Home | Felietony | O bitewniakach dla planszówkowców

O bitewniakach dla planszówkowców
Ten tekst przeczytasz w 8 minut

Od dwóch lat powoli wsiąkam w świat figurowych gier bitewnych. Jest to specyficzna odmiana gier planszowych, gdzie duże znaczenie ma sama otoczka jak składanie i malowanie modeli, przygotowywanie odpowiedniego składu armii do walki. Istotne jest to, że w przeciwieństwie do „zwykłych” gier planszowych, w figurowej grze bitewnej trzeba często poświęcić trochę czasu nie tylko na samą grę, lecz również na przygotowania do rozgrywki.

Wargaming (także gry wojenne, bitewne, figurkowe, strategiczne) – rodzaj hobby związanego z grami wojennymi i strategicznymi, mającymi na celu symulację konfliktów zbrojnych w możliwie dokładnym stopniu, uwzględniając takie czynniki jak zaopatrzenie, pole widzenia itp. Większości gier dotyczy konfliktów historycznych lub współczesnych, popularne są także gry wojenne w realiach fantasy i science fiction.

Dla potrzeb niniejszego tekstu traktuje tzw. miniatures gmaes jak X-Wing na równi z figurkowymi grami bitewnymi, gdyż w praktyce często rywalizują o ten sam segment graczy.

Zanim przejdę do omówienia różnić związanych z graniem w figurkowe gry bitewne spróbuje w skrócie wyjaśnić, dlaczego warto poświęcać swój czas na te hobby.

Zalety figurkowych gier bitewnych

Modele

Dla wielu osób głównym powodem zainteresowania się tą „niszą” są modele, z reguły większe, dużo bardziej szczegółowe i lepiej wykonane niż w tradycyjnych planszówkach. Malowanie składanie i wszelkie prace wokół są wartością dodaną, dla wielu graczy to jest nawet ważniejsze niż samo granie!

pic2631074

Pomalowane modele floty Przymierza z gry Halo Fleet Battles

Cześć osób lubi również tworzyć różne tereny oraz dioramy sprawiające, iż pole bitwy wygląda bardziej realistycznie.

15319337_10211340997349733_1822666703_n

Regrywalność 

Zacznijmy od tego, iż zasady w figurkowych grach bitewnych ulegają ciągłej ewolucji, co parę lat wychodzi często ich nowa edycja. Ilość strategii, którą można zastosować w jednej partii jest duża (choć często ograniczona dostępnymi modelami) zaś granie z innym graczem mającym inny styl gry lub inną frakcje wymaga niejednokrotnie całkowitej zmiany swojej taktyki. Podobnie w Neuroshimie Hex inaczej gra się Molochem a inaczej Neodzunglą, z zastrzeżeniem, iż w bitewniaku jest więcej możliwości taktycznych zaś skład armii dobierasz sam przed grą. Każda walka nawet przegrana uczy się czegoś, pozwala wyciągnąć wnioski i wciąż ulepszać swoją strategię. Dodatkowo ciągle wychodzą nowe modele dające jeszcze więcej możliwości po włączeniu ich do swojej frakcji. Dużo możliwości ruchu modeli, dużo zdolności specjalnych sprawia, iż niejednokrotnie w tego typu grach gracz ma większa swobode decyzji i więcej wyborów niż w tradycyjnych planszowkach.

Przygotowania do bitwy

Granie w bitewniaki niejako angażuje na innym poziomie, tutaj nie wystarczy przeczytać zasad przed rozgrywką.  Przed każdym starciem musisz wstępnie przygotować sobie pomysł nie tylko na strategie w bitwie, ale też dobrać oddziały, których zamierzasz w niej użyć. Przypomina to składanie talli kart (tzw. deckbuilding) zwane graczom karcianek kolekcjonerskich takich jak Magic The Gathering czy Android: Netrunner LCG, również są tu zasady skłania armii i pewne zależności między poszczególnymi jednostkami. Aspekt ten bywa niejednokrotnie bardzo satysfakcjonujący, gdyż możesz zobaczyć efekty swoich przygotowań na polu bitwy i przekonać się iż żaden plan nawet najlepszy nie przetrwa kontaktu z przeciwnikiem. Warto tutaj znać mocne i słabe strony zarówno swojej frakcji jak i frakcji przeciwnika by przygotować odpowiednią armię. Samo złożenie armii nie wcale trudne ani tak bardzo czasochłonne, gdyż w chwili obecnej istnieją specjalne strony internetowe i programy (jak Battlesribe) ułatwiające znacznie cały proces. Przykładowa rozpiska floty do gry Star Wars Armada.

Opowieść

W większości strategicznych gier planszówkowych opis frakcji ma maksimum pół strony zaś jednostki to jedno – dwa zdania i współczynniki. W figurkowych grach bitewnych dużą część podręczników stanowi tzw. fluf czyli szczegółowy opis uniwersum w jakim rozgrywają się bitwy, opis ras oraz szczegółowy opis jednostek. Służy to lepszemu wczuciu się w rozgrywkę. Niektóre systemy są nawet umiejscowione w światach wymyślonych na potrzeby kultury masowej jak uniwersum Star Wars, Star Trek czy Halo.  Wszystko to sprawia, że w trakcie bitwy można próbować odgrywać wydarzenia przedstawione w historii uniwersum czy bardziej identyfikować się ze swoją armią.
drop

Opis jednostki z gry Dropfleet Commander

 

Fakty i mity

Figurkowe gry bitewne są drogie – prawda.

Tu wiele zależy od podejścia, można traktować tego typu gry jako dwuosobówki, kupić tzw. starter set zawierający 2 podstawowe armie i na tym poprzestać. Koszt to około 300-400 zł w zależności od systemu, choć przykładowo starter X-Winga można już mieć za około 100 zł.

Prościej jest jeśli w okolicy są osoby już grające w daną grę, wtedy wystarczy nam tzw. „starter set” jednej armii, który kosztuje około 100-200 zł. 

Jeśli jednak zechcemy grać bardziej na poważnie to koszty wzrosną:
a) figurki – po pewnej ilości rozgrywek (3-10 w zależności od systemu) armie podstawowe ze startera przestają wystarczać, gdyż oferują za mało możliwości budowania różnych armii / flot . Pudełka z dodatkowymi figurkami to koszt około 30-50 zł za jedną jednostkę / model choć zdarza się, że jedna figurka kosztuje i 300 zł. Ponieważ walczące armie powinny mieć zbliżoną wartość punktową, zbieranie więcej niż jednej frakcji jest dość kosztowne.
b) pole bitwy – można zawsze walczyć na gołym stole, ale gra na specjalnej macie imitującej odpowiedni teren gra wygląda po prostu lepiej,  trójwymiarowe elementy terenu jak asteroidy czy budynki też są ważne. Można albo poświęcić czas na samodzielne wykonanie terenu lub też kasę na kupno, co jest dość drogą rozrywką. Większe budynki to koszty około 100 zł, specjalne maty lub blaty symulujące teren starcia bywa, że i 900 zł.

Standardem w wielu systemach (bo nie w każdym) są niestety dwie armie startowe plus jakieś większe modele co daje jakieś 500-700 zł za sensowną armię. Dwu armiowe startery systemów można mieć za 300 zł ale z reguły potrzebujesz dwóch takich zestawów.

Można też powoli zbierać figurki a z czasem gdy się ich uzbiera odpowiednia liczba, dokupić podręcznik i grać. Umbra Turris to gra od 6 figurek, z podręcznikiem za 50 pln lub darmowym w PDFie.

Musisz złożyć oraz pomalować modele – mit.

Prawdą jest, że pomalowane armie są lepiej widziane przez innych graczy (oraz często dodatkowo punktowane na turniejach), jednak nie zawsze musisz malować modele by grać.

Jeśli nie masz czasu / chęci / zdolności by malować swoje armie masz 3 opcje:

  • Kupujesz system z wstępnie pomalowanymi modelami jak X-Wing czy Star Wars Armada  ewentualnie taki, w których modele odróżniają się dobrze bez malowania jak Halo Fleet Battles.
image

Prepainted model z gry Star Wars Armada

 

20160825_201116-2-1024x768

Modele wykonane z kolorowego plastiku z systemu Halo Fleet Battles

  • Kupujesz już pomalowane armie lub płacisz komuś by Ci je pomalował – tego typu usługi są dość powszechne i wystarczy jedno pytanie na forum / grupie Facebookowej sympatyków danego systemu bitewnego by dostać kilka ofert.
  • Można kupić również farbę w spraju np. Army Painter, którą dość prosto można nałożyć na modele.

Składanie modeli nie jest również w większości przypadków takie trudne. Sporo systemów oferuje już złożone modele, ewentualnie 2-4 częściowe figurki. Nawet w przypadku systemów jak Dropfleet Commander zawsze można poprosić kogoś bardziej doświadczonego o pomoc na grupie sympatyków danej gry.

Zasady rozrywki są bardzo złożone a rozrywka trwa godzinami– mit.

Niektóre podręczniki mają co prawda czasem ponad 100 stron formatu A4, jednak w dużej części zawierają rysunki z przykładami i objaśnieniami oraz grafiki promocyjne. Same zasady nie reguły są zaś nie tyle skomplikowane, co rozbudowane gdyż przykładowo opis ruchu za pomocą miarki i wzornika ruchu zajmuje kilka stron zamiast paru zdań jak w bardziej standardowych grach planszowych.

Czas rozgrywki zależy od systemu, są gry jak Firestorm Armada, gdzie bitwa potrafi trwać 4-6 godzin, ale są też systemy jak X-Wing gdzie rozgrywkę da spokojnie skończyć się w godzinę lub krócej. 

Różnice między planszówkami a figurowymi grami bitewnymi

Przygotowania
Często sama znajomość zasad nie wystarcza, warto znać nie tylko silne strony swojej frakcji, ale też możliwości przeciwnika. Większość tytułów wymaga budowania floty/armii  według ściśle określonych zasad, limitujących ilość dozwolonych typów jednostek oraz ich koszt. Jak dla mnie samo składanie floty/armii to niezła zabawa, choć wymaga często poświecenia dodatkowej ilości czasu przed grą na analizy strategii i zdolności jednostek (i to nie tylko swojej frakcji) oraz tego jak wzajemnie na siebie wpływają.

Miarki i wskaźniki
Standardem są różnego typu miarki i wskaźniki  najczęściej służące do określania efektywności ataku jednostki w zależności od odległości od przeciwnika oraz sposobu w jaki jednostka porusza się po polu bitwy. Jednak można zaobserwować też trend polegający na uproszczaniu zasad ruchu i rezygnacji z wzornikow ruchu na rzecz prostych zasad jak np. możliwość skrętu modelem do 45 stopni przykładem są tutaj systemy Dropfleet Commander i Halo Fleet Battles.

Pozycjonowanie modeli
W grze planszowej jest plansza podzielona na pola bądź hexy oraz zasady poruszania modelami między nimi. W figurowej grze bitewnej (większości, bo są wyjątki jak Battletech) nie ma planszy jest za jednolita mata, zaś jednostki porusza się za pomocą wzorników i miarki calowej. Daje to sporą swobodę w przesuwaniu modeli na polu bitwy. Ustawienie modeli względem siebie kierunek w jaki są zwrócone oraz przede wszystkim odległość ma istotne znaczenie w walce. Powoduje to, iż pozycjonowanie modeli jest niezmiernie istotne w tym typie rozrywki. Jednak nie znaczy to, że ruch modelu jest bardzo trudny w opanowaniu oprócz miarek, wiele systemów idzie w kierunku uproszczania tego aspektu dając jednostkom np. zasady skrętu do 45 stopni.

 

Sztuka wojny

Ponieważ cała gra w zasadzie skupia się na walce,zasady ataku i trafienia dość złożone, przewidują różne modyfikatory w zależności od ustawienia jednostek względem siebie , różne typy ataków do wyboru.

Szukanie graczy

Chcąc wejść w bitewniaki ma się tylko 3 (jak wynika z moich doświadczeń) sensowne wyjścia:
1) zainwestować w starter / 2 frakcje traktować grę jak specyficzną dwuosobówkę i liczyć, że ktoś „złapie bakcyla”.
2) namówić kilku kolegów na wspólne zainwestowanie w jakiś system, licząc że się wciągną i zaczną grać regularnie.
3) zacząć grać w tytuł aktualnie popularny licząc, że moda na dany system szybko nie przeminie.

Konieczność zainwestowania dużej ilości czasu i środków w daną grę, powoduje, że rzadko który z graczy chce spróbować czegoś innego / nowego niż system w jaki aktualnie gra.

Sporo osób jest nastawionych typowo na granie rywalizacyjne, co oznacza, że gra bez konwentów czy turniejów nie jest dla nich atrakcyjna. Tutaj zaś jesteśmy daleko za zachodem, gdyż mało mniej znanych systemów ma aktywną scenę a wydawcy zagraniczni są mało aktywni w organizowaniu wydarzeń.

Dla wielu graczy kolekcjonowanie figurek, malowanie, dyskutowanie o strategiach często jest równie ważne, a czasem i istotniejsze od grania jako takiego. Entuzjaści figurkowych gier bitewnych dzielą się na 3 kategorie: powergamerów, klimaciarzy oraz modelarzy.

Powergamerzy skupiają się na perfekcyjnej znajomości mechaniki gry oraz wykorzystywaniu jej niuansów, na kombinowaniu jakby zbudować jeszcze lepszą armię, stworzyć atak z jedną kostką więcej. Klimaciarze to miłośnicy tła fabularnego i historii zawartych w grze, tworzą dla swoich armii własne legendy i historie – bliżej im tutaj do miłośników gier fabularnych. Modelarze zaś to osoby, dla których kwintesencją hobby jest malowanie modeli. Z reguły oczywiście poszczególny gracz należy jednocześnie do co najmniej dwóch z tych trzech kategorii będąc przykładowo w jakimś stopniu powergamerem i modelarzem. Mimo iż czasem na forach są spięcia osób, które poszukują w grze innych aspektów, to jednak żadne z tych podejść nie jest gorsze od innego po prostu jest to inna strona tego samego medalu.

PS:
1) ten wpis przedstawia jedynie moje ogólne wrażenie z grania w ten typ gier, zdaje sobie sprawę, że jest wiele osób bardziej zorientowanych ode mnie, to tylko próba przedstawienia „bitewniaków” z punktu widzenia początkującego zwykłego gracza.
2) nie jest moją intencją rozpoczęcie tym wpisem wojny o tym, który system bitewny jest lepszy,  chciałem tylko przedstawić ogólne wrażenia.

7 komentarzy

  1. Avatar

    Nie zgodzę się, że Polska słabo stoi jeśli chodzi o scenę turniejową. W popularne systemy (X-Wing, Infinity, gry GW, Flames of War, Malifaux) frekwencja jest jak na Zachodzie albo większa, tak samo na ilość turniejów nie można narzekać. Nawet w rzadsze gry da się pograć.

  2. Avatar

    W nawiązaniu do tematu rozpoczynania bitewniakowej przygody wyautopromuję podlinkuję wpis do swojego bloga, dotyczącego konkretów (odnośnie systemu „Hail Caesar”:

    http://bitewniakowepogranicza.blogspot.com/2016/12/jak-zostac-cezarem-pierwsze-kroki-z.html

  3. Avatar

    A jak wygląda sprawa z Blood Bowl w PL? Zdaje się, że wrócił i jednoczesnie widzę, że jest to gra dość przystępna zarówno cenowo, jak i pod względem zasad i czasu samej rozgrywki, co mi bardzo przypasowało (z tematyką włącznie)…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
PHPSESSID

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings