Home | Wiadomości | 10-lecie GF | Omówienie ankiety rocznicowej: GF widziane oczami Czytelników (cz.2)

Omówienie ankiety rocznicowej: GF widziane oczami Czytelników (cz.2)
Ten tekst przeczytasz w 6 minut

GamesFanatic10L_2Z pierwszej części omówienia wiemy już kto czytuje nasz serwis, a teraz czas na przedstawienie wyników ankiety w kontekście postrzegania GF przez Czytelników. Co u nas lubicie? O czym chcecie czytać? W którym kierunku GF powinien się rozwijać? W kilku miejscach Wasze odpowiedzi okazały się dla mnie zaskakujące.

Na początku zobaczmy, od jakiego czasu zaglądacie na naszą stronę.

Ankieta11 Większość z Was jest z nami już od kilku lat, z czego się niezmiernie cieszymy. Aż 12% to planszówkowi weterani, którzy o grach czytywali (a pewnie i pisali sami) jeszcze w czasach serwisu gry-planszowe.pl. Zwróciłbym uwagę na liczną grupę nowych czytelników, stanowiących prawie 40% całości, co pokazuje skalę sukcesu renesansu GF, datującego się od sierpnia/września zeszłego roku. Zreorganizowaliśmy wówczas Redakcję, wzięliśmy się ostro do roboty i przez cały rok zasypywaliśmy Was licznymi materiałami. Efekt widoczny jest w wynikach ankiety.

Ankieta12Zdecydowana większość z Was (69%) odwiedza nasz serwis przynajmniej raz na kilka dni, przy czym aż 39% zagląda na GF codziennie. To przede wszystkim dla Was staramy się każdego dnia o publikację przynajmniej 1-2 wpisów. Przez cały ostatni rok udawało się to nam bez większych problemów (no, z wyjątkiem sierpniowego okresu urlopowego :)).

Ankieta13Większość z Was ma GF w swoich zakładkach. Zachęceni do odwiedzin wpisami na Facebooku stanowią 14%, a spod poziomu forum g-p.pl zagląda do nas 13% czytelników. Tę ostatnią liczbę chętnie widzielibyśmy większą. Niestety, z przyczyn technicznych – póki co – trudno jest nam bliżej zintegrować forum z GF, co przecież leżało w zamierzeniach fuzji sprzed lat. Będziemy się jednak na pewno starać, żeby ten stan rzeczy zmienić, zresztą zgodnie z Waszymi sugestiami. Bliżej o tym w trzeciej części omówienia.

Ankieta14Odwiedzacie nas przede wszystkim, żeby poczytać recenzje gier i w poszukiwaniu newsów z planszówkowego światka  (odpowiednio 84 i 72% ankietowanych – pytanie wielokrotnego wyboru). Jest to o tyle oczywiste, że takim właśnie serwisem byliśmy przez lata: recenzencko-newsowym. Zastanawia mnie jednak poziom zainteresowania tekstami okołoplanszówkowymi, dotyczącymi spraw bieżących i kontrowersyjnych. Takie materiały interesują 30% ankietowanych i… ja nie wiem, czy to jest mało, czy dużo… Z jednej strony np. teksty Kuby Polkowskiego (np o Pyrkonie) czy moje (o prezentacji gry 1989 w TVP) cieszą się bardzo dużą 'klikalnością’ i wywołują dyskusje, z drugiej… No właśnie – z ankiety wynika, że zainteresowanych nimi jest 30% czytelników, czyli prawie trzykrotnie mniej, niż recenzjami. Tymczasem w „klikalności” i komentarzach proporcje są, może nie zupełnie odwrotne, ale na pewno inne. Ciekaw jestem, co sądzicie o tym rozdźwięku?

Zresztą Wasze odpowiedzi potwierdziliście za chwilę, w pytaniu o kierunek rozwoju GF:

Ankieta17Spośród ankietowanych, 58% radzi nam skupić się na recenzjach, a 48% chciałoby, żebyśmy wzmocnili nasz serwis newsowy. Prawie tak samo liczna grupa (44%) życzy sobie rozwoju nowych inicjatyw, w rodzaju Pojedynku z Mistrzem (staramy się do tego wrócić :)). Podejmowania trudnych tematów i niewygodnych pytań oczekuje od nas 29% ankietowanych, czyli grupa tożsama z tą zainteresowaną „sprawami bieżącymi i kontrowersyjnymi”. Ponownie jest to najmniej wybierana przez Was możliwość, spośród przedstawionych (nie licząc „Other”). Hm.

Osobiście mam wrażenie, że w naszym hobby zdarzają się sprawy, które wymagają dyskusji, wymagają komentarza (niekiedy ostrego) i stawiania niewygodnych pytań. Bynajmniej daleki jestem od chęci faktoidyzacji GF, ale trochę „dziennikarstwa interwencyjnego” by się nam przydało. Traktowałem to jako oczywistość, a tu się okazuje, że taki sposób postrzegania roli serwisu znajduje się w mniejszości, wśród innych poglądów. Dlaczego? Może to jest tak, że od planszówek oczekujecie przede wszystkim lekkiej rozrywki, i w sumie nie do końca interesują Was problemy „branży”, podobnie jak nie macie potrzeby roztrząsania problemów przemysłu filmowego, wybierając się wieczorem do kina?

Jeśli tak, owa 30% grupa „zainteresowanych problemami i życiem branży” (tak bym ją nazwał) jest w takim razie grupą stosunkowo liczną. Jak już pisałem, jestem bardzo ciekaw Waszego zdania w tej sprawie.

Skoro jednak to recenzje są znakiem firmowym GF, spójrzmy, jak postrzegają je ankietowani:

Ankieta16

Długo myślałem nad konstrukcją tego pytania i ze wszystkich opcji wybrałem najdziwniejszą. W zamierzeniu pytanie to (wielokrotnego wyboru) skonstruowane zostało w ten sposób, że brak odpowiedzi twierdzącej oznaczał niezgodę na dane stwierdzenie (choć nie sprecyzowałem tego w samej treści pytania). Czyli, jeśli – dajmy na to – 19% ankietowanych uznało recenzje na GF za zabawne, to 81% uważa, że śmiechu w nich tyle co w filmach Davida Lyncha. W efekcie odpowiedzi na to pytanie niewiele mówią. Nie chce mi się bowiem wierzyć, że skoro 55% uznało nasze recenzje za trafnie opisujące wady i zalety gier, pozostali są przeciwnego zdania. Nie zaglądaliby wówczas na GF tak często i od tak długiego czasu. Serwis nierzetelny nie przetrwałby na rynku tak długo, jak my. Zresztą także w uwagach do ankiety mogliście wpisywać wszelkie swoje pomysły i sugestie, również krytyczne. I choć Wasze komentarze były bardzo liczne, niejednokrotnie ciekawe i bardzo merytoryczne, krytyki w nich uświadczyć właściwie nie sposób.

Cóż, przy okazji następnych konkursów stworzę swego rodzaju suplement do tej ankiety, m.in. z normalnymi pytaniami o wady i zalety naszych recenzji. Póki co powiedzieć można tylko tyle, że czytacie nas przede wszystkim ze względu na naszą rzetelność i trafne scharakteryzowanie wad i zalety gry, co pomaga Wam w wyborze. Zauważacie też poprawność językową naszych tekstów, natomiast humorystyczność naszych recenzji oceniacie umiarkowanie. Zabawni zatem raczej nie jesteśmy. A mamy być? :)

Ankieta18

No, tutaj już nie wydziwiałem, i w efekcie dostajemy bardzo fajną informację o tym, czego przede wszystkim szukacie w recenzjach, co jest dla Was przydatne. Tutaj 3/4 ankietowanych wskazało za najważniejsze wnioski końcowe w naszych recenzjach, łącznie z podsumowaniem w punktach (plusy/minusy). Czyli – de facto – czytacie przede wszystkim „subiektywną opisową ocenę recenzenta”. Co ciekawe – dokładnie dwukrotnie mniej osób zwraca uwagę na ocenę liczbową (37%), która przecież niejednokrotnie jest oczkiem w głowie wydawnictw. Połowa ankietowanych (49%) ceni sobie przejrzystość opisu zasad gry. W dalszej kolejności (41%) mamy tzw. „lekkie pióro” autora tekstu. Zaskakuje – moim zdaniem – niska w tym zestawieniu pozycja „rozsądnej objętości tekstu” (28%), czyli większości spośród Was nie przeszkadzają teksty dłuższe. Dobrze to wiedzieć. Inna zaskakująca sprawa – tylko dla 17% ankietowanych ważny jest zarys możliwych strategii, odkrytych przez recenzenta. Odczytuję to w ten sposób, że taka analiza strategiczna zawarta w recenzji może poniekąd odbierać przyjemność z gry, płynącą z samodzielnego odkrywania takowych. Mam rację?

Ankieta15

I na koniec bardzo interesujące zestawienie, pokazujące, które strony planszówkowe odwiedzane są przez naszych czytelników. Prowadzi oczywiście platforma blogowa ZnadPlanszy (49%), z założycielami której (Marcin „Yosz” Krupiński i Mirosław „Tycjan” Gucwa) historia GamesFanatic jest nieodwołalnie związana. Myślę też, że oba ośrodki dość dobrze się nawzajem uzupełniają. Cieszą również różne pola podejmowanej współpracy. Na drugim miejscu ex aequo Świat Gier Planszowych (z którym wiele osób piszących w GF również było/jest bardzo mocno związanych) i serwis videoblogowy Łukasza „Wookiego” Woźniaka (po 32%). Na trzecim miejscu nasz partnerski serwis Board Game Girl i Gry Bez Prądu (po 17%). Aż 39% ankietowanych zagląda jednak także do serwisów, blogów i innych stron w ogóle niewymienionych w tym zestawieniu. Pokazuje to, że oferta blogowa jest niezwykle obszerna i panuje jednak duża fragmentaryzacja czytelników.

W części trzeciej przeanalizuję uwagi, które dołączyliście do ankiet (jak już pisałem, bardzo liczne i często bardzo przydatne).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings