Home | Wiadomości | Aktualności | Projekt Hannibal

Projekt Hannibal
Ten tekst przeczytasz w 3 minut

Autor: Sławek Okrzesik (tsarpl)

Współpracownikom redakcji portalu gry-planszowe.pl było dane zapoznać się postępem prac nad będącą jeszcze w fazie projektowania grą planszową „Hannibal” firmy Wargamer. Oto, czego udało się nam dowiedzieć

Gry planszowe mają się w Polsce coraz lepiej. Na sklepowych półkach znaleźć można największe światowe hity, dostępne zarówno w wersjach oryginalnych jak i w polskim tłumaczeniu. Również nasi rodzimi autorzy, czując dobrą koniunkturę, z większym zapałem przystąpili do tworzenia i wydawania gier. Efekty, poza nielicznymi, chlubnymi wyjątkami, są niestety dość mizerne. Czy cały czas czekamy na Polską odpowiedź na królujące, póki co, zachodnie gry? Czy zapowiadana na pierwszy kwartał 2007 roku gra planszowa Hannibal firmy Wargamer będzie takim pierwiosnkiem zapowiadającym ciepłą wiosnę?

Wargamer kojarzyć się może raczej z historycznymi systemami bitewnymi i nie bez przyczyny, gdyż właśnie sprzedażą tego typu gier firma przede wszystkim się zajmuje. Trudno się więc dziwić, iż gra planszowa, którą firma przygotowuje, oparta na wydarzeniach historycznych, polegać będzie głównie na prowadzeniu wielkiej wojny. Do tematu tworzenia gry planszowej zabrano się w Wargamerze bardzo poważnie. Gra już od półtora roku jest projektowana, testowana, zmieniana i ponownie testowana. Do pomocy i komentowania gry zaproszono już wielu ludzi, a bywalcy warszawskich klubów Paradox i na Smolnej niejednokrotnie mieli okazję zobaczyć jej wersję testową, a nawet spróbować swoich sił w roli graczy. Jako, że miałem niewątpliwą przyjemność uczestniczyć w jednej z takich gier testowych Hannibala i zapoznawać się na bieżąco z powstającymi zasadami gry, chciałbym uchylić rąbka tajemnicy i opowiedzieć co nieco na jej temat.

Gra jest osadzona w realiach II wojny punickiej, toczonej w latach 218-201 p.n.e., pomiędzy Kartaginą i Rzymem. Specjalne scenariusze, które znaleźć będzie można w pudełku, zapewnią rozrywkę dla dwóch do pięciu graczy. Oprócz liczby rozgrywających, będą się różnić stopniem skomplikowania i co za tym idzie, długością przewidywanej zabawy. Gracze mogą wcielać się w głównodowodzących jednej z trzech nacji: Rzymu, Kartaginy i Syrakuz. W zależności od scenariusza i liczby graczy, jedną nację może prowadzić dwóch graczy, ściśle ze sobą współpracujących i próbujących osiągnąć wspólny cel.

Choć bez wątpienia Hannibal jest grą strategiczną, to jednak nie przypomina prawie w niczym innych znanych, polskich produkcji o podobnej tematyce. Mapa (przynajmniej w wersji testowej) jest duża, podzielona na prowincje lądowe i obszary morskie. Nie uświadczymy na niej heksagonalnej siatki pól. Również żetony różnią się wyraźnie od tych, do jakich jesteśmy przyzwyczajeni. Zamiast prostych ikon i mnóstwa alfa-numerycznych skrótów mamy bowiem do czynienia z bardzo kolorowymi, miniaturowymi ilustracjami przedstawiającymi oddziały, monety, popiersia wodzów czy herby nacji. Wiele z tych elementów dziś niestety możemy sobie jeszcze tylko wyobrażać, ponieważ gotowe są dopiero ich projekty, ale obietnice i zapowiedzi wydawców są bardzo zachęcające.

Gracze będą musieli poradzić sobie z trzema aspektami gry. Strategicznym, politycznym i ekonomicznym. Oczywiście, to prowadzenie wojny stanowi najważniejszą część rozgrywki. Przemieszczanie wojsk, bitwy, oblężenia i pustoszenie prowincji przeciwnika nie może jednak obyć się bez strony logistycznej.

Armia musi być zaopatrywana, uzupełniana, a rozwój działań zbrojnych wymaga rekrutowania dodatkowych sił do utrzymania kontroli w podbitych prowincjach. Wreszcie zdobycie poparcia politycznego i militarnego ze strony państw neutralnych (Numidii Wschodniej i Zachodniej, oraz Macedonii), oraz plemion galijskich zazwyczaj bardzo ułatwia drogę po zwycięstwo.

Wadą gry, może być dla niektórych niemożność dowolnego kształtowania własnej polityki dyplomatycznej i konieczność współpracy z raz określonym partnerem. Tak lubiane sztylety, które wbija się niejednokrotnie w podobnych grach, w plecy partnerów, muszą pozostać w pochwach.

Od razu trzeba zaznaczyć, że ci z graczy, którzy w propozycji Wargamera szukać będą złożonych zależności ekonomicznych, czy wyrafinowanej — oddającej rzeczywistą — taktyki, zawiodą się. Najważniejszym elementem gry są karty, które zagrane na jeden z czterech możliwych sposobów (mechanizm lubiany i sprawdzony w grach takich jak Ścieżki Chwały, Twilight Struggle czy Here I Stand), generują niezbędne w grze punkty inicjatywy, złoto, pewne wydarzenia i efekty.

Również liczba dostępnych formacji wojskowych zredukowana jest do zaledwie kilku, co bardziej przedstawia ich ogólny stan uzbrojenia i funkcję na polu bitwy, niż odzwierciedla historycznie istniejące oddziały. Reguły prowadzenia bitew są równie abstrakcyjne, za to można je wytłumaczyć w kilka minut nawet najbardziej zatwardziałym antytalentom dowódczym.

Celem gry jest oczywiście odniesienie zwycięstwa nad przeciwnikiem, do którego dążyć można na kilka sposobów, dodatkowo modyfikowanych w poszczególnych scenariuszach. Najciekawsze jednak jest to, że wymienione wyżej cechy, nie są wadami gry, lecz jej zaletami. Dzięki nim łatwiej nam znaleźć partnerów gry, a rozgrywka szybko staje się bardzo przejrzysta, co pomaga zarówno w niczym nieskrępowanej zabawie, jak i czerpaniu z niej sporej dawki emocji.

Przygotowywana przez firmę Wargamer gra wpasowuje się w popularny na świecie nurt łatwych do opanowania i przyjemnych do rozegrania gier strategicznych. I choć nie jest innowacyjna w skali światowego rynku, ani pod względem wykonania, ani mechaniki, to dla polskiego odbiorcy, może jednak być oczekiwanym przełomem. Przełomem z jednej strony przekonującym, że gry strategiczne nie muszą charakteryzować się skomplikowanymi zasadami i przeznaczeniem wyłącznie dla fanów gatunku, a z drugiej udowadniającym, że Polak też potrafi.

Mam szczerą nadzieję, że wiosną przyszłego roku, na mojej półce, obok Gry o tron, Warrior Knights i Here I Stand pojawi się polska gra Hannibal. Przetestowana, dopieszczona, nieustępująca zachodnim konkurentom. I abyśmy w końcu przestali szerokim łukiem omijać rodzime produkcje, czego sobie i wszystkim polskim graczom życzę.

(przy współpracy strony Bitewny Zgiełk)

Ten artykuł został pierwotnie opublikowany w serwisie Gry-Planszowe.pl.

2 komentarze

  1. Avatar

    Nareszcie coś ciekawego się szykuje. Nasz rodzimy rynek nie ma za bardzo czym się pochwalić. Kto wie, może właśnie ta gra zmieni tą sytuacje. Zapowiada się sympatycznie i miejmy nadzieję, że wyjdzie z niej solidna pozycja. Miło słyszeć, że gra jest już testowana od dawna. Grafiki na żetonach i kartach prezentują się świetnie (zwłaszcza karty wyglądają wyśmienicie, mam nadzieję, że autorzy nie zmienią już ich wyglądu). Mam nadzieję też, że gra będzie się dobrze sprawować zarówno dla dwóch jak i dla większej ilości graczy. Pozostaje czekać na kolejne informacje.

  2. Avatar
    Przemysław Roner

    Trzymam kciuki!!! Szczególnie podoba mi się wzmianka o długim testowaniu, to dobrze wróży produkcji.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings