gramy aż stężenie CO2 przekroczy 500 ppm – ze zmiennymi warunkami początkowymi. Coraz częściej gry mają wariant solo, a w tej grze jest on bardzo dobry.

Warto dodać, że dostępny na BGG jest minidodatek Arktyka, podkręcający jeszcze poziom trudności.

minidodatek Arktyka

minidodatek Arktyka

Coś co powinno zadowolić geeków wygrywających nawet przy najtrudniejszym początkowym ustawieniu (wszędzie najgroźniejsze elektrownie węglowe).

CO2 jest grą, która porusza temat z pierwszych stron gazet, zagrożenie całej ludzkości związane z wyjątkowym zjawiskiem globalnego wpływu człowieka na własne środowisko. Nie wyczuwam tu nachalnej propagandy – raczej oczywiste wydaje się, że przyjemniej byłoby mieć w swoim sąsiedztwie „zieloną” elektrownię niż dymiącą. Autor podkreśla, że nawet te sprzyjające środowisku inicjatywy nie są dla niego obojętne – w fazie wdrażania płacimy pozwoleniami na emisję CO2(!) za nieuniknione szkody. Element zagrożenia dla wszystkich graczy wprowadza pewien element kooperacji, ale jest on raczej marginalny. Zasady punktowania wystarczająco motywują do odpowiednich działań.

Możliwość interakcji – przejęcie projektu czy wdrożenia i wymuszenie zabrania naukowca przez innego gracza czy przejęcie kontroli nad regionem albo blokowanie naukowców na kongresach – mimo, że dość subtelne, to jednak mogą poważnie zmienić układ sił. Owszem zdarzą się „spokojne” partie, gdzie – pozornie – każdy sobie rzepkę skrobie, ale przy kolejnej rozgrywce raczej dojdzie do swoistej konfrontacji.

Zasobów gracze mają raczej mniej niżby chcieli – jeśli ktoś ma więcej gotówki, to pewnie brak mu zasobów technologicznych albo ma niski potencjał naukowy – co zmusza do niewygodnych kompromisów.

monety i kostki technologii

monety i kostki technologii

Decyzje podejmowane przez graczy są niemal zawsze trudne, ale ograniczenia regułami powodują, że gra toczy się raczej żwawo. Niezależnie od liczby graczy (co w oczywisty sposób zmienia charakter partii), rozgrywka jest zawsze interesująca i zacięta.

Z miłym zaskoczeniem odnotowuję, że pojawiła się kolejna gra o elektrowniach, którą wysoko oceniam. I już nie będzie dla mnie oczywiste w co mamy grać, gdy padnie pytanie o granie z elektrowniami… Czy tak ulubione Wysokie Napięcie, czy to nowe CO2… Zachęcam!



Dziękujemy firmie Lacerta za przekazanie gry do recenzji.


 

Ogólna ocena (5/5):

Złożoność gry (4/5):

Oprawa wizualna (5/5):

Przydatne linki:

2 komentarze

  1. Rafal_Kruczek

    W polskiej instrukcji http://www.lacerta.pl/component/option,com_remository/Itemid,19/func,startdown/id,42/ w ogóle nie ma mowy o doliczeniu dochodu na koniec gry, więc polskim graczom nie grozi rozważanie takiego niuansu, czy do końcowej punktacji należy naliczać dochód za wszystkie miejsca czy tylko za 2 pierwsze w danej dziedzinie.

  2. WRS

    Zasadniczo, to i w angielskiej nie jest to wprost napisane ;)
    Stąd moja wskazówka dla dociekliwych…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings