Roll for the Galaxy – bez AMBICJI [Współpraca reklamowa z Games Factory] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Tytuł niniejszej recenzji jest dwuznaczny. W tym przypadku chodzi jednak o to, że recenzja dotyczy jedynie podstawowej gry i nie opisuje wydanego niedawno dodatku Ambicje. Z kolei ambicje, jako cele, które stawiali sobie twórcy Rolla, były bowiem bardzo duże – sprostać wymaganiom fanów kultowego Race’a oraz przyciągnąć do stołów tych, których RftG odrzucił. Czy zadaniu temu autorzy sprostali? Zapraszam do mojej recenzji.

 

Roll for the Galaxy to gra autorstwa panów Tomasa Lehmanna (tego pana od Race’a) i Wei Hwa Huang wydana w 2014 r. przez Rio Grande Games, a w polskiej wersji językowej w 2016 r. przez wydawnictwo Games Factory. Tytuł przeznaczony jest dla 2-5 graczy w wieku 13+. Czas partii według pudełka wynosi 45 minut. Moje rozgrywki były co prawda wyraźnie dłuższe (75-90 minut), być może jednak spowodowane było to tym, że zasiadałem do każdej partii z innymi graczami, wśród których za każdym razem były osoby grające w Rolla po raz pierwszy.

Z jednej strony Roll for the Galaxy wyraźnie nawiązuje do Race’a zarówno stylem, klimatem, jak i mechaniką rozgrywki, z drugiej jednak został w stosunku do niego znacznie uproszczony i wygładzony, tak żeby mógł przyciągnąć do stołu osoby, które odbiły się od topornego i mało czytelnego pierwowzoru.

Zasady Roll for the Galaxy z grubsza wyglądają podobnie jak w Rejsie. Celem gry jest zbudowania międzygwiezdnego imperium, a dążymy do niego kolonizując planety i odkrywając nowe kosmiczne technologie. W każdej rundzie będziemy aktywowali jedną z pięciu akcji, które chcemy wykonać oraz wykonywali akcje, które aktywowali inni, o ile przypiszemy do nich odpowiednie kości.

Właśnie, kości. To one są głównym elementem różniącym Rolla od Race’a. Tu nie zagrywamy jednych kart, odrzucając w ich koszcie inne. Tu rzucamy kośćmi a następnie, za zasłonkami, przydzielamy je do poszczególnych akcji, jednocześnie jedną z nich aktywując.

Akcji, jak wspomniałem, mamy pięć i są one bardzo zbliżone do tych, które możemy wykonać w pierwowzorze:

  • Odkrywanie to dobranie nowego kafelka z woreczka i dodanie go do naszej strefy rozbudowy wybraną  stroną ku górze (jedna strona wskazuje planetę, druga technologię) lub dobranie dwóch kredytów.
  • Rozwój technologii to dołożenie inżynierów do technologii znajdującej się w strefie rozbudowy. Kiedy suma kości znajdujących się na kaflu technologii zrówna się z jej kosztem, technologia zostanie odkryta i możemy ją umieścić w naszym tableau. Nowa technologia zapewnia nam dodatkowe zdolności.
  • Kolonizacja – za jej pomocą kolonizujemy nowe planety. Sposób działania kolonizatorów jest identyczny jak w przypadku inżynierów, przy wynajdywaniu technologii. Nowe planety zapewniają graczowi nowe kości do dyspozycji.
  • Produkcja oznacza wytworzenie dobra na jednej z naszych planet (wyjątek stanowią planety szare), które następnie będzie można sprzedać lub skonsumować.    
  • Dostawa dzieli się na sprzedaż, dzięki której będziemy mogli uzyskać, za dobra znajdujące się na naszych planetach, kredyty oraz konsumpcję, która pozwala nam zamienić dobra na punkty zwycięstwa.

Warunkiem wykonania każdej z tych akcji jest aktywowanie jej przez któregokolwiek z graczy. Akcję wykonujemy tyle razy ile kości mamy do nie przypisanych. Niewykorzystane w danej rundzie kości wracają do naszego kubeczka, a wykorzystane trafiają na pole populacji. Żeby móc z nich ponownie skorzystać będziemy musieli je wykupić płacąc za każdą 1 kredyt galaktyczny.

Gra kończy się, jeżeli któryś z graczy wybuduje swój 12 kafelek lub skończą się żetony pezetów w puli ogólnej. Punkty zdobywane są za skonsumowane dobra (punkty z puli ogólnej), skolonizowane planety oraz wynalezione technologie. Niektóre z technologii dają też bonusy za spełnienie określonego warunku. Gracz, który uzyskał najwięcej punktów zwycięstwa zostaje władcą i imperatorem galaktyki.

Najwięcej zarzutów do Rolla mam w kwestii wykonania, pod które podciągam także formę redakcji instrukcji. Co prawda nie znalazłem w niej żadnych luk czy poważnych niejasności, ale sposób jej redakcji, dla mnie osobiście, jest wyjątkowo mało intuicyjny (np. warunek końca gry znaleźć można w rozdziale „Zarządzanie imperium”, a nie w rozdziale „Zakończenie gry”). Do tego czcionka w instrukcji jest bardzo mała i zamieszczono ją na szarym tle, co bardzo utrudnia czytanie przy słabszym oświetleniu. Podobne zarzuty można wytoczyć również przeciwko tekstom na kafelkach, chociaż w tym przypadku rozmiar czcionki jest poniekąd uzasadniony wielkością samej płytki. Także grafiki na kaflach nie przypadły mi specjalnie do gustu, z drugiej jednak strony mało kto podczas rozgrywki ma czas zwracać na nie uwagę. Ostatnia – dosyć oryginalna – uwaga. Gra jest głośna. Hałas spowodowany mieszaniem plastykowych kosteczek w plastikowym kubku jest na tyle duży, że może utrudnić rozgrywkę, np. w sytuacji, kiedy w sąsiednim pokoju śpi małe dziecko.

Wykonanie gry ma jednak też swoje zalety. Masa różnokolorowych maleńkich kosteczek robi naprawdę duże wrażenie, jakość wykonania kafelków jest bardzo solidna, a zasłonki zaopatrzone są w przydatne i szczegółowe skróty reguł. Do tego ikonografia w stosunku do Race’a została w znacznej mierze uproszczona, dzięki czemu stała się dużo czytelniejsza.

Znacznie lepiej od wykonania prezentuje się już sama rozgrywka. Gra jest ciekawa, wymagająca i pełna wielu dylematów. Bardzo fajnym pomysłem (wykorzystanym co prawda w Rejsie, ale tu, moim zdaniem, jeszcze ulepszonym) jest wykonywanie tylko tych akcji, które zostały aktywowane, za to przez wszystkich graczy. Ponieważ sami możemy uruchomić wyłącznie jedną akcję, a wyniki na kostkach zazwyczaj pozwalają nam na wykonanie różnych czynności, musimy nie tylko oszacować to, która akcja jest nam w danej chwili najbardziej potrzebna, ale także, które akcje są w tej rundzie niezbędne przeciwnikom, bo wówczas możemy liczyć, że oni je odpalą, a my także na nich skorzystamy.

Losowość wynikająca z rzutów kośćmi została ograniczona przez wprowadzenie dekretów, które pozwalają zmieniać, pod pewnymi warunkami, wyniki oraz dzięki zróżnicowaniu pod względem ilości konkretnych symboli na ściankach, w zależności od koloru kosteczki (np. niebieskie kostki mają najwięcej produkcji, a fioletowe dostawy). Gorzej w tym względzie ma się co prawda kwestia doboru kafelków, bo na nią nie mamy już prawie zupełnie wpływu, jednak dzięki takiej losowej dystrybucji planet i technologii gra staje się bardziej regrywalna, a nasze imperium za każdym razem będzie wyglądać odrobinę inaczej.

Gra skaluje się dobrze, zwrócić trzeba jednak uwagę, że w każdym składzie rozgrywka wygląda nieco inaczej. Przy dwóch i trzech osobach częste będą sytuacje, kiedy niewykorzystane kości będą wracać nam do kubeczka, podczas gdy przy pięciu grających nieraz zdarzy się, że w rundzie aktywowanych zostanie wszystkie 5 akcji. Mi najbardziej podobał się wariant 4-osobowy, natomiast najmniej przekonała mnie rozgrywka we dwóch graczy, podczas której rzucamy jedną kością, żeby losowo aktywować dodatkową akcję.

Rozgrywka, dzięki wykonywanym symultanicznie akcjom, jest dosyć płynna i nie ulega częstym przestojom. Co prawda, jak wspominałem, nie udało mi się osiągnąć pudełkowego czasu partii, ale wierzę, że jest to jedynie kwestia czasu i ogrania Rolla w stałym gronie uczestników.

Podsumowując, uważam że Roll for the Galaxy dobrze wypełnił stawiane sobie zadanie. Spodobał się fanom Race’a (chociażby Monice, która opisała swoje wrażenia w zamieszczonym na GF rzucie okiem), przekonał też do siebie graczy, którzy Rejsem byli nieco zawiedzeni lub przytłoczeni (w tym  mnie i kilku moich znajomych). Jedyne zarzuty, które ja uważam za poważne, dotyczą instrukcji i kwestii wykonania. Niektórym graczom przeszkadzać też może brak klimatu czy za duża – w ich opinii – losowość. Jeżeli jednak jesteście świadomi tej suchości i bardziej taktycznej niż strategicznej rozgrywki, o resztę możecie być spokojni, bo wszystko inne to sam miodek – sporo decyzji, krótka kołderka, ciekawa interakcja, wysoka regrywalność, kilka dróg do zwycięstwa. Osobom lubiącym takie cechy w grach i nie stroniącym od produkcji o nieco wyższym poziomie trudności i mózgożerności niż typowe tytuły familijne, turlanie kostek w kosmosie, celem zbudowania miedzygwiezdnego imperium, powinno się spodobać.

 



Grę Roll for the Galaxy kupisz w sklepie


 

Dziękujemy firmie Games Factory za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (6/10):

Oprawa wizualna (5/10):

Ogólna ocena (8/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Bardzo dobry przedstawiciel swojego gatunku, godny polecania. Wady mało znaczące, nie przesłaniające mocno pozytywnego odbioru całości. Gra daje dużo satysfakcji.

Przydatne linki:

6 komentarzy

  1. Andy

    A cóż jest „topornego” w Rejsie?

  2. Ginet

    Dla mnie głównie ikonografia i zasady (nie zasady ogólne, ale zasady działania części kart).

    Bardzo daleko mi do stawiania za specjalistę od Rejsa, bo zagrałem tylko jedną partię. Z drugiej strony zagrałem jedną partię, bo grę uznałem za zbyt ciężką, żeby dawała mi przyjemność. Partia w 4 osoby zajęła nam chyba z 3 godziny z czego 1/5 to wertowanie instrukcji (którą wcześniej i tak czytałem dwa razy).

    Podobne uczucie miałem przy starej wersji 51 Stanu – był dla mnie bardzo mało intuicyjny, a przez to i mało ciekawy. Zupełnie inaczej było z Master Setem, rozgrywka stała bardziej przejrzysta i dopiero wtedy zaczęła sprawiać mi przyjemność :)

  3. Avatar

    Recenzja po zagraniu jednej partii??

  4. Veridiana

    Z tego, co mi wiadomo, Łukasz nie recenzował gry Race for the Galaxy.

  5. Ginet

    Ale to jest recenzja Roll for the Galaxy a nie Rejsa. Trudno mi wdawać się w dyskusję o Rejsie, w którego to właśnie grałem tylko partię.
    I żeby zakończyć wątek Rejsa. Nie jestem w stanie go ocenić po jednej rozgrywce. Widziałem że ma sporo ciekawych rozwiązań i wiele możliwości, ale dla mnie jest zbyt trudny, żeby sprawiać mi frajdę, więc się od niego odbiłem. I tyle.

  6. asiok

    Przyznam, że dla mnie „Roll…” to jedno z większych rozczarowań. Spodziewałem się czegoś porównywalnego pod względem emocji do RftG – dostałem nudny pasjans. Kupiłem, zagrałem kilka razy i pozbyłem się najszybciej jak się dało.

    No dobra – wyżaliłem się, wystarczy. Miłego majowego weekendu!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings