Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry przygodowe | Magia i Myszy – waleczne gryzonie w epickiej przygodzie

Magia i Myszy – waleczne gryzonie w epickiej przygodzie [Współpraca reklamowa z Cube Factory of Ideas] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Magia-i-Myszy-w-2015-roku-_bw71190Jak większość ludzi, którzy mieli przyjemność  zagrać i zrecenzować tytuł „Magia i myszy”, tak i ja dałam się porwać wichurze emocji  związanej z zapowiedziami baśniowej przygody, jeszcze zanim Cube Factory uraczył nas wersją gry w rodzimym języku. Gdy tylko rozeszła się wieść o  polskim wydaniu, myszy wraz z całą magią ich świata wystrzeliły jak z katapulty, lądując na jednej z   czołowych pozycji w kategorii gier „must have”. To kooperacyjna gratka dla wielbicieli RPG, traktujących grę jako portal do innej rzeczywistości, w której wcielą się w różnorodne postaci, by stawić czoła epickim wyzwaniom. Tutaj wszelkie cnoty uosabiające rycerską odwagę, męstwo, spryt, mądrość i upartość w dążeniu do celu, zostały zaklęte w postaci małych, niepozornych, ale jakże walecznych gryzoni.  O tym, czy wyobraźnia w połączeniu z baśniowym scenariuszem i prostą mechaniką turlania kostkami , może w efekcie przynieść dobrą grę, możecie przekonać się klikając w to, co znajduje się poniżej.

Jak wygląda uniwersum mysiego świata?

Hej, wszyscy na jednego?

Hej, wszyscy na jednego?

Klimat gry to z pewnością jej największy atut. Komponenty, grafiki, figurki małych wojowniczych myszy, jak i sługusów, są zrobione  wprost fenomenalnie (kawałki sera, pułapki, trofea, znaczniki opętania itp.), doskonale budują mysie uniwersum rodem ze średniowiecznej epoki rycerzy. Jakość wykonania poszczególnych komponentów pozostawiam bez zarzutów (no może poza kartami postaci, które są bardzo cienkie i łatwo podlegają uszkodzeniom). Kafle pomieszczeń wspaniale odzwierciedlają specyfikę pomieszczenia, w którym mogą znaleźć się mali bohaterowie. Czuć nurt rwącej rzeki, która spycha biedne gryzonie coraz dalej i dalej jeżeli kości nie dają upragnionego symbolu, z kolei konstrukcja zasad według których możemy poruszać się po planszy w bardzo dobry sposób odzwierciedla przeciwności losu, jakie mogą na swej drodze napotkać mysi wojownicy (np. w postaci wysokiego stołu, na który trzeba się wspiąć, by zdobyć potrzebny przedmiot). Baśniową otoczkę i fabularną strukturę dopełniają postaci, którymi kierujemy. Każdy uczestnik otrzymuje bardzo ładną, zawierającą szczegóły ubioru i uposażenia figurkę , kartę opisującą jej umiejętności i żywotność oraz dodatkowe karty mysich zdolności. Niezwykle podoba mi się karta bohatera pod względem graficznym. Z jednej strony mamy wszelkie informacje potrzebne przy grze, a po drugiej stronie znajduje się tekst opisujący historię danej postaci. Wszystko jest czytelne i dobrze rozmieszczone. Wiadomo, że w tego typu grach silnikiem nakręcającym rozgrywkę jest fabuła, a fabuła wiąże się z obfitością opisów, których lektura pozwala wcielić się w bohatera i wczuć w klimat gry.

Karty poszczególnych mysich bohaterów

Karty poszczególnych mysich bohaterów

Rewers karty postaci - historia bohatera

Rewers karty postaci – historia bohatera

Ponadto w pudełku znajdziemy jeszcze piękną Księgę Opowieści zawierającą wskazówki dotyczące przygotowania gry w zależności od rozgrywanego scenariusza oraz, co niesłychanie ważne, wciągające fragmenty opowieści, które zapowiadają kolejne etapy przygody.  Rzecz, której można się doczepić to instrukcja. O ile Księga Opowieści to tekst fantastycznie przyjemny, o tyle instrukcja, jak dla mnie, była dość mozolną lekturą. Przedzierałam się przez nią dobre 1,5h a i tak nieustannie trzeba było wracać (Bogu niech będą dzięki, że na końcu jest indeks). Dla mnie była to katorga i ściana pokroju chińskiego muru, przez którą musiałam się przebić, by wreszcie móc zagrać w upragnioną grę. Jeśli nie macie dość cierpliwości, lepiej żeby ktoś Wam tę grę wytłumaczył. Choć liczba możliwych rzeczy, które mogą tu zaistnieć jest tak duża, że tak czy siak, do pełnego zrozumienia, potrzebna jest samodzielna lektura.

Multum bajecznych komponentów

Multum bajecznych komponentów

 

Oręż, wyposażenie, dodatkowe możliwości

 

Magia opowieści z mysich przedmieści

Gry fabularne opierają się na spójnej opowieści, której podporządkowana jest cała rozgrywka.  Historia bohaterów tego tytułu zawarta jest w Księdze Pierwszej – Smutek i Pamięć. Znajdziemy tu jedenaście różnorodnych scenariuszy, z których każdy wyposażony jest w szereg osobliwych zasad, charakteryzujących daną przygodę. Panelowi instrukcyjnemu towarzyszą dość rozbudowane  fragmenty opowieści, które wspaniale budują atmosferę magicznego zamku, lochów i  niesamowitych zwrotów akcji. Wielką frajdę daje już samo wczytywanie się w historię, jeszcze zanim rozpocznie się właściwa rozgrywka.  Ponadto szczypta podniecenia pojawia się przy samym wybieraniu postaci. Kto wcieli się w walecznego księcia Collina? Kto będzie Tildą – kapłanką mającą moc przywracania sił i zdrowia? Kto chwyci za młot kowala, a kto stanie się sprytnym włamywaczem? Sam rytuał przydzielania ról, odczytywania historii i starannego układania kart swojego bohatera, niesie z sobą tony radości. Gra jest swego rodzaju interaktywną baśnią – stanowi zgrabne połączenie opowieści opisanej w księdze i na planszy.

Karty zdolności

Karty zdolności

20150225_103101

Plansza

20150225_102232

Kafel pomieszczenia

 

Kości – zwiastun losowości

Magia i Myszy to gra, w której głównym zadaniem jest zrealizowanie danego scenariusza, poprzez eksplorowanie przestrzeni i wykonywanie poszczególnych akcji.  Tutaj mamy do czynienia z gatunkiem kooperacyjnym, a zatem wykluczamy rywalizację i negatywną interakcję między graczami, co pozwala usytuować grę w kategorii planszówek rodzinnych.  Mechanizm jest bardzo prosty i dynamiczny. Wszelkiego rodzaju działania rozbijają się o rzut kośćmi, które determinują sukces lub porażkę danego działania. Każdy z graczy dysponuje możliwością wykonania ruchu i jeszcze jedną akcją.  Kostkowa losowość nie wyklucza jednak możliwości kombinowania. Bogate wyposażenie każdego bohatera, pozwala na przygotowanie się na ewentualną nieżyczliwość fortuny i wybrnięcie z tarapatów. Kolejność aktywizowania postaci (bohaterów i sługusów) w każdej rundzie może być inna (ze względu na losowe układanie ich na torze kolejności), co pozwala na stworzenie swego rodzaju efemerycznej taktyki, dającej się słyszeć w słowach: „Ok, to Collin zaatakuje tego szczura, potem Lily spróbuje wydostać się z rzeki, a Maginos wykona akcję szperania, dalej się zobaczy”.  Przy wszelkich planowanych działaniach trzeba jednak trzymać rękę na pulsie, ponieważ każda postać posiada różne zdolności początkowe oraz te, które zdobywa później i naprawdę trzeba to wszystko w miarę ogarniać, by w pełni wykorzystać potencjał myszek. Jednym z kluczowych elementów jest zatem odpowiednie dobranie drużyny, które zagwarantuje owocną współpracę.

Kości

Kości

Co dzieje się gdy rzucamy kością?

Kości, które napędzają grę nie są zwykłymi k6. Znajdziemy na nich różne symbole takie jak: ser, łuk, miecz, tarcza z mieczem. Wyrzucenie  symbolu sera pozwala nam dodać jego znacznik do ekwipunku, a to z kolei umożliwia nam wykonywanie niektórych działań. Łuk i miecz to broń służąca do ataku bezpośredniego i dystansowego.  Ponadto na kościach cyfry od 1 do 3 – numery przydatne w trakcie ruchu i gwiazdki wykorzystywane przy określaniu sukcesu/porażki przy poszczególnych akcjach.

Na niekorzyść działa sługus i czas – trzeba brać nogi za pas

Myszy stawiają czoła nie tylko wrednym kreaturom – sługusom. Na niekorzyść gryzoni działa również niemiłosiernie szybko uciekający czas, odmierzany na serowym kole. Każdy rozdział ma określoną liczbę stron, a jej przekroczenie przed ukończeniem misji jest równoznaczne z porażką. Przy pierwszej partii wydawało mi się, że brakuje tu odpowiedniego balansu, że czas płynie zdecydowanie za szybko, co  uniemożliwia wykonanie misji, w sytuacji gdy kości w ogóle nie sprzyjają. Później jednak zwróciliśmy większą uwagę na target gry – współpracę, dzięki której mysi żywot stał się dużo łatwiejszy.

A teraz wszyscy razem: Seeeeer!

A teraz wszyscy razem: Seeeeer!

Wracając jeszcze do sługusów – są to bardzo dobrze wykreowane postaci. W zależności od etapu, na którym się znajdujemy, do gry dołączają słabsi lub silniejsi przeciwnicy. Wszystko opisane jest na kartach Potyczek. Nie warto zatem (i chyba nie da się) nastawiać wyłącznie na szybki zwiad bez eksplorowania pomieszczenia, w którym nikt nam już nie zagraża, albowiem może okazać się, że na kolejnym kaflu pojawi się nowa , silniejsza (jeśli czas na serowym kole przeniesie nas na kolejną stronę opowieści) gwardia sługusów. Bez wzbogacania mysiego oręża może okazać się, że jesteśmy za słabi i szybko zostaniemy pojmani. Pojmanie to bardzo dobry ekwiwalent uśmiercenia bohatera, który pojawia się w niektórych grach RPG. W każdej partii wszyscy gracze uczestniczą do końca. Fala kościanych niepowodzeń w najgorszym wypadku kończy się pojmaniem i chwilowym wykluczeniem z rozgrywki. To bardzo dobre rozwiązanie przy rodzinnym tytule.

Księga Opowieści

Księga Opowieści

Czy magia mysiego tytułu jest warta wyczarowania pieniędzy z portfela?

Jak zawsze wszystko zależy od gustu, o którym się, rzecz jasna, nie dyskutuje. Rozważając kupno Magii i Myszy, należy przemyśleć czy kręci Was zabawa w opowiadanie historii i wcielanie się w postaci, w tym wypadku, walecznych gryzoni. W aspekcie mechaniki nie znajdziemy tu bowiem nic ujmującego. Silnikiem napędzającym  jest tak naprawdę fabuła, bez której ten tytuł w ogóle by nie zaistniał. W swojej kategorii  (RPG, gier rodzinnych) ta gra w pełni zasługuje na miejsce na podium.  Wykonana z bajeczną finezją i precyzją, kusi oko od samego początku.  Reszta jest turlaniem, bądź co bądź przyjemnym, ale jednak tylko turlaniem kostkami, dlatego eurowyjadacze raczej się tym nie zachwycą. Magia i Myszy to doskonała propozycja familijna, w której cała rodzina może połączyć swe siły i stawić czoła epickiej przygodzie. Na dobranoc świetnie sprawdzi się fragment Księgi Opowieści, zapowiadający kolejny rozdział do rozegrania na planszy. Siadając do tej gry warto zapewnić sobie co najmniej czteroosobowe towarzystwo. Mimo, iż gra jest wyskalowana dla różnej liczby graczy, to dla niektórych, kierowanie kilkoma postaciami może być kłopotliwe. W kwestii regrywalności – jesteśmy zaopatrzeni w  11 scenariuszy, z których nie każdy jest taki, że można wygrać go już przy pierwszych partiach (mnie jak na razie udało się dotrzeć do 4). Zabawa zatem jest zapewniona na kilkanaście razy. Później jednak potrzebne będzie odświeżenie, ale nowa księga i szereg wzbogacających dodatków, być może ujrzą światło dzienne na polskiej ziemi.

Takie złe rzeczy mogą spotkać małe myszy

Takie złe rzeczy mogą spotkać małe myszy

Karty potyczek

Karty potyczek

Zagrać w grę (bo  warto) może każdy – gracz początkujący,  niedzielny, „zawodowy”. Zabawa gwarantowana. Niemniej jednak decyzję o tym, czy trzeba ją mieć na półce trzeba przemyśleć z dwóch powodów: cena i to, czy jestem demoniczny fanem RPG, który bardziej niż mechanikę, ceni otoczkę fabularną.

Plusy:

+fenomenalne, bajeczne wykonanie (szczegółowość figurek)

+ łatwy próg wejścia (wystarczy jedna osoba, która dobrze zna zasady i czuwa nad przebiegiem gry)

+ Księga Opowieści (świetna integracja mysiej baśni w połączeniu z planszą)

+ bardzo dobre tłumaczenie tekstu fabularnego

+ dobrze dopracowana mechanika działań kooperacyjnych

+ idealny tytuł rodzinny

Minusy:

– ograniczona regrywalność (chyba, że odłożymy grę na półkę na pół roku lub kupimy sobie dodatki)

– instrukcja – chwilami jest to droga przez mękę



Dziękujemy firmie Cube Factory of Ideas za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (3/10):

Oprawa wizualna (9/10):

Ogólna ocena (8/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Bardzo dobry przedstawiciel swojego gatunku, godny polecania. Wady mało znaczące, nie przesłaniające mocno pozytywnego odbioru całości. Gra daje dużo satysfakcji.

One comment

  1. Avatar

    Czy ktoś może mi powiedzieć jak traktować np. Zbroję, która dodaje 1 pkt „do obrony”? Czy znaczy to, że podczas obrony dobieram dodatkową kostkę czy po rzucie kostkami w liczbie takiej jak obrona danej myszy – dodaję 1 pkt. do wyrzuconego wyniku?
    Nie jest ten mechanizm jasno opisany w instrukcji – jedynie na zasadzie „pamiętaj aby dodać zdolności / wyposażenie do punktów obrony”… a ma to duży wpływ na wyniki pojedynków.

    Z góry dziękuję za pomoc.
    Domin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings