15 Dias: The Spanish Golden Age
Ten tekst przeczytasz w 7 minut

15 Dias (1)Złoty wiek Hiszpanii, czyli wiek XVI oraz I połowa wieku XVII, to czasy największej świetności tego państwa. Ogromne bogactwa, jakie przyniosły z sobą podboje kolonialne, sprawiły, że królowie hiszpańscy stali się najpotężniejszymi władcami w Europie. Reszta państw starego kontynentu: Anglia, Francja, Zjednoczone Prowincje Niderlandów, dopiero dołączała do tego wyścigu i rywalizacji w Nowym Świecie. W tych czasach miejscem, gdzie uprawiano politykę były dwory władców. To tam, wśród intryg i toczącej się nieustannie walki o wpływy, kształtowano najważniejsze decyzje. Nic więc dziwnego, że to właśnie dwory stanowiły główne ośrodki życia politycznego kraju, pochłaniając przy tym niebagatelne sumy ze skarbca.

„15 Dias: The Spanish Golden Age” to gra, która przenosi nas do tego tajemniczego, intrygującego (dosłownie i w przenośni) świata królewskiego dworu. Czas i miejsce akcji to Hiszpania pod koniec panowania Filipa III (zmarł w 1621 r.). Władzę obejmuje młody król Filip IV, o którego względy zabiegać będą dwie rodziny arystokratyczne: Lerma i Olivarez. Król ów nie należał ponoć do władców, którzy czuli, że to właśnie rządzenie jest ich powołaniem. Jak to się nieraz zdarzało w historii, panujący powierzał więc przykre dla niego obowiązki Pierwszemu Ministrowi. Ten ostatni stał na czele państwa i faktycznie nim rządził. We Francji tamtych czasów podobną rolę spełniali kardynałowie Richelieu i Mazarini, a w Turcji wielcy wezyrowie z rodu Köprülü, wyręczający coraz gnuśniejszych sułtanów, którzy zamiast interesować się sprawami swojego kraju, woleli oddawać się uciechom życia.

Gra wydana została w Hiszpanii przez wydawnictwo Asylum Games. Również autor, którym jest Gonzo Brios, i cała wspierająca go ekipa, to Hiszpanie (przynajmniej na tyle można wywnioskować z imion i nazwisk). Jest to karcianka osadzona w klimacie historycznym. Otoczka historyczna jest jednak tak naprawdę jedynie dodatkiem, choć miłym i interesującym. W rzeczywistości mamy do czynienia z eurogrą, o niezbyt skomplikowanych zasadach i stosunkowo łatwo przyswajalną mechaniką.

Właściwą część recenzji zacznę tradycyjnie od oceny grafiki, wykonania elementów gry itp. kwestii. Dostajemy do ręki niewielkie pudełko z ilustracją na nim pomysłu autora. Pod ilustracją w instrukcji (identyczną jak na okładce) znajdziemy parę słów o tym, że inspiracją do stworzenia gry (w tym jej grafiki) była książka Francisco de Quevedo „Grandes Anales de Quince Dias”. Pudełko jest solidne, estetyczne. Wspomniana ilustracja raczej nie powala na kolana (zwłaszcza na tle tego co spotykamy w grach euro), ale nie mogę jej niczego szczególnego zarzucić. W środku pudełka znajdziemy: 1) dwujęzyczną instrukcję (po angielsku i hiszpańsku), 2) trzy karty pomocy (również dwujęzyczne), 3) karty (kilka rodzajów – w sumie sto kilkadziesiąt), 4) okrągłe żetony dukatów oraz żetony z symbolami dwóch rywalizujących rodzin (Lerma i Olivarez).

Przykładowe karty postaci

Przykładowe karty postaci

Karty nie przedstawiają konkretnych postaci historycznych. Od strony graficznej są bardzo ładnie wykonane. Mam na myśli zwłaszcza rysunki postaci na nich. Również reszta elementów graficznych kart prezentuje się bardzo estetycznie. Problemem może być czytelność symboli na nich – niezbyt się one różnią między sobą. Karty są na dość cienkiej tekturce (czy raczej grubym papierze), co dla części graczy może być wadą. Na bardzo grubej, sztywnej tekturze zrobiono za to żetony. Instrukcja i karty pomocy są kolorowe i estetycznie wykonane.

„15 Dias: The Spanish Golden Age” to wieloosobowa gra karciana dla parzystej liczby osób (maksymalnie 8 graczy). W grze występuje też wariant 2-osobowy, ale stanowi on jedynie dodatek i, jak pisze sam autor, gra rekomendowana jest do rozgrywek wieloosobowych w gronie 4, 6 albo 8-osobowym. Gracze już na początku dzielą się na dwie drużyny: połowa będzie reprezentowała rodzinę Lerma, a druga połowa rodzinę Olivarez. Gracze jednocześnie grają na rzecz swojej rodziny (zespołowo) i indywidualnie. Tą dwoistość oddaje występowanie w każdej z rund gry (maksymalnie czterech) dwóch konfrontacji: rodzinnej i indywidualnej.

Co rundę gracze dobierają 7 kart. Karty zawierają postacie, za pomocą których rodziny będą rywalizować na dworze, by pozyskać względy młodego króla. Ponadto, w talii występują karty sytuacji specjalnych. Każda z postaci ma trzy parametry, oddające jej zdolności w każdej z trzech sfer: 1) Władzy/Rządu (Government), 2) Kościelnej (Clerical), 3) Społecznej (Society). Na początku każdej rundy, tuż po rozdaniu kart, gracze ustalają, która ze sfer (i tym samym, który ze współczynników) będzie wykorzystywana przez daną rodzinę. Odbywa się to w ten sposób, że jedna rodzina wybiera drugiej sferę działania. W konfrontacji rodzinnej wykorzystywane są te dwie sfery wybrane przez graczy. Trzecia sfera, która pozostanie, wykorzystywana jest w konfrontacji indywidualnej (jest ona wspólna dla wszystkich uczestników tej konfrontacji).

Karty sytuacji specjalnych i punktów zwycięstwa

Karty sytuacji specjalnych i punktów zwycięstwa

Na początku każdy z graczy wykłada jedną z kart postaci, której współczynniki będą następnie liczone na koniec konfrontacji. Następnie gracze mogą wykonywać w stosunku do wyłożonych postaci innych graczy różne akcje, z wykorzystaniem pozostałych posiadanych kart. Poza wspomnianymi wyżej parametrami, postacie mają bowiem jeszcze inne zdolności. Możliwe jest wyłożenie drugiej karty postaci, która wtedy jest „ukryta” („covered”) za pierwotną postacią. Ta pierwsza jest jakby jej parawanem i chroni ją przed niekorzystnymi zagraniami przeciwnika.

Zdolności postaci dzielą się na dworskie i administracyjne. Ponadto występują jeszcze sytuacje specjalne, symbolizowane przez karty. Zdolności dworskie to: 1) Usunięcie postaci, 2) Zamiana postaci, 3) Przeciągnięcie postaci na swoją stronę, 4) Manipulacja. Usunięcie postaci pozwala na odrzucenie wyłożonej karty na stos kart zagranych. Zamiana pozwala na zamienienie postaci z innym graczem. Przeciągnięcie postaci na swoją stronę pozwala na zabranie jej wybranemu graczowi w zamian za kartę daną mu z ręki lub dukata. Wreszcie Manipulacja polega na tym, że możemy wykorzystać zdolność dworską lub administracyjną innej postaci (własnej bądź innego gracza). Nie wobec wszystkich postaci można jednak zagrać zdolności dworskie. Zakres wpływu postaci (to kolejny parametr znajdujący się na karcie postaci – inny dla każdej z trzech sfer) stosującej zdolność dworską musi obejmować podobny zakres wpływu postaci, wobec której ta zdolność jest stosowana.

Zdolności administracyjne to: 1) Wzmocnienie, 2) Inwestycja, 3) Szpiegostwo, 4) Zwiększenie. Pierwsza zdolność pozwala pociągnąć dodatkową kartę. Inwestycja pozwala na odrzucenie dwóch kart z ręki i pociągnięcie dwóch nowych oraz jeszcze jednej w zamian za kartę aktualnie zagrywaną. Szpiegostwo pozwala zobaczyć karty przeciwnika i następnie „przehandlować” (pozyskać) jedną z jego kart w zamian za kartę własną bądź za dukata, dodatkowo gracz dociąga jedną nową kartę ze stosu. Zwiększenie umożliwia wyciągnięcie dowolnej karty ze stosu kart zagranych. Wykorzystanie zdolności administracyjnej po raz pierwszy podczas konfrontacji nie wiąże się z kosztami, każde kolejne zagranie zdolności administracyjnej kosztuje dukata.

Ostatnim rozwiązaniem modyfikującym parametry i zdolności postaci są sytuacje specjalne, które znajdują się na kartach (karty te tworzą stos razem z kartami postaci). Sytuacji specjalnych jest w sumie sześć. Sytuacja „Grandee of Spain” uniemożliwia zagranie wobec postaci zdolności dworskiej „Usunięcie postaci”. Sytuacja „Loyal to the Cause” uniemożliwia zagranie wobec postaci wszystkich zdolności dworskich z wyjątkiem „Usunięcia postaci”. Sytuacja „Bureaucratic Incompetent” podwaja koszty wykorzystywania zdolności administracyjnych. Zdolność „Double Agent” pozwala na zamianę własnej postaci wyłożonej na stole z dowolną postacią ze stosu kart odrzuconych. Dwie ostatnie zdolności („Safe in Position” i „Charged and Accused”) odpowiednio zwiększają bądź zmniejszają o 3 wartości parametrów w trzech sferach działania (nie zmienia to jednak zakresu wpływu postaci).

W chwili, gdy każdemu z graczy pozostaną 3 karty (z 7), kończy się konfrontacja rodzinna i ustalane jest, która z rodzin zwyciężyła. Ciągnięta jest specjalna karta, która jednocześnie (za pomocą liczby dzwonków) ustala ile potrwa rozgrywka (trwa ona dopóki na kartach z punktami zwycięstwa w kolejnych rundach nie uzbierają się trzy dzwonki). Potem przeprowadzana jest konfrontacja indywidualna, odbywająca się na analogicznych zasadach jak rodzinna. Tutaj punkty zdobywa tylko gracz, który zwycięży konfrontację indywidualnie. Na koniec gry każdy z graczy sumuje punkty jakie uzyskała jego rodzina oraz te, które zdobył indywidualnie. Za każde 2 zachowane dukaty gracz uzyskuje 1 punkt zwycięstwa. Ujemne punkty zwycięstwa przynoszą konspiratorzy (zasady dodatkowe). Ostatecznie zwycięża ten, kto łącznie ma najwięcej punktów. W przypadku, gdy dwóch graczy ma równą liczbę punktów, zwycięża trzeci w kolejności gracz. Jeśli wszyscy mają taką samą liczbę punktów zwycięstwa, nie ma zwycięzcy i niełaska spada na obie rodziny.

Zawartość pudełka

Zawartość pudełka

Najbardziej interesujące w grze jest połączenie rozgrywki grupowej z indywidualną, czyli to, że występuje jednocześnie konfrontacja rodzinna i grupowa. Gracz musi więc grać na rzecz swojej grupy, jak i na własny rachunek. Kilka różnych zdolności, dodatkowe, modyfikujące je sytuacje specjalne, możliwość wystawienia drugiej postaci („covered character”) zwiększa liczbę opcji, jakie oferuje gra. Wiele spośród tych decyzji dokonywanych jest jednak po części w ciemno, np. wybór sfery, w jakiej będzie przeprowadzana konfrontacja rodzinna (każda z rodzin wybiera dla przeciwnika).

Zdolności postaci z jednej strony stwarzają dużą paletę zagrań, ale z drugiej strony brakuje kart „obronnych” i zagrywając daną zdolność, jesteśmy pewni wyniku. Nie ma niepewności w postaci rzutu kostką czy możliwości zagrania jakiejś karty przez przeciwnika, która nieoczekiwanie odwróciłaby sytuację. Każdy może działać jedynie wtedy, gdy jest stroną aktywną. Ograniczają to zjawisko parametry zakresu wpływu, które uniemożliwiają stosowanie zdolności dworskich wobec postaci mających parametry niemieszczące się w zakresie „atakującego”. Dzięki temu najlepsze postacie są często chronione, ale te słabsze niewiele mogą zrobić.

Pewnym problemem mogą być też zasady dotyczące inicjatywy. Zaczynają wykonywać akcje postacie z największą inicjatywą. Po tym, jak np. w wyniku zagrania akcji dworskiej gracz straci postać, musi wyłożyć kolejną. Potem znowu może ją stracić, bo przeciwnik będzie wykonywał akcję pierwszy, i znowu musi wyłożyć kolejną, nie mogąc nic zrobić itd. Wszystko to sprawia, że rozgrywka może być dość losowa.

Powyższe problemy powinny ulec ograniczeniu podczas rozgrywki na większą liczbę osób, gdzie gracze nie będą mieli możliwości skupienia się na jednej „ofierze”. Generalnie ta gra z założenia jest wieloosobowa i najlepiej powinna działać na większą liczbę graczy (w składach 6 albo 8-osobowych). Należy zwrócić uwagę, że przy takiej rozgrywce rosną szanse na to, że inny gracz będzie posiadał zdolność, która pozwoli mu na zaatakowanie naszej postaci.

Osobną sprawą są występujące miejscami niejasności w instrukcji. Ogólnie napisana ona jest dobrze, ale np. jak mamy opis zdolności administracyjnej „Szpiegostwo” i pojawia się sformułowanie o tym, że gracz „trades a card from his hand”, to nie wiadomo czy tę kartę gracz przekazuje losowo, czy sam wybiera, czy też wybiera ją przeciwnik. Tak samo nie wiadomo czy przeciwnikowi zabiera kartę losowo, czy wybiera (po obejrzeniu kart jakie ma na ręce). Tego typu wątpliwości można by wskazać więcej (np. równie niejasno opisana jest kolejna zdolność administracyjna, czyli „Zwiększenie” – z opisu nie wynika jednoznacznie czy gracz tylko ciągnie kartę ze stosu kart zagranych, czy jeszcze dodatkowo dobiera jedną kartę).

Podsumowując, gra jest interesująca, choć niepozbawiona wad i trudno ją uznać za wybitną. W większości ładna szata graficzna i lekki historyczny klimat powinny przyciągnąć miłośników karcianek i eurogier. Historią w grze nie należy się przerażać, bo tak naprawdę… prawie w ogóle jej tam nie ma. Gra przeznaczona zdecydowanie dla większej liczby osób (co najmniej 4). Przy dwóch graczach wypada bardzo słabo.

Złożoność gry (5/10):

Oprawa wizualna (8/10):

Ogólna ocena (6.5/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Do tej gry mamy konkretne zarzuty. Może być fajna i dawać satysfakcję, ale… ale jest jakieś zasadnicze „ale”. Ostatecznie warto się jej jednak bliżej przyjrzeć, bo ma dużą szansę spodobać się pewnej grupie odbiorców.

3 komentarze

  1. RAJ

    Wszystko pięknie, ale czemu toto jest w kategorii gry wojenne?

  2. Raleen

    Zapewne redaktorzy portalu z przyzwyczajenia, że jak już ja coś opisuję to musi być wojenne tak ją zakwalifikowali :)

    Gra oczywiście nijak nie jest wojenna.

    Dam znać, żeby przerzucili do właściwszej kategorii.

  3. Avatar

    Zerknąłem na hiszpańską instrukcję i jeśli chodzi o te dwie wzmiankowane akcje, które budzą wątpliwość:
    1) Szpiegostwo (Espiar) – „El jugador mira la mano de otro jugador e intercambia una carta de su mano…” Gracz patrzy/zagląda na rękę innego gracza, wybiera jakąś kartę, po czym wymienia tę kartę na kartę ze swojej ręki – innymi słowy to gracz, który podgląda karty przeciwnika decyduje i wybiera kartę, nie widzę tam pola na losowość wyboru czy decyzję innego gracza.
    2) Zwiększenie (Realzar) – „El jugador roba una carta de la pila de descartes y la sube a su mano” Gracz dociąga kartę ze stosu kart odrzuconych/zagranych i dokłada ją do swojej ręki – czyli nie ma tam miejsca na dobranie jeszcze kolejnej dodatkowej jednej karty :)

    Porównując wersję ENG i ESP instrukcji dochodzę do wniosku, że faktycznie kilka rzeczy może budzić wątpliwości z racji samego tłumaczenia.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings