Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry dla graczy | Impuls – Oryginalny pomysł, który się nie sprawdził

Impuls – Oryginalny pomysł, który się nie sprawdził [Współpraca reklamowa z Czacha Games] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

ImpulsJeśli bardzo lubi się jakąś grę, to automatycznie ma się nadzieję, że każda gra tego samego autora jest / będzie równie dobra jak tamta. Szczególnie, jeśli co nieco do niej nawiązuje, a po lekturze opisu rozgrywki rodzi się w naszej głowie wizja cudownych chwil spędzonych przy stole. Syndrom ten dotknął i mnie. Chodzi o Innowacje kontra Impuls. Co prawda Impuls w swej mechanice nawiązuje jakby bardziej do Na Chwałę Rzymu, ale w zasadzie wszystkie gry Chudyka są do siebie podobne. To jak z piosenkami. Od razu potrafimy rozpoznać charakterystyczne nuty lubianego wykonawcy.

Impuls pojawił się w Polsce dzięki miłośnikom autora z wydawnictwa Czacha Games, którzy wydali także Ptaszki, które ćwierkają. Doceniam inicjatywę rozpowszechniania gier swojego ulubionego autora, tę determinację i zapał. Ale miłość ma to do siebie, że bywa ślepa…

Zdziwiło mnie, że o grze jakimś dziwnym trafem wcześniej nie słyszałam. Przecież to kilkuletni Chudyk! I jego fani tak entuzjastycznie rozpisują się o niej… I te stateczki i te wszechobecne karty i te mrowie akcji i dopalacze i tytułowy nowatorski IMPULS i …

Eksplorowany kawałek kosmosu.

Eksplorowany kawałek kosmosu.

No właśnie, w czym tkwi haczyk? Gra prezentuje się nieco ascetycznie i surowo, ale jednak przyjemnie i czytelnie. Na pewno dużo przyjemniej niż we wcześniejszej wersji. W moim egzemplarzu od razu były dołożone poprawione karty, a wymiana nastąpiła bez problemu. Kosmiczny klimat jest oddany bardzo wyczuwalnie, akcje są łatwe do ogarnięcia (choć jest ich dużo), bo wszystko zostało zapisane na samych kartach i oferują wiele sposobów zdobywania punktów. Wydaje się, że można pokombinować, tradycyjnie już używając kart na jeden z kilku sposobów. Stateczki są ładne i praktyczne, instrukcja niedługa…

Ale niestety skopana. I to totalnie. Twierdzenie, że wszystko z nią w porządku, jest zaklinaniem rzeczywistości. Czytałam wiele instrukcji, czego nie można chyba powiedzieć o autorze zasad do Impulsu. Chaos, swobodny przepływ myśli, brak łagodnego i  logicznego prowadzenia gracza za rękę, co obecnie powinno być już masowo obowiązującym standardem, a jego brak winien być karany co najmniej chłostą. Na szczęście, serwis BGG poratował wideo instrukcją  i mogłam zasiąść do rozgrywki.

Tytułowy Impuls, czyli sekwencja akcji wspólnych dla graczy.

Tytułowy Impuls, czyli sekwencja akcji wspólnych dla graczy.

Rozgrywki, która przeznaczona jest nawet dla 6 osób! Ale to kolejna kula w płot. Już na 4 osoby oczekiwanie na swoją turę potrafi się dłużyć, a co dopiero na więcej. Sześć? Nie, no litości… Między swoimi turami zdążyłabym dziecko urodzić. Koszmarnie kuleje dynamika gry. Zaczyna się od tego, że w swojej turze gracz najpierw myśli, co by tu dorzucić do Impulsu (to przymus). Impuls to sekwencja kilku kart na środku stołu, których akcje mają prawo wykonywać wszyscy gracze. Pomysł więc w swej naturze ciekawy, ale niestety niepraktyczny. Jaką akcję dołożyć, żeby nie przydała się żadnemu z przeciwników, a najlepiej przydała się mnie? Rzucę sensowną kartę – pewnie komuś się przysłużę. Rzucę jakiś odpad – sama nie wykonam akcji. Dylemat iście hamletowski.

Owszem, akcje można wykonywać i z innych źródeł. Każdy gracz może dysponować Planem, czyli takim osobistym Impulsem, sekwencją swoich osobistych kart. Tylko, że każdy Plan po pierwsze, jest jednorazowego użytku, a po drugie – najpierw trzeba go zbudować dzięki innym akcjom. Mamy jeszcze co prawda tzw. Technologie, czyli dwie akcje na swojej planszy, ale wykonywanie w kółko tych samych działań to średnio przyjemna zabawa.

Polska edycja (fot. Piotr Pilas)

Polska edycja (fot. Piotr Pilas)

Kolejna okazja do zamulania to akcja Dowodzenia. Najbardziej rozbudowana ze wszystkich 10 akcji. Dowodzenie pozwala nam latać stateczkami po naszej galaktyce ułożonej z kart. Każda zakryta karta, nad którą przelatujemy, ląduje nam w ręku, a następnie w jej miejsce wykładamy odkrytą dowolną kartę z ręki (nawet tę, którą zabraliśmy). W jednej akcji zdarza się czasem przelecieć nad kilkoma kartami. Każdą trzeba podnieść, obejrzeć i zdecydować, którą w jej miejsce odłożyć. A żeby tego było mało – karta, na której zakończymy swój przelot oferuje nam swoją akcję do wykonania. Nieszczęście potęguje się, gdy tą akcją także jest dowodzenie…

Dowodzenie to tylko jedna z akcji, a w Impulsie zawsze są 4 akcje, a jeszcze w swoim Planie też możemy mieć kolejne 4 akcje, a jest jeszcze Technologia, którą odpalić można zawsze… łańcuszek akcji potrafi się w ten sposób wydłużyć naprawdę ponad miarę. Ok, ale przecież nie musimy korzystać ze wszystkich akcji w Impulsie, Planu zazwyczaj nie mamy, a odpalenie prostej Technologii też dużo czasu nie zajmuje. Grzechem byłoby więc stwierdzenie, że każda tura dłuży się jak przerwa na reklamy. Jak to mówią, „większa połowa” tur schodzi jednak szybko. Ale niestety też przypadkowo.

Kosmos w starej odsłonie (fot. Daniel Thurot)

Kosmos w starej odsłonie (fot. Daniel Thurot)

Z zasady nie miewam pretensji do losowości wpisanej w naturę gier karcianych. Innowacje, szczególnie z dodatkami, to królowa losowości. Ale, jak to mówią znów „Co wolno wojewodzie, to nie tobie … ”. Innowacje to epopeja. Tam wszystko składa się w jedną cudowną całość i nie wiem jak, ale hula i bucy. Jednak ten sam patent zastosowany do gry małego kalibru, jaką jest Impuls rozkłada tę grę na łopatki. Przypadkowy dociąg (nie tylko w jakości, ale i ilości!), kolory, które tylko fartem (o ile go mamy) pasują do wymogów danej akcji; wartości, które tylko fartem (o ile…) pasują do… No. I na tym farcie oparta ręka i walka. Czyli podstawowy arsenał jakim dysponujemy.

Tym sposobem wygrana może bardzo zaskoczyć. Nawet samego wygranego. Po prostu podeszły mu karty. Odpowiednia wartość, odpowiedni kolor, odpowiednia akcja i bum, nagle zdobywamy 12 z wymaganych do zwycięstwa 20 punktów, podczas gdy przeciwnicy ledwo odbili się od startu. Nagle okazuje się, że budowane zaplecze minerałów, które miały służyć dopalaniu akcji, inwestycje w zaawansowane Technologie, budowana flota i zbieranie środków do inwazji na rdzeń na nic się nie przydadzą, bo nie zdążymy ich zwyczajnie wykorzystać. Ktoś sprzeda odpowiedni zestaw kart, bo akurat mu wszystko na ręce podpasowało i pozamiatane.

Niestety i z przykrością, wbrew założeniom, chęciom i oczekiwaniom Impuls to nie jest dobra gra Chudyka. Nie jest do cna zepsuta, fanom kosmicznych karcianek i poszukiwania przypadkowych kombosów, którzy zbiorą się w małym gronie powinna dostarczyć trochę radości, ale moim zdaniem oryginalny pomysł z pulą akcji dostępnych dla wszystkich graczy nie sprawdził się. Gra się zacina i dłuży, a wszechobecna losowość frustruje. Bardzo chciałam, aby kolejna karcianka tego autora bardzo mi się spodobała. Ale  – JAK TO MÓWIĄ – zwyczajnie nie pykło.



Dziękujemy firmie Czacha Games za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (5/10):

Oprawa wizualna (6/10):

Ogólna ocena (4.5/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Gra ma poważne wady. Grać można, ale zasadniczo odradzamy. Nie jest to może najgorsza produkcja na świecie, ale znamy wiele innych, lepszych w obrębie tego gatunku. Do spróbowania tylko dla tych, którzy w danym gatunku muszą zwyczajnie mieć wszystko. I koniec.

Przydatne linki:

2 komentarze

  1. Avatar

    Ptaszki były wydane po Impulsie

  2. Veridiana

    Jasne. Poprawione.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings